Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Ośrodek Pomocy Społecznej w Sobótce
System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

System eWrota

eWrota
BIPy jednostek organizacyjnych.

         Sobótka, dnia 2014-02-14

 

OPS. 0321. 1 .2014

 

SPRAWOZDANIE

z wykonania planu finansowego  Ośrodka Pomocy Społecznej  w Sobótce za 2013 rok

 

      Zgodnie z ustawę o pomocy społecznej Ośrodek Pomocy Społecznej realizuje zadania własne gminy, własne o charakterze obowiązkowym, zadania zlecone
 i zadania wynikające z programów rządowych. Dotyczą one pomocy osobom
 i rodzinom, które znalazły się w trudnej sytuacji życiowej i nie są w stanie samodzielnie jej rozwiązać wykorzystując własne środki, możliwości i uprawnienia.

        Celem pomocy społecznej jest zaspokajanie niezbędnych potrzeb życiowych osób i rodzin oraz  umożliwianie im bytowania w warunkach odpowiadających godności człowieka. Rodzaj, forma i rozmiar udzielanych świadczeń powinny być odpowiednie do okoliczności uzasadniających udzielenie pomocy, ale powinny także zostać uwzględnione, jeżeli odpowiadają, celom i aktualnym możliwościom pomocy społecznej. Ograniczenie świadczeń pomocy społecznej do niezbędnego minimum lub odmowa ich przyznania może nastąpić w razie stwierdzenia marnotrawstwa przyznanych świadczeń, ich celowego niszczenia bądź też marnotrawstwa własnych zasobów materialnych. Brak współdziałania osoby lub rodziny z pracownikiem socjalnym w rozwiązywaniu trudnej sytuacji, a także nie uzasadniona odmowa podjęcia pracy przez osobę bezrobotną, mogą stanowić podstawę do odmowy przyznania lub wstrzymania świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej. 

 

         W 2013 roku pomocą objęto około 3250 osób tj. około 900 rodzin. Udzielono różnych form pomocy wynikających z ustawy, zarówno w postaci świadczeń pieniężnych, rzeczowych, usług opiekuńczych jak i w postaci pracy socjalnej (prowadzenie rodziny, porady, pomoc w załatwianiu spraw sądowych, urzędowych, kierowanie na komisje do spraw orzekania o stopniu niepełnosprawności, itp.),

 

 

 

 OGÓŁEM wydatkowano kwotę    -   4.863.977,16

 

Dział 852 -    4.758.169,73

Dział 854  -        105.807,43

w tym:

- zadania własne           plan  - 1.676.000,-    wykonanie  – 1.636.582,63     tj. 97,6 %

- zadania własne z dot. plan  -    858.974,-    wykonanie  –     848.162,96    tj. 98,7 %

- zadania zlecone           plan - 2.407.986,-    wykonanie  – 2.379.231,57     tj. 98,8 %

 

Udzielono 53.586 świadczeń  na kwotę   3.850.789,59

w tym:

- zadania własne                 37.599  świadczeń –  na kwotę       882.913,48   

- zadania własne z dotacji  30.282   świadczeń –  na kwotę       658.062,96

- zadania zlecone                14.097  świadczeń –   na kwotę   2.309.813,15

 

OGÓŁEM w ramach zadań własnych wydatkowano kwotę   2.480.745,59        

Udzielono 39.489 świadczeń na kwotę 1.540.976,44  plus 943.769,15  na utrzymanie ośrodka w rozdz.85212 i rozdz. 85219. 

 

OGÓŁEM w ramach zadań zleconych wydatkowano  kwotę   2.379.231,57

Udzielono 14.097 świadczeń na kwotę 2.309.813,15 plus   69.418,42  na utrzymanie ośrodka w rozdz. 85212 i rozdz.85295.

 

 

Przyczyną udzielania pomocy osobom i rodzinom spełniającym kryterium dochodowe było m.in.:

  • potrzeba ochrony macierzyństwa lub wielodzietności
  • brak możliwości zatrudnienia
  • bezrobocia         
  • upośledzenie fizyczne i umysłowe
  • niepełnosprawności
  • długotrwała choroba
  • ubóstwa
  • bezdomności
  • bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzeniu gospodarstwa domowego, zwłaszcza w rodzinach wielodzietnych i niepełnych
  • alkoholizm
  • trudności w przystosowaniu się do życia po opuszczeniu zakładu karnego
  • przemoc
  • zdarzenia losowego
  • inne

 

      Wykonanie planu działalności ośrodka w 2013 roku  kształtowało się następująco w poszczególnych rozdziałach:

 

 

 

Rozdz. 85201 – placówki opiekuńczo – wychowawcze

 

Plan –   200,-        wykonanie – 0       

 

Rozdz. 85202 – domy pomocy społecznej

 

Plan – 471.500,-         wykonanie -   469.594,84         tj.  99,6 %

Udzielono   228 świadczeń

W domach pomocy społecznej  umieszczonych  było  22 osoby.

 

 

 

Rozdz. 85204 – rodziny zastępcze

 

Plan  -   10.000,-          wykonanie  -  8.851,13            tj.  88,5 %

Udzielono   41  świadczeń dla 4  dzieci.

 

 

 

Rozdz. 85212 – świadczenia rodzinne, zaliczka alimentacyjna, fundusz alimentacyjny oraz składki na ubezpiecz. emerytalne i rentowe

 

Plan ogółem   -    2.321.300,-       wykonanie -    2.295.971,86       tj.  98,9 %        

W tym:

zadania własne

Plan -    14.300,-          wykonanie -          14.262,59       tj. 99,7 % 

- ? etatu

wynagrodzenie   plan -  9.950,-         -  wykonanie  –  9.950,-

ZUS                     plan -  1.950,-        -  wykonanie  -   1.950,-

Pozostałe            plan – 2.400,-         -  wykonanie  -   2.362,59

 

zadania zlecone

Plan -    2.307.000,-       wykonanie  -    2.281.709,27     tj. 98.9 %

w tym: świadczenia społeczne

Plan  -  2.225.500,-         wykonanie –   2.213.339,84     tj.  99,5 %     

 

 

Udzielono  13.726  świadczeń.

 

Były to następujące świadczenia:

 

Rodzaj świadczeń pieniężnych

Ilość świadczeń

Koszt jednego świadczenia

  K w o t a

- zasiłki rodzinne –

6.293

68,- ,91,-,98,-oraz 77,- 106,- 115,-

620.540,-

 

   dodatki:

-  urodzenie dziecka

37

1.000,-

37.000,-

- wychowawczy

249

ok. 391,-

97.347,-

-samotne wychowywanie dziecka

436

170,-, 220,-

250,-, 300,-

76.500,-

 

- kształcenie i rehabilitacja dziecka niepełnospr. do 5 r.ż.

29

60,-

1.740,-

- powyżej 5 r.ż.

233

80,

18.640,-

- rozpoczęcie roku szkolnego

389

100,-

38.900,-

- podjęcie przez dziecko nauki w szkole poza miejscem zamieszk.

46

90,-

4.140,-

- dojazdy

658

50,-

32.900,-

- zasiłki pielęgnacyjne

1965

153,-

300.645,-

-świadczenia pielęgnacyjne

400

ok. 583,-

233.241,50

-specjalny zasiłek opiekuńczy

5

520,-

2.600,-

-składki na  ubezp. społeczne

323

ok. 136,-

43.986,21

-rodzina wielodzietna

1135

80,-

90.800,-

-jednorazowa zapomoga z tyt. urodzenia dziecka

71

1.000,-

71.000,-

- świadczenia z Funduszu Alimentacyjnego

1457

ok. 373,-

543.360,13

 

Koszty związane z realizacją w/w zadania. 

Plan -  81.500,-       wykonanie -  68.369,43       tj.  83,9 %

w tym :       

Razem

Wynagrodzenia osobowe dla  2 pracowników:   - 46.880,-

Dodatkowe wynagrodzenie roczne  w wys. 4.021,87

50.901,87

Pochodne od wynagrodzeń ZUS-y

10.034,-

Odpis  na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych

          1.531,50

Opłaty za usługi pocztowe, telekomunikacyjne, prowizje bankowe, podróże służbowe, szkolenia, zakup materiałów  biurowych.

4.685,44

Koszty energii elektrycznej, wody, ścieków, co.

1.216,62

 

 

Rozdz. 85213 – składki na ubezpieczenie zdrowotne

Plan ogółem  -  38.946,-     wykonanie –   38.713,40      tj. 99,4 %   

w tym:

- zadania własne z dotacji:

Plan – 31.346,-           wykonanie –   31.346,-        tj.  100 %

 

- zadania zlecone

Plan –   7.600,-          wykonanie  –    .7.367,40      tj.  96,9 %    

 

Udzielono  888  świadczeń pieniężnych – (zlecone  - 148 ;  własne z dotacji – 740).

 

 

 

Rozdz. 85214          - zasiłki i pomoc w naturze oraz składki na ubezpiecz. emeryt. i rentowe     

 

Plan ogółem – 247.007,-     wykonanie –        247.002,96     tj. 100 %

w tym:

- zadania własne

Plan  –      132.500 ,-           wykonanie  –       132.500,-       tj. 100 %

 

- zadania własne z dotacji

 Plan -      114.507,-               wykonanie  -      114.502,96     tj. 100 %           

 

 

Udzielono  1942  świadczenia pieniężne.

 

Były to następujące formy pomocy:

 

 

                  Z A S I Ł K  I:                                              

ILOŚĆ ŚWIADCZEŃ

 

          KWOTA

-okresowe i okresowe specjalne

w tym  z dotacji:

383

114.502,96

-leki  i koszty leczenia

162

20.269,40

-żywność

351

56.460,00

-odzież, obuwie

50

6.904,00

-opał

106

21.340,00

-remont, malowanie mieszkania

2

500,00

- bilety miesięczne, dojazdy w poszukiwaniu pracy, dojazdy do szpitala na terapię

8

890,00

-koszty energii elektrycznej ,gazu, wody, eksploatacja mieszkania

81

11.741,25

- środki czystości i higieniczne

22

1.980,00

- pokrycie opłaty za pobyt w schroniskach, noclegowniach  – jedno świadczenie to jeden dzień pobytu  ( ilość osób 5)

771

12.198,56

- refundacja świadczeń za naszych podopiecznych przebywających na innych terenach  

6

700,00

- zakup przyborów szkolnych

1

100,00

- dofinansowanie do wycieczki

1

400,00

- dofinansowanie do wyrobu dowodu osobistego- zdjęcia

2

45,00

-w tym celowe specjalne

            z przeznaczeniem na ;

48

8.330,00

-leki

15

2.750,00

-opał

13

2.850,00

-żywność

8

970,00

-zakup odzieży i obuwia

2

700,00

- eksploatacja mieszkania, remont

2

550,00

- zwrot refundacyjny z innych jednostek za osoby zameldowane na innym terenie

-4

-1.018,21

 

 

Rozdz. 85215 – dodatki mieszkaniowe

Plan  –  195.000,-         - wykonanie –  194.099,76      tj. 99,5 %

Udzielono  1181 świadczeń:

z tego użytkownikom mieszkań:

          -     komunalnych   -     906  świadczeń na kwotę  – 155.220,30

  • pozostałych      -     275  świadczeń na  kwotę -    38.879,46

 

 

 

Rozdz. 85216- zasiłki stałe

Plan  ogółem  -  359.760,-        wykonanie   -  359.666.62      tj. 99,8 %

w tym:

zadania własne:

Plan –       100,-               wykonanie    –             6,62              tj. 6,6 %

 

- zadania własne z dotacji:

Plan -  359.660,-              wykonanie   –    359.660,-               tj. 100 %

 

Udzielono  768 świadczeń -  79 osobom.

 

 

Rozdz. 85219 – ośrodki pomocy społecznej

Plan ogółem:   880.100,-       wykonanie –  848.893,29     tj. 96,45 %

 

w tym dotacja  z DUW -  194.800,-     wykonanie- 192.433,68   tj. 98,79 %    

 

 w tym :

Razem

Wynagrodzenia osobowe dla 18-stu pracowników (dyrektor, gł księgowy, 1 starszy specjalista pracy socjalnej, 3 inspektorów, 1 referent, 3 opiekunki, 7 pracowników socjalnych, oraz ½ etatu sprzątaczka) w wys. 646.043,44 w tym 5 nagród jubileuszowych na kwotę: 35.296,50

 

Dodatkowe wynagrodzenie roczne  w wys. 43.028,49

 

 

 689.071,93

Pochodne od wynagrodzeń ZUS-y

 124.618,05

Odpis  na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych

 17.612,28

Wynagrodzenia bezosobowe (umowy zlecenia – informatyk, usługi opiekuńcze)

14.100,00

Opłaty za usługi bankowe, pocztowe, telekomunikacyjne, podróże służbowe, szkolenia, zakup materiałów  biurowych,  badania lekarskie  oraz opłaty za usługi konserwacyjne i monitoring.

 

 64.996,03

Koszty energii elektrycznej, wody, ścieków, co, śmieci.  OPS jest obciążany  fakturą  wystawianą przez ZGKiM ‘ Ślęża” w Sobótce na podstawie wskazań liczników, oraz zajmowanej powierzchni (co).

 

 19.109,27

 

 

 W  w/w kosztach utrzymania ośrodka

1. Pokryty został koszt usług opiekuńczych – 6.197 świadczeń na kwotę  124.856,22 

W tym:

Wynagrodzenia osobowe      -    85.304,51   w tym 2 nagrody jubileusz.   - 4.846,50

Dodatkowe wynagr. roczne   -      6.582,06

Umowa zlecenie                    -    14.100,00

Pochodne od wynagrodzeń  -    15.407,86

Odpis na ZFŚS                      -      3.281,79

Ekwiwalent za obuwie letnie -         180,00

 

 

 

Rozdz.  85278 – usuwanie skutków klęsk żywiołowych

Zadania zlecone

Plan:        50.676,-              wykonanie    -       48.405,91     tj.  95,5%

 

Udzielono  15  świadczeń.

 

 

 

Rozdz.  85295 – pozostała działalność

Plan ogółem:  167.410,-      wykonanie    –   166.356,69      tj.  99,4 %

w  tym:

- dożywanie dzieci i dorosłych

Plan:          114.700,-           wykonanie    –   124.607,70     tj. 99,9 %

- zadania własne gminy

Plan -   56.400,-                   wykonanie    -     56.307,70      tj. 99,9 %

- zadania własne z dotacji

Plan -   68.300,-                   wykonanie    -      68.300,-        tj. 100 % 

 

Udzielono 27.142 świadczeń:

W  tym 6 świadczeń w formie zasiłków celowych na zakup posiłków osobom potrzebującym na kwotę  1.800 zł.

Z dożywiania w szkole korzystało 193 dzieci z pięciu szkół podstawowych, gimnazjum oraz pokrywanie wyżywienia dzieci w Przedszkolu Nr 1 w Sobótce i Przedszkolu „ Akademia Przedszkolaka” oraz  3 dzieci w Powiatowym Zespole Szkół w Krzyżowicach oraz 2 dzieci w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Kątach Wrocławskich i 1 dziecko w Młodzieżowym Ośrodku Socjoterapii w Bystrzycy Górnej, 2 dzieci w Szkole Specjalnej w Wierzbicach,2 dzieci dożywianych w Młodzieżowym Ośrodku Socjoterapii we Wrocławiu,  17 osób dorosłych korzystało z ciepłych posiłków w tym:  16 osób w Sobótce oraz 1 osoba przebywająca w Krakowie ( nasz mieszkaniec- osoba bezdomna- koszty posiłków refundowane do MOPS w Krakowie).     

 

- rządowy program wspierania osób pobierających świadczenia pielęgnacyjne  

- zadania zlecone

Plan ogółem  -   42.710,-             wykonanie   -     41.748,99      tj.  97,7%

W tym koszt świadczeń:

Plan      -            41.600,-             wykonanie   -     40.700,-         tj.  97,8%

 

+  utrzymanie:

Plan      -              1.110,-            wykonanie    -        1.048,99     tj.  94,5%   

 

Udzielono   208 świadczeń

 

Rozdz. 85415- pomoc materialna dla uczniów

Plan ogółem – 121.061,-        - wykonanie  -     105.807,43      tj. 87,4 %

- zadania własne gminy

Plan -    26.000,-                    - wykonanie   -     21.553,43       tj. 82,9 %

- zadania własne z dotacji

Plan -    95.061,-                    – wykonanie   -     84.254,-         tj. 88,6 % 

 

      Z pomoc korzystało łącznie 70 rodzin. Przyjęto łącznie 134 wnioski  o udzielenie pomocy materialnej dla uczniów. Udzieliliśmy około 1.250 świadczeń - średnio od miesiąca stycznia do grudnia  - 130 uczniom.

 

 

WYKONANIE DOCHODÓW:

Ośrodek Pomocy Społecznej w  2013 roku uzyskał następujące dochody:

- odpłatność za DPS                              -    13.842,61

- odpłatność za usługi opiekuńcze        -    29.015,86

- zaliczka alimentacyjna                        -      1.459,20

- fundusz alimentacyjny                         -   14.814,73

- koszty upomnienia                               -            8,80

- należne odsetki ( PCPR) + inne          -             1,19

- kapitalizacja odsetek w banku             -           14,35

Dla budżetu gminy:                                   59.156,74

 

- odsetki od nienal. pobranych ŚR/FA       -     7.197,09

- nienal. pobrane ŚR/FA za lata ubiegłe   -   12.541,91

- rozliczenie  z ZUS, zwrot nadpł. społ.      -       145,95

- zaliczka alimentacyjna                             -     1.459,21

- fundusz alimentacyjny                             -   30.496,56

- odsetki z funduszu alimentacyjnego      -    12.115,80

Dla budżetu państwa                               -   63.956,52

 

- fundusz alimentacyjny dla innych gmin -  5.516,20

___________________________________________

Ogółem uzyskane i przekazane dochody:   128.629,46

 

     W  2013 roku skierowano 31 mieszkańców naszej gminy do Powiatowego Zespołu ds. Orzekania o Stopniu Niepełnosprawności we Wrocławiu celem wydania orzeczenia.

     W 2013 roku wydaliśmy 31 decyzji dla 22 osób dotyczących bezpłatnych świadczeń z opieki zdrowotnej finansowanych z NFZ.

    Dla 1 osoby samotnej i chorej załatwiono dom pomocy społecznej. 1 osoba oczekują na miejsce w domu pomocy społecznej dla osób z zaburzeniami psychicznymi ( czas oczekiwania w takim typie domu to około 3,4 lat).

    Współpraca z innymi instytucjami polegała m.in. na udzielaniu informacji o naszych podopiecznych, prośbach o przeprowadzenie wywiadów środowiskowych  i przeprowadzaniu wywiadów środowiskowych, udzielanie odpowiedzi na wnioski o udostępnienie danych osobowych, wnioski naszych pracowników o udostępnienie danych osobowych naszych klientów od innych instytucji, meldunkach i raportach sytuacyjnych, sprawozdaniach do DUW, Kuratorium Oświaty, DOPS, współpraca dotycząca aktywizacji dłużników alimentacyjnych z PUP, Starostwem Powiatowym, Komornikami, Policją,  Prokuraturą. Łącznie napisano i odpowiedziano na około 1000 pism.    

Na prośbę i potrzeby innych urzędów, instytucji udzielono  pisemnych informacji, dla ośrodków pomocy społecznej przeprowadzono ok. 50 wywiadów środowiskowych  (rodzinnych) u osób, rodzin zobowiązanych do alimentacji.

    W/w pomocą objęto szczególnie rodziny wielodzietne, rodziny niepełne, rodziny, w których występowała przemoc, problemy alkoholizmu, bezrobocia oraz ciężkiej choroby. Wsparto również rodziny emeryckie.

   W ramach pracy socjalnej udzielono różnego rodzaju poradnictwa i pomocy w załatwieniu spraw alimentacyjnych, sądowych, w bezradności w prowadzeniu gospodarstwa domowego  (szczególnie w rodzinach wielodzietnych i niepełnych  ) i innych.

  Mając na celu niesienie pomocy osobom i rodzinom w przezwyciężaniu ich trudności życiowych OPS współpracuje także z innymi instytucjami, jak np.: ZUS, KRUS, ARSP, ANR, PUP, MOPS, PCPR, PCK, sądy, kuratorzy, służba zdrowia, szkoły, policja, władze lokalne, Kuratorium Oświaty, Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Punkt konsultacyjny działający przy UMiG, schroniska, noclegownie, szpitale, fundacje. W załatwianiu różnych spraw urzędowych osoby i rodziny mało zaradne życiowo korzystają z pomocy i porad pracowników socjalnych. 

Ośrodek prowadzi całoroczną zbiórkę odzieży, którą rozdziela wśród klientów, pośredniczy również w przekazywaniu mebli, sprzętu TV i AGD. Przez cały 2013 rok na bieżąco uzupełniano i przywożono odzież, pościel, obuwie oraz zabawki ze schroniska dla samotnych kobiet i rozdawano wśród naszych podopiecznych.

    W miesiącu sierpniu 2013r - 12 dzieci z naszej Gminy uczestniczyło w  koloni w Pogorzelicy finansowanych przez Kuratorium Oświaty. 

     W 2013 roku dzięki wolontariatowi mającemu na celu pomoc i opiekę nad  osobami starszymi, samotnymi, niepełnosprawnymi- 3 dziewczynki z GG chodzą nadal na spotkania z naszą podopieczną i oferują jej pomoc w postaci spacerów, robienia zakupów, spędzania wolnego czasu.   

     W 2013 roku Ośrodek Pomocy Społecznej zapewniał obsługę administracyjną działającemu zespołowi interdyscyplinarnemu ds. przemocy w rodzinie, uzupełnianie są „Niebieskie Karty”, pisane protokoły ze spotkań zespołu, grup roboczych oraz prowadzona obsługa wysyłania wezwań na spotkania dla osób dotkniętych przemocą a także do osób co do których istnieję możliwość stosowania przemocy. Spotkania zespołu odbywały się w siedzibie Ośrodka Pomocy Społecznej. 

     W 2013 roku Ośrodek Pomocy Społecznej jako lider wraz z partnerami Partnerstwa Lokalnego „ Sobótczańska Wspólnota” zorganizował dwie duże imprezy, tj.„ Bal Karnawałowy” dla dzieci ze wszystkich szkół podstawowych z terenu gminy Sobótka- klasy 0-3, który odbył w miesiącu styczniu 2013 r oraz kolejny bal ” Majówka dla Przedszkolaka ” w miesiącu maju 2013 dla wszystkich Przedszkolaków z gminy Sobótka. Zajmujemy się organizowaniem i pobudzaniem aktywności lokalnej. Spotkania odbywają się systematycznie, w których uczestniczą partnerzy różnych instytucji, organizacji pozarządowych.

 

 

  Otrzymują:

1 x Burmistrz MiG Sobótka

1 x a/a

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Agnieszka Cieciora 17-09-2014 08:38
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 17-09-2014
Ostatnia aktualizacja: Agnieszka Cieciora 17-09-2014 08:51