Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Ośrodek Pomocy Społecznej w Sobótce
System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

System eWrota

eWrota
BIPy jednostek organizacyjnych.

            Sobótka, dnia 2013-07-15

 

OPS.0321.2.2013

 

INFORMACJA

Z przebiegu wykonania planu finansowego  Ośrodka Pomocy Społecznej w Sobótce za I półrocze 2013 rok

 

      Zgodnie z ustawę o pomocy społecznej Ośrodek Pomocy Społecznej realizuje zadania własne gminy, własne o charakterze obowiązkowym, zadania zlecone  i zadania wynikające z programów rządowych. Dotyczą one pomocy osobom i rodzinom, które znalazły się w trudnej sytuacji życiowej i nie są w stanie samodzielnie jej rozwiązać wykorzystując własne środki, możliwości i uprawnienia.

        Celem pomocy społecznej jest zaspokajanie niezbędnych potrzeb życiowych osób i rodzin oraz  umożliwianie im bytowania w warunkach odpowiadających godności człowieka. Rodzaj, forma i rozmiar udzielanych świadczeń powinny być odpowiednie do okoliczności uzasadniających udzielenie pomocy, ale powinny także zostać uwzględnione, jeżeli odpowiadają, celom i aktualnym możliwościom pomocy społecznej. Ograniczenie świadczeń pomocy społecznej do niezbędnego minimum lub odmowa ich przyznania może nastąpić w razie stwierdzenia marnotrawstwa przyznanych świadczeń, ich celowego niszczenia bądź też marnotrawstwa własnych zasobów materialnych. Brak współdziałania osoby lub rodziny z pracownikiem socjalnym w rozwiązywaniu trudnej sytuacji, a także nie uzasadniona odmowa podjęcia pracy przez osobę bezrobotną, mogą stanowić podstawę do odmowy przyznania lub wstrzymania świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej. 

 

         W I półroczu 2013 roku pomocą objęto około 1250 osób tj. 350 około  rodzin. Udzielono różnych form pomocy wynikających z ustawy, zarówno w postaci świadczeń pieniężnych, rzeczowych, usług opiekuńczych jak i w postaci pracy socjalnej (prowadzenie rodziny, porady, pomoc w załatwianiu spraw sądowych, urzędowych, kierowanie na komisje do spraw orzekania o stopniu niepełnosprawności, itp.),

OGÓŁEM wydatkowano kwotę    -   2.459.747,11

 

Dział 852 -    2.402.906,77

Dział 854  -        56.840,34

 

w tym:

- zadania własne           plan  - 1.676.000,-      wykonanie –       819.286,42   tj. 48,9%

- zadania własne z dot. plan  -   678.502,-       wykonanie  –      449.205,14   tj. 66,2%

- zadania zlecone          plan  - 2.451.610,-      wykonanie –   1.191.255,55    tj. 48,6%

 

Udzielono 28.804 świadczeń  na kwotę   1.959.326,19

w tym:

- zadania własne                  21.248  świadczeń      –     na kwotę          449.659,14   

- zadania własne z dotacji   17.346   świadczeń      –     na kwotę          354.705,14

- zadania zlecone                   6.961  świadczeń      –     na kwotę       1.154.961,91

 

OGÓŁEM w ramach zadań własnych wydatkowano kwotę   1.268.491,56        

Udzielono  18.201  świadczeń na kwotę  804.364,28  plus  wydatkowano kwotę  464.127,28  na utrzymanie ośrodka w rozdz.85212 i rozdz. 85219. 

 

 

OGÓŁEM w ramach zadań zleconych wydatkowano  kwotę   1.191.255,55

Udzielono 6.961 świadczeń na kwotę 1.154.961,91 plus wydatkowano kwotę  36.293,64  na utrzymanie ośrodka w rozdz. 85212 i rozdz. 85295.

 

Przyczyną udzielania pomocy osobom i rodzinom spełniającym kryterium dochodowe było m.in.:

  • ubóstwa;
  • sieroctwa;
  • bezdomności;
  • bezrobocia;
  • niepełnosprawności;
  • długotrwałej lub ciężkiej choroby;
  • przemocy w rodzinie;
  • potrzeby ochrony ofiar handlu ludźmi;
  • potrzeby ochrony macierzyństwa lub wielodzietności;
  • bezradności w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzenia gospodarstwa domowego, zwłaszcza w rodzinach niepełnych lub wielodzietnych;
  • trudności w integracji cudzoziemców, którzy uzyskali w Rzeczypospolitej Polskiej status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą;
  • trudności w przystosowaniu do życia po zwolnieniu z zakładu karnego;
  • alkoholizmu lub narkomanii;
  • zdarzenia losowego i sytuacji kryzysowej;
  • klęski żywiołowej lub ekologicznej.

      Wykonanie planu działalności ośrodka w I półroczu 2013 roku  kształtowało się następująco w poszczególnych rozdziałach:

 

 

Rozdz. 85201 – placówki opiekuńczo – wychowawcze

 

Plan –   4.700,-        wykonanie – 0       

 

Rozdz. 85202 – domy pomocy społecznej

 

Plan – 451.500,-        wykonanie – 232.361,32       tj.  51,5 %

Udzielono   114  świadczeń

W domach pomocy społecznej  umieszczonych  było  21 osób, obecnie przebywa 18 osób

 

Rozdz. 85204 – rodziny zastępcze

 

Plan  -   10.000,-           wykonanie  -        2.493,15           tj.  24,9 %

Udzielono  24  świadczenia dla czwórki dzieci.

 

Rozdz. 85212 – świadczenia rodzinne, zaliczka alimentacyjna, fundusz alimentacyjny oraz składki na ubezpiecz. emerytalne i rentowe

 

Plan - 2.418.300,-       wykonanie -    1.179.199,18       tj.  48,8 %    

 

 zadania własne

Plan -    14.300,-          wykonanie -          6.757,49       tj.  47,3 % 

- ? etatu

wynagrodzenie   plan -  9.950,-          -  wykonanie  –  4.770,-

ZUS                     plan -  1.950,-         -  wykonanie  -      943,79

Pozostałe            plan – 2.400,-          - wykonanie   -   1.043,70

 

Zadania zlecone

 

Plan -    2.404.000,-       wykonanie -    1.172.441,69        tj. 48,8 %

 

w tym: świadczenia społeczne

Plan  -  2.322.500,-         wykonanie –   1.136.262,71       tj.  48,9 %     

 

Udzielono  6.791  świadczeń.

Były to następujące świadczenia:

 

 

Rodzaj świadczeń pieniężnych

 

Ilość świadczeń

Koszt jednego świadczenia

    

K w o t a

- zasiłki rodzinne –

3.217

77,- 106,-115,-

 

                        316.890,-

 

   dodatki:

-  urodzenie dziecka

20

               1.000,-

                          20.000,-

- wychowawczy

131

~400,-

                          51.174,-

- samotne wych.  i utrata zas. dla bezrobotnych

0

                  420,-

                                  0,-

-samotne wychowywanie dziecka

229

170,-, 220,-

250,-, 300,-

                          40.210,-

 

- kształcenie i rehab. dziecka

niepełnosprawnego do 5 r.ż.

17

60,-

                            1.020,-

- powyżej 5 r.ż.

116

80,

                            9.280,-

- rozpoczęcie roku szkolnego

0

10000,

                              0.00,-

- podjęcie przez dziecko nauki w szkole poza miejscem zamieszk.
 ( internat)

24

~50,-

                            2.160,-

- dojazdy

249

~86,-

                          21.450,-

- zasiłki pielęgnacyjne

985

153,-

                        150.705,-

-świadczenia pielęgnacyjne + dodatek

268

~565,-

                        151.402,-

-składki na  społeczne

211

           ~120,00

                        25.251,71,-

-rodzina wielodzietna

578

80,-

                          46.240,-

-jednorazowa zapomoga z tyt. urodzenia dziecka

26

1.000,-

                          26.000,-

- świadczenia z Funduszu Alimentacyjnego

720

~ 381,-

274.480,-

 

Koszty związane z realizacją w/w zadania. 

Plan -  81.500,-       wykonanie -  36.178,98       tj.  44,4 %

w tym :       

Razem

Wynagrodzenia osobowe dla  2 pracowników:   - 22.613,33

Dodatkowe wynagrodzenie roczne  w wys. 4.021,87

26.635,20

Pochodne od wynagrodzeń ZUS-y

4.944,21

Odpis  na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych

         1.150,-

Opłaty za usługi pocztowe, telekomunikacyjne, prowizje bankowe, podróże służbowe, szkolenia, zakup materiałów  biurowych.

3.173,86

Koszty energii elektrycznej, wody, ścieków, co.

275,71

Rozdz. 85213 – składki na ubezpieczenie zdrowotne

Plan   -   39.400,-         wykonanie –   20.844,89      tj. 52,9 %

 

Udzielono 482   świadczeń pieniężnych – (zlecone  - 94 ;  własne z dotacji – 388).

w tym:

- zadania własne

Plan   –    5.900,-           wykonanie –          0           tj. 0 %

 

- zadania własne z dotacji:

Plan  –   24.900,-         wykonanie –   16.445,69     tj. 66,1 %

 

- zadania zlecone

Plan   –    8.600,-          wykonanie  –   4.399,20     tj. 51,2 %    

Rozdz. 85214          - zasiłki i pomoc w naturze oraz składki na ubezpiecz. emeryt. i rentowe     

 

Plan ogółem  –   174.600,-       wykonanie –     142.445,77     tj. 81,6 %

w tym:

- zadania własne

Plan  –                100.600 ,-       wykonanie  –     81.945,77    tj. 81,5 %

 

- zadania własne z dotacji

 Plan -                   74.000,-        wykonanie  -      60.500,-      tj. 81,8 %           

 

Udzielono  945  świadczenia pieniężne.

Były to następujące formy pomocy:

 

   Z A S I Ł K  I:                                               

 

ILOŚĆ ŚWIADCZEŃ            

  KWOTA

-okresowe i okresowe specjalne

w tym  z dotacji:

              własne:

207

65.270,19

60.500

4770,19

-leki  i koszty leczenia

101

13.477,08

-żywność

219

38.200,00

-odzież, obuwie

21

2.600,00

-opał

43

8.380,00

-remont, malowanie mieszkania

2

500,00

- dojazdy w poszukiwaniu pracy, częściowe dofinansowanie dziecka do wyjazdu na wycieczkę szkolną

2

430,00

-koszty energii elekt. ,gazu, wody, eksploatacja mieszkania

53

8.081,25

- zakup artykułów gospodarstwa domowego

1

70,00

- zakup przyborów szkolnych

1

100,00

- koszty pobytu- zasiłek celowy

2

400,00

- środki czystości i higieniczne

16

1.640,00

- wyrobienie dowodu osobistego

1

20,00

- pokrycie opłaty za pobyt w schroniskach, noclegowniach  – jedno świadczenie do jeden dzień pobytu               ( ilość osób 4)

280

4.295,46

-w tym celowe specjalne

            z przeznaczeniem na ;

17

3.450,00

-leki

10

1.950,00

-opał

3

750,00

-żywność

3

400,00

- eksploatacja mieszkania

1

350,00

- zwrot refundacyjny z innych jednostek za osoby zameldowane na innym terenie

-4

-1018,21

 

Rozdz. 85215 – dodatki mieszkaniowe

Plan  –   210.000,-           wykonanie   –  94.694,23      tj. 45,1 %

Udzielono  572 świadczeń:

z tego użytkownikom mieszkań:

          -     komunalnych   -       444   świadczeń na kwotę –  75.993,70

  • pozostałych    -       128   świadczeń na  kwotę -  18.700,53

Rozdz. 85216- zasiłki stałe

Plan  -  306.000,-            wykonanie    -  187.400,85      tj. 43,94 %

Udzielono  400 świadczeń- 72 osobom.

w tym:

zadania własne:

Plan  –  23.000,-               wykonanie   –     2.300,85      tj. 10 %

- zadania własne z dotacji:

Plan -  283.000,-              wykonanie  –  185.100,00        tj. 65,4 %

Rozdz. 85219 – ośrodki pomocy społecznej

Plan ogółem:   955.300,-       wykonanie –  457.369,79     tj. 47,9 %

w tym dotacja  z DUW -  175.300,-    wykonanie   -  94,500,-

 

w tym :

Razem

Wynagrodzenia osobowe dla 18-stu pracowników  (dyrektor,   gł księgowy, 3 inspektorów (2 i ? etatu),  3 opiekunki, 7 pracowników socjalnych,                1 starszy specjalista pracy socjalnej, 1 referent oraz ½ etatu sprzątaczka) w wys. 286.460,39

 

Dodatkowe wynagrodzenie roczne  w wys. 43.028,49

 

 

329.488,88

Pochodne od wynagrodzeń ZUS-y

 61.911,19

Odpis  na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych

 13.250,00

Wynagrodzenia bezosobowe (umowy zlecenia – usługi opiekuńcze)

6.600,00

Opłaty za usługi bankowe, pocztowe, telekomunikacyjne, podróże służbowe, szkolenia, usługi zdrowotne, ekwiwalenty, zakup materiałów  biurowych  oraz opłaty za usługi konserwacyjne, monitoring

 

33.344,93

Koszty energii elektrycznej, wody, ścieków, co,  śmieci. 

OPS jest obciążany  fakturą  wystawianą przez ZGKiM Ślęża w Sobótce na podstawie wskazań liczników, oraz zajmowanej powierzchni (co)

 

12.774,79

 

 W  w/w kosztach utrzymania ośrodka

1. Pokryty został koszt usług opiekuńczych - 3.049 świadczeń na kwotę  63.332,98 

W tym: Wynagrodzenia osobowe             -    38.570,15

             Dodatkowe wynagr. roczne          -     6.582,06

             Umowa zlecenie                           -     6.600,00

             Pochodne od wynagrodzeń         -      8.728,43

             Odpis na ZFŚS                             -     2.461,34

             Delegacje                                     -         391,00

Rozdz.  85295 – pozostała działalność

Plan ogółem:  154.010,-      wykonanie    –   86.097,59     tj.  55,9 %

w  tym:

- dożywanie dzieci i dorosłych

 

Plan:          115.000,-           wykonanie    –   71.682,93     tj. 62,3 %

- zadania własne gminy

Plan -   50.000,-                   wykonanie    -     23.941,87     tj. 47,9 %

 

- zadania własne z dotacji

Plan -   65.000,-                   wykonanie   -      47.741,06     tj. 73,5 % 

 

Udzielono 15.651 świadczeń:

W  tym 5 świadczeń w formie zasiłków celowych na zakup posiłków osobom potrzebującym na kwotę  1.500 zł.

Z dożywiania w szkole korzystało 145 dzieci z pięciu szkół podstawowych, gimnazjum w tym: pokrywanie wyżywienia dzieci w Przedszkolu Nr 1 w Sobótce 13 dzieci oraz  2 dzieci w Powiatowym Zespole Szkół w Krzyżowicach oraz 2 dzieci w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Kątach Wrocławskich i 1 dziecko w Młodzieżowym Ośrodku Socjoterapii w Bystrzycy Górnej, 2 dzieci w Szkole Specjalnej w Wierzbicach, 1 dziecko w Młodzieżowym Ośrodku Socjoterapii we Wrocławiu,  14 osób dorosłych korzystających z ciepłych posiłków w Sobótce, w tym: 1 osoba bezdomna ( ostatnia gmina zameldowania to Sobótka) korzystająca z ciepłych posiłków w Krakowie ( świadczenie refundowane do MOPS w Krakowie).     

- rządowy program wspierania osób pobierających świadczenia pielęgnacyjne  

- zadania zlecone

Plan  -   39.010,-                wykonanie   -     14.414,66      tj.  37 %

Udzielono   76  świadczeń

w tym:

Zasiłki        -         plan  37.900,-      wykonanie   -   14.300,-

Koszty obsługi -   plan    1.110,-      wykonanie   -        114,66

Rozdz. 85415- pomoc materialna dla uczniów

Plan ogółem  –  82.302,-         wykonanie   -    56.840,34    tj. 69,1 %

- zadania własne gminy

Plan    -        26.000,-               wykonanie   -    11.921,95    tj. 45,9 %

- zadania własne z dotacji

Plan    -        56.302,-               wykonanie   -    44.918,39    tj. 79,8 % 

      Z pomoc korzystało łącznie 70 rodzin. Przyjęto łącznie 134 wnioski  o udzielenie pomocy materialnej dla uczniów. Udzieliliśmy około 700 świadczeń - średnio od miesiąca stycznia do czerwca  - 130 uczniom.

WYKONANIE DOCHODÓW:

Ośrodek Pomocy Społecznej w  I półroczu 2013 roku uzyskał następujące dochody:

- odpłatność za DPS                              -    6.396,81

- odpłatność za usługi opiekuńcze        -  13.434,33

- zaliczka alimentacyjna                         -       670,47

- fundusz alimentacyjny                          -    7.009,51

- koszty upomnienia                                -          8,80

- kapitalizacja odsetek w banku              -          8,93

- pozostałe                                              -           1,-

Dla  budżetu gminy:                             -   27.529,85

 

- odsetki od nienal. pobranych ŚR/FA       -    2.679,78

- nienal. pobrane ŚR/FA za lata ubiegłe   -    7.632,-

- rozliczenie  z ZUS, zwrot nadpł. Skł.       -       145,95

- zaliczka alimentacyjna                            -        670,47

- fundusz alimentacyjny                             -   14.692,91

- odsetki z funduszu alimentacyjnego      -      5.611,03

Dla budżetu państwa                               -   31.432,14

 

- fundusz alimentacyjny dla innych gmin -  2.681,79

___________________________________________

 Ogółem uzyskane dochody:            61.643,78

 

 

  W  I półroczu 2013 roku skierowano 23 mieszkańców naszej gminy do Powiatowego Zespołu ds. Orzekania o Stopniu Niepełnosprawności we Wrocławiu celem wydania orzeczenia.

     W I półroczu 2013 roku wydaliśmy 19 decyzji dla 14 osób dotyczących bezpłatnych świadczeń z opieki zdrowotnej finansowanych z NFZ.

    Dla 3 osób samotnych i chorych załatwiono dom pomocy społecznej. 1 osoba oczekuje na miejsce w domu pomocy społecznej dla osób z zaburzeniami psychicznymi ( czas oczekiwania w takim typie domu to około 4 lat).

    Współpraca z innymi instytucjami polegała m.in. na udzielaniu informacji
o naszych podopiecznych, prośbach o przeprowadzenie wywiadów środowiskowych
 i przeprowadzaniu wywiadów środowiskowych, udzielanie odpowiedzi na wnioski
o udostępnienie danych osobowych, wnioski naszych pracowników o udostępnienie danych osobowych naszych klientów od innych instytucji, meldunkach i raportach sytuacyjnych, sprawozdaniach do DUW, Kuratorium Oświaty, DOPS, współpraca dotycząca aktywizacji dłużników alimentacyjnych z PUP, Starostwem Powiatowym, Prokuraturą. Łącznie napisano i odpowiedziano na 280 pism.    

Na prośbę i potrzeby innych urzędów, instytucji udzielono  pisemnych informacji, dla ośrodków pomocy społecznej przeprowadzono ok. 25 wywiadów środowiskowych  (rodzinnych) u osób, rodzin zobowiązanych do alimentacji.

    W/w pomocą objęto szczególnie rodziny wielodzietne, rodziny niepełne,
w rodzinach, których występowała przemoc oraz problemy alkoholizmu, bezrobocia oraz ciężkiej choroby. Wsparto również rodziny emeryckie.

   W ramach pracy socjalnej udzielono różnego rodzaju poradnictwa i pomocy
w załatwieniu spraw alimentacyjnych, sądowych, w bezradności w prowadzeniu gospodarstwa domowego  (szczególnie w rodzinach wielodzietnych i niepełnych  )
i innych.

  Mając na celu niesienie pomocy osobom i rodzinom w przezwyciężaniu ich trudności życiowych OPS współpracuje także z innymi instytucjami, jak np.: ZUS, KRUS, ARSP, ANR, PUP, MOPS, PCPR, PCK, sądy, kuratorzy, służba zdrowia, szkoły, policja, władze lokalne, Kuratorium Oświaty, Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Punkt konsultacyjny działający przy UMiG, schroniska, noclegownie, szpitale, fundacje. Osoby i rodziny mało zaradne życiowo korzystają
z pomocy pracowników socjalnych w załatwianiu różnych spraw urzędowych.

Ośrodek prowadzi całoroczną zbiórkę odzieży, którą rozdziela wśród klientów, pośredniczy również w przekazywaniu mebli, sprzętu TV i AGD.

       W tym roku w miesiącu sierpniu 2013r - 12 dzieci z naszej Gminy pojedzie na kolonię do Pogorzelicy finansowaną przez Kuratorium Oświaty.    

       W I półroczu 2013 roku dzięki wolontariatowi  mającemu na celu pomoc i opiekę nad  osobami starszymi, samotnymi, niepełnosprawnymi- 3 dziewczynki z GG chodzą nadal na spotkania z naszą podopieczną i oferują jej pomoc w postaci spacerów, robienia zakupów, spędzania wolnego czasu. 

     W pierwszym półroczu  2013 roku Ośrodek Pomocy Społecznej zapewniał obsługę administracyjną działającemu zespołowi interdyscyplinarnemu ds. przemocy w rodzinie, uzupełnianie są „Niebieskie Karty”, pisane protokoły ze spotkań zespołu, grup roboczych oraz prowadzona obsługa wysyłania wezwań na spotkania dla osób dotkniętych przemocą a także do osób co do których istnieję możliwość stosowania przemocy. Spotkania zespołu odbywają się w siedzibie Ośrodka Pomocy Społecznej. 

     W pierwszym półroczu 2013 roku Ośrodek Pomocy Społecznej jako lider wraz z partnerami Partnerstwa Lokalnego „ Sobótczańska Wspólnota” zorganizował dwie duże imprezy, tj.„ Bal Karnawałowy” dla dzieci ze wszystkich szkół podstawowych z terenu gminy Sobótka- klasy 0-3, który odbył w miesiącu styczniu 2013 r oraz kolejny bal ” Majówka dla Przedszkolaka ” w miesiącu maju 2013 dla wszystkich Przedszkolaków z gminy Sobótka. Zajmujemy się organizowaniem i pobudzaniem aktywności lokalnej. Spotkania odbywają się systematycznie, w których uczestniczą partnerzy różnych instytucji, organizacji pozarządowych.

 

Otrzymują:

1 x Burmistrz MiG Sobótka

1 x a/a

 

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Agnieszka Cieciora 17-09-2014 08:42
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 17-09-2014
Ostatnia aktualizacja: Agnieszka Cieciora 17-09-2014 08:45