Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Ośrodek Pomocy Społecznej w Sobótce
System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

System eWrota

eWrota
BIPy jednostek organizacyjnych.

         Sobótka, dnia 2018-02-23

 

OPS. 0321.DBF.2 .2018

 

SPRAWOZDANIE

z wykonania planu finansowego  Ośrodka Pomocy Społecznej  w Sobótce w 2017 roku

 

      Zgodnie z ustawę o pomocy społecznej Ośrodek Pomocy Społecznej realizuje zadania własne gminy, własne o charakterze obowiązkowym, zadania zlecone i zadania wynikające z programów rządowych. Dotyczą one pomocy osobom  i rodzinom, które znalazły się w trudnej sytuacji życiowej i nie są w stanie samodzielnie jej rozwiązać wykorzystując własne środki, możliwości i uprawnienia.

        Celem pomocy społecznej jest zaspokajanie niezbędnych potrzeb życiowych osób i rodzin oraz  umożliwianie im bytowania w warunkach odpowiadających godności człowieka. Rodzaj, forma i rozmiar udzielanych świadczeń powinny być odpowiednie do okoliczności uzasadniających udzielenie pomocy, ale powinny także zostać uwzględnione, jeżeli odpowiadają, celom i aktualnym możliwościom pomocy społecznej. Ograniczenie świadczeń pomocy społecznej do niezbędnego minimum lub odmowa ich przyznania może nastąpić w razie stwierdzenia marnotrawstwa przyznanych świadczeń, ich celowego niszczenia bądź też marnotrawstwa własnych zasobów materialnych. Brak współdziałania osoby lub rodziny z pracownikiem socjalnym w rozwiązywaniu trudnej sytuacji, a także nieuzasadniona odmowa podjęcia pracy przez osobę bezrobotną, mogą stanowić podstawę do odmowy przyznania lub wstrzymania świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej. 

     Przyczyną udzielania pomocy osobom i rodzinom spełniającym kryterium dochodowe było m.in.:

  • potrzeba ochrony macierzyństwa lub wielodzietności
  • brak możliwości zatrudnienia
  • bezrobocia         
  • upośledzenie fizyczne i umysłowe
  • niepełnosprawności
  • długotrwała choroba
  • ubóstwa
  • bezdomności
  • bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzeniu gospodarstwa domowego, zwłaszcza w rodzinach wielodzietnych
    i niepełnych
  • alkoholizm
  • trudności w przystosowaniu się do życia po opuszczeniu zakładu karnego
  • przemoc
  • zdarzenia losowego
  • inne

 

Ośrodek realizuje także inne zadania zapisane w innych ustawach, tj.:

-  Ustawa o przeciwdziałaniu narkomanii

-  Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi

-  Ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie 

-  Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej

-  Ustawa o świadczeniach rodzinnych

-  Ustawa o postępowaniu wobec dłużników

-  Ustawa o pomocy osobom uprawnionym do alimentów

- Ustawa o świadczeniach zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych

-  Ustawa o dodatkach mieszkaniowych

-  Ustawa prawo energetyczne

- Uchwała Rady Ministrów w sprawie ustanowienia wieloletniego programy wspierania finansowego gmin w zakresie dożywiania „ Pomoc państwa
w zakresie dożywiania” na lata 2014-2020

-  Ustawa o Karcie Dużej Rodziny

-  Ustawa o systemie oświaty

- Ustawa o pomocy państwa  w wychowaniu dzieci

            - Ustawa o osobach starszych

          - Ustawa o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem”

         W  2017 roku pomocą objęto około 4000 osób tj. około 950 rodzin. Udzielono różnych form pomocy wynikających z ustaw, zarówno w postaci świadczeń pieniężnych, rzeczowych, usług opiekuńczych jak i w postaci pracy socjalnej (prowadzenie rodziny, porady, pomoc w załatwianiu spraw sądowych, urzędowych, kierowanie na komisje do spraw orzekania o stopniu niepełnosprawności, itp.).

 

Plan ogółem-  13.390.468,03 ;    wydatkowano ogółem-  12.934.331,03   tj. 96,6%:

Dział 851 -        239.178,60

Dział 852 -     2.751.754,94

Dział 854  -         68.590,89

Dział 855  -    9.874.806,60

w tym:

- zadania własne        plan  -   2.719.750         wykonanie  –   2.357.324,76     tj. 87 %   

- zad. własne z dot.    plan  -      831.580,03    wykonanie  –      825.130,96     tj. 99 %

- zadania zlecone       plan  -   9.839.138         wykonanie  –   9.751.875,31     tj. 99 %

 

Udzielono 59.443 świadczeń  na kwotę   11.313.329,13

w tym:

- zadania własne                  30.639    świadczeń  –  na kwotę    1.091.534,90  

- zadania własne z dotacji    23.409    świadczeń  –  na kwotę       623.749,33   

- zadania zlecone                 27.118    świadczeń  –  na kwotę    9.598.044,90

 

+  utrzymanie  na kwotę    -    1.621.001,90

w tym:

- zadania własne                 -   1.026.611,26

- zadania własne z dotacji   -      201.381,63

- zadania zlecone                -      153.830,41

 

+  profilaktyka - dział 851    -       239.178,60

 

 

OGÓŁEM w ramach zadań własnych  wydatkowano kwotę     3.182.455,72         

Udzielono 32.325 świadczeń na kwotę 1.715.284,23 (1.091.534,90 własne +  623.749,33  z dotacji)  plus utrzymanie 1.227.992,89  (1.026.611,26  własne  + 201.381,63  z dotacji)  plus  profilaktyka  zadanie własne  –  239.178,60  .

 

 

OGÓŁEM w ramach zadań zleconych wydatkowano  kwotę   9.751.875,31   

Udzielono 27.118 świadczeń na kwotę  9.598.044,90   plus  utrzymanie  153.830,41 w rozdz. 85215, 85501, 85502  i  rozdz.85503. 

 

      Wykonanie planu działalności ośrodka w 2017 roku  kształtowało się następująco w poszczególnych rozdziałach:

 

Rozdz. 85153 – zwalczanie narkomanii

Podstawa prawna:  art.  4 1  ustawy z dnia 2 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2016 r., poz. 487 oraz poz. 1893 ), art. 10 ustawy z dnia  29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U . z 2016 r., poz. 224, poz. 437 oraz poz. 1893) oraz Uchwała Nr  XXVIII/206/16 Rady Miejskiej w Sobótce z dnia 28 grudnia 2016 r. w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Uzależnień dla Miasta i Gminy Sobótka na rok 2017 - zadanie własne gminy 

Plan    -     6.600,-            wykonanie     -    1.200,-        tj.   18 %

Wydatek związany z działaniami dla osób uzależnionych od  narkotyków i rodzin tych osób (wynagrodzenie terapeuty), oraz prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej w szczególności dla dzieci i młodzieży.

Rozdz. 85154  – przeciwdziałanie alkoholizmowi

Podstawa prawna: art.  4¹ ustawy z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tj. Dz.U. z 2016r.  poz. 487 oraz poz. 1893) art.6 ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie ( Dz. U. z 2015 poz. 1390 ze zm.) oraz Uchwała Nr XXVIII/206/16 Rady Miejskiej w Sobótce z dnia 28 grudnia 2016 r. w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Uzależnień dla Miasta i Gminy Sobótka na rok 2017- zadanie własne gminy
Podstawa prawna: art.  6 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz.U. z 2015r. poz. 1390 ze zm.) oraz Uchwała Nr XXVIII/210/16 Rady Miejskiej w Sobótce z dnia 28 grudnia 2016 r. w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz ofiar przemocy w rodzinie dla Miasta i Gminy Sobótka na rok 2017 - zadanie własne gminy

Plan   -   285.400,-           wykonanie     -   237.978,60       tj. 83,4 %

          Wydatki zawiązane z realizacją Programu  Profilaktyki i  Rozwiązywania Problemów  Alkoholowych  i Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie zostały podzielone zadaniowo i obejmowały w szczególności:

     Profilaktyka uzależnień to dwa obszary zadań, którymi zobowiązana jest zająć się gmina. Jednym z nich jest  zapobieganie zjawiskom uzależnień i przemocy w rodzinie a drugim pomoc osobom dotkniętym tym problemem. Profilaktyka ogólna skierowana jest do wszystkich mieszkańców gminy i obejmuje cały przekrój społeczeństwa. Są to działania mające kształtować postawy moralne, kreować sposoby spędzania wolnego czasu i uczyć asertywności w stosunku do środków psychoaktywnych. Działania prowadzone w ramach tego obszaru to  np. zajęcia na świetlicach wiejskich, zajęcia w klubach sportowych, zajęcia pozalekcyjnych w szkołach, a także kampanie ogólnospołeczne.

Do realizacji przyjęto programu profilaktyki uniwersalnej realizowane poprzez :

  1. Zajęcia profilaktyczne w szkołach, to zajęcia pozalekcyjne prowadzone przez realizatorów w kwocie po 18 zł/ godz. oraz dodatkowo kwoty  tzw. „Rzeczówki”, na zakup niezbędnych środków do prowadzenia zajęć. Wynagrodzenie dla realizatorów naliczane jest na podstawie zestawień  godzin potwierdzonych przez Dyrektorów szkół ( według złożonych programów ). Programy zrealizowano w następujących szkołach:
  • SP w Świątnikach 6 programów + 1 program na Białą szkołę
  • SP w Rogowie Sobóckim 4 programy
  • SP  Nr 2 w Sobótce 5 programów
  • Gimnazjum Gminne/ SP Nr 1 w Sobótce zrealizowano 5 programów oraz  1 program na „zieloną szkołę”
  1. Zajęcia pozalekcyjne sportowe prowadzone są w świetlicach wiejskich, hali gimnazjum i w terenie. Zajęcia realizowane są w ilości po 6 godzin  tygodniowo (2 x po 3 godz.). Realizatorzy otrzymują wynagrodzenie
    w cenie 20 zł/ godzinę. Należność  za zajęcia dokonywana jest na podstawie rachunków  do podpisanych umów, potwierdzonych przez sołtysów i dyrektorów szkół. Do umów dopisana jest również kwota
    „ Rzeczówki ” płatna na podstawie faktur przelewowych. Zajęcia prowadzone są w następujących miejscowościach:
  • Tenis stołowy Sulistrowice
  • Tenis stołowy Będkowice
  •  Badminton Sobótka
  • Karate Sobótka
  • Judo Sobótka
  • Kolarstwo Sobótka
  1. Zajęcia pozalekcyjne świetlicach środowiskowych realizowane są w ilości po 6 godzin tygodniowo (2 x po 3 godz.). Realizatorzy otrzymują wynagrodzenie w cenie 20 zł/ godzinę. Należność za zajęcia dokonywana jest na  podstawie rachunków do podpisanych umów, wykonanie których  potwierdzają sołtysi. Zajęcia takie odbywają się w następujących miejscowościach:
  • Świetlica w Sulistrowicach
  • Świetlica w Sobótce Zach. ( przedszkole)
  • Świetlica w Rogowie Sobóckim
  • Świetlica w Mirosławicach
  • Świetlica w Sobótce Górce
  • Świetlica w Siedlakowicach
  • Świetlica Strzegomiany

     Do realizacji zajęć profilaktycznych świetlice wyposażane są w niezbędne materiały. Dokonuje się zakupu dla wszystkich świetlic, następnie (w zależności od potrzeb), rozdzielane są przez koordynatora gminnego programu przeciwdziałania uzależnieniom.  Są to  różnego rodzaju przybory szkolne, materiały artystyczne, kredki, bloki rysunkowe, papier kolorowy itp. a także słodycze.

  1. Realizacja programu odbywała się również poprzez:
  • Program „Pływać każdy może- Sobótka 2017”  realizowany dla 40 dzieci ze wszystkich szkół gminy przez okres 9 tygodni (razy
    w tygodniu na dwie godziny ) wyjazd na basen z instruktorami nauki pływania. Wszystkie dzieci opanowały technikę utrzymywania się na powierzchni wody, dopłynięcia do brzegu i  nurkowania.

W zawodach na zakończenie programu rozdzielono medale, nagrody w postaci okularów, ręczników, medali, pucharów oraz słodyczy.

     Drugim obszarem jest ta część społeczeństwa, która boryka się z problemami  związanymi uzależnieniem czy przemocą. Zadania gminy są tu jasno określone. Jest to m.in. zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych oraz udzielenie pomocy rodzinom, w których występuje problem uzależnień. W ramach pomocy terapeutycznej prowadzony jest Punkt Konsultacyjny, w którym pracuje:

  • 2-ch psychologów,
  • pedagog,
  • terapeuta uzależnień,
  • terapeuta dla współuzależnionych,
  • działa grupa wsparcia dla kobiet w sytuacji trudnej,
  • grupa motywująca do lecznictwa odwykowego,
  • prawnik.

             Punkt konsultacyjny działa przy Ośrodku Pomocy Społecznym i czynny jest  przez  5 dni w  tygodniu (od poniedziałku do piątku)  przez wszystkie miesiące roku. Zatrudnieni specjaliści  mieszkańcom naszej  gminy nieodpłatnie udzielają pomocy, porad, wsparcia. 

Pracujący w punkcie zatrudnieni są na podstawie umów zleceń, w których określona jest liczba  godzin tygodniowo.  Wynagrodzenia  za  pracę  naliczane wypłacane  jest  po przedstawieniu  rachunku za  zrealizowane godziny/dyżury. Ponadto  ponoszone są koszty utrzymania pomieszczeń Punktu Konsultacyjnego, tj.  czynsz, energia elektryczna, C.O, woda, ścieki i utrzymanie  czystości oraz zakup wyposażenia  pomieszczeń.   

         Praca z pacjentami uczęszczającymi systematycznie jest na bieżąco kontynuowana. Nowi pacjenci to osoby kierowane przez Gminną Komisje Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, pracowników socjalnych Ośrodka Pomocy Społecznej oraz Zespół Interdyscyplinarny Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie.Z relacji specjalistów liczba korzystających osób rośnie w stosunku do lat ubiegłych. Jest to spowodowane zarówno zwiększającym się zakresem problemów jaki zwiększoną świadomością społeczną o możliwości uzyskania pomocy psychologa czy terapeuty. W odbiorze społecznym wzrasta wiedza o tym, że uzależnienie i przemoc to choroba i trzeba ją leczyć.

     Rodzinom dotkniętym zjawiskiem przemocy prowadzone są działania edukacyjne poprzez udział w terapii dla kobiet. Ponadto kierujemy takie osoby na szkolenie z kompetencji wychowawczych do Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie oraz Stowarzyszenie Akson we Wrocławiu. Ponadto pracownicy socjalni oraz asystent rodziny również edukują takie osoby, rodziny. 

     Osobom dotkniętym przemocą dzięki współpracy ze Stowarzyszeniami, instytucjami  działającymi w innych miastach i gminach ( Wrocław, Wałbrzych), kierujemy te osoby do tych placówek, gdzie osoby mają zapewnioną całodobowe wsparcie wraz z zamieszkaniem. W między czasie staramy się pomóc takiej osobie w przydziale samodzielnego lokalu mieszkalnego na terenie naszej Gminy.

      Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych powołana Zarządzeniem Burmistrza Miasta i Gminy Sobótka nr 51.2016 r. liczy 5 osób.  Komisja realizuje zadania wynikające z  ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu  alkoholizmowi.  Szczególnie z art. 13 i 15. Polega na podejmowaniu Interwencji w przypadku naruszenia w/w przepisów. Praca Komisji, to także opiniowanie punktów sprzedaży alkoholu, kontrola poprawności warunków sprzedaży oraz o podejmowanie czynności zmierzających do zastosowania wobec osoby uzależnionej od alkoholu obowiązku poddana się leczeniu. Procedura administracyjna przewiduje wzywanie na konfrontacje osoby zgłoszone tzw. rozmowy.

     GKRPA zarejestrowanych ma 395 osób nadużywających alkoholu i łamiących ogólnie przyjęte normy społeczne,  z  czego 13 w roku 2017.

Zaproszono na rozmowy 40 osób. Wydano 34 postanowienia pozytywne dot.  opiniowania wniosków w sprawie o wydanie zezwoleń na sprzedaż bądź podawanie napojów alkoholowych. Komisja GKRPA odbyła 28 posiedzeń. Przeprowadzono 4 akcje terenowej kontroli poprawności i przestrzegania zasad i warunków korzystania z zezwolenia na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych zgodnie z planem kontroli na miesiąc luty- grudzień 2017, podczas których sprawdzono 26 punktów.

 

L.p

Zadanie

      plan

wykonanie

 

OGÓŁEM

285.400,-

237.978,60

1.

Zwiększanie  dostępności  terapeutycznej  i  rehabilitacyjnej  dla  osób uzależnionych od alkoholu

28.625,-

24.945,13

1.1

Prowadzenie grupy motywującej do lecznictwa odwykowego w tym  spotkanie integracyjne

10.125,-

9.754,66

1.2

Prowadzenie konsultacji  i pomocy terapeutycznej dla osób współuzależnionych.    

5.200,-

4.900,-

1.3

Prowadzenie konsultacji i  pomocy terapeutycznej dla osób uzależnionych. 

5.200,-

4.500,-

1.4

 Opłaty eksploatacyjne i administracyjne Punktu Konsultacyjnego

4.500,-

2.190,47

1.5

sprzątania pomieszczeń Punktu Konsultacyjnego

3.600,-

3.600,-

2.

Udzielanie rodzinom pomocy psychospołecznej i  prawnej a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie

 

57.600,-

 

43.409,20

2.1

Prowadzenie porad  pedagoga w Punkcie Konsultacyjnym

7.800,-

7.500,-

2.2

Prowadzenie porad  psychologa w Punkcie Konsultacyjnym

 

15.600,-

15.600,-

2.3

Prowadzenie porad  psychologa interwencji kryzysowej  w Punkcie Konsultacyjnym i w terenie

11.400,-

2.350,-

2.4

Prowadzenie postępowań administracyjnych wobec zgłaszanych do Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów  Alkoholowych osób nadużywających alkoholu; zlecanie wywiadów środowiskowych,  kontakt z OPS i Policją, rozmowy profilaktyczne i motywujące, skierowania na badania sądowo-psychiatryczne w przedmiocie  uzależnienia od alkoholu, kierowanie do sądu wniosków o zobowiązanie do leczenia odwykowego. W szczególnych sytuacjach rodzinnych (np. dobro małoletnich  dzieci) pokrywanie kosztów związanych z zabiegiem  wszyciem Esperalu.  Wydawanie opinii przez biegłych lekarzy w sprawie uzależnienia - 600,-

 

Zasady wynagradzania członków GKRPA – członkowie  Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych otrzymują wynagrodzenie za realizację zadań określonych w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi w wysokości 20 % minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązującego w danym okresie miesięcznie. Wynagrodzenie wypłacane jest na podstawie list wypłat sporządzonej na podstawie listy obecności na posiedzeniach komisji. Członkowi nieobecnemu na posiedzeniu wynagrodzenie nie przysługuje.

 

 

 

 

 

600,-

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

19.200,-

 

 

 

 

 

378,-

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

  15.200,-

2.5

Szkolenie członków GKRPA

3.000,-

2.381,20

3.

Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych.

 

135.375,-

 

117.401,82

3.1

Realizacja na terenie szkół i innych placówek opiekuńczo –wychowawczych  programów  profilaktycznych dla dzieci i młodzieży, odpowiadających standardom wyznaczonym przez technologie profilaktyczne. 

Stawka godzinowa   - 18 zł  za godzinę.

 

22.155,-

 

17.879,72

3.1.1

Szkoła Podstawowa w Świątnikach

4.720,-

4.720,-

3.1.2

Szkoła Podstawowa  w  Rogowie Sobóckim   

2.210,-

2.210,-

3.1.3

Gimnazjum  Gminne  / SP1

6.830,-

4.329,72

3.1.4

Szkoła Podstawowa  nr 2  w Sobótce

2.420,-

2.420,-

3.1.5

Szkolenie dla nauczycieli z prowadzenia programów profilaktycznych

5.975,-

4.200,-

3.2

Udział w kampaniach edukacyjnych i profilaktycznych

0

        0

3.3

Wdrażanie  pozalekcyjnych zajęć sportowych do programów profilaktyki środowiskowej.  

Stawka godzinowa   - 20 zł  za godzinę.

 

55.660,-

 

49.923,89

1

Tenis stołowy Będkowice     

4.320,-

4.320,-

2

Badminton  w  Gimnazjum Gminnym    

7.100,-

6.800,-

3

Karate   w  Gimnazjum Gminnym     

5.620,-

5.539,87

4

Kolarstwo    szosowe 

9.900,-

9.899,99

5

Tenis stołowy w  Sulistrowicach  

4.320,-

4.320,-

6

Judo w Gimnazjum Gminnym       

4.400,-

4.160,-

7

‘‘Pływać każdy może  – Sobótka 2017”

20.000,-

14.884,03

3.4

Kontynuacja i uruchomienie nowych programów profilaktycznych w świetlicach środowiskowych.   Stawka godzinowa   - 20 zł  za godzinę.

 

 

37.560,-

 

34.618,21

1

świetlica w Sulistrowicach    

2.400,-

2.340,-

2

Świetlica  w Sobótce    Górce  z siedzibą w Przedszkolu

4.600,-

4.600,-

3

świetlica w Rogowie Sobóckim     

4.600,-

4.600,-

4

świetlica w Siedlakowicach     

4.600,-

4.560,-

5

świetlica  „Pod prąd” w Sobótce Zachodniej  

3.160,-

3.020,-

6

Świetlica w Mirosławicach    

4.600,-

2.820,-

7

Świetlica w Strzegomianach    

4.600,-

4.600,-

8

Środki rzeczowe do prowadzenia świetlic

9.000,-

8.078,21

3.5

Monitorowanie skali problemów uzależnień: Diagnoza profilaktyczna dla miasta i gminy Sobótka na rok 2017

0

0

3.6

Uruchamianie nowych programów profilaktycznych  w okresie ferii letnich i zimowych  - 20.000,- 

20.000,-

14.980,-

4.

Wspomaganie działalności  instytucji , stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych.

0

 

0

 

5.

Wspieranie zatrudnienia socjalnego  poprzez organizowanie i finansowanie centrów integracji  społecznej.

0

0

6.

Składki ZUS pracodawcy od zawartych umów zlec.

11.000,-

8.572,45

7.

Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie  i szkołach:

52.800,-

43.650,-

7.1

Przeciwdziałanie przemocy w szkołach

30.000,-

30.000,-

7.1.1

Zielona szkoła – integracja (SP 1, SP Świątniki)

30.000,-

30.000,-

7.2

Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie – pomoc dla ofiar pomocy

19.800,-

13.650,-

7.2.1

Psychoterapia w grupie dla kobiet w trudnej sytuacji

7.800,-

1.650,-

7.2.2

Pomoc prawna

12.000,-

12.000,-

7.3

Zespół interdyscyplinarny Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie

3.000,-

0

7.3.1

Szkolenie członków ZI

3.000,-

0

 

Rozdz. 85202 – domy pomocy społecznej

Podstawa prawna: art. 17 ust. 1 pkt 16,  art. 54, art. 60-64 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej ( tj. Dz. U. z 2017 r. poz. 1769 ze zm. ).-  zadanie własne gminy

Plan –    645.000,-             wykonanie -   526.899,06         tj.  81,7 %

Udzielono   241 świadczeń

W domach pomocy społecznej  umieszczonych było 21 osób.

Osoba wymagająca całodobowej opieki z powodu wieku, choroby i niepełnosprawności, nie mogąca samodzielnie funkcjonować w codziennym życiu, której nie można zapewnić niezbędnej pomocy w formie usług opiekuńczych, a także w przypadku gdy rodzina nie może lub nie jest w stanie sprawować opieki,  powinna zostać skierowana do domu pomocy społecznej. W  przypadku osób pozostających w rodzinach istnieje obowiązek alimentacyjny i partycypowanie rodzin (małżonek, zstępni i wstępni) w finansowaniu utrzymania w domu pomocy społecznej. Średni koszt utrzymania w DPS w 2017 r. wynosi 3.075,21,- zł miesięcznie przy czym kierowany ponosi koszt w wysokości 70% swojego dochodu, pozostałą kwotę, powyżej 300% kryterium dochodowego (powyżej  1.542,- zł) ponosi rodzina.
W przypadku gdy dochód rodziny nie pozwala na pokrycie kosztów utrzymania różnicę uiszcza gmina.

Koszt pobytu w domu pomocy społecznej określa uchwała Rady Powiatu na dany rok. Opłata ta wzrasta każdego roku w miesiącu styczeń/luty.

Rozdz. 85213 – składki na ubezpieczenie zdrowotne

Podstawa prawna: art. 17 ust. 1 pkt. 20 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej ( tj. Dz. U. z 2017 r. poz. 1769 ze zm.) oraz art. 66 ust. 1 pkt. 26,28,28a,28b,30; art. 73 pkt. 9, 10,10a,13; art. 75 pkt. 10-12; art. 79; art. 81 pkt 8 ust. 7,8,9,9b,9c ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych ( tj. Dz. U. z 2017r. poz. 1938 ze zm. ) oraz  z dnia 28 listopada 2003r. o świadczeniach rodzinnych ( tj. Dz.U. z 2017 r. poz. 1952 ze zm.) - zadanie własne gminy , zadania własne z dotacji i zadanie zlecone

Plan ogółem  -  53.800,-      wykonanie –   50.490,47        tj. 93,9 %

w tym:

- zadania własne gminy:

Plan  –      3.500,-              wykonanie    -          240,11      tj.  6,9 %

- zadania własne z dotacji:

Plan  –    36.300,-               wykonanie   –    36.300,-         tj. 100 %

- zadania zlecone:

Plan  –    14.000,-              wykonanie    –    13.950,36      tj. 99,6 %

Udzielono  922 świadczeń: (zlecone  - 172 ;  własne z dotacji – 746 ;  własne - 4).

Rozdz. 85214 - zasiłki i pomoc w naturze oraz składki na ubezp. emer.- rent.

Podstawa prawna: art. 7, art. 8, art. 17 ust. 1 pkt 4,5,6,7,15 art. 17 ust. 2 pkt 1, art. 38-44 ustawy  z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej ( tj. Dz. U. z 2017 r. poz. 1769 ze zm. ) - zadanie własne gminy i zadania własne z dotacji.

Plan ogółem – 254.000,-       wykonanie  -    221.533,48       tj. 87,2 %

w tym:

- zadania własne gminy:

Plan     –      193.000 ,-        wykonanie   -      160.571,60     tj. 83,2 %

- zadania własne z dotacji:

 Plan -               61.000,-        wykonanie  -       60.961,88       tj. 99,9 %          

Udzielono  2167 świadczeń pieniężnych ( w tym: 205 świadczeń zadania własne z dotacji, 1986 świadczeń zadania własne)

1. Zasiłki okresowe przyznawane są w szczególności osobom pozostającym bez środków utrzymania, ze względu na długotrwałą chorobę, niepełnosprawność, bezrobocie oraz tym u których występuje brak możliwości nabycia świadczeń z tytułu innych systemów zabezpieczeń.

2. Zasiłek celowy przyznawany jest w szczególności na cele takie jak zakup żywności, leków i leczenia, opału, odzieży, dofinansowanie opłat mieszkaniowych (woda, energia), konsultacje lekarskie dla dzieci, zabiegi rehabilitacyjne dla osób niepełnosprawnych, usuwanie skutków zdarzeń losowych ( pożary, zalania ), zakup materiałów do niezbędnych napraw mieszkań.

Pomoc w formie zasiłku przyznawana jest również osobie lub rodzinie, które poniosły straty w wyniku klęski żywiołowej lub ekologicznej. W szczególnych przypadkach, uzasadnionych społecznie, Ośrodek przyznaje zasiłek celowy na zasadach specjalnych osobom przekraczającym kryterium dochodowe określone w art. 8 ust.1 ustawy o pomocy społecznej.

Do najczęściej udzielanej przez tutejszy Ośrodek pomocy rzeczowej należy przyznanie zasiłku na zakup opału w okresie zimowym, zakup leków, odzieży, żywności.

Były to następujące formy pomocy:

 

Z A S I Ł K  I :

ILOŚĆ ŚWIADCZEŃ

KWOTA

-okresowe i okresowe  z dotacji:

205, w tym: 24 Świadczenia własne

60.961,88 +

Środki własne 2.028.31 zł

-leki  i koszty leczenia

235

37.615,76

-żywność

            254

36.585,00

-odzież, obuwie

62

7.630,00

-opał

101

31.421,53

-remont, malowanie mieszkania

6

2.600,00

- bilety miesięczne, dojazdy w poszukiwaniu pracy,

11

1.320,00

-koszty energii elektrycznej ,gazu, wody, eksploatacja mieszkania, art. gospo.dom

55

8.270,00

- środki czystości i higieniczne dla dorosłych i dzieci

41

4.120,00

- pokrycie opłaty za pobyt w schroniskach, noclegowniach  – jedno świadczenie to jeden dzień pobytu  ( ilość osób 3 )

1185

18.270,00

- pogrzeb

2

3.494,00

4

- zdjęcia do dowodu

1

30,00

- przybory szkolne

1

100,00

- zdarzenie losowe ( pożar)

3

6.500,00

- refundacja zasiłku celowego za mieszkańca zameldowanego na naszym terenie

5

587,00

- w tym specjalne zasiłki celowe

            z przeznaczeniem na ;

80

23.793,99

-leki

33

9.085,00

-opał

19

9.073,99

-żywność

15

3.325,00

-zakup odzieży i obuwia

3

350,00

- eksploatacja mieszkania, remont

6

1.600,00

- środki czystości, środki higieniczne

4

360,00

 

Rozdz. 85215 – dodatki mieszkaniowe i dodatki energetyczne

Podstawa prawna: dodatki mieszkaniowe - art. 2-3, art. 5-7  ustawy z dnia 21 czerwca 2001r. o dodatkach mieszkaniowych ( tj. Dz. U. z 2017r.  poz. 180 ze zm. ) oraz  Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 grudnia 2001r. w sprawie dodatków mieszkaniowych (Dz. U.  z 2001r. Nr 156, poz.1817
z późniejszymi zmianami)  - zadanie własne gminy
dodatki energetyczne – art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych
( tj.  Dz. U. z 2017 roku, poz. 180 ze zm.) oraz obwieszczenie Ministra Energii z dnia 22 kwietnia 2016 r. w sprawie wysokości dodatku energetycznego obowiązującej od dnia 1 maja 2016 r. do dnia 30 kwietnia 2017 r. (M.P. z 2016 r. poz. 411) oraz Obwieszczenie Ministra Energii z dnia 13 kwietnia 2017 r. w sprawie wysokości dodatku energetycznego obowiązującej od dnia 1 maja 2017 r. do dnia 30 kwietnia 2018 r. ( M.P. z 2017 r. poz. 394) – zadanie zlecone

Plan  –  237.156,-             wykonanie  -   236.088,19      tj. 99,5%

w tym:

- zadania własne gminy;

Plan  -  228.000,-             wykonanie  -    227.424,59       tj. 99,7 %

Dodatek mieszkaniowy przysługuje osobom, na podstawie jednego z tytułów wymienionych w art. 2 ust. 1 w/cyt. ustawy, jeżeli średni miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego w okresie 3 miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku o przyznanie dodatku mieszkaniowego nie przekracza 175% kwoty najniższej emerytury (od 01.03.2017 r. najniższa emerytura wynosi 1.000,00 zł) w gospodarstwie jednoosobowym i 125% tej kwoty w gospodarstwie wieloosobowym, obowiązującej w dniu złożenia wniosku z zastrzeżeniem art.6 ust.8.

Miesięcznie z dodatków korzysta ok. 90 osób/rodzin.

- zadania zlecone – dodatki energetyczne:

Plan      -      9.156,-            wykonanie    -    8.663,60          tj. 94,6 %     

w tym:

- koszt świadczeń:

Plan               -   9.000,-       wykonanie    -    8.510,11          tj. 94,6 % 

- utrzymanie

Plan               -     156,-        wykonanie    -       153,49          tj. 99,4 %

Dodatek energetyczny przysługuje osobom, które mają przyznany dodatek mieszkaniowy oraz są stroną umowy z przedsiębiorstwem energetycznym
i zamieszkują w lokalu, do którego dostarczana jest energia elektryczna. Dodatek energetyczny przyznaje się na czas obowiązywania decyzji przyznającej dodatek mieszkaniowy – maksymalnie 6 miesięcy.

Ustawa oraz obwieszczenie regulują wysokość kwot dodatku energetycznego następująco, kwoty obowiązują od 01.05.2017 :

- dla gospodarstw domowych jednoosobowych:  11,22 zł/miesiąc

- dla gospodarstw 2-4 os.:  15,58 zł/miesiąc

- dla gospodarstw 5 i więcej os.:  18,70 zł/ miesiąc

Miesięcznie z dodatku energetycznego korzysta ok. 57 osób/rodzin.

Udzielono  1.870  świadczeń:  ( zadania zlecone – 576,  własne -   1.294 )

Rozdz. 85216 -  zasiłki stałe

Podstawa prawna: art. 17 ust. 1 pkt. 19, art. 37 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej ( tj. Dz. U. z 2017 r. poz. 1769 ze zm.) - zadanie własne gminy  i  zadanie własne z dotacji 

Plan  ogółem  -  499.350,-        wykonanie   -   403.615,45       tj. 80,8 %

w tym:

- zadania własne gminy:

Plan –           92.800,-               wykonanie   -          0     

- zadania własne z dotacji:

Plan   -        406.550,-               wykonanie   -    403.615,45     tj.  99,3 %

 

Prawo do zasiłku stałego przysługuje osobie samotnie gospodarującej lub pozostającej w rodzinie, całkowicie niezdolnej do pracy z powodu wieku
i niepełnosprawności (orzeczenie o stopniu niepełnosprawności), jeżeli dochód jest niższy od kryterium dochodowego określonego w art. 8 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej – , tj. 634,-zł  dla osoby samotnie prowadzącej gospodarstwo domowe oraz 514,-zł na osobę w rodzinie.

Udzielono 759 świadczeń: ( zadania własne - 0,  zadania własne z dotacji -759 ) 77 osobom 

Rozdz. 85219 – ośrodki pomocy społecznej

Podstawa prawna: art. 15- 18 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej ( tj. Dz. U. z 2017 r. poz. 1769 ze zm.)  - zadanie własne ,  zadanie własne z dotacji i projekt partnerski 

Plan ogółem:           1.211.275,-              wykonanie  –   1.172.185,43       tj. 96,8%

w tym:

- zadania własne              -  plan  -  1.003.800,-    wykonanie -   966.160,30  tj. 99,8%     

- zadania własne z dotacji - plan  -    193.475,-     wykonanie -   193.134,60   tj. 96,2%

- projekt partnerski        -     plan   -      14.000,-    wykonanie -     12.890,53   tj. 92,8%

 w tym :

  Razem

Wynagrodzenia osobowe  dla 18-stu pracowników, w tym               ( dyrektor, gł. księgowy, 3 inspektorów, 1 starszy inspektor, 2 starszych pracowników socjalnych, 3 pracowników socjalnych, 4 specjalistów pracy socjalnej,1 referent, 2 opiekunki) , w tym: 1 osoby na umowę na zastępstwo za pracowników przebywających na urlopach macierzyńskich   w  wys.  792.954,91

w tym  3  nagrody  jubileuszowe   - 25.028,13

Dodatkowe wynagrodzenie roczne  w wys. 59.737,53

 

852.692,44

Pochodne od wynagrodzeń ZUS-y

161.742,94

Odpis  na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych

19.413,32

Wynagrodzenia bezosobowe (umowy zlecenia –  usługi opiekuńcze)

40.682,00

Opłaty za usługi bankowe, pocztowe, telekomunikacyjne, podróże służbowe, szkolenia, zakup materiałów  biurowych,  badania lekarskie, opłaty za usługi konserwacyjne i monitoring, usługi prawnicze.

71.119,58

Koszty energii elektrycznej, wody, ścieków, co, śmieci.  OPS jest obciążany notą obciążeniową wystawianą przez ZGKiM ‘ Ślęża” w Sobótce na podstawie wskazań liczników, oraz zajmowanej powierzchni (co).

 

13.644,73

Realizacja projektu partnerskiego  „MOCne więzi”

12.890,53

 

W  w/w kosztach utrzymania ośrodka  pokryty został koszt usług opiekuńczych 4967  świadczeń na kwotę    126.582,33  :

- wynagrodzenia + dodatkowe wynagrodzenie roczne, umowy zlecenia na świadczenie usług opiekuńczych  wraz  z  pochodnymi  -    123.801,01

- odpis na ZFSS                                                                -       2.371,32

- ekwiwalenty za odzież ochronną  + pranie                     -          410,00

Usługi opiekuńcze świadczone były w 31 środowiskach średnio po 1,5 godziny u podopiecznego. 

Rozdz.  85230 – pomoc w zakresie dożywiania

Podstawa prawna: art. 7 pkt 1, art. 17 ust. 1 pkt. 3 i 14, art. 36 ust. 2 pkt j, art. 48 ust. 1, ust. 5,
w związku z art. 101, art. 104 ust. 4, art. 106 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej ( tj. Dz. U. z 2017 r. poz. 1769 ze zm. ), uchwała nr XLI/425/14 Rady Miejskiej w Sobótce z dnia 31 stycznia 2014 roku (Dziennik Urzędowy Województwa Dolnośląskiego z 2014 r. poz. 648  wspierania finansowego gmin "Pomoc państwa w zakresie dożywiania” na lata 2014 - 2020  Oraz art. 8, art. 17 ust. 1 pkt. 5, art. 36 ust. 1 pkt c, art. 39 ust. 2, art. 48 ust. 1, w związku z art. 101, art. 106 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej ( tj. Dz. U. z 2017 r. poz. 1769 ze zm. ), uchwała nr XLI/425/14 Rady Miejskiej w Sobótce z dnia 31 stycznia 2014 roku (Dziennik Urzędowy Województwa Dolnośląskiego z 2014 r. poz. 647) w sprawie podwyższenia kryterium dochodowego uprawniającego do uzyskania nieodpłatnej pomocy w zakresie dożywiania w  formie świadczenia pieniężnego na zakup posiłku lub żywności dla osób objętych wieloletnim programem wspierania finansowego gmin w zakresie „Pomoc państwa w zakresie dożywiania” na lata 2014 - 2020 oraz art. 104, art. 108 kodeksu postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2017 r. poz. 1257 ze zm. )  - zadanie własne gminy  i  zadanie własne z dotacji 

Plan ogółem:  133.000,-                wykonanie   -    114.397,86     tj. 86 %

w  tym:

- zadania własne gminy:

Plan     -             65.000,-                    wykonanie    -      46.397,86     tj. 71,4%

- zadania własne z dotacji:

Plan     -           68.000,-                  wykonanie    -       68.000,-       tj. 100% 

Udzielono 21099 świadczeń:

     Z dożywiania w placówkach szkolnych korzystało łącznie 139 dzieci: w tym: 130 dzieci z pięciu szkół podstawowych, oraz pokrywanie wyżywienia dzieci w Przedszkolu Nr 1 w Sobótce,  oraz 2 dzieci w Przedszkolu „ Akademia Przedszkolaka w Sobótce”, 1 dziecko w Przedszkolu „ Misiowa Chatka” w Sobótce,  1 dziecko w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Kątach Wrocławskich,  1 dziecko dożywiane w Zespole Szkół Oświatowych w Wierzbicach, 3 dzieci w Niepublicznej Szkole Podstawowej w Zachowicach, 1 dziecko w Zespole Szkół Specjalnych w Świdnicy + 21 osób dorosłych korzystało z ciepłych posiłków w tym:  20 osób  na stołówce w Szkole Podstawowej Nr 1 w Sobótce – 2434 posiłki i 1 osoba przebywająca w Krakowie i żywiąca się w stołówce- 143 posiłków.

W tym: przyznano również 20 osobom świadczenie pieniężne na zakup żywności w wysokości 5.950,00 zł – 20 świadczeń.   

 

Rozdz. 85278 – Usuwanie  skutków  klęsk  żywiołowych

Podstawa prawna: art. 18 ust. 1 pkt 4, art. 40 ustawy  z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej ( tj Dz. U. z 2017 r. poz. 1769 ze zm. ) - zadanie zlecone.

Zadania zlecone

Plan   -    26.545,-                wykonanie   -    26.545,-        tj. 100 %

Środki pozyskane z Dolnośląskiego Urzędu Wojewódzkiego w związku z ogłoszonymi klęskami żywiołowymi, tj.

W miesiącu sierpniu 2017 roku- nawałnice ( 11.08.2017) - liczba rodzin 3- liczba świadczeń 5, kwota 24.700 ,-

W miesiącu październiku 2017 roku- wichury ( 05-06.10.2017)- liczba rodzin 1- liczba świadczeń 1, kwota 1.845,00 zł

Rozdz. 85415- Pomoc materialna dla uczniów

Podstawa prawna: art. 90c ust.2 pkt. 2, art. 90e ust. 1-4, art. 90f, art. 90m, art. 90n ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty ( tj Dz. U. z 2016 r. poz. 1943 z późn. zm.), Uchwała Nr XXXI/232/09 Rady Miejskiej w Sobótce z dnia 20 lutego 2009 roku w sprawie przyjęcia „Regulaminu udzielenia pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie Gminy Sobótka” -  zadanie własne gminy  i  zadanie własne z dotacji 

Świadczona jest przez gminę pomoc socjalna dla uczniów w formie stypendiów szkolnych i zasiłków szkolnych. Ma ona charakter rzeczowy, albo częściowej lub całkowitej refundacji wydatków poniesionych  na potrzeby edukacyjne ucznia udokumentowanych rachunkami. W trudnych sytuacjach losowych  możliwe jest uzyskanie zasiłku szkolnego w formie świadczenia pieniężnego. Wydając decyzję administracyjną o wysokości  stypendium, bierze się pod uwagę dochód na 1 osobę w rodzinie w wysokości  514,-zł netto, uzasadnienie rodzica bądź opiekuna oraz uwzględnia dodatkowo następujące okoliczności: występujące bezrobocie w rodzinie, obecność osób niepełnosprawnych, występowanie ciężkiej i długotrwałej choroby, wielodzietność w rodzinie, brak umiejętności wychowawczych, występowanie zjawisk patologii społecznej, a w szczególności alkoholizmu  lub narkomanii, stanu rodziny niepełnej, wystąpienia zdarzenia losowego. Stypendia finansowane są z dotacji celowej z budżetu państwa, które Gmina otrzymuje w trakcie roku od  Wojewody Dolnośląskiego, a także z budżetu Gminy.

 

Plan ogółem -  87.952,-         wykonanie  -      68.590,89      tj. 78 %

w tym:

- zadania własne gminy:

Plan    -          30.000,-             wykonanie   -      13.718,89      tj. 45,7%

- zadania własne z dotacji:

Plan    -          57.952,-             wykonanie   -      54.872,-         tj. 94,7% 

      Z pomocy korzystało łącznie 49 rodzin. Przyjęto łącznie 127 wniosków o udzielenie pomocy materialnej dla uczniów ( tj. 74 wnioski od stycznia- czerwca 2017 roku oraz 53 wniosków od września- grudnia 2017 ). Udzieliliśmy około 600 świadczeń - średnio od miesiąca stycznia do grudnia  - 91 uczniów.

Rozdz. 85501 – świadczenie wychowawcze

Podstawa prawna: ustawa z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci ( tj. Dz. U. z 2017 r. poz. 1851 ze zm. ) -  zadania zlecone.

Plan   -   7.000.000,-             wykonanie -  6.940.032,60           tj. 99,2%

W tym :świadczenia społeczne

Plan  -                6.910.000,-               wykonanie  -  6.854.032,60            tj. 99,2%

Udzielono   13.757   świadczeń.

Koszty realizacji zadania:

Plan  -                     90 .000,-             wykonanie  -      86.221,01,-                tj. 95,6%

 

     Ośrodek od kwietnia 2016 r. realizuje nowe zadanie związane z wypłatą świadczeń wychowawczych w ramach Programu Rodzina 500 plus.

Założenia Programu:

  1. Świadczenie wychowawcze otrzymują rodzice, opiekunowie prawni lub opiekunowie faktyczni dziecka (czyli tacy, którzy wystąpili do  sądu o jego przysposobienie).
  2. Świadczenie przysługuje do ukończenia przez dziecko 18 lat.
  3. Na pierwsze lub jedyne dziecko rodzice otrzymują wsparcie po spełnieniu kryterium dochodowego: 800 zł netto na osobę w rodzinie lub 1200 zł, jeśli jest w niej wychowywane dziecko legitymujące się orzeczeniem
    o niepełnosprawności. 
  4. Na drugie i kolejne dziecko rodzice otrzymują świadczenie niezależnie od dochodu.
  5. Pełnoletnie dziecko do ukończenia 25 lat liczy się do składu rodziny przy ustalaniu dochodu, jeżeli pozostaje na utrzymaniu rodziców.

Dochód rodziny jest ustalany tylko przy ubieganiu się o świadczenie na pierwsze lub jedyne dziecko. Dotyczy to rodzin, które mają jedno dziecko, jak i rodzin z większą liczbą dzieci.

Rozdz. 85502 – świadczenia rodzinne, świadczenia z funduszu alimentacyjnego oraz składki na ubezpiecz. emerytalne i rentowe

Podstawa prawna: ustawa z dnia 28 listopada 2003r. o świadczeniach rodzinnych ( tj. Dz. U . z 2017r.   poz. 1952 ze zm. ) oraz ustawa z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów ( tj. Dz. U. z 2017r.  poz.489 ze zm.)  -  zadania zlecone.

Plan ogółem   -    2.789.124,-       wykonanie -    2.762.193,40      tj.  99%

w tym: świadczenia społeczne

Plan            -         2.711.124,-       wykonanie   -    2.695.006,83      tj.  99,4%       

Udzielono  12.607    świadczeń.

Były to następujące świadczenia:

Rodzaj świadczeń pieniężnych

Ilość świadczeń

  K w o t a

- zasiłki rodzinne –

5.840

662.771,20

   dodatki:

-  urodzenie dziecka

44

33.827,20

- wychowawczy

136

53.768,13

-samotne wychowywanie dziecka

333

64.361,60

- kształcenie i rehabilitacja dziecka niepełnosprawnego

231

24.369,53

- rozpoczęcie roku szkolnego

460

                30.569,39

- podjęcie przez dziecko nauki w szkole poza miejscem zamieszkania - internaty

56

6.328,-

- dojazdy

566

38.695,84

- zasiłki pielęgnacyjne

1.833

280.449,-

-świadczenia pielęgnacyjne

298

417.928,-

-specjalny zasiłek opiekuńczy

119

60.873,-

-składki na  ubezpieczenia  społeczne  od świadczeń

343

106.787,81

-rodzina wielodzietna

846

78.253,59

-jednorazowa zapomoga  z  tytułu urodzenia dziecka

100

100.000,-

- zasiłek dla opiekuna

45

23.400,-

-świadczenie rodzicielskie

278

257.161,20

- świadczenia z Funduszu Alimentacyjnego

1.078

451.463,34

Świadczenie „Za życiem”

1

4.000,-

 

Koszty związane z realizacją w/w zadania. 

Plan -  78.000,-           wykonanie -       67.186,57             tj.  86,1 %

w tym :        

Razem

Wynagrodzenia osobowe dla  2 pracowników:   - 44.650,19

Dodatkowe wynagrodzenie roczne  w wys. 1.546,70

46.196,89

   

Pochodne od wynagrodzeń ZUS-y

7.861,65

   

Odpis  na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych

2.181,61

szkolenia

700,-

Koszty utrzymania: prowizje bankowe, zakup materiałów

10.246,42

Rozdz. 85503 – Karta Dużej Rodziny 

Podstawa prawna: ustawa z dnia 05 grudnia 2014 r. o Karcie Dużej Rodziny ( tj. Dz. U. z 2017 poz. 1832) – zadanie zlecone

Plan  -     313,-               wykonanie -     269,34             tj. 86 %

Liczba złożonych wniosków 21 dla 107 osób.  Wydano 100 kart, w tym: 8 kart przedłużanych, 5 kart- duplikaty.         

Wydatkowana kwota została przeznaczona na zakup materiałów biurowych.

     Ogólnopolska Karta Dużej Rodziny to system zniżek dla rodzin wielodzietnych. Już od 16 czerwca  2014 każda rodzina z co najmniej trójką dzieci na utrzymaniu może w swojej gminie złożyć wniosek o wydanie karty.  Karta Dużej Rodziny przyznawana jest każdemu członkowi rodziny, także rodzinom zastępczym i rodzinnym domom dziecka. Rodzicom karta wydawana jest bezterminowo, dzieciom do ukończenia 18 lub 25 lat w przypadku kontynuowania nauki. Osoby niepełnosprawne otrzymają kartę na czas trwania orzeczenia o niepełnosprawności. Karta przyznawana jest bezpłatnie i bez względu na dochód.

Rozdz. 85504 -  Wspieranie rodziny ( asystent rodzinny)

Podstawa prawna: ustawa z dnia 09 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej ( tj. Dz. U. z 2017 r., poz. 697 ze zm.) – zadanie własne gminy,  zadania własne z dotacji i projekt partnerski

Plan ogółem  -      62.553,03                wykonanie   -    55.807,46            tj. 89,2 %

w tym:

- zadania własne gminy:

Plan      -            52.300,-                wykonanie   -      47.560,43         tj. 91%

- zadania własne z dotacji:

Plan      -             8.303,03              wykonanie    -       8.247,03         tj. 99,3% 

- projekt partnerski:

Plan      -              1.950,-                wykonanie    -             0          

Z pomocy korzystało 18 rodzin.

Rozdz. 85508 – Rodziny zastępcze

Podstawa prawna: ustawa z dnia 09 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej ( tj. Dz. U. z 2017 r., poz. 697 ze zm. ) – zadanie własne

Plan  -     94.400,-                 wykonanie   -     94.336,45             tj.  99,9 %

Udzielono   433  świadczeń dla  34 dzieci.

Rozdz. 85510 – Działalność placówek opiekuńczo – wychowawczych

Podstawa prawna: ustawa z dnia 09 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (tj. Dz. U. z 2017 r., poz. 697 ze zm.) – zadanie własne

Plan    -    22.000,-                wykonanie   -      21.946,34            tj.   99,8%

Udzielono  15 świadczeń  dla    2 dzieci. 

WYKONANIE DOCHODÓW:

Ośrodek Pomocy Społecznej w   2017 roku uzyskał następujące dochody ( zgodnie ze sprawozdaniami Rb27S, Rb27ZZ) :

Ogółem                                              -     136.275,86

Dla budżetu gminy                           -       47.038,13

- odpłatność za DPS                           -       13.750,-

- odpłatność za usługi opiekuńcze     -        20.030,55

- zaliczka alimentacyjna                      -            708,05

- fundusz alimentacyjny                      -       12.535,63

- wpływy z różnych opłat  (KDR)         -                2,30

- koszty upomnienia                             -               11,60  

 

Dla budżetu państwa                           -   89.237,73

- odsetki od nienal. pobranych ŚR         -          30,40

- nienal. pobrane ŚR za lata ubiegłe      -        288,00

- odsetki od nienal. pobranych 500+      -        126,48

- nienal. pobrane 500+ lata ubiegłe        -     1.000,-

- zaliczka alimentacyjna                         -        708,10

- fundusz alimentacyjny                          -   18.803,48

- odsetki z funduszu alimentacyjnego    -    68.237,52

- wpływy z różnych opłat  (KDR)             -         43,75

     W 2017 roku skierowano 30 mieszkańców naszej gminy do Powiatowego Zespołu ds. Orzekania o Stopniu Niepełnosprawności we Wrocławiu celem wydania orzeczenia. 5 osobom udzielono pomocy w napisaniu odwołania do Wojewódzkiego Zespołu ds. Orzekania o niepełnosprawności, gdyż nie zgadzały się z treścią orzeczenia. 

W 2017 roku wydano 59 decyzje dla 44 osób przyznając prawo do świadczeń z opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

     W 2017  roku skierowano 1 osobę do Domu Pomocy Społecznej dla osób psychicznie chorych. Trzy osoby oczekują na miejsce w domu pomocy społecznej, w tym: 2 osoby do domu pomocy społecznej dla osób z zaburzeniami psychicznymi
( czas oczekiwania w takim typie domu to około 3-4 lat ), oraz 1 do domu pomocy społecznej dla osób starszych.

      Wszystkie planowane świadczenia zarówno z pomocy społecznej jak i świadczeń rodzinnych, funduszu alimentacyjnego, dodatku mieszkaniowego, dodatku energetycznego,  świadczeń wychowawczych,  przyznawanie i wypłacanie stypendiów, udzielane są zgodnie z obowiązującymi w danej sprawie przepisami.  Każde postępowanie jest dokładnie sprawdzane i ewentualnie weryfikowane.
W postępowaniu o udzielenie świadczeń z pomocy społecznej przeprowadzane są wywiady środowiskowe a także wywiady alimentacyjne u osób zobowiązanych do alimentacji na rzecz osoby wymagającej pomocy. Często jest tak, że osoby zobowiązane do alimentacji, same borykają się  z problemem finansowym, zdrowotnym. Ich środki pieniężne nie pozwalają na pomoc finansową osobie bliskiej, pomagają jedynie poprzez zakup żywności, pomoc usługową.

     W związku z zauważalnym zjawiskiem w Polsce a także w naszej gminie jest starzenie się społeczeństwa. Coraz bardziej widocznym problemem jest samotność osób starszych ich choroba i niepełnosprawność. Osobom wymagającym opieki i pomocy osób trzecich Ośrodek zapewnia pomoc w formie usług opiekuńczych. Jednak nie zawsze pomoc ta jest wystarczająca, gdyż ze względu na zły stan zdrowia osoba chora wymaga całodobowej opieki i pomocy, w tym też fachowej pomocy medycznej. W takich przypadkach na wniosek lekarza osoby kierowane są do domów pomocy społecznej dostosowanych do ich rodzajów schorzeń. Kierując chorą osobę do domu pomocy społecznej bardzo dokładnie badana jest jej sytuacja materialna, bytowa, rodzinna i zdrowotna. Z członkami rodzin przeprowadzane są wywiady tzw. „ alimentacyjne”, w celu ustalenia ewentualnej odpłatności lub częściowej odpłatności za pobyt osoby skierowanej do w domu pomocy społecznej.  Ponadto Sądy na wniosek opiekunów prawnych również kierują osoby chore, niepełnosprawne do Domów Pomocy Społecznej, wtedy też nie mamy innej możliwości jak skierować taką osobę do odpowiedniej placówki. Duży nacisk kierujemy na pracę opiekunek środowiskowych ( dlatego też zatrudniamy dodatkowe osoby na podstawie umowy zlecenia), aby mogły wspierać nasze osoby starsze w ich miejscach zamieszkania. Chcemy jak najdłużej utrzymać osoby w ich miejscu zamieszkania. Stanowi to niższy koszt niż skierowanie osoby starszej, niepełnosprawnej, chorej do odpowiedniego Domu Pomocy Społecznej.    

     Pracownicy socjalni prowadzą szeroko rozumiana pracą socjalną w środowisku, przez co mobilizują osoby do podjęcia zatrudnienia, wzajemnego wspierania się w sytuacjach trudnych i ciężkich, załatwiają sprawy urzędowe, prawne, terapeutyczne w rodzinach. Przyczyną udzielania pomocy osobom i rodzinom spełniającym kryterium dochodowe jest: ( zgodnie z art. 7 ustawy o pomocy społecznej): potrzeba ochrony macierzyństwa i wielodzietność, ubóstwo, sieroctwo, bezdomność, potrzeba ochrony ofiar handlu ludźmi, zdarzenie losowe, sytuacja kryzysowa, brak możliwości zatrudniania, upośledzenie fizyczne i umysłowe, niepełnosprawność, długotrwała i ciężka choroba, bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzeniu gospodarstwa domowego, zwłaszcza w rodzinach wielodzietnych i niepełnych, alkoholizm, przemoc  w rodzinie, trudności w przystosowaniu się do życia po opuszczeniu zakładu karnego, inne.  Każda pomoc społeczna ( świadczenie) zarówno pieniężna, rzeczowa jak i usługi przyznawana jest decyzją administracyjną dyrektora ośrodka zgodnie z obowiązującymi przepisami w oparciu o wywiad środowiskowy ( rodzinny ) przeprowadzony przez pracownika socjalnego. Wywiad zawiera niezbędną dokumentację, informację o sytuacji materialno-bytowej, rodzinnej, mieszkaniowej, zdrowotnej i zawodowej rodziny. Pracownik socjalny opisuje w nim problem rodziny, określa jej potrzeby i przyczyny udzielenia pomocy. Warunki, formy i rodzaje przyznawania pomocy zawarte są w ustawie o pomocy społecznej  i tytułach wykonawczych a także programach rządowych. 

    Współpraca z innymi instytucjami polegała m.in. na udzielaniu informacji o naszych podopiecznych, prośbach o przeprowadzenie wywiadów środowiskowych  i przeprowadzaniu wywiadów środowiskowych, udzielanie odpowiedzi na wnioski o udostępnienie danych osobowych, wysyłaniu do innych instytucji  wniosków o udostępnienie danych osobowych dotyczących naszych klientów; sporządzaniu meldunków i raportów sytuacyjnych, sprawozdań do DUW, Kuratorium Oświaty, DOPS, współpraca dotycząca aktywizacji dłużników alimentacyjnych z PUP, Starostwem Powiatowym, Komornikami, Policją,  Prokuraturą. Łącznie napisano i odpowiedziano na około 3000 pism ( pisma, wnioski, odpowiedzi na pisma, odpowiedzi na wnioski,  sprawozdania, informacje i inne).    

Na prośbę i potrzeby innych urzędów, instytucji udzielono  pisemnych informacji, dla ośrodków pomocy społecznej przeprowadzono ok. 40 wywiadów środowiskowych  (rodzinnych) u osób, rodzin zobowiązanych do alimentacji. Pracownicy socjalny w 2017 roku przeprowadzili z naszymi podopiecznymi 866 wywiadów środowiskowych w celu przyznania pomocy.  W/w pomocą objęto szczególnie rodziny wielodzietne, rodziny niepełne,
rodziny, w których występowała przemoc, problemy alkoholizmu, bezrobocia oraz długotrwałej ciężkiej choroby. Wsparcia udzielano również rodzinom emeryckim.

    W ramach pracy socjalnej udzielono różnego rodzaju poradnictwa i pomocy w załatwieniu spraw alimentacyjnych, sądowych, w bezradności w prowadzeniu gospodarstwa domowego  (szczególnie w rodzinach wielodzietnych i niepełnych ) i innych.

     Mając na celu niesienie pomocy osobom i rodzinom w przezwyciężaniu ich trudności życiowych OPS współpracuje także z innymi instytucjami, jak np.: ZUS, KRUS, ARSP, PUP, MOPS-y, PCPR-y, Caritas-y, Sądy, Zespół Kuratorski, służba zdrowia, szkoły, Policja, władze lokalne, Kuratorium Oświaty, Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Punkt konsultacyjny, Schroniska, noclegownie, szpitale, fundacje, Zespół Interdyscyplinarny ds. Przemocy w Rodzinie. W załatwianiu różnych spraw urzędowych osoby i rodziny mało zaradne życiowo korzystają z pomocy i porad pracowników socjalnych. 

      Ośrodek prowadzi całoroczną zbiórkę odzieży, którą rozdziela wśród klientów, pośredniczy również w przekazywaniu mebli, sprzętu TV i AGD. W  2017 roku na bieżąco uzupełniano i przywożono odzież, pościel, obuwie oraz zabawki ze schroniska dla samotnych kobiet i rozdawano wśród naszych podopiecznych.

        W miesiącu lipcu 2017r - 18 dzieci z naszej Gminy uczestniczyło w koloni w Pustkowie finansowanej przez Kuratorium Oświaty. W miesiącu sierpniu 2017 r-  20 dzieci uczestniczyło w koloni w Białym Dunajcu organizowanym przez Ośrodek Pomocy Społecznej w Sobótce ze środków profilaktyki.  

     Ośrodek Pomocy Społecznej nadal zapewnia obsługę administracyjną działającemu zespołowi interdyscyplinarnemu ds. przemocy w rodzinie. Pomoc polegała na organizowaniu spotkań zespołu oraz spotkań grup roboczych w siedzibie Ośrodka Pomocy Społecznej w Sobótce, wysyłaniu zawiadomień i zaproszeń osób dotkniętych przemocą w rodzinie a także wezwań osób co, do których istnieje podejrzenie stosowania przemocy, na uzupełnianiu „Niebieskich Kart”, pisaniu protokołów ze spotkań zespołu i grup roboczych.  Ponadto osoby co, do których istnieje podejrzenie, że są dotknięte przemocą w rodzinie oraz stosują przemoc, jeżeli mają problem przychodzą na indywidualne spotkania. Wtedy też informowane są, że mogą skorzystać z darmowych porad psychologicznych, prawnych oraz wziąć udział w zajęciach grup wsparcia. 

     Ośrodek zatrudnia asystenta rodziny. Asystent pracował w całym roku z 18 rodzinami, w których występują trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo- wychowawczych. Jego praca polegała na pobudzaniu tych rodzin do aktywności zawodowej, rodzinnej, pokazywaniu jak prawidłowo funkcjonować w środowisku, w którym przebywają, jak prawidłowo zajmować się dziećmi, domem, rodziną. 

      Od listopada 2017 roku Ośrodek Pomocy Społecznej w Sobótce realizuje ( w związku z podpisaniem porozumienia Umowy partnerskiej ) Projekt „MOCne więzi” realizowanego w dla Osi Priorytetowej Oś priorytetowa 9 Włączenie społeczne, Działania 9.2 Dostęp do wysokiej jakości usług społecznych   , Poddziałanie 9.2.2 Dostęp do wysokiej jakości usług społecznych  – ZIT WrOF,  nabór RPDS.09.02.02-IP.02-02-233/17,w  ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego na lata 2014-2020 (RPO WD 2014-2020) współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego, pomiędzy Fundacją Rodzinna Stacja, a Gminą Sobótka oraz Spółdzielnią Socjalną „Parasol”. Celem głównym projektu jest poprawa funkcjonowania dla co najmniej 17 rodzin zagrożonych wykluczeniem społecznym, w tym  rodzin w szczególnej sytuacji zagrożenia utratą możliwości opieki nad dziećmi z gminy Sobótka w okresie od 01.10.2017 do 30.09.2018 poprzez zwiększenie dostępu do usług wsparcia rodziny- usługi pracy z rodziną, w szczególności objęcie: wsparciem asystenta rodziny 7 nowych rodzin dysfunkcyjnych świadczeniobiorców OPS, wsparcie poradnictwem specjalistycznym, tj. prawno- obywatelskim, wsparciem terapeutycznym i mediacyjnym, organizowanie rodzinie spotkań, mających na celu wymianę ich doświadczenia i zapobieganie izolacji ( grupy wsparcia/ grupy samopomocowe). Celem szczegółowym projektu jest zwiększenie dostępności środowiskowych usług społecznych, w tym opiekuńczych i wsparcia rodzin zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym oraz wsparcia pieczy zastępczej.

       W 2017 roku  procedura Niebieskiej Karty prowadzona była w 31 środowiskach ( trzydzieści jeden rodzin ). Odbyło się łącznie 101 spotkań:
w tym: 4 zespołu interdyscyplinarnego i 105 spotkań grup roboczych zespołu ( 1 grupa robocza dotyczy jednej rodziny). Każde spotkanie dotyczyło omówienia problemów, wskazania rozwiązań oraz każdy z członków grupy bądź zespołu przekazywał informację na temat danej rodziny. Ponadto na posiedzenia wzywane były zarówno osoby będące ofiarami jak i sprawcy przemocy. Podczas rozmów z ofiarami, ustalano plan pomocy i wsparcia, kierowano do Punktu Konsultacyjnego za rozmowy z psychologiem, terapeutą oraz udzielano porad prawnych.  Z każdego spotkania wykonane są protokoły z posiedzeń ( uzupełniane są na bieżąco przez członka zespołu, zatwierdzone przez Przewodniczącego Zespołu ). Każda rodzina, w której dochodzi do przemocy ma założoną odrębną teczkę, w której znajdują się wypełniony formularz Niebieskiej Kart oraz dokumenty w trakcie jej trwania oraz protokoły ze spotkań. Również osoby, co, do których istnieje podejrzenie, że są sprawcami przemocy, byli wzywani na spotkania zespołu i /lub grupy roboczej, jednak nie wielka ilość tych osób przybywała na takie spotkanie. Osoby, które przybyły na spotkania miały tworzony plan pracy, zawsze kierowane były do psychologa, terapeuty oraz wskazywaną miały możliwość skorzystania ze spotkań z programu dla sprawców przemocy organizowany przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie we Wrocławiu.  

      W 2017 roku wszyscy członkowie zespołu i/lub grupy roboczej zdecydowali o zamknięciu 19 procedur Niebieskich Kart, w związku z ustaniem przemocy w rodzinie i uzasadnionym przypuszczeniem o zaprzestaniu dalszego stosowania przemocy w rodzinie oraz po zrealizowaniu indywidualnego planu pomocy lub rozstrzygnięciem o braku zasadności podejmowania działań. W trzech przypadkach wysłaliśmy zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa do Prokuratury Rejonowej  we Wrocławiu.  W przypadku trzech rodzin wystąpiono do Sądu Rejonowego o wgląd w sytuacje dziecka w rodzinie.

Obecnie prowadzona jest procedura w 20 środowiskach rodzinnych, w tym:  z lat poprzednich, tj. 2016 ( 2 procedury) oraz 2017 ( 15 procedur )  oraz do dnia dzisiejszego wpłynęły 3 nowe  wypełnione formularze Niebieskiej Karty.

Do głównych zadań Zespołu Interdyscyplinarnego na rzecz Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie należy w szczególności:

  1. Ocena sytuacji problemowej osoby indywidualnej, rodziny, grup problemowych lub środowiska znajdujących się w sytuacji kryzysowej i wypracowanie sposobu postępowania, który będzie miał na celu przywrócenie integralności rodziny, lub środowiska oraz możliwości realizowania ich funkcji, oraz podejmowanie działań w tym celu przewidzianych przepisami prawa

2) Udzielanie pomocy, a w zależności od potrzeb poradnictwa socjalnego, prawnego, psychologicznego osobom, rodzinom, grupom problemowym i środowisku, które mają trudności lub wykazują potrzebę wsparcia w rozwiązywaniu swoich problemów.
3) Podejmowanie interwencji w przypadku przemocy domowej i uruchamianie procedur  mających na celu jej powstrzymanie.

4) Udzielanie pomocy dzieciom doświadczającym i będących świadkami przemocy w rodzinie.

5) Podejmowanie wspólnych działań w ramach procedury „Niebieska karta”.

W ramach Zespołu realizowane mogą być także:

1) Tworzenie lokalnych zintegrowanych programów i kampanii profilaktycznych m. in. z zakresu problemów uzależnień, bezrobocia, trudności wychowawczych, przestępczości i innych zagadnień lokalnej polityki społecznej.

2) Inicjowanie badań, diagnoz w tym wspólnego diagnozowania osób indywidualnych i środowiska, którego problem dotyczy oraz ekspertyz wspierających prace Zespołu w danym obszarze.

3) Tworzenie grup roboczych w celu rozwiązywania problemów związanych z wystąpieniem przemocy w rodzinie w indywidualnych przypadkach.

 

Zespół działa przy Ośrodku Pomocy Społecznej w Sobótce, który zapewnia jego obsługę administracyjną.

ul. Strzelców 2/1
tel.: 71 3162 829
e-mail: zespol_interdyscyplinarny.sobotka@op.pl

    

 

 

 

 

 

Otrzymują:

1 x Burmistrz MiG Sobótka

1 x a/a

 

Sporządziły:

Jadwiga Bryłkowska i Katarzyna Dwornik

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Katarzyna Dwornik- Piszczałka 11-08-2021 11:23
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 11-08-2021
Ostatnia aktualizacja: - 11-08-2021 11:23