Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Ośrodek Pomocy Społecznej w Sobótce
System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

System eWrota

eWrota
BIPy jednostek organizacyjnych.

          Sobótka, dnia 2015-07-17

 

OPS. 0321. 4.2015

 

INFORMACJA

z przebiegu wykonania planu finansowego  Ośrodka Pomocy Społecznej  w Sobótce za I półrocze 2015 roku

 

      Zgodnie z ustawę o pomocy społecznej Ośrodek Pomocy Społecznej realizuje zadania własne gminy, własne o charakterze obowiązkowym, zadania zlecone  i zadania wynikające z programów rządowych. Dotyczą one pomocy osobom  i rodzinom, które znalazły się w trudnej sytuacji życiowej i nie są w stanie samodzielnie jej rozwiązać wykorzystując własne środki, możliwości i uprawnienia.

        Celem pomocy społecznej jest zaspokajanie niezbędnych potrzeb życiowych osób i rodzin oraz  umożliwianie im bytowania w warunkach odpowiadających godności człowieka. Rodzaj, forma i rozmiar udzielanych świadczeń powinny być odpowiednie do okoliczności uzasadniających udzielenie pomocy, ale powinny także zostać uwzględnione, jeżeli odpowiadają, celom i aktualnym możliwościom pomocy społecznej. Ograniczenie świadczeń pomocy społecznej do niezbędnego minimum lub odmowa ich przyznania może nastąpić w razie stwierdzenia marnotrawstwa przyznanych świadczeń, ich celowego niszczenia bądź też marnotrawstwa własnych zasobów materialnych. Brak współdziałania osoby lub rodziny z pracownikiem socjalnym w rozwiązywaniu trudnej sytuacji, a także nieuzasadniona odmowa podjęcia pracy przez osobę bezrobotną, mogą stanowić podstawę do odmowy przyznania lub wstrzymania świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej. 

     Przyczyną udzielania pomocy osobom i rodzinom spełniającym kryterium dochodowe było m.in.:

  • potrzeba ochrony macierzyństwa lub wielodzietności
  • brak możliwości zatrudnienia
  • bezrobocia       
  • upośledzenie fizyczne i umysłowe
  • niepełnosprawności
  • długotrwała choroba
  • ubóstwa
  • bezdomności
  • bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzeniu gospodarstwa domowego, zwłaszcza w rodzinach wielodzietnych
    i niepełnych
  • alkoholizm
  • trudności w przystosowaniu się do życia po opuszczeniu zakładu karnego
  • przemoc
  • zdarzenia losowego
  • inne

 

Ośrodek realizuje także inne zadania zapisane w innych ustawach, tj.:

-  Ustawa o przeciwdziałaniu narkomanii

-  Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi

-  Ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie 

-  Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej

-  Ustawa o świadczeniach rodzinnych

-  Ustawa o postępowaniu wobec dłużników

-  Ustawa o pomocy osobom uprawnionym do alimentów

-  Ustawa o świadczeniach zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych

-  Ustawa o dodatkach mieszkaniowych

-  Ustawa prawo energetyczne

-  Uchwała Rady Ministrów w sprawie ustanowienia wieloletniego programy wspierania finansowego gmin w zakresie dożywiania „ Pomoc państwa w zakresie dożywiania” na lata 2014-2020

-  Ustawa o Karcie Dużej Rodziny

-  Ustawa o systemie oświaty

         W I półroczu 2015 roku pomocą objęto około 2000 osób tj. około 600 rodzin. Udzielono różnych form pomocy wynikających z ustaw, zarówno w postaci świadczeń pieniężnych, rzeczowych, usług opiekuńczych jak i w postaci pracy socjalnej (prowadzenie rodziny, porady, pomoc w załatwianiu spraw sądowych, urzędowych, kierowanie na komisje do spraw orzekania o stopniu niepełnosprawności, itp.).

 

 OGÓŁEM wydatkowano kwotę    -   2.508.961,09

 

Dział 851 -         47.706,38

Dział 852 -    2.402.224,70

Dział 854  -        59.030,01

w tym:

- zadania własne            plan  -   2.168.300     wykonanie  –     995.261,57   tj. 45,9 %     

- zadania własne z dot.  plan  -       588.021    wykonanie  –     368.809,06   tj. 62,7 %

- zadania zlecone           plan  -   2.258.115     wykonanie  –  1.144.890,46   tj. 50,7 %

 

Udzielono 21.857 świadczeń  na kwotę   1.931.069,97

w tym:

- zadania własne                  14924     świadczeń –  na kwotę      538.591,84 

- zadania własne z dotacji    11149     świadczeń –  na kwotę      283.509,06   

- zadania zlecone                   6081     świadczeń  –  na kwotę  1.108.969,07

OGÓŁEM w ramach zadań własnych  wydatkowano kwotę     1.364.070,63 zł      

Udzielono 15.776 świadczeń na kwotę   822.100,90  plus  541.969,73 na utrzymanie ośrodka w rozdz. 85206, rozdz. 85212 i rozdz. 85219. 

OGÓŁEM w ramach zadań zleconych wydatkowano  kwotę   1.144.890,46 zł

Udzielono 6081 świadczeń na kwotę  1.108.969,07   plus   35.921,39  na utrzymanie ośrodka w rozdz. 85212, rozdz.85215 i rozdz. 85295. 

      Wykonanie planu działalności ośrodka w I półroczu 2015 roku  kształtowało się następująco w poszczególnych rozdziałach:

Rozdz. 85153 – zwalczanie narkomanii

Plan    -     4.200,-            wykonanie     -    1.600,-        tj.   38%

Wydatek związany z kontynuacją działania i poszerzenie oferty punktu konsultacyjnego o ofertę dla osób uzależnionych od  narkotyków i rodzin tych osób (wynagrodzenie terapeuty i koszty utrzymania pomieszczeń)-psycholog interwencja kryzysowa

Rozdz. 85154  – przeciwdziałanie alkoholizmowi

Plan   -   198.100,-           wykonanie     -  46.106,38     tj. 23,3%

Wydatki zawiązane z realizacją Programu  Profilaktyki i  Rozwiązywania Problemów  Alkoholowych  i Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie zostały podzielone zadaniowo i obejmowały w szczególności:

L.p.

Zadanie

realizacja

1.

Zwiększanie dostępności terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu

1.1

Prowadzenie grupy motywującej do lecznictwa odwykowego

1540 zł

1.2

Prowadzenie konsultacji pomocy terapeutycznej dla osób współuzależnionych      

1000 zł

1.3

Prowadzenie konsultacji pomocy terapeutycznej dla osób uzależnionych

850 zł

1.4

 Opłaty eksploatacyjne i administracyjne Punkt Konsultacyjny

1165,70 zł

1.5

opłata za abonament telefoniczny

50,41 zł

1.6

sprzątania pomieszczeń Punktu Konsultacyjnego

340 zł

2.

Udzielanie rodzinom pomocy psychospołecznej, prawnej a w szczególności ochrana przed przemocą w rodzinie

2.1

Prowadzenie porady pedagoga w Punkcie Konsultacyjnym

2100 zł

2.2

Prowadzenie porady psychologa w Punkcie Konsultacyjnym

2700 zł

2.3

Prowadzenie porady psychologa  interwencji kryzysowej w Punkcie Konsultacyjnym

1200 zł

2.4

Prowadzenie postępowań administracyjnych wobec zgłaszanych do Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów  Alkoholowych osób nadużywających alkoholu; zlecanie wywiadów środowiskowych

200 zł

2.5

Szkolenie członków GKRPA

1035 zł

3.

Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych.

3.1

Prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych

3.1.1

badminton

1020 zł

3.1.2

karate

1040 zł

3.1.3

kolarstwo

960 zł

3.1.4

judo

480 zł

3.1.5

piłka nożna

500 zł

3.1.6

‘‘Pływać każdy może –Sobótka 2015”

13520 zł

3.2

Kontynuacja i uruchomienie nowych programów profilaktycznych w świetlicach środowiskowych

 

3.2.1

świetlica w Sobótce Zachodniej

960 zł

3.2.2

świetlica w Rogowie Sobóckim

480 zł

3.2.3

świetlica w Siedlakowicach

2100 zł

3.3.4

świetlica w Przezdrowicach

900 zł

3.3.5

świetlica Caritas w Sobótce

960 zł

3.3.6

świetlica harcerska

420 zł

3.3.7

Świetlica w Mirosławicach

1020 zł

3.3.8

Świetlica w Okulicach

1080 zł

3.3.9

Świetlica w Strzegomianach

1080 zł

3.3.10

Środki rzeczowe do prowadzenia świetlic

2559,52 zł

4.

Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie pomoc dla ofiar przemocy

4.1

Psychoterapia w grupie dla kobiet w sytuacji trudnej

750 zł

4.2

Pomoc psychologiczna i prawna w sytuacji kryzysowej

1620 zł

5.

Wydatki związane z pokryciem kosztów ZUS  pracodawcy od umów zleceń realizatorów w/w  zadań

 

2475,75 zł

Rozdz. 85201 – placówki opiekuńczo – wychowawcze

Plan    -      4.700,-           wykonanie    -     2.798,63     tj.   60 %

Udzielono  8 świadczeń dla 1 dziecka

 

Rozdz. 85202 – domy pomocy społecznej

Plan –    590.000,-         wykonanie -   265.372,01         tj.  45 %

Udzielono   121 świadczeń

W domach pomocy społecznej  umieszczonych  było  22 osoby.

Rozdz. 85204 – rodziny zastępcze

Plan  -     24.300,-          wykonanie  -  12.252,49          tj.  50,4 %

Udzielono   65  świadczeń dla  11 dzieci.

Rozdz. 85206 -  wspieranie rodziny ( asystent rodzinny)

Plan  -     21.000,-            wykonanie – 8.596,35            tj. 41 %

Z pomocy korzystało 13 rodzin.

Rozdz. 85212 – świadczenia rodzinne, zaliczka alimentacyjna, fundusz alimentacyjny oraz składki na ubezpiecz. emerytalne i rentowe

Plan ogółem   -    2.245.000,-       wykonanie -    1.125.007,46       tj.  50 %      

w tym:

zadania własne

Plan   -      19.000,-          wykonanie -        8.907,46       tj. 46,9 % 

- ? etatu

wynagrodzenie   plan -  13.500,-        -  wykonanie  –   6.600,-

ZUS                     plan -   2.700,-        -  wykonanie  -    1.314,06

Pozostałe            plan –  2.800,-         -  wykonanie  -      993,40

zadania zlecone

Plan -      2.226.000,-              wykonanie  -     1.116.100,-       tj. 50%

w tym: świadczenia społeczne

Plan  -     2.154.800,-              wykonanie  -     1.080.505,37    tj.  50%       

Udzielono     5.688    świadczeń.

Były to następujące świadczenia:

Rodzaj świadczeń pieniężnych

Ilość świadczeń

Koszt jednego świadczenia

  K w o t a

- zasiłki rodzinne –

2581

 77,- 106,- 115,-

255.592,-

   dodatki:

-  urodzenie dziecka

17

1.000,-

17.000,-

- wychowawczy

75

ok. 389,-

29.187,-

-samotne wychowywanie dziecka

168

181,-

30.100,-

- kształcenie i rehabilitacja dziecka niepełnospr. do 5 r.ż.

39

60,-

2.340,-

- powyżej 5 r.ż.

96

80,-

7.680,-

- rozpoczęcie roku szkolnego

0

100,-

0

- podjęcie przez dziecko nauki w szkole poza miejscem zamieszk.- internaty

31

90,-

2.790,-

- dojazdy

267

50,-

13.350,-

- zasiłki pielęgnacyjne

969

153,-

148.257,-

-świadczenia pielęgnacyjne

134

1.196,-

160.200,-

-specjalny zasiłek opiekuńczy

15

520,-

7.800,-

-składki na  ubezp. społeczne  od świadczeń

131

275,-

35.994,-

-rodzina wielodzietna

464

80,-

37.120,-

-jednorazowa zapomoga z tyt. urodzenia dziecka

39

1.000,-

39.000,-

- zasiłek dla opiekuna

66

517,-

34.112,-

- świadczenia z Funduszu Alimentacyjnego

681

ok. 382,-

259.983,-

Koszty związane z realizacją w/w zadania. 

Plan -  71.200,-       wykonanie      35.594,63             tj.  50 %

w tym :     

Razem

Wynagrodzenia osobowe dla  2 pracowników:   - 24.416,59

Dodatkowe wynagrodzenie roczne  w wys. 4.282,56

28.699,15

Pochodne od wynagrodzeń ZUS-y

5.775,48

Odpis  na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych

1.120,-

Rozdz. 85213 – składki na ubezpieczenie zdrowotne

Plan ogółem  -  40.100,-     wykonanie –   23268,60      tj. 58 %    

w tym:

- zadania własne z dotacji:

Plan  –  25.100,-           wykonanie –   17.004,40        tj.  67,7 %

- zadania zlecone

Plan  –   8.600,-            wykonanie  –     6.264,20        tj.  72,8%

- zadania własne

Plan  –    6.400,-            wykonanie  -         0,00       tj. 0%             

Udzielono  477  świadczenia  – (zlecone  - 86 ;  własne z dotacji – 391).

Rozdz. 85214 - zasiłki i pomoc w naturze oraz składki na ubezp. emer.- rent.

Plan ogółem – 175.700,-     wykonanie –        76.263,82     tj. 43,4 %

w tym:

- zadania własne

Plan     –      135.700 ,-        wykonanie  –       59.642,24      tj. 44 %

- zadania własne z dotacji

 Plan -            40.000,-           wykonanie  -      16.621,58      tj. 41,6 %           

Udzielono  1023  świadczenia pieniężne.

Były to następujące formy pomocy:

Z A S I Ł K  I :

ILOŚĆ ŚWIADCZEŃ

KWOTA

-okresowe i okresowe specjalne  z dotacji:

68

16.621,58

-leki  i koszty leczenia

139

13.400,04

-żywność

195

20.925,00

-odzież, obuwie

29

2.780,00

-opał

21

3.300,00

-remont, malowanie mieszkania

3

750,00

- bilety miesięczne, dojazdy w poszukiwaniu pracy,

2

150,00

-koszty energii elektrycznej ,gazu, wody, eksploatacja mieszkania, art. gospo.dom

43

4.753,50

- środki czystości i higieniczne

12

740,00

- pokrycie opłaty za pobyt w schroniskach, noclegowniach  – jedno świadczenie to jeden dzień pobytu  ( ilość osób 6)

508

8.793,70

- odżywki dla dziecka

1

150,00

- pochówek

2

3.900,00

-w tym celowe specjalne

            z przeznaczeniem na ;

30

4.150,00

-leki

17

2.420,00

-opał

3

550,00

-żywność

5

530,00

-zakup odzieży i obuwia

1

150,00

- eksploatacja mieszkania, remont

4

500,00

Rozdz. 85215 – dodatki mieszkaniowe i dodatki energetyczne

Plan  –  223.025,-         - wykonanie –  107.942,22      tj. 48,4 %

w tym:

Zadania własne:

Plan  - 218.000,-           - wykonanie –  103.484,45       tj. 47,5 %

Udzielono  650 świadczeń:

zadania zlecone – dodatki energetyczne:

Plan ogółem  - 5.025,-     - wykonanie  –  4.457,77          tj. 88,7 %     

W tym koszt świadczeń:

Plan               - 4.960,-     - wykonanie  –  4.417,77          tj. 89  % 

+ utrzymanie

Plan               -      65,-     - wykonanie  -        40,-             tj. 61,5 %

Udzielono :   304 świadczenia

Rozdz. 85216- zasiłki stałe

Plan  ogółem  -  270.500,-        wykonanie   -  188.442,36      tj. 70 %

w tym:

zadania własne:

Plan –       26.500,-                   wykonanie    –          0            tj. 0

- zadania własne z dotacji:

Plan -      244.000,-                  wykonanie   –    188.442,36    tj. 77,2 %

Udzielono  393 świadczeń -  74 osobom.

Rozdz. 85219 – ośrodki pomocy społecznej

Plan ogółem:   1.015.000,-       wykonanie  –  524.465,92     tj. 51,7 %

w tym:

dotacja  z DUW -  170.600,-     wykonanie -     85.300,-      tj. 50 %

zadania własne – 844.400,-     wykonanie -   439.165,92   tj. 52  %     

 w tym :

  Razem

Wynagrodzenia osobowe  dla 19-stu pracowników:

(dyrektor, gł. księgowy, 1 starszy specjalista pracy socjalnej, 4 inspektorów, 2 starszych pracowników socjalnych, 2 pracowników socjalnych, 4 specjalistów pracy socjalnej, 3 opiekunki oraz ½ etatu pracownik gospodarczy)   w  wys.  327.990,68

Dodatkowe wynagrodzenie roczne  w wys. 51.356,79

 

379.347,47

Pochodne od wynagrodzeń ZUS-y

77.883,28

Odpis  na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych

14.100,-

Wynagrodzenia bezosobowe (umowy zlecenia –  usługi opiekuńcze)

8.883,-

Opłaty za usługi bankowe, pocztowe, telekomunikacyjne, podróże służbowe, szkolenia, zakup materiałów  biurowych,  badania lekarskie  oraz opłaty za usługi konserwacyjne i monitoring.

33.752,17

Koszty energii elektrycznej, wody, ścieków, co, śmieci.  OPS jest obciążany  fakturą  wystawianą przez ZGKiM ‘ Ślęża” w Sobótce na podstawie wskazań liczników, oraz zajmowanej powierzchni (co).

10.500,-

W  w/w kosztach utrzymania ośrodka  pokryty został koszt usług opiekuńczych – 2.828  świadczeń na kwotę  60.402,89 

Usługi opiekuńcze świadczone były w 20 środowiskach średnio po 1,5 godziny u podopiecznego. 

Rozdz.  85278 – usuwanie skutków klęsk żywiołowych

Plan  -   17.782,-                   wykonanie   -      17.781,73      tj. 100%

Udzielono  3 świadczenia.

Rozdz.  85295 – pozostała działalność

Plan ogółem:  108.708,-              wykonanie    –    50.033,11      tj.  46 %

w  tym:

- dożywanie dzieci i dorosłych

Plan   -          108.000,-                  wykonanie    –   49.746,35      tj. 46,1 %

w tym :

- zadania własne gminy

Plan   -           48.000,-                   wykonanie    -     26.524,78      tj. 55,3 %

- zadania własne z dotacji

Plan   -           60.000,-                   wykonanie    -     23.221,57       tj. 38,7 % 

Udzielono 9.647 świadczeń:

     Z dożywiania w placówkach szkolnych korzystało łącznie 135 dzieci: w tym: 125 dzieci z pięciu szkół podstawowych, gimnazjum oraz pokrywanie wyżywienia dzieci w Przedszkolu Nr 1 w Sobótce i Przedszkolu „ Akademia Przedszkolaka” oraz  2 dzieci w Powiatowym Zespole Szkół w Krzyżowicach oraz 3 dzieci w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Kątach Wrocławskich i 2 dzieci w Szkole Specjalnej w Wierzbicach, 3 dzieci dożywianych w Młodzieżowym Ośrodku Socjoterapii we Wrocławiu,  9 osób dorosłych korzystało z ciepłych posiłków w tym:  9 osób w Sobótce w stołówce – 578 posiłków .     

- Karta dużej rodziny

- zadania zlecone

Plan     -                708,-              wykonanie   -     286,76         tj. 40,5 %

Liczba złożonych wniosków 25 dla 116 osób. Wydano 133 karty ( w tym: 54
z wniosków z 2014 r. oraz 79 z wniosków z 2015r).

     Ogólnopolska Karta Dużej Rodziny to system zniżek dla rodzin wielodzietnych. Już od 16 czerwca  2014 każda rodzina z co najmniej trójką dzieci na utrzymaniu może w swojej gminie złożyć wniosek o wydanie karty.

     Karta Dużej Rodziny przyznawana jest każdemu członkowi rodziny, także rodzinom zastępczym i rodzinnym domom dziecka. Rodzicom karta wydawana jest dożywotnio, dzieciom do ukończenia 18 lub 25 lat w przypadku kontynuowania nauki. Osoby niepełnosprawne otrzymają kartę na czas trwania orzeczenia o niepełnosprawności. Karta przyznawana jest bezpłatnie i bez względu na dochód.

Rozdz. 85415- pomoc materialna dla uczniów

         Na podstawie ustawy o systemie oświaty – rozdział 8a oraz uchwały Nr XXXI/232/09 Rady Miejskiej w Sobótce z dnia 20.II.2009 r. w sprawie regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie Gminy Sobótka, świadczona jest przez gminę pomoc socjalna dla uczniów w formie stypendiów szkolnych i zasiłków szkolnych. Ma ona charakter rzeczowy, albo częściowej lub całkowitej refundacji wydatków poniesionych  na potrzeby edukacyjne ucznia udokumentowanych rachunkami. W trudnych sytuacjach losowych  możliwe jest uzyskanie zasiłku szkolnego w formie świadczenia pieniężnego. Wydając decyzję administracyjną o wysokości  stypendium, bierze się pod uwagę dochód na 1 osobę w rodzinie w wysokości  456,-z ł netto, uzasadnienie rodzica bądź opiekuna oraz uwzględnia dodatkowo następujące okoliczności: występujące bezrobocie w rodzinie, obecność osób niepełnosprawnych, występowanie ciężkiej i długotrwałej choroby, wielodzietność w rodzinie, brak umiejętności wychowawczych, występowanie zjawisk patologii społecznej, a w szczególności alkoholizmu  lub narkomanii, stanu rodziny niepełnej, wystąpienia zdarzenia losowego. Stypendia finansowane są z dotacji celowej z budżetu państwa, które Gmina otrzymuje w trakcie roku od  Wojewody Dolnośląskiego, a także z budżetu Gminy.

Plan ogółem –  76.321,-        - wykonanie  -      59.030,01      tj. 77,3 %

- zadania własne gminy

Plan  -     28.000,-                  - wykonanie   -     20.810,86      tj. 74,3 %

- zadania własne z dotacji

Plan  -     48.321,-                  – wykonanie   -      38.219,15     tj. 79,1% 

      Z pomocy korzystało łącznie 53 rodzin. Przyjęto łącznie 112 wniosków o udzielenie pomocy materialnej dla uczniów. Udzieliliśmy około 650 świadczeń - średnio od miesiąca stycznia do czerwca  - 111 uczniom.

WYKONANIE DOCHODÓW:

Ośrodek Pomocy Społecznej w I półroczu  2015 roku uzyskał następujące dochody:

- odpłatność za DPS                              -     2.066,67

- odpłatność za usługi opiekuńcze        -    16.613,00

- zaliczka alimentacyjna                        -         676,85

- fundusz alimentacyjny                         -     8.357,35

- należne odsetki ( lokata)                     -             0,01

- koszty upomnienia                              -             8,80

Dla budżetu gminy:                                  27.722,68

- odsetki od nienal. pobranych ŚR            -         12,97

- nienal. pobrane ŚR za lata ubiegłe         -    1.222,27

- zaliczka alimentacyjna                            -       676,87

- fundusz alimentacyjny                             -  18.736,80

- odsetki z funduszu alimentacyjnego      -      5.697,30

Dla budżetu państwa                               -   26.346,21

- fundusz alimentacyjny dla innych gmin -  4.134,11

___________________________________________

Ogółem uzyskane  dochody:                       58.203,00

        W I półroczu 2015 roku skierowano 13 mieszkańców naszej gminy do Powiatowego Zespołu ds. Orzekania o Stopniu Niepełnosprawności we Wrocławiu celem wydania orzeczenia. 2 osobom udzielono pomocy w napisaniu odwołania do Wojewódzkiego Zespołu ds. Orzekania o niepełnosprawności, gdyż nie zgadzały się z treścią orzeczenia.

     W I półroczu 2015 roku wydaliśmy 39 decyzji dla 34 osób dotyczących bezpłatnych świadczeń z opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych do NFZ.    Jedna osoba oczekuje na miejsce w domu pomocy społecznej dla osób z zaburzeniami psychicznymi ( czas oczekiwania w takim typie domu to około 3-4 lat).

      Zauważalnym zjawiskiem w Polsce a także w naszej gminie jest starzenie się społeczeństwa. Coraz bardziej widocznym problemem jest samotność osób starszych ich choroba i niepełnosprawność. Osobom wymagającym opieki i pomocy osób trzecich Ośrodek zapewnia pomoc w formie usług opiekuńczych. Jednak nie zawsze pomoc ta jest wystarczająca, gdyż ze względu na zły stan zdrowia osoba chora wymaga całodobowej opieki i pomocy, w tym też fachowej pomocy medycznej. W takich przypadkach na wniosek lekarza osoby kierowane są do domów pomocy społecznej dostosowanych do ich rodzajów schorzeń. Kierując chorą osobę do domu pomocy społecznej bardzo dokładnie badana jest jej sytuacja materialna, bytowa, rodzinna i zdrowotna. Z członkami rodzin przeprowadzane są wywiady tzw. „ alimentacyjne”, w celu ustalenia ewentualnej odpłatności lub częściowej odpłatności za pobyt osoby skierowanej do w domu pomocy społecznej.       

    Współpraca z innymi instytucjami polegała m.in. na udzielaniu informacji o naszych podopiecznych, prośbach o przeprowadzenie wywiadów środowiskowyc i przeprowadzaniu wywiadów środowiskowych, udzielanie odpowiedzi na wnioski o udostępnienie danych osobowych, wysyłaniu do innych instytucji  wniosków o udostępnienie danych osobowych dotyczących naszych klientów; sporządzaniu meldunków i raportów sytuacyjnych, sprawozdań do DUW, Kuratorium Oświaty, DOPS, współpraca dotycząca aktywizacji dłużników alimentacyjnych z PUP, Starostwem Powiatowym, Komornikami, Policją,  Prokuraturą. Łącznie napisano i odpowiedziano na około 600 pism.    

Na prośbę i potrzeby innych urzędów, instytucji udzielono  pisemnych informacji, dla ośrodków pomocy społecznej przeprowadzono ok. 20 wywiadów środowiskowych  (rodzinnych) u osób, rodzin zobowiązanych do alimentacji. Pracownicy socjalny w I półroczu 2015 roku przeprowadzili z naszymi podopiecznymi 455 wywiadów środowiskowych w celu przyznania pomocy.  W/w pomocą objęto szczególnie rodziny wielodzietne, rodziny niepełne, rodziny, w których występowała przemoc, problemy alkoholizmu, bezrobocia oraz długotrwałej ciężkiej choroby. Wsparcia udzielano również rodzinom emeryckim. W ramach pracy socjalnej udzielono różnego rodzaju poradnictwa i pomocy w załatwieniu spraw alimentacyjnych, sądowych, w bezradności w prowadzeniu gospodarstwa domowego  (szczególnie w rodzinach wielodzietnych i niepełnych ) i innych.

     Mając na celu niesienie pomocy osobom i rodzinom w przezwyciężaniu ich trudności życiowych OPS współpracuje także z innymi instytucjami, jak np.: ZUS, KRUS, ARSP, PUP, MOPS, PCPR, PCK, sądy, kuratorzy, służba zdrowia, szkoły, policja, władze lokalne, Kuratorium Oświaty, Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Punkt konsultacyjny, schroniska, noclegownie, szpitale, fundacje. W załatwianiu różnych spraw urzędowych osoby i rodziny mało zaradne życiowo korzystają z pomocy i porad pracowników socjalnych. 

      Ośrodek prowadzi całoroczną zbiórkę odzieży, którą rozdziela wśród klientów, pośredniczy również w przekazywaniu mebli, sprzętu TV i AGD. Przez I półrocze 2015 rok na bieżąco uzupełniano i przywożono odzież, pościel, obuwie oraz zabawki ze schroniska dla samotnych kobiet i rozdawano wśród naszych podopiecznych.

    W miesiącu sierpniu 2015r - 9 dzieci z naszej Gminy będzie uczestniczyło w koloni w Międzywodziu finansowanej przez Kuratorium Oświaty. 

     W I półroczu 2015 roku Ośrodek Pomocy Społecznej zapewniał obsługę administracyjną działającemu zespołowi interdyscyplinarnemu ds. przemocy
w rodzinie. Pomoc polegała na organizowaniu spotkań zespołu oraz spotkań grup roboczych w siedzibie Ośrodka Pomocy Społecznej w Sobótce, wysyłaniu zawiadomień i zaproszeń osób dotkniętych przemocą w rodzinie a także wezwań osób co, do których istnieje podejrzenie stosowania przemocy, na uzupełnianiu „Niebieskich Kart”, pisaniu protokołów ze spotkań zespołu i grup roboczych.  Ponadto osoby co, do których istnieje podejrzenie, że są dotknięte przemocą w rodzinie oraz stosują przemoc, jeżeli mają problem przychodzą na indywidualne spotkania. Wtedy też informowane są, że mogą skorzystać z darmowych porad psychologicznych, prawnych oraz wziąć udział w zajęciach grup wsparcia. 

    Od miesiąca lutego 2015 Ośrodek zatrudnia asystenta rodziny. Asystent pracował z 13 rodzinami, w których występują trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo- wychowawczych. Jego praca polegała na pobudzaniu tych rodzin do aktywności zawodowej, rodzinnej. Ponadto pokazywał jak prawidłowo funkcjonować w środowisku, w którym przebywają, jak prawidłowo zajmować się dziećmi, domem, rodziną. 

Otrzymują:

1 x Burmistrz MiG Sobótka

1 x a/a

 

Sporządziły:

Jadwiga Bryłkowska i Katarzyna Dwornik

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Agnieszka Cieciora 17-08-2016 10:01
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: Katarzyna Dwornik- Piszczałka 17-08-2016
Ostatnia aktualizacja: - 17-08-2016 10:01