Sobótka, dnia 2015-07-17
OPS. 0321. 4.2015
INFORMACJA
z przebiegu wykonania planu finansowego Ośrodka Pomocy Społecznej w Sobótce za I półrocze 2015 roku
Zgodnie z ustawę o pomocy społecznej Ośrodek Pomocy Społecznej realizuje zadania własne gminy, własne o charakterze obowiązkowym, zadania zlecone i zadania wynikające z programów rządowych. Dotyczą one pomocy osobom i rodzinom, które znalazły się w trudnej sytuacji życiowej i nie są w stanie samodzielnie jej rozwiązać wykorzystując własne środki, możliwości i uprawnienia.
Celem pomocy społecznej jest zaspokajanie niezbędnych potrzeb życiowych osób i rodzin oraz umożliwianie im bytowania w warunkach odpowiadających godności człowieka. Rodzaj, forma i rozmiar udzielanych świadczeń powinny być odpowiednie do okoliczności uzasadniających udzielenie pomocy, ale powinny także zostać uwzględnione, jeżeli odpowiadają, celom i aktualnym możliwościom pomocy społecznej. Ograniczenie świadczeń pomocy społecznej do niezbędnego minimum lub odmowa ich przyznania może nastąpić w razie stwierdzenia marnotrawstwa przyznanych świadczeń, ich celowego niszczenia bądź też marnotrawstwa własnych zasobów materialnych. Brak współdziałania osoby lub rodziny z pracownikiem socjalnym w rozwiązywaniu trudnej sytuacji, a także nieuzasadniona odmowa podjęcia pracy przez osobę bezrobotną, mogą stanowić podstawę do odmowy przyznania lub wstrzymania świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej.
Przyczyną udzielania pomocy osobom i rodzinom spełniającym kryterium dochodowe było m.in.:
- potrzeba ochrony macierzyństwa lub wielodzietności
- brak możliwości zatrudnienia
- bezrobocia
- upośledzenie fizyczne i umysłowe
- niepełnosprawności
- długotrwała choroba
- ubóstwa
- bezdomności
- bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzeniu gospodarstwa domowego, zwłaszcza w rodzinach wielodzietnych
i niepełnych - alkoholizm
- trudności w przystosowaniu się do życia po opuszczeniu zakładu karnego
- przemoc
- zdarzenia losowego
- inne
Ośrodek realizuje także inne zadania zapisane w innych ustawach, tj.:
- Ustawa o przeciwdziałaniu narkomanii
- Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi
- Ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie
- Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej
- Ustawa o świadczeniach rodzinnych
- Ustawa o postępowaniu wobec dłużników
- Ustawa o pomocy osobom uprawnionym do alimentów
- Ustawa o świadczeniach zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych
- Ustawa o dodatkach mieszkaniowych
- Ustawa prawo energetyczne
- Uchwała Rady Ministrów w sprawie ustanowienia wieloletniego programy wspierania finansowego gmin w zakresie dożywiania „ Pomoc państwa w zakresie dożywiania” na lata 2014-2020
- Ustawa o Karcie Dużej Rodziny
- Ustawa o systemie oświaty
W I półroczu 2015 roku pomocą objęto około 2000 osób tj. około 600 rodzin. Udzielono różnych form pomocy wynikających z ustaw, zarówno w postaci świadczeń pieniężnych, rzeczowych, usług opiekuńczych jak i w postaci pracy socjalnej (prowadzenie rodziny, porady, pomoc w załatwianiu spraw sądowych, urzędowych, kierowanie na komisje do spraw orzekania o stopniu niepełnosprawności, itp.).
OGÓŁEM wydatkowano kwotę - 2.508.961,09
Dział 851 - 47.706,38
Dział 852 - 2.402.224,70
Dział 854 - 59.030,01
w tym:
- zadania własne plan - 2.168.300 wykonanie – 995.261,57 tj. 45,9 %
- zadania własne z dot. plan - 588.021 wykonanie – 368.809,06 tj. 62,7 %
- zadania zlecone plan - 2.258.115 wykonanie – 1.144.890,46 tj. 50,7 %
Udzielono 21.857 świadczeń na kwotę 1.931.069,97
w tym:
- zadania własne 14924 świadczeń – na kwotę 538.591,84
- zadania własne z dotacji 11149 świadczeń – na kwotę 283.509,06
- zadania zlecone 6081 świadczeń – na kwotę 1.108.969,07
OGÓŁEM w ramach zadań własnych wydatkowano kwotę 1.364.070,63 zł
Udzielono 15.776 świadczeń na kwotę 822.100,90 plus 541.969,73 na utrzymanie ośrodka w rozdz. 85206, rozdz. 85212 i rozdz. 85219.
OGÓŁEM w ramach zadań zleconych wydatkowano kwotę 1.144.890,46 zł
Udzielono 6081 świadczeń na kwotę 1.108.969,07 plus 35.921,39 na utrzymanie ośrodka w rozdz. 85212, rozdz.85215 i rozdz. 85295.
Wykonanie planu działalności ośrodka w I półroczu 2015 roku kształtowało się następująco w poszczególnych rozdziałach:
Rozdz. 85153 – zwalczanie narkomanii
Plan - 4.200,- wykonanie - 1.600,- tj. 38%
Wydatek związany z kontynuacją działania i poszerzenie oferty punktu konsultacyjnego o ofertę dla osób uzależnionych od narkotyków i rodzin tych osób (wynagrodzenie terapeuty i koszty utrzymania pomieszczeń)-psycholog interwencja kryzysowa
Rozdz. 85154 – przeciwdziałanie alkoholizmowi
Plan - 198.100,- wykonanie - 46.106,38 tj. 23,3%
Wydatki zawiązane z realizacją Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie zostały podzielone zadaniowo i obejmowały w szczególności:
L.p. |
Zadanie |
realizacja |
1. |
Zwiększanie dostępności terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu |
|
1.1 |
Prowadzenie grupy motywującej do lecznictwa odwykowego |
1540 zł |
1.2 |
Prowadzenie konsultacji pomocy terapeutycznej dla osób współuzależnionych |
1000 zł |
1.3 |
Prowadzenie konsultacji pomocy terapeutycznej dla osób uzależnionych |
850 zł |
1.4 |
Opłaty eksploatacyjne i administracyjne Punkt Konsultacyjny |
1165,70 zł |
1.5 |
opłata za abonament telefoniczny |
50,41 zł |
1.6 |
sprzątania pomieszczeń Punktu Konsultacyjnego |
340 zł |
2. |
Udzielanie rodzinom pomocy psychospołecznej, prawnej a w szczególności ochrana przed przemocą w rodzinie |
|
2.1 |
Prowadzenie porady pedagoga w Punkcie Konsultacyjnym |
2100 zł |
2.2 |
Prowadzenie porady psychologa w Punkcie Konsultacyjnym |
2700 zł |
2.3 |
Prowadzenie porady psychologa interwencji kryzysowej w Punkcie Konsultacyjnym |
1200 zł |
2.4 |
Prowadzenie postępowań administracyjnych wobec zgłaszanych do Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych osób nadużywających alkoholu; zlecanie wywiadów środowiskowych |
200 zł |
2.5 |
Szkolenie członków GKRPA |
1035 zł |
3. |
Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych. |
|
3.1 |
Prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych |
|
3.1.1 |
badminton |
1020 zł |
3.1.2 |
karate |
1040 zł |
3.1.3 |
kolarstwo |
960 zł |
3.1.4 |
judo |
480 zł |
3.1.5 |
piłka nożna |
500 zł |
3.1.6 |
‘‘Pływać każdy może –Sobótka 2015” |
13520 zł |
3.2 |
Kontynuacja i uruchomienie nowych programów profilaktycznych w świetlicach środowiskowych |
|
3.2.1 |
świetlica w Sobótce Zachodniej |
960 zł |
3.2.2 |
świetlica w Rogowie Sobóckim |
480 zł |
3.2.3 |
świetlica w Siedlakowicach |
2100 zł |
3.3.4 |
świetlica w Przezdrowicach |
900 zł |
3.3.5 |
świetlica Caritas w Sobótce |
960 zł |
3.3.6 |
świetlica harcerska |
420 zł |
3.3.7 |
Świetlica w Mirosławicach |
1020 zł |
3.3.8 |
Świetlica w Okulicach |
1080 zł |
3.3.9 |
Świetlica w Strzegomianach |
1080 zł |
3.3.10 |
Środki rzeczowe do prowadzenia świetlic |
2559,52 zł |
4. |
Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie pomoc dla ofiar przemocy |
|
4.1 |
Psychoterapia w grupie dla kobiet w sytuacji trudnej |
750 zł |
4.2 |
Pomoc psychologiczna i prawna w sytuacji kryzysowej |
1620 zł |
5. |
Wydatki związane z pokryciem kosztów ZUS pracodawcy od umów zleceń realizatorów w/w zadań
|
2475,75 zł |
Rozdz. 85201 – placówki opiekuńczo – wychowawcze
Plan - 4.700,- wykonanie - 2.798,63 tj. 60 %
Udzielono 8 świadczeń dla 1 dziecka
Rozdz. 85202 – domy pomocy społecznej
Plan – 590.000,- wykonanie - 265.372,01 tj. 45 %
Udzielono 121 świadczeń
W domach pomocy społecznej umieszczonych było 22 osoby.
Rozdz. 85204 – rodziny zastępcze
Plan - 24.300,- wykonanie - 12.252,49 tj. 50,4 %
Udzielono 65 świadczeń dla 11 dzieci.
Rozdz. 85206 - wspieranie rodziny ( asystent rodzinny)
Plan - 21.000,- wykonanie – 8.596,35 tj. 41 %
Z pomocy korzystało 13 rodzin.
Rozdz. 85212 – świadczenia rodzinne, zaliczka alimentacyjna, fundusz alimentacyjny oraz składki na ubezpiecz. emerytalne i rentowe
Plan ogółem - 2.245.000,- wykonanie - 1.125.007,46 tj. 50 %
w tym:
zadania własne
Plan - 19.000,- wykonanie - 8.907,46 tj. 46,9 %
- ? etatu
wynagrodzenie plan - 13.500,- - wykonanie – 6.600,-
ZUS plan - 2.700,- - wykonanie - 1.314,06
Pozostałe plan – 2.800,- - wykonanie - 993,40
zadania zlecone
Plan - 2.226.000,- wykonanie - 1.116.100,- tj. 50%
w tym: świadczenia społeczne
Plan - 2.154.800,- wykonanie - 1.080.505,37 tj. 50%
Udzielono 5.688 świadczeń.
Były to następujące świadczenia:
Rodzaj świadczeń pieniężnych |
Ilość świadczeń |
Koszt jednego świadczenia |
K w o t a |
- zasiłki rodzinne – |
2581 |
77,- 106,- 115,- |
255.592,- |
dodatki: - urodzenie dziecka |
17 |
1.000,- |
17.000,- |
- wychowawczy |
75 |
ok. 389,- |
29.187,- |
-samotne wychowywanie dziecka |
168 |
181,- |
30.100,- |
- kształcenie i rehabilitacja dziecka niepełnospr. do 5 r.ż. |
39 |
60,- |
2.340,- |
- powyżej 5 r.ż. |
96 |
80,- |
7.680,- |
- rozpoczęcie roku szkolnego |
0 |
100,- |
0 |
- podjęcie przez dziecko nauki w szkole poza miejscem zamieszk.- internaty |
31 |
90,- |
2.790,- |
- dojazdy |
267 |
50,- |
13.350,- |
- zasiłki pielęgnacyjne |
969 |
153,- |
148.257,- |
-świadczenia pielęgnacyjne |
134 |
1.196,- |
160.200,- |
-specjalny zasiłek opiekuńczy |
15 |
520,- |
7.800,- |
-składki na ubezp. społeczne od świadczeń |
131 |
275,- |
35.994,- |
-rodzina wielodzietna |
464 |
80,- |
37.120,- |
-jednorazowa zapomoga z tyt. urodzenia dziecka |
39 |
1.000,- |
39.000,- |
- zasiłek dla opiekuna |
66 |
517,- |
34.112,- |
- świadczenia z Funduszu Alimentacyjnego |
681 |
ok. 382,- |
259.983,- |
Koszty związane z realizacją w/w zadania.
Plan - 71.200,- wykonanie - 35.594,63 tj. 50 %
w tym : |
Razem |
Wynagrodzenia osobowe dla 2 pracowników: - 24.416,59 Dodatkowe wynagrodzenie roczne w wys. 4.282,56 |
28.699,15 |
Pochodne od wynagrodzeń ZUS-y |
5.775,48 |
Odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych |
1.120,- |
Rozdz. 85213 – składki na ubezpieczenie zdrowotne
Plan ogółem - 40.100,- wykonanie – 23268,60 tj. 58 %
w tym:
- zadania własne z dotacji:
Plan – 25.100,- wykonanie – 17.004,40 tj. 67,7 %
- zadania zlecone
Plan – 8.600,- wykonanie – 6.264,20 tj. 72,8%
- zadania własne
Plan – 6.400,- wykonanie - 0,00 tj. 0%
Udzielono 477 świadczenia – (zlecone - 86 ; własne z dotacji – 391).
Rozdz. 85214 - zasiłki i pomoc w naturze oraz składki na ubezp. emer.- rent.
Plan ogółem – 175.700,- wykonanie – 76.263,82 tj. 43,4 %
w tym:
- zadania własne
Plan – 135.700 ,- wykonanie – 59.642,24 tj. 44 %
- zadania własne z dotacji
Plan - 40.000,- wykonanie - 16.621,58 tj. 41,6 %
Udzielono 1023 świadczenia pieniężne.
Były to następujące formy pomocy:
Z A S I Ł K I : |
ILOŚĆ ŚWIADCZEŃ |
KWOTA |
-okresowe i okresowe specjalne z dotacji: |
68 |
16.621,58 |
-leki i koszty leczenia |
139 |
13.400,04 |
-żywność |
195 |
20.925,00 |
-odzież, obuwie |
29 |
2.780,00 |
-opał |
21 |
3.300,00 |
-remont, malowanie mieszkania |
3 |
750,00 |
- bilety miesięczne, dojazdy w poszukiwaniu pracy, |
2 |
150,00 |
-koszty energii elektrycznej ,gazu, wody, eksploatacja mieszkania, art. gospo.dom |
43 |
4.753,50 |
- środki czystości i higieniczne |
12 |
740,00 |
- pokrycie opłaty za pobyt w schroniskach, noclegowniach – jedno świadczenie to jeden dzień pobytu ( ilość osób 6) |
508 |
8.793,70 |
- odżywki dla dziecka |
1 |
150,00 |
- pochówek |
2 |
3.900,00 |
-w tym celowe specjalne z przeznaczeniem na ; |
30 |
4.150,00 |
-leki |
17 |
2.420,00 |
-opał |
3 |
550,00 |
-żywność |
5 |
530,00 |
-zakup odzieży i obuwia |
1 |
150,00 |
- eksploatacja mieszkania, remont |
4 |
500,00 |
Rozdz. 85215 – dodatki mieszkaniowe i dodatki energetyczne
Plan – 223.025,- - wykonanie – 107.942,22 tj. 48,4 %
w tym:
Zadania własne:
Plan - 218.000,- - wykonanie – 103.484,45 tj. 47,5 %
Udzielono 650 świadczeń:
zadania zlecone – dodatki energetyczne:
Plan ogółem - 5.025,- - wykonanie – 4.457,77 tj. 88,7 %
W tym koszt świadczeń:
Plan - 4.960,- - wykonanie – 4.417,77 tj. 89 %
+ utrzymanie
Plan - 65,- - wykonanie - 40,- tj. 61,5 %
Udzielono : 304 świadczenia
Rozdz. 85216- zasiłki stałe
Plan ogółem - 270.500,- wykonanie - 188.442,36 tj. 70 %
w tym:
zadania własne:
Plan – 26.500,- wykonanie – 0 tj. 0
- zadania własne z dotacji:
Plan - 244.000,- wykonanie – 188.442,36 tj. 77,2 %
Udzielono 393 świadczeń - 74 osobom.
Rozdz. 85219 – ośrodki pomocy społecznej
Plan ogółem: 1.015.000,- wykonanie – 524.465,92 tj. 51,7 %
w tym:
dotacja z DUW - 170.600,- wykonanie - 85.300,- tj. 50 %
zadania własne – 844.400,- wykonanie - 439.165,92 tj. 52 %
w tym : |
Razem |
Wynagrodzenia osobowe dla 19-stu pracowników: (dyrektor, gł. księgowy, 1 starszy specjalista pracy socjalnej, 4 inspektorów, 2 starszych pracowników socjalnych, 2 pracowników socjalnych, 4 specjalistów pracy socjalnej, 3 opiekunki oraz ½ etatu pracownik gospodarczy) w wys. 327.990,68 Dodatkowe wynagrodzenie roczne w wys. 51.356,79 |
379.347,47 |
Pochodne od wynagrodzeń ZUS-y |
77.883,28 |
Odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych |
14.100,- |
Wynagrodzenia bezosobowe (umowy zlecenia – usługi opiekuńcze) |
8.883,- |
Opłaty za usługi bankowe, pocztowe, telekomunikacyjne, podróże służbowe, szkolenia, zakup materiałów biurowych, badania lekarskie oraz opłaty za usługi konserwacyjne i monitoring. |
33.752,17 |
Koszty energii elektrycznej, wody, ścieków, co, śmieci. OPS jest obciążany fakturą wystawianą przez ZGKiM ‘ Ślęża” w Sobótce na podstawie wskazań liczników, oraz zajmowanej powierzchni (co). |
10.500,- |
W w/w kosztach utrzymania ośrodka pokryty został koszt usług opiekuńczych – 2.828 świadczeń na kwotę 60.402,89
Usługi opiekuńcze świadczone były w 20 środowiskach średnio po 1,5 godziny u podopiecznego.
Rozdz. 85278 – usuwanie skutków klęsk żywiołowych
Plan - 17.782,- wykonanie - 17.781,73 tj. 100%
Udzielono 3 świadczenia.
Rozdz. 85295 – pozostała działalność
Plan ogółem: 108.708,- wykonanie – 50.033,11 tj. 46 %
w tym:
- dożywanie dzieci i dorosłych
Plan - 108.000,- wykonanie – 49.746,35 tj. 46,1 %
w tym :
- zadania własne gminy
Plan - 48.000,- wykonanie - 26.524,78 tj. 55,3 %
- zadania własne z dotacji
Plan - 60.000,- wykonanie - 23.221,57 tj. 38,7 %
Udzielono 9.647 świadczeń:
Z dożywiania w placówkach szkolnych korzystało łącznie 135 dzieci: w tym: 125 dzieci z pięciu szkół podstawowych, gimnazjum oraz pokrywanie wyżywienia dzieci w Przedszkolu Nr 1 w Sobótce i Przedszkolu „ Akademia Przedszkolaka” oraz 2 dzieci w Powiatowym Zespole Szkół w Krzyżowicach oraz 3 dzieci w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Kątach Wrocławskich i 2 dzieci w Szkole Specjalnej w Wierzbicach, 3 dzieci dożywianych w Młodzieżowym Ośrodku Socjoterapii we Wrocławiu, 9 osób dorosłych korzystało z ciepłych posiłków w tym: 9 osób w Sobótce w stołówce – 578 posiłków .
- Karta dużej rodziny
- zadania zlecone
Plan - 708,- wykonanie - 286,76 tj. 40,5 %
Liczba złożonych wniosków 25 dla 116 osób. Wydano 133 karty ( w tym: 54
z wniosków z 2014 r. oraz 79 z wniosków z 2015r).
Ogólnopolska Karta Dużej Rodziny to system zniżek dla rodzin wielodzietnych. Już od 16 czerwca 2014 każda rodzina z co najmniej trójką dzieci na utrzymaniu może w swojej gminie złożyć wniosek o wydanie karty.
Karta Dużej Rodziny przyznawana jest każdemu członkowi rodziny, także rodzinom zastępczym i rodzinnym domom dziecka. Rodzicom karta wydawana jest dożywotnio, dzieciom do ukończenia 18 lub 25 lat w przypadku kontynuowania nauki. Osoby niepełnosprawne otrzymają kartę na czas trwania orzeczenia o niepełnosprawności. Karta przyznawana jest bezpłatnie i bez względu na dochód.
Rozdz. 85415- pomoc materialna dla uczniów
Na podstawie ustawy o systemie oświaty – rozdział 8a oraz uchwały Nr XXXI/232/09 Rady Miejskiej w Sobótce z dnia 20.II.2009 r. w sprawie regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie Gminy Sobótka, świadczona jest przez gminę pomoc socjalna dla uczniów w formie stypendiów szkolnych i zasiłków szkolnych. Ma ona charakter rzeczowy, albo częściowej lub całkowitej refundacji wydatków poniesionych na potrzeby edukacyjne ucznia udokumentowanych rachunkami. W trudnych sytuacjach losowych możliwe jest uzyskanie zasiłku szkolnego w formie świadczenia pieniężnego. Wydając decyzję administracyjną o wysokości stypendium, bierze się pod uwagę dochód na 1 osobę w rodzinie w wysokości 456,-z ł netto, uzasadnienie rodzica bądź opiekuna oraz uwzględnia dodatkowo następujące okoliczności: występujące bezrobocie w rodzinie, obecność osób niepełnosprawnych, występowanie ciężkiej i długotrwałej choroby, wielodzietność w rodzinie, brak umiejętności wychowawczych, występowanie zjawisk patologii społecznej, a w szczególności alkoholizmu lub narkomanii, stanu rodziny niepełnej, wystąpienia zdarzenia losowego. Stypendia finansowane są z dotacji celowej z budżetu państwa, które Gmina otrzymuje w trakcie roku od Wojewody Dolnośląskiego, a także z budżetu Gminy.
Plan ogółem – 76.321,- - wykonanie - 59.030,01 tj. 77,3 %
- zadania własne gminy
Plan - 28.000,- - wykonanie - 20.810,86 tj. 74,3 %
- zadania własne z dotacji
Plan - 48.321,- – wykonanie - 38.219,15 tj. 79,1%
Z pomocy korzystało łącznie 53 rodzin. Przyjęto łącznie 112 wniosków o udzielenie pomocy materialnej dla uczniów. Udzieliliśmy około 650 świadczeń - średnio od miesiąca stycznia do czerwca - 111 uczniom.
WYKONANIE DOCHODÓW:
Ośrodek Pomocy Społecznej w I półroczu 2015 roku uzyskał następujące dochody:
- odpłatność za DPS - 2.066,67
- odpłatność za usługi opiekuńcze - 16.613,00
- zaliczka alimentacyjna - 676,85
- fundusz alimentacyjny - 8.357,35
- należne odsetki ( lokata) - 0,01
- koszty upomnienia - 8,80
Dla budżetu gminy: 27.722,68
- odsetki od nienal. pobranych ŚR - 12,97
- nienal. pobrane ŚR za lata ubiegłe - 1.222,27
- zaliczka alimentacyjna - 676,87
- fundusz alimentacyjny - 18.736,80
- odsetki z funduszu alimentacyjnego - 5.697,30
Dla budżetu państwa - 26.346,21
- fundusz alimentacyjny dla innych gmin - 4.134,11
___________________________________________
Ogółem uzyskane dochody: 58.203,00
W I półroczu 2015 roku skierowano 13 mieszkańców naszej gminy do Powiatowego Zespołu ds. Orzekania o Stopniu Niepełnosprawności we Wrocławiu celem wydania orzeczenia. 2 osobom udzielono pomocy w napisaniu odwołania do Wojewódzkiego Zespołu ds. Orzekania o niepełnosprawności, gdyż nie zgadzały się z treścią orzeczenia.
W I półroczu 2015 roku wydaliśmy 39 decyzji dla 34 osób dotyczących bezpłatnych świadczeń z opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych do NFZ. Jedna osoba oczekuje na miejsce w domu pomocy społecznej dla osób z zaburzeniami psychicznymi ( czas oczekiwania w takim typie domu to około 3-4 lat).
Zauważalnym zjawiskiem w Polsce a także w naszej gminie jest starzenie się społeczeństwa. Coraz bardziej widocznym problemem jest samotność osób starszych ich choroba i niepełnosprawność. Osobom wymagającym opieki i pomocy osób trzecich Ośrodek zapewnia pomoc w formie usług opiekuńczych. Jednak nie zawsze pomoc ta jest wystarczająca, gdyż ze względu na zły stan zdrowia osoba chora wymaga całodobowej opieki i pomocy, w tym też fachowej pomocy medycznej. W takich przypadkach na wniosek lekarza osoby kierowane są do domów pomocy społecznej dostosowanych do ich rodzajów schorzeń. Kierując chorą osobę do domu pomocy społecznej bardzo dokładnie badana jest jej sytuacja materialna, bytowa, rodzinna i zdrowotna. Z członkami rodzin przeprowadzane są wywiady tzw. „ alimentacyjne”, w celu ustalenia ewentualnej odpłatności lub częściowej odpłatności za pobyt osoby skierowanej do w domu pomocy społecznej.
Współpraca z innymi instytucjami polegała m.in. na udzielaniu informacji o naszych podopiecznych, prośbach o przeprowadzenie wywiadów środowiskowyc i przeprowadzaniu wywiadów środowiskowych, udzielanie odpowiedzi na wnioski o udostępnienie danych osobowych, wysyłaniu do innych instytucji wniosków o udostępnienie danych osobowych dotyczących naszych klientów; sporządzaniu meldunków i raportów sytuacyjnych, sprawozdań do DUW, Kuratorium Oświaty, DOPS, współpraca dotycząca aktywizacji dłużników alimentacyjnych z PUP, Starostwem Powiatowym, Komornikami, Policją, Prokuraturą. Łącznie napisano i odpowiedziano na około 600 pism.
Na prośbę i potrzeby innych urzędów, instytucji udzielono pisemnych informacji, dla ośrodków pomocy społecznej przeprowadzono ok. 20 wywiadów środowiskowych (rodzinnych) u osób, rodzin zobowiązanych do alimentacji. Pracownicy socjalny w I półroczu 2015 roku przeprowadzili z naszymi podopiecznymi 455 wywiadów środowiskowych w celu przyznania pomocy. W/w pomocą objęto szczególnie rodziny wielodzietne, rodziny niepełne, rodziny, w których występowała przemoc, problemy alkoholizmu, bezrobocia oraz długotrwałej ciężkiej choroby. Wsparcia udzielano również rodzinom emeryckim. W ramach pracy socjalnej udzielono różnego rodzaju poradnictwa i pomocy w załatwieniu spraw alimentacyjnych, sądowych, w bezradności w prowadzeniu gospodarstwa domowego (szczególnie w rodzinach wielodzietnych i niepełnych ) i innych.
Mając na celu niesienie pomocy osobom i rodzinom w przezwyciężaniu ich trudności życiowych OPS współpracuje także z innymi instytucjami, jak np.: ZUS, KRUS, ARSP, PUP, MOPS, PCPR, PCK, sądy, kuratorzy, służba zdrowia, szkoły, policja, władze lokalne, Kuratorium Oświaty, Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Punkt konsultacyjny, schroniska, noclegownie, szpitale, fundacje. W załatwianiu różnych spraw urzędowych osoby i rodziny mało zaradne życiowo korzystają z pomocy i porad pracowników socjalnych.
Ośrodek prowadzi całoroczną zbiórkę odzieży, którą rozdziela wśród klientów, pośredniczy również w przekazywaniu mebli, sprzętu TV i AGD. Przez I półrocze 2015 rok na bieżąco uzupełniano i przywożono odzież, pościel, obuwie oraz zabawki ze schroniska dla samotnych kobiet i rozdawano wśród naszych podopiecznych.
W miesiącu sierpniu 2015r - 9 dzieci z naszej Gminy będzie uczestniczyło w koloni w Międzywodziu finansowanej przez Kuratorium Oświaty.
W I półroczu 2015 roku Ośrodek Pomocy Społecznej zapewniał obsługę administracyjną działającemu zespołowi interdyscyplinarnemu ds. przemocy
w rodzinie. Pomoc polegała na organizowaniu spotkań zespołu oraz spotkań grup roboczych w siedzibie Ośrodka Pomocy Społecznej w Sobótce, wysyłaniu zawiadomień i zaproszeń osób dotkniętych przemocą w rodzinie a także wezwań osób co, do których istnieje podejrzenie stosowania przemocy, na uzupełnianiu „Niebieskich Kart”, pisaniu protokołów ze spotkań zespołu i grup roboczych. Ponadto osoby co, do których istnieje podejrzenie, że są dotknięte przemocą w rodzinie oraz stosują przemoc, jeżeli mają problem przychodzą na indywidualne spotkania. Wtedy też informowane są, że mogą skorzystać z darmowych porad psychologicznych, prawnych oraz wziąć udział w zajęciach grup wsparcia.
Od miesiąca lutego 2015 Ośrodek zatrudnia asystenta rodziny. Asystent pracował z 13 rodzinami, w których występują trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo- wychowawczych. Jego praca polegała na pobudzaniu tych rodzin do aktywności zawodowej, rodzinnej. Ponadto pokazywał jak prawidłowo funkcjonować w środowisku, w którym przebywają, jak prawidłowo zajmować się dziećmi, domem, rodziną.
Otrzymują:
1 x Burmistrz MiG Sobótka
1 x a/a
Sporządziły:
Jadwiga Bryłkowska i Katarzyna Dwornik
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Agnieszka Cieciora | 17-08-2016 10:01 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | Katarzyna Dwornik- Piszczałka | 17-08-2016 |
Ostatnia aktualizacja: | - | 17-08-2016 10:01 |