Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Ośrodek Pomocy Społecznej w Sobótce
System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

System eWrota

eWrota
BIPy jednostek organizacyjnych.

INFORMACJA Z PRZEBIEGU WYKONANIA PLANU FINANSOWEGO ZA I PÓŁROCZE 2018 ROKU

 

         Sobótka, dnia 2018-07-20

 

OPS. 033.DBF.11 .2018

 

INFORMACJA

z przebiegu wykonania planu finansowego  Ośrodka Pomocy Społecznej  w Sobótce za I półrocze 2018 roku

 

      Zgodnie z ustawę o pomocy społecznej Ośrodek Pomocy Społecznej realizuje zadania własne gminy, własne o charakterze obowiązkowym, zadania zlecone  i zadania wynikające z programów rządowych. Dotyczą one pomocy osobom  i rodzinom, które znalazły się w trudnej sytuacji życiowej i nie są w stanie samodzielnie jej rozwiązać wykorzystując własne środki, możliwości i uprawnienia.

        Celem pomocy społecznej jest zaspokajanie niezbędnych potrzeb życiowych osób i rodzin oraz  umożliwianie im bytowania w warunkach odpowiadających godności człowieka. Rodzaj, forma i rozmiar udzielanych świadczeń powinny być odpowiednie do okoliczności uzasadniających udzielenie pomocy, ale powinny także zostać uwzględnione, jeżeli odpowiadają, celom i aktualnym możliwościom pomocy społecznej. Ograniczenie świadczeń pomocy społecznej do niezbędnego minimum lub odmowa ich przyznania może nastąpić w razie stwierdzenia marnotrawstwa przyznanych świadczeń, ich celowego niszczenia bądź też marnotrawstwa własnych zasobów materialnych. Brak współdziałania osoby lub rodziny z pracownikiem socjalnym w rozwiązywaniu trudnej sytuacji, a także nieuzasadniona odmowa podjęcia pracy przez osobę bezrobotną, mogą stanowić podstawę do odmowy przyznania lub wstrzymania świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej. 

     Przyczyną udzielania pomocy osobom i rodzinom spełniającym kryterium dochodowe było m.in.:

  • potrzeba ochrony macierzyństwa lub wielodzietności
  • brak możliwości zatrudnienia
  • bezrobocia         
  • upośledzenie fizyczne i umysłowe
  • niepełnosprawności
  • długotrwała choroba
  • ubóstwa
  • bezdomności
  • bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzeniu gospodarstwa domowego, zwłaszcza w rodzinach wielodzietnych
    i niepełnych
  • alkoholizm
  • trudności w przystosowaniu się do życia po opuszczeniu zakładu karnego
  • przemoc
  • zdarzenia losowego
  • inne

 

Ośrodek realizuje także inne zadania zapisane w innych ustawach, tj.:

-  Ustawa o przeciwdziałaniu narkomanii

-  Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi

-  Ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie 

-  Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej

-  Ustawa o świadczeniach rodzinnych

-  Ustawa o postępowaniu wobec dłużników

-  Ustawa o pomocy osobom uprawnionym do alimentów

- Ustawa o świadczeniach zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych

-  Ustawa o dodatkach mieszkaniowych

-  Ustawa prawo energetyczne

- Uchwała Rady Ministrów w sprawie ustanowienia wieloletniego programy wspierania finansowego gmin w zakresie dożywiania „ Pomoc państwa w zakresie dożywiania” na lata 2014-2020

-  Ustawa o Karcie Dużej Rodziny

-  Ustawa o systemie oświaty

- Ustawa o pomocy państwa  w wychowaniu dzieci

            - Ustawa o osobach starszych

          - Ustawa o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem”

         W  I półroczu 2018 roku pomocą objęto około 4000 osób tj. około 950 rodzin. Udzielono różnych form pomocy wynikających z ustaw, zarówno w postaci świadczeń pieniężnych, rzeczowych, usług opiekuńczych jak i w postaci pracy socjalnej (prowadzenie rodziny, porady, pomoc w załatwianiu spraw sądowych, urzędowych, kierowanie na komisje do spraw orzekania o stopniu niepełnosprawności, itp.).

Plan ogółem    -  12.869.427,-     wydatkowano ogółem  kwotę    -   6.328.303,13:

 

Dział 851 -          80.489,10

Dział 852 -     1.420.166,68

Dział 854  -         27.035,21

Dział 855  -    4.800.612,14

w tym:

- zadania własne            plan  -   2.666.900     wykonanie  -   1.207.461,86   tj. 45 %   

- zadania własne z dot.  plan  -       623.900    wykonanie  -      378.822,05   tj. 61 %

- zadania zlecone           plan  -   9.536.777     wykonanie  -   4.713.647,23   tj. 49 %

- projekt „Mocne Więzi”  plan  -        41.850     wykonanie  -         28.371,99   tj. 68 %

Udzielono 30.943 świadczeń  na kwotę   5.534.801,47

w tym:

- zadania własne                  16.669    świadczeń  –  na kwotę       594.150,64  

- zadania własne z dotacji    13.031     świadczeń  –  na kwotę       290.622,05   

- zadania zlecone                 13.460     świadczeń  –  na kwotę    4.650.028,78

+ utrzymanie  ośrodka  na kwotę   793.501,66

- zadania własne                 -    532.822,12

- zadania własne z dotacji   -      88.200,00

- zadania zlecone                -      63.618,45

+ profilaktyka dział 851       -      80.489,10

+ projekt „Mocne Więzi”      -      28.371,99

OGÓŁEM w ramach zadań własnych  wydatkowano kwotę     1.614.655,90         

Udzielono 17.483 świadczeń na kwotę 884.772,69 ( 594.150,64 własne +  290.622,05 z dotacji)  plus  profilaktyka dział 851 – 80.489,10 + projekt „Mocne Więzi” – 28.371,99  + utrzymanie – 621.022,12.

OGÓŁEM w ramach zadań zleconych wydatkowano  kwotę   4.713.647,23   

Udzielono 13.460 świadczeń na kwotę  4.650.028,78   plus   63.618,45  na utrzymanie  w rozdz. 85215, 85501, 85502 oraz w rozdz.85503. 

      Wykonanie planu działalności ośrodka w I półroczu 2018 roku  kształtowało się następująco w poszczególnych rozdziałach:

Rozdz. 85153 – zwalczanie narkomanii

Podstawa prawna:  art.  4 1  ustawy z dnia 2 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2016 r., poz. 487 oraz poz. 1893 ze zm), art. 10 ustawy z dnia  29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz.U. z 2018 r., poz. 1030 ) oraz Uchwała Nr  XL/312/17 Rady Miejskiej w Sobótce z dnia 28 grudnia 2017 r. w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych dla Miasta i Gminy Sobótka na rok 2018 oraz Uchwała Nr XL/313/17 Rady miejskiej w Sobótce z dnia 28 grudnia 2017 r.  Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii dla Miasta i Gminy Sobótka na rok 2018 - zadanie własne gminy 

Plan    -     13.850,-            wykonanie     -    1.870,-        tj.   14 %

Wydatek związany z prowadzeniem profilaktycznej działalności informacyjnej w szczególności dla dzieci i młodzieży.

Rozdz. 85154  – przeciwdziałanie alkoholizmowi

Podstawa prawna: art.  4¹ ustawy z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tj. Dz.U. z 2016r.  poz. 487 oraz poz. 1893 ze zm.) art.6 ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie ( Dz.U. z 2015 poz. 1390 ze zm.) oraz Uchwała Nr XL/312/17 Rady Miejskiej w Sobótce z dnia 28 grudnia 2017 r. w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych dla Miasta i Gminy Sobótka na rok 2018 oraz Uchwała Nr XL/313/17 Rady miejskiej w Sobótce z dnia 28 grudnia 2017 r.  Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii dla Miasta i Gminy Sobótka na rok 2018 - zadanie własne gminy oraz
Podstawa prawna: art.  6 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz.U. z 2015r. poz. 1390) oraz Uchwała Nr XL/314/17 Rady Miejskiej w Sobótce z dnia 28 grudnia 2017 r. w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz ofiar przemocy w rodzinie dla Miasta i Gminy Sobótka na rok 2018 - zadanie własne gminy

Plan   -   268.150,-           wykonanie     -   78.619,10       tj. 29 %

          Wydatki zawiązane z realizacją Programu  Profilaktyki i  Rozwiązywania Problemów  Alkoholowych  i Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie zostały podzielone zadaniowo i obejmowały w szczególności:

     Profilaktyka uzależnień to dwa obszary zadań, którymi zobowiązana jest zająć się gmina. Jednym z nich jest  zapobieganie zjawiskom uzależnień i przemocy w rodzinie a drugim pomoc osobom dotkniętym tym problemem. Profilaktyka ogólna skierowana jest do wszystkich mieszkańców gminy i obejmuje cały przekrój społeczeństwa. Są to działania mające kształtować postawy moralne, kreować sposoby spędzania wolnego czasu i uczyć asertywności w stosunku do środków psychoaktywnych. Działania prowadzone w ramach tego obszaru to  np. zajęcia na świetlicach wiejskich, zajęcia w klubach sportowych, zajęcia pozalekcyjne w szkołach, a także kampanie ogólnospołeczne.

Do realizacji przyjęto programu profilaktyki uniwersalnej realizowane poprzez :

  1. Zajęcia profilaktyczne w szkołach, to zajęcia pozalekcyjne prowadzone przez realizatorów w kwocie po 20 zł/ godz. oraz dodatkowo kwoty  tzw. „Rzeczówki”, na zakup niezbędnych środków do prowadzenia zajęć. Wynagrodzenie dla realizatorów naliczane jest na podstawie zestawień  godzin potwierdzonych przez Dyrektorów szkół. Programy realizowane są w następujących szkołach:
  • SP w Świątnikach 9 programów
  • SP w Rogowie Sobóckim 5 programów
  • SP  Nr 2 w Sobótce 6 programów
  • SP Nr 1 w Sobótce 1 program
  1. Zajęcia pozalekcyjne sportowe prowadzone są w świetlicach wiejskich, hali gimnazjum i w terenie. Zajęcia realizowane są w ilości średnio po 6 godzin  tygodniowo (2 x po 3 godz.). Realizatorzy otrzymują wynagrodzenie w cenie 22 zł/ godzinę. Należność  za zajęcia dokonywana jest na podstawie rachunków  do podpisanych umów, potwierdzonych przez sołtysów i dyrektorów szkół. Do umów dopisana jest również kwota „ Rzeczówki ” płatna na podstawie faktur przelewowych. Zajęcia prowadzone są w następujących miejscowościach:
  • Tenis stołowy Sulistrowice
  • Tenis stołowy Będkowice
  •  Badminton Sobótka
  • Karate Sobótka
  • Judo Sobótka
  • Kolarstwo Sobótka
  1. Zajęcia pozalekcyjne świetlicach środowiskowych realizowane są w ilości średnio po 6 godzin tygodniowo (2 x po 3 godz.). Realizatorzy otrzymują wynagrodzenie w cenie 22 zł/ godzinę. Należność za zajęcia dokonywana jest na  podstawie rachunków do podpisanych umów, wykonanie których  potwierdzają sołtysi. Zajęcia takie odbywają się w następujących miejscowościach:
  • Świetlica w Sulistrowicach
  • Świetlica w Mirosławicach
  • Świetlica w Sobótce Zachodniej
  • Świetlica w Siedlakowicach
  • Świetlica Strzegomiany

     Do realizacji zajęć profilaktycznych świetlice wyposażane są w niezbędne materiały. Dokonuje się zakupu dla wszystkich świetlic, następnie (w zależności od potrzeb), rozdzielane są przez koordynatora gminnego programu przeciwdziałania uzależnieniom.  Są to  różnego rodzaju przybory szkolne, materiały artystyczne, kredki, bloki rysunkowe, papier kolorowy, gry itp. a także słodycze.

     Drugim obszarem jest ta część społeczeństwa, która boryka się z problemami  związanymi uzależnieniem czy przemocą. Zadania gminy są tu jasno określone. Jest to m.in. zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych oraz udzielenie pomocy rodzinom, w których występuje problem uzależnień. W ramach pomocy terapeutycznej prowadzony jest Punkt Konsultacyjny, w którym pracuje:

  • 2-ch psychologów,
  • pedagog,
  • terapeuta uzależnień,
  • terapeuta dla współuzależnionych,
  • działa grupa wsparcia dla kobiet w sytuacji trudnej,
  • grupa motywująca do lecznictwa odwykowego,
  • prawnik.

             Punkt konsultacyjny działa przy Ośrodku Pomocy Społecznym i czynny jest  przez  5 dni w  tygodniu (od poniedziałku do piątku)  przez wszystkie miesiące roku. Zatrudnieni specjaliści  mieszkańcom naszej  gminy nieodpłatnie udzielają pomocy, porad, wsparcia.  Pracujący w punkcie zatrudnieni są na podstawie umów zleceń, w których określona jest liczba  godzin tygodniowo.  Wynagrodzenia  za  pracę  naliczane wypłacane  jest  po przedstawieniu  rachunku za  zrealizowane godziny/dyżury. Ponadto  ponoszone są koszty utrzymania pomieszczeń Punktu Konsultacyjnego, tj.  czynsz, energia elektryczna, C.O, woda, ścieki i utrzymanie  czystości oraz zakup wyposażenia pomieszczeń.   

         Praca z pacjentami uczęszczającymi systematycznie jest na bieżąco kontynuowana. Nowi pacjenci to osoby kierowane przez Gminną Komisje Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, pracowników socjalnych Ośrodka Pomocy Społecznej oraz Zespół Interdyscyplinarny Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie. Z relacji specjalistów liczba korzystających osób rośnie w stosunku do lat ubiegłych. Jest to spowodowane zarówno zwiększającym się zakresem problemów jak i zwiększoną świadomością społeczną o możliwości uzyskania pomocy psychologa czy terapeuty. W odbiorze społecznym wzrasta wiedza o tym, że uzależnienie i przemoc to choroba i trzeba ją leczyć.

     Rodzinom dotkniętym zjawiskiem przemocy prowadzone są działania edukacyjne poprzez udział w terapii dla kobiet. Ponadto kierujemy takie osoby na szkolenie z kompetencji wychowawczych do Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie oraz Stowarzyszenie Akson we Wrocławiu. Ponadto pracownicy socjalni oraz asystent rodziny również edukują takie osoby, rodziny. 

     Osobom dotkniętym przemocą dzięki współpracy ze Stowarzyszeniami, instytucjami  działającymi w innych miastach i gminach ( Wrocław, Wałbrzych), kierujemy te osoby do tych placówek, gdzie osoby mają zapewnioną całodobowe wsparcie wraz z zamieszkaniem. W między czasie staramy się pomóc takiej osobie w przydziale samodzielnego lokalu mieszkalnego na terenie naszej Gminy.

      Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych powołana Zarządzeniem Burmistrza Miasta i Gminy Sobótka nr 51.2016 r. liczy 5 osób.  Komisja realizuje zadania wynikające z ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu  alkoholizmowi.  Szczególnie z art. 13 i 15. Polega na podejmowaniu Interwencji w przypadku naruszenia w/w przepisów. Praca Komisji, to także opiniowanie punktów sprzedaży alkoholu, kontrola poprawności warunków sprzedaży oraz o podejmowanie czynności zmierzających do zastosowania wobec osoby uzależnionej od alkoholu obowiązku poddana się leczeniu. Procedura administracyjna przewiduje wzywanie na konfrontacje osoby zgłoszone tzw. rozmowy.

     GKRPA zarejestrowanych ma 42 osoby nadużywające alkoholu i łamiących ogólnie przyjęte normy społeczne,  z  czego 2 w I półroczu 2018.

Zaproszono na rozmowy 19 osób. Wydano 17 postanowień pozytywnych dot.  opiniowania wniosków w sprawie o wydanie zezwoleń na sprzedaż bądź podawanie napojów alkoholowych. Komisja GKRPA odbyła 11 posiedzeń. Przeprowadzono 1 akcje terenowej kontroli poprawności i przestrzegania zasad i warunków korzystania z zezwolenia na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych zgodnie z planem kontroli na miesiąc kwiecień- listopad 2018, podczas których sprawdzono 8 punktów.

L.p

Zadanie

      plan

wykonanie

 

OGÓŁEM

268.150,-

78.619,10

1.

Zwiększanie  dostępności  terapeutycznej  i  rehabilitacyjnej  dla  osób uzależnionych od alkoholu

27.270,-

11.935,15

1.1

Prowadzenie grupy motywującej do lecznictwa odwykowego

9.625,-

4.042,50

1.2

Prowadzenie konsultacji  i pomocy terapeutycznej dla osób współuzależnionych. 

5.500,-

2.310,-

1.3

Prowadzenie konsultacji i  pomocy terapeutycznej dla osób uzależnionych. 

5.500,-

2.530,-

1.4

 Opłaty eksploatacyjne i administracyjne Punktu Konsultacyjnego

3.045,-

1.252,65

1.5

sprzątania pomieszczeń Punktu Konsultacyjnego

3.600,-

1.800,-

2.

Udzielanie rodzinom pomocy psychospołecznej i  prawnej a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie

 

67.300,-

 

20.574,50

2.1

Prowadzenie porad  pedagoga w Punkcie Konsultacyjnym

8.250,-

2.640,-

2.2

Prowadzenie porad  psychologa w Punkcie Konsultacyjnym

 

16.665,-

8.580,-

2.3

Prowadzenie porad  psychologa interwencji kryzysowej  w Punkcie Konsultacyjnym i w terenie

8.275,-

0

2.4

Prowadzenie postępowań administracyjnych wobec zgłaszanych do Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów  Alkoholowych osób nadużywających alkoholu; zlecanie wywiadów środowiskowych,  kontakt z OPS i Policją, rozmowy profilaktyczne i motywujące, skierowania na badania sądowo-psychiatryczne w przedmiocie  uzależnienia od alkoholu, kierowanie do sądu wniosków o zobowiązanie do leczenia odwykowego. W szczególnych sytuacjach rodzinnych (np. dobro małoletnich  dzieci) pokrywanie kosztów związanych z zabiegiem  wszyciem Esperalu.

Wynagrodzenie  GKRPA

Zasady wynagradzania członków GKRPA – członkowie Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych otrzymują wynagrodzenie za realizację zadań określonych w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi w wysokości 20 % minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązującego w danym okresie miesięcznie. Wynagrodzenie wypłacane jest na podstawie list wypłat sporządzonej na podstawie listy obecności na posiedzeniach komisji. Członkowi komisji nie biorącemu udziału w posiedzeniach nie przysługuje wynagrodzenie.

 

 

 

 

Badania-9.000,-

 

 

 

20.160,-

 

 

 

 

 

0

 

 

     

7.560,-

2.5

Wydatki rzeczowe na działalność GKRPA (papier, toner,segregatory)

1.950,-

0

2.6

Szkolenie członków GKRPA (sprzedawców)

3.000,-

1.794,50

3.

Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych.

 

104.410,-

 

26.429,99

3.1

Wdrażanie  pozalekcyjnych zajęć sportowych do programów profilaktyki środowiskowej.  

Stawka godzinowa   - 22 zł  za godzinę.

 

36.670,-

 

12.189,99

3.1.1

Badminton  w  Gimnazjum Gminnym

7.554,-

3.452,-

3.1.2

Karate   w  Gimnazjum Gminnym

6.080,-

2.156,-

3.1.3

Kolarstwo    szosowe

11.532,-

1.499,99

3.1.4

Judo w Gimnazjum Gminnym

4.376,-

1.320,-

3.1.5

Tenis stołowy Będkowice

4.752,-

2.508,-

3.1.6

Tenis stołowy w  Sulistrowicach

2.376,-

1.254,-

3.2

Kontynuacja i uruchomienie nowych programów profilaktycznych w świetlicach środowiskowych.   Stawka godzinowa   - 22 zł  za godzinę.

 

24.000,-

 

5.610,-

3.2.1

świetlica w Siedlakowicach

5.060,-

1.980,-

3.2.2

świetlica  „Pod prąd” w Sobótce Zachodniej

4.008,-

396,-

3.2.3

Świetlica w Strzegomianach

5.060,-

858,-

3.2.4

Świetlica w Sulistrowicach

4.752,-

2.376,-

3.2.5

Świetlica w Mirosławicach

2.120,-

0

3.2.6

Środki rzeczowe do prowadzenia świetlic

3.000,-

0

3.3

Realizacja na terenie szkół i innych placówek opiekuńczo-wychowawczych programów profilaktycznych dla dzieci i młodzieży, odpowiadających standardom wyznaczonym przez technologie profilaktyczne.

Stawka godzinowa   - 20 zł  za godzinę.

 

 

 

13.240,-

 

 

 

8.630,-

3.3.1

Szkoła Podstawowa  nr 2 w Sobótce

3.390,-

2.950,-

3.3.2

Szkoła Podstawowa w Rogowie Sobóckim

2.550,-

1.860,-

3.3.3

Szkoła Podstawowa  w Świątnikach

7.300,-

3.820,-

3.4

Udział w kampaniach edukacyjnych i profilaktycznych „Bezpieczna droga, bezpieczny kierowca”

 

1.500,-

 

0

3.5

Szkolenia, warsztaty profilaktyczne dla  szkół  (nauczycieli)

 

4.000,-

 

0

3.6

Zwiększenie dostępności pomocy w zakresie zajęć wspierających

 

25.000,-

 

0

4.

Wspomaganie działalności  instytucji , stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych.

0

 

0

 

5.

Wspieranie zatrudnienia socjalnego  poprzez organizowanie i finansowanie centrów integracji  społecznej.

0

 

0

5.1

Monitorowanie skali problemów związanych z wykluczeniem społecznym

0

0

6.

Składki ZUS pracodawcy od zawartych umów zleceń

4.700,-

1.741,21

7.

Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie  i szkołach:

64.470,-

17.938,25

7.1

Przeciwdziałanie przemocy w szkołach

39.600,-

9.600,-

7.1.1

Programy profilaktyczne dla uczniów szkół

39.600,-

9.600,-

7.2

Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie – pomoc dla ofiar przemocy

 

21.870,-

 

6.500,-

7.2.1

Psychoterapia w grupie dla kobiet w trudnej sytuacji

6.270,-

0

7.2.2

Pomoc prawna

15.600,-

6.500,-

7.3

Zespół interdyscyplinarny Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie

3.000,-

1.838,25

7.3.1

Szkolenie członków ZI

3.000,-

1.838,25

 

Rozdz. 85202 – domy pomocy społecznej

Podstawa prawna: art. 17 ust. 1 pkt 16,  art. 54, art. 60-64 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej ( tj. Dz. U. z 2017 r. poz. 1769 ze zm. ).-  zadanie własne gminy

Plan –    600.000,-            wykonanie -   279.178,42         tj.  46 %

Udzielono   123 świadczeń

W domach pomocy społecznej  umieszczonych   jest 23 osób.

Osoba wymagająca całodobowej opieki z powodu wieku, choroby i niepełnosprawności, nie mogąca samodzielnie funkcjonować w codziennym życiu, której nie można zapewnić niezbędnej pomocy w formie usług opiekuńczych, a także w przypadku gdy rodzina nie może lub nie jest w stanie sprawować opieki,  powinna zostać skierowana do domu pomocy społecznej. W  przypadku osób pozostających w rodzinach istnieje obowiązek alimentacyjny i partycypowanie rodzin (małżonek, zstępni i wstępni) w finansowaniu utrzymania w domu pomocy społecznej. Średni koszt utrzymania w DPS w I półroczu 2018 r. wynosi 2.269,74,- zł miesięcznie przy czym kierowany ponosi koszt w wysokości 70% swojego dochodu, pozostałą kwotę, powyżej 300% kryterium dochodowego (powyżej  1.542,- zł) ponosi rodzina. W przypadku gdy dochód rodziny nie pozwala na pokrycie kosztów utrzymania różnicę uiszcza gmina.

Koszt pobytu w domu pomocy społecznej określa uchwała Rady Powiatu na dany rok. Opłata ta wzrasta każdego roku w miesiącu styczeń/luty/ marzec.

Rozdz. 85213 – składki na ubezpieczenie zdrowotne

Podstawa prawna: art. 17 ust. 1 pkt. 20 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U.
z 2017 r. poz.1769 ze zm.) oraz art. 66 ust. 1 pkt. 26,28,28a,28b,30; art. 73 pkt. 9, 10,10a,13; art. 75 pkt. 10-12; art. 79; art. 81 pkt 8 ust. 7,8,9,9b,9c ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. z 2017r. poz. 1938 z późniejszymi zmianami) oraz  z dnia 28 listopada 2003r. o świadczeniach rodzinnych (Dz.U. z 2017r.   poz. 1952 ze zm.) - zadanie własne, zadania własne z dotacji i zadanie zlecone

Plan ogółem  -  52.100,-     wykonanie –   25.109,60      tj. 48 %       

w tym:

- zadania własne

Plan  –      900,-                wykonanie    -             0          tj.  0 %           

- zadania własne z dotacji:

Plan  –    37.100,-             wykonanie   –   17.419,46       tj. 47 %

- zadania zlecone

Plan  –    14.100,-            wykonanie    –      7.690,14      tj. 54 %

 Udzielono  437 świadczeń : (zlecone  - 89 ;  własne z dotacji – 348 ;  własne - 0).

Rozdz. 85214 - zasiłki i pomoc w naturze oraz składki na ubezp. emer.- rent.

Podstawa prawna: art. 7, art. 8, art. 17 ust. 1 pkt 4,5,6,7,15 art. 17 ust. 2 pkt 1, art. 38-44 ustawy  z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2017 r. poz. 1769 ze zm.) - zadanie własne gminy i zadania własne z dotacji

Plan ogółem – 203.000,-     wykonanie –    116.245,84     tj. 57 %

w tym:

- zadania własne

Plan     –      158.000 ,-        wykonanie  –     79,069,68      tj. 50 %

- zadania własne z dotacji

 Plan -            45.000,-         wykonanie  -      37.176,16       tj. 83 %       

Udzielono  1266  świadczeń pieniężnych ( w tym: 131 świadczeń zadania własne z dotacji, 1163 świadczeń zadania własne)

1. Zasiłki okresowe przyznawane są w szczególności osobom pozostającym bez środków utrzymania, ze względu na długotrwałą chorobę, niepełnosprawność, bezrobocie oraz tym u których występuje brak możliwości nabycia świadczeń z tytułu innych systemów zabezpieczeń.

2. Zasiłek celowy przyznawany jest w szczególności na cele takie jak zakup żywności, leków i leczenia, opału, odzieży, dofinansowanie opłat mieszkaniowych (woda, energia), konsultacje lekarskie dla dzieci, zabiegi rehabilitacyjne dla osób niepełnosprawnych, usuwanie skutków zdarzeń losowych (pożary, zalania), zakup materiałów do niezbędnych napraw mieszkań.

Pomoc w formie zasiłku przyznawana jest również osobie lub rodzinie, które poniosły straty w wyniku klęski żywiołowej lub ekologicznej. W szczególnych przypadkach, uzasadnionych społecznie, Ośrodek przyznaje zasiłek celowy na zasadach specjalnych osobom przekraczającym kryterium dochodowe określone w art. 8 ust.1 ustawy o pomocy społecznej.

Do najczęściej udzielanej przez tutejszy Ośrodek pomocy rzeczowej należy przyznanie zasiłku na zakup opału w okresie zimowym, zakup leków, odzieży, żywności.

Były to następujące formy pomocy:

Z A S I Ł K  I :

ILOŚĆ ŚWIADCZEŃ

KWOTA

-okresowe i okresowe  z dotacji:

131, w tym: 28 Świadczenia własne

40.310,60 w tym:

Środki własne 3.134,44 zł

-leki  i koszty leczenia

100

16.610,00

-żywność

           93

12.860,00

-odzież, obuwie

25

2.980,00

-opał

41

11.300,00

-remont, malowanie mieszkania

6

1.250,00

- bilety miesięczne, dojazdy w poszukiwaniu pracy, dojazdy do szpitala, lekarza

4

350,00

-koszty energii elektrycznej ,gazu, wody, eksploatacja mieszkania, art. gospo.dom

21

2.670,00

- środki czystości i higieniczne dla dorosłych i dzieci, odżywki, pampersy dla dziecka

25

2.000,00

- pokrycie opłaty za pobyt w schroniskach, noclegowniach  – jedno świadczenie to jeden dzień pobytu  ( ilość osób 6 )

813

18.407,50

- pogrzeb

1

2.297,74

- zdjęcia do dowodu, wyrobienie dowodu

4

210,00

- zdarzenie losowe ( pożar)

2

5.000,00

-w tym celowe specjalne

            z przeznaczeniem na ;

54

12.250,00

-leki

24

5.500,00

-opał

11

3.500,00

-żywność

9

1.800,00

- eksploatacja mieszkania, remont

6

950,00

- środki czystości, środki higieniczne

2

500,00

 

Rozdz. 85215 – dodatki mieszkaniowe i dodatki energetyczne

Podstawa prawna:
dodatki mieszkaniowe - art. 2-3, art. 5-7  ustawy z dnia 21 czerwca 2001r. o dodatkach mieszkaniowych (Dz.U. z 2017r.  poz. 180 z późniejszymi zmianami) oraz  Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 grudnia 2001r. w sprawie dodatków mieszkaniowych (Dz.U.  z 2001r. Nr 156, poz.1817 z późniejszymi zmianami)  - zadanie własne gminy
dodatki energetyczne – art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych (Dz. U. z 2017 roku, poz. 180 ze zm.) oraz obwieszczenie Ministra Energii z dnia 20 kwietnia 2017 r. w sprawie wysokości dodatku energetycznego obowiązującej od dnia 1 maja 2017 r. do dnia 30 kwietnia 2018 r. (M.P. z 2017 r. poz. 394) oraz obwieszczenie Ministra Energii z dnia 23 kwietnia 2018 r. w sprawie wysokości dodatku energetycznego obowiązującej od dnia 1 maja 2018 r. do dnia 30 kwietnia 2019 r. ( M.P. z 2018 r. poz. 450) – zadanie zlecone

Plan  –  244.549,-             wykonanie  –  130.318,47      tj. 53 %

w tym:

Zadania własne:

Plan  -  240.000,-             wykonanie  –  125.983,35       tj. 53 %

Dodatek mieszkaniowy przysługuje osobom, na podstawie jednego z tytułów wymienionych w art. 2 ust. 1 w/cyt. ustawy, jeżeli średni miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego w okresie 3 miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku o przyznanie dodatku mieszkaniowego nie przekracza 175% kwoty najniższej emerytury (od 01.03.2018 r. najniższa emerytura wynosi 1.029,80 zł) w gospodarstwie jednoosobowym i 125% tej kwoty w gospodarstwie wieloosobowym, obowiązującej w dniu złożenia wniosku z zastrzeżeniem art.6 ust.8.

Miesięcznie z dodatków korzysta ok. 90 osób/rodzin.

zadania zlecone – dodatki energetyczne:

Plan ogółem  -  4.549,-       wykonanie   -    4.335,12          tj. 95 %     

w tym:

- koszt świadczeń:

Plan               -  4.460,-       wykonanie    -    4.260,12          tj. 96 % 

Koszty związane z realizacją  w/w zadania zleconego:

Plan               -      89,-        wykonanie    -         75,00          tj. 84 %

Dodatek energetyczny przysługuje osobom, które mają przyznany dodatek mieszkaniowy oraz są stroną umowy z przedsiębiorstwem energetycznym
i zamieszkują w lokalu, do którego dostarczana jest energia elektryczna. Dodatek energetyczny przyznaje się na czas obowiązywania decyzji przyznającej dodatek mieszkaniowy – maksymalnie 6 miesięcy.

Ustawa oraz obwieszczenie regulują wysokość kwot dodatku energetycznego następująco, kwoty obowiązują od 01.05.2017 do 30 kwietnia 2018 :

- dla gospodarstw domowych jednoosobowych:  11,22 zł/miesiąc

- dla gospodarstw 2-4 os.:  15,58 zł/miesiąc

- dla gospodarstw 5 i więcej os.:  18,70 zł/ miesiąc

oraz obwieszczenie z dnia 23 kwietnia 2018 roku reguluje wysokość kwot dodatku energetycznego następująco, kwoty obowiązują od 01.05.2018 do 30 kwietnia 2019 :

- dla gospodarstw domowych jednoosobowych : 11,35 zł/miesiąc

- dla gospodarstw 2-4 os.: 15,77 zł/miesiąc

- dla gospodarstw 5 i więcej os.: 18,92 zł/ miesiąc

Miesięcznie z dodatku energetycznego korzysta ok. 57 osób/rodzin.

Udzielono 956 świadczeń :  ( zadania zlecone – 295,  własne -   661 )

rozdz. 85216- zasiłki stałe

Podstawa prawna: art. 17 ust. 1 pkt. 19, art. 37 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2017 r. poz. 1769 ze zm. ) -   zadanie własne gminy i zadania własne z dotacji

Plan  ogółem  -  306.400,-         wykonanie   -    194.271,43      tj. 63 %

w tym:

zadania własne:

Plan   -       32.400,-                   wykonanie   -          0              tj.  0 %

- zadania własne z dotacji:

Plan   -      274.000,-                   wykonanie  -    194.271,43    tj.  71 %

Prawo do zasiłku stałego przysługuje osobie samotnie gospodarującej lub pozostającej w rodzinie, całkowicie niezdolnej do pracy z powodu wieku
i niepełnosprawności (orzeczenie o stopniu niepełnosprawności), jeżeli dochód jest niższy od kryterium dochodowego określonego w art. 8 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej – , tj. 634,-zł dla osoby samotnie prowadzącej gospodarstwo domowe oraz 514,-zł na osobę w rodzinie.

Udzielono 363 świadczeń    65 osobom 

Rozdz. 85219 – ośrodki pomocy społecznej

Podstawa prawna: art. 15- 18 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2017 r. poz. 1769 ze zm.)  -  zadanie własne gminy i zadania własne z dotacji

Plan ogółem:   1.263.500,-            wykonanie  –   611.058,84      tj. 48 %

w tym:

dotacja  z DUW           -     176.200,-      wykonanie  -     88.200,00        tj. 50 %

zadania własne           -  1.063.000,-      wykonanie  -   506.186,25        tj. 48 %    

projekt „Mocne Więzi” -       24.300,-      wykonanie  -     16.672,59        tj. 69 %

 

 w tym :

  Razem

Wynagrodzenia osobowe  dla 17 pracowników  ( dyrektor, gł. księgowy, 2 inspektorów, 1 starszy inspektor,  2 starszych pracowników socjalnych,  2 pracowników socjalnych, 5 specjalistów pracy socjalnej, 1 referent, 2 opiekunki) w tym: 1 osoba na umowę na zastępstwo za pracownika przebywającego na urlopie  wychowawczym   w  wys.  360.440,42

w tym: 2 nagrody jubileuszowe - 9.032,- + odprawa emerytalna – 18.000,-

Dodatkowe wynagrodzenie roczne  w wys. 59.552,44

 

447.024,86

Pochodne od wynagrodzeń ZUS-y

82.530,07

Odpis  na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych

13.000,00

Wynagrodzenia bezosobowe (umowy zlecenia –  usługi opiekuńcze)

24.896,00

Opłaty za usługi bankowe, pocztowe, telekomunikacyjne, podróże służbowe, szkolenia, zakup materiałów  biurowych,  badania lekarskie, opłaty za usługi konserwacyjne i monitoring, ekwiwalent za okulary (bhp).

 

34.993,29

Koszty energii elektrycznej, wody, ścieków, co, śmieci.  OPS jest obciążany notą obciążeniową wystawianą przez ZGKiM ‘ Ślęża” w Sobótce oraz EKO „Ślęża” na podstawie wskazań liczników, oraz zajmowanej powierzchni (co).

8.614,62

 

W  w/w kosztach utrzymania ośrodka  pokryty został koszt usług opiekuńczych – 2340  świadczeń na kwotę  85.220,86  :

- wynagrodzenia + dodatkowe wynagr. roczne + odprawa emerytalna  -   55.726,84

- pochodne od wynagrodzeń ( ZUS)                                                        -     9.054,52

- delegacje (dojazdy do podopiecznych )                                                 -        343,50

- odpis na ZFSS                                                                                       -     1.200,00

- umowa zlecenie                                                                                         -  18.896,00

Usługi opiekuńcze świadczone były w 23 środowiskach średnio po 1,5 godziny u podopiecznego. 

Rozdz.  85230 – pomoc w zakresie dożywiania

Podstawa prawna: art. 7 pkt 1, art. 17 ust. 1 pkt. 3 i 14, art. 36 ust. 2 pkt j, art. 48 ust. 1, ust. 5,
w związku z art. 101, art. 104 ust. 4, art. 106 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1769 ze zm. ), uchwała nr XLI/425/14 Rady Miejskiej w Sobótce z dnia 31 stycznia 2014 roku (Dziennik Urzędowy Województwa Dolnośląskiego z 2014 r. poz. 648  wspierania finansowego gmin "Pomoc państwa w zakresie dożywiania” na lata 2014 - 2020  Oraz art. 8, art. 17 ust. 1 pkt. 5, art. 36 ust. 1 pkt c, art. 39 ust. 2, art. 48 ust. 1, w związku z art. 101, art. 106 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2016 r. poz. 930 ze zm. ), uchwała nr XLI/425/14 Rady Miejskiej w Sobótce z dnia 31 stycznia 2014 roku (Dziennik Urzędowy Województwa Dolnośląskiego z 2014 r. poz. 647) w sprawie podwyższenia kryterium dochodowego uprawniającego do uzyskania nieodpłatnej pomocy w zakresie dożywiania w  formie świadczenia pieniężnego na zakup posiłku lub żywności dla osób objętych wieloletnim programem wspierania finansowego gmin w zakresie „Pomoc państwa w zakresie dożywiania” na lata 2014 - 2020 oraz art. 104, art. 108 kodeksu postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2017 r. poz. 1257) -  zadanie własne gminy i zadania własne z dotacji

Plan ogółem:  108.600,-                   wykonanie   -    63.984,08      tj. 59 %

w  tym:

- zadania własne gminy

Plan   -              47.000,-                      wykonanie    -     32.229,08     tj. 67 %

- zadania własne z dotacji

Plan   -            61.600,-                     wykonanie    -    31.755,00     tj. 51 % 

Udzielono 11.883 świadczeń:

     Z dożywiania w placówkach szkolnych korzystało łącznie 110 dzieci: w tym: 104 dzieci z pięciu szkół podstawowych oraz pokrywanie wyżywienia dzieci w Przedszkolu Nr 1 w Sobótce,  oraz 1 dziecko w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Kątach Wrocławskich, 2 dzieci w Niepublicznej Szkole Podstawowej w Zachowicach, 1 dziecko w  Zespole Szkół w Wierzbicach, 1 dziecko w Zespole Szkół Specjalnych w Świdnicy, 1 dziecko w Szkole Gimnazjum Nr 37 we Wrocławiu + 19 osób dorosłych korzystało z ciepłych posiłków w tym:  18 osób  na stołówce w Szkole Podstawowej Nr 1 w Sobótce – 1616 posiłków i 1 osoba przebywająca w Krakowie i żywiąca się w stołówce- 18 posiłków.     

Rozdz. 85415- Pomoc materialna dla uczniów

Podstawa prawna: art. 90c ust.2 pkt. 2, art. 90e ust. 1-4, art. 90f, art. 90m, art. 90n ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2017 r. poz. 2198 z późn. zm.), Uchwała Nr XXXI/232/09 Rady Miejskiej w Sobótce z dnia 20 lutego 2009 roku w sprawie przyjęcia „Regulaminu udzielenia pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie Gminy Sobótka”.  Zadanie własne gminy i zadania własne z dotacji

Świadczona jest przez gminę pomoc socjalna dla uczniów w formie stypendiów szkolnych i zasiłków szkolnych. Ma ona charakter rzeczowy, albo częściowej lub całkowitej refundacji wydatków poniesionych  na potrzeby edukacyjne ucznia udokumentowanych rachunkami. W trudnych sytuacjach losowych  możliwe jest uzyskanie zasiłku szkolnego w formie świadczenia pieniężnego. Wydając decyzję administracyjną o wysokości  stypendium, bierze się pod uwagę dochód na 1 osobę w rodzinie w wysokości  514,-zł netto, uzasadnienie rodzica bądź opiekuna oraz uwzględnia dodatkowo następujące okoliczności: występujące bezrobocie w rodzinie, obecność osób niepełnosprawnych, występowanie ciężkiej i długotrwałej choroby, wielodzietność w rodzinie, brak umiejętności wychowawczych, występowanie zjawisk patologii społecznej, a w szczególności alkoholizmu  lub narkomanii, stanu rodziny niepełnej, wystąpienia zdarzenia losowego. Stypendia finansowane są z dotacji celowej z budżetu państwa, które Gmina otrzymuje w trakcie roku od  Wojewody Dolnośląskiego, a także z budżetu Gminy.

Plan ogółem -  50.000,00         wykonanie  -      27.035,21      tj. 54 %

- zadania własne

Plan  -              20.000,00         wykonanie   -     17.035,21      tj. 85 %

- zadania własne z dotacji

Plan  -              30.000,00          wykonanie   -     10.000,00     tj. 33 % 

      Z pomocy korzystało łącznie 31 rodziny. Przyjęto łącznie 53 wnioski o udzielenie pomocy materialnej dla uczniów. Udzieliliśmy około 306 świadczeń - średnio od miesiąca stycznia do czerwca  - 51 uczniów.

Rozdz. 85501 – świadczenie wychowawcze

Podstawa prawna: ustawa z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (Dz.U. z 2017 r. poz. 1851 ze zm.)  - zadania zlecone.

Plan   -   6.264.000,-             wykonanie -  3.354.199,37              tj. 54 %

W tym :świadczenia społeczne

Plan  -                6.169.000,-               wykonanie -  3.320.802,31             tj. 54 %

Udzielono  6.950   świadczeń.

Koszty związane z realizacją w/w zadania  ( 1 pracownik) 

Plan  -                     95 .000,-             wykonanie -       33.397,06             tj. 35 %

     Ośrodek od kwietnia 2016 r. realizuje nowe zadanie związane z wypłatą świadczeń wychowawczych w ramach Programu Rodzina 500 plus.

Założenia Programu:

  1. Świadczenie wychowawcze otrzymują rodzice, opiekunowie prawni lub opiekunowie faktyczni dziecka (czyli tacy, którzy wystąpili do  sądu o jego przysposobienie).
  2. Świadczenie przysługuje do ukończenia przez dziecko 18 lat.
  3. Na pierwsze lub jedyne dziecko rodzice otrzymują wsparcie po spełnieniu kryterium dochodowego: 800 zł netto na osobę w rodzinie lub 1200 zł, jeśli jest w niej wychowywane dziecko legitymujące się orzeczeniem
    o niepełnosprawności. 
  4. Na drugie i kolejne dziecko rodzice otrzymują świadczenie niezależnie od dochodu.
  5. Pełnoletnie dziecko do ukończenia 25 lat liczy się do składu rodziny przy ustalaniu dochodu, jeżeli pozostaje na utrzymaniu rodziców.

Dochód rodziny jest ustalany tylko przy ubieganiu się o świadczenie na pierwsze lub jedyne dziecko. Dotyczy to rodzin, które mają jedno dziecko, jak i rodzin z większą liczbą dzieci.

Rozdz. 85502 – świadczenia rodzinne, świadczenia z funduszu alimentacyjnego oraz składki na ubezpiecz. emerytalne i rentowe

Podstawa prawna: ustawa z dnia 28 listopada 2003r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2017r.   poz. 1952 ze zm. ) oraz ustawa z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów ( Dz. U. z 2017r.  poz.489 ze zm. ) -  zadania zlecone.

Plan ogółem   -    2.727.000,-       wykonanie -    1.346.901,00      tj.  49 % 

w tym: świadczenia społeczne

Plan           -        2.647.000,-        wykonanie  -   1.317.276,21      tj.  50%       

 

Udzielono     6.126    świadczeń.

Były to następujące świadczenia:

Rodzaj świadczeń pieniężnych

Ilość świadczeń

Koszt jednego świadczenia

  K w o t a

- zasiłki rodzinne –

3.023

             ok. 115,-

345.735,34

   dodatki:

-  urodzenie dziecka

13

ok. 927,-

12.057,68

- wychowawczy

87

ok. 391,-

34.053,97

-samotne wychowywanie dziecka

108

ok. 197,-

21.291,00

- kształcenie i rehabilitacja dziecka niepełnosprawnego

96

ok. 105,-

10.080,37

- rozpoczęcie roku szkolnego

69

ok. 5,-

           366,73

- podjęcie przez dziecko nauki w szkole poza miejscem zamieszkania - internaty

 

19

 

113,-

 

2.147,00

- dojazdy

290

ok.  67,-

19.416,48

- zasiłki pielęgnacyjne

943

153,-

144.279,00

-świadczenia pielęgnacyjne

148

ok. 1.466,-

217.000,40

-specjalny zasiłek opiekuńczy

50

ok. 520,-

    25.560,60    36.400,00

-składki na  ubezpieczenia  społeczne  od świadczeń

164

ok.  313,-

         51.411,21

-rodzina wielodzietna

414

ok.  93,-

38.586,63

-jednorazowa zapomoga  z  tytułu urodzenia dziecka

40

1.000,-

40.000,00

- zasiłek dla opiekuna

18

520,-

9.360,00

-świadczenie rodzicielskie

151

ok.  923,-

138.819,80

- świadczenia z Funduszu Alimentacyjnego

493

ok.  420,-

207.110,00

Koszty związane z realizacją w/w zadania  ( 2 pracowników + 2 pracowników na zastępstwo). 

Plan -  79.100,-             wykonanie -       29.624,79           tj.  38 %

Rozdz. 85503 – Karta Dużej Rodziny

Plan  -     128,00            wykonanie -           128,00            tj. 100 %

Liczba złożonych wniosków 13 dla 56 osób.  Wydano 49 kart, w tym: 1 karta przedłużana, 1 karty dla nowego członka rodziny + 18 kart elektronicznych.         

Wydatkowana kwota została przeznaczona na zakup materiałów biurowych.

     Ogólnopolska Karta Dużej Rodziny to system zniżek dla rodzin wielodzietnych. Już od 16 czerwca  2014 każda rodzina z co najmniej trójką dzieci na utrzymaniu może w swojej gminie złożyć wniosek o wydanie karty. Karta Dużej Rodziny przyznawana jest każdemu członkowi rodziny, także rodzinom zastępczym i rodzinnym domom dziecka. Rodzicom karta wydawana jest dożywotnio, dzieciom do ukończenia 18 lub 25 lat w przypadku kontynuowania nauki. Osoby niepełnosprawne otrzymają kartę na czas trwania orzeczenia
o niepełnosprawności. Karta przyznawana jest bezpłatnie i bez względu na dochód.

Rozdz. 85504 -  Wspieranie rodziny  ( asystent rodziny- 1 pracownik + 1 pracownik z projektu „ MOCne więzi )

Podstawa prawna: ustawa z dnia 09 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2018 r., poz. 998 )  - zadania własne + zadania zlecone

Plan ogółem –  603.450,-         wykonanie  -      38.728,87      tj.   6 %

w tym:

- zadania własne

Plan  -                58.900,-          wykonanie   -     26.635,87      tj. 45 %

Z pomocy Asystenta (zadania własne) korzystało 15 rodzin.

- zadania zlecone („ Dobry start ” )

Plan  -              527.000,-           wykonanie   -         393,60     tj.  0,1 % 

W tym: świadczenia społeczne

Plan    -            525.500,-            wykonanie  -            0 

Koszty związane z realizacją w/w zadania. 

Plan     -               1.500,-           wykonanie   -         393,60      tj.  26 %

- projekt partnerski „ Mocne Więzi”

Plan     -             17.550,00       wykonanie    -     11.699,40     tj.  67 %

Rozdz. 85508 – Rodziny zastępcze

Podstawa prawna: ustawa z dnia 09 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2018 r., poz. 998 ) – zadanie własne

Plan   -         135.900,-                 wykonanie   -     50.927,90     tj.  38 %

Udzielono   188  świadczeń dla  33 dzieci.

Rozdz. 85510 – Działalność placówek opiekuńczo – wychowawczych

Podstawa prawna: ustawa z dnia 09 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2018 r., poz. 998 ) – zadanie własne

Plan   -         28.800,-                 wykonanie    -       9.727,00     tj.   34 %

Udzielono  5 świadczeń  dla    1 dziecko. 

WYKONANIE DOCHODÓW:

Ośrodek Pomocy Społecznej w I półroczu 2018 r. uzyskał następujące dochody:

OGÓŁEM :

75.423,96

Dla budżetu gminy :

23.452,63

Odpłatność za DPS

2.200,00

Odpłatność za usługi opiekuńcze

12.545,90

Zaliczka alimentacyjna  50% zwrotu od komornika

1.335,24

Fundusz alimentacyjny  40% zwrotu od komornika

7.371,49

Dla budżetu państwa :

51.971,33

Nienależnie pobrany zasiłek stały  za lata ubiegłe

190,00

Odsetki od nienależnie pobranych świadczeń  500+

210,48

Nienależnie pobrane  świadczenia 500+  za lata ubiegłe

3.100,00

Odsetki od nienależnie pobranych świadczeń rodzinnych

3,22

Nienależnie pobrane  świadczenia rodzinne  za lata ubiegłe

1.218,90

Zaliczka alimentacyjna  50% zwrotu od komornika

1.335,27

Fundusz alimentacyjny  60% zwrotu od komornika

11.057,24

Odsetki z funduszu alimentacyjnego (zwroty od komornika)

34.856,22

     W I półroczu 2018 roku skierowano 9 mieszkańców naszej gminy do Powiatowego Zespołu ds. Orzekania o Stopniu Niepełnosprawności we Wrocławiu celem wydania orzeczenia. 5 osobom udzielono pomocy w napisaniu odwołania do Wojewódzkiego Zespołu ds. Orzekania o niepełnosprawności, gdyż nie zgadzały się z treścią orzeczenia.

     W I półroczu 2018 roku wydano 39 decyzji dla 24 osób przyznając prawo do świadczeń z opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

     W I półroczu 2018  roku skierowano 3 osoby do Domów Pomocy Społecznej, w tym: 1 dla osób psychicznie chorych, a 2 dla osób starszych. Jedna osoby oczekują na miejsce w domu pomocy społecznej dla osób z zaburzeniami psychicznymi ( czas oczekiwania w takim typie domu to około 2-3 lat). W I półroczu 2018 roku zmarły 4 osoby przebywające w domach pomocy społecznej.

      Wszystkie planowane świadczenia zarówno z pomocy społecznej jak i świadczeń rodzinnych, funduszu alimentacyjnego, dodatku mieszkaniowego, dodatku energetycznego,  świadczeń wychowawczych,  przyznawanie i wypłacanie stypendiów, udzielane są zgodnie z obowiązującymi w danej sprawie przepisami.  Każde postępowanie jest dokładnie sprawdzane i ewentualnie weryfikowane.W postępowaniu o udzielenie świadczeń z pomocy społecznej przeprowadzane są wywiady środowiskowe a także wywiady alimentacyjne u osób zobowiązanych do alimentacji na rzecz osoby wymagającej pomocy. Często jest tak, że osoby zobowiązane do alimentacji, same borykają się  z problemem finansowym, zdrowotnym. Ich środki pieniężne nie pozwalają na pomoc finansową osobie bliskiej, pomagają jedynie poprzez zakup żywności, pomoc usługową.

     W związku z zauważalnym zjawiskiem w Polsce a także w naszej gminie jest starzenie się społeczeństwa. Coraz bardziej widocznym problemem jest samotność osób starszych ich choroba i niepełnosprawność. Osobom wymagającym opieki i pomocy osób trzecich Ośrodek zapewnia pomoc w formie usług opiekuńczych. Jednak nie zawsze pomoc ta jest wystarczająca, gdyż ze względu na zły stan zdrowia osoba chora wymaga całodobowej opieki i pomocy, w tym też fachowej pomocy medycznej. W takich przypadkach na wniosek lekarza osoby kierowane są do domów pomocy społecznej dostosowanych do ich rodzajów schorzeń. Kierując chorą osobę do domu pomocy społecznej bardzo dokładnie badana jest jej sytuacja materialna, bytowa, rodzinna i zdrowotna. Z członkami rodzin przeprowadzane są wywiady tzw. „ alimentacyjne”, w celu ustalenia ewentualnej odpłatności lub częściowej odpłatności za pobyt osoby skierowanej do w domu pomocy społecznej.  Ponadto Sądy na wniosek opiekunów prawnych również kierują osoby chore, niepełnosprawne do Domów Pomocy Społecznej, wtedy też nie mamy innej możliwości jak skierować taką osobę do odpowiedniej placówki. Duży nacisk kierujemy na pracę opiekunek środowiskowych ( dlatego też zatrudniamy dodatkowe osoby na podstawie umowy zlecenia), aby mogły wspierać nasze osoby starsze w ich miejscach zamieszkania. Chcemy jak najdłużej utrzymać osoby w ich miejscu zamieszkania. Stanowi to niższy koszt niż skierowanie osoby starszej, niepełnosprawnej, chorej do odpowiedniego Domu Pomocy Społecznej.    

     Pracownicy socjalni prowadzą szeroko rozumiana pracą socjalną w środowisku, przez co mobilizują osoby do podjęcia zatrudnienia, wzajemnego wspierania się w sytuacjach trudnych i ciężkich, załatwiają sprawy urzędowe, prawne, terapeutyczne w rodzinach. Przyczyną udzielania pomocy osobom i rodzinom spełniającym kryterium dochodowe jest: ( zgodnie z art. 7 ustawy o pomocy społecznej): potrzeba ochrony macierzyństwa i wielodzietność, ubóstwo, sieroctwo, bezdomność, potrzeba ochrony ofiar handlu ludźmi, zdarzenie losowe, sytuacja kryzysowa, brak możliwości zatrudniania, upośledzenie fizyczne i umysłowe, niepełnosprawność, długotrwała i ciężka choroba, bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzeniu gospodarstwa domowego, zwłaszcza w rodzinach wielodzietnych i niepełnych, alkoholizm, przemoc  w rodzinie, trudności w przystosowaniu się do życia po opuszczeniu zakładu karnego, inne.    

        Każda pomoc społeczna ( świadczenie) zarówno pieniężna, rzeczowa jak i usługi przyznawana jest decyzją administracyjną dyrektora ośrodka zgodnie z obowiązującymi przepisami w oparciu o wywiad środowiskowy ( rodzinny) przeprowadzony przez pracownika socjalnego. Wywiad zawiera niezbędną dokumentację, informację o sytuacji materialno-bytowej, rodzinnej, mieszkaniowej, zdrowotnej i zawodowej rodziny. Pracownik socjalny opisuje w nim problem rodziny, określa jej potrzeby i przyczyny udzielenia pomocy. Warunki, formy i rodzaje przyznawania pomocy zawarte są w ustawie o pomocy społecznej  i tytułach wykonawczych a także programach rządowych. 

    Współpraca z innymi instytucjami polegała m.in. na udzielaniu informacji o naszych podopiecznych, prośbach o przeprowadzenie wywiadów środowiskowych  i przeprowadzaniu wywiadów środowiskowych, udzielanie odpowiedzi na wnioski o udostępnienie danych osobowych, wysyłaniu do innych instytucji  wniosków o udostępnienie danych osobowych dotyczących naszych klientów; sporządzaniu meldunków i raportów sytuacyjnych, sprawozdań do DUW, Kuratorium Oświaty, DOPS, współpraca dotycząca aktywizacji dłużników alimentacyjnych z PUP, Starostwem Powiatowym, Komornikami, Policją,  Prokuraturą. Łącznie napisano i odpowiedziano na około 1000 pism ( pisma, wnioski, odpowiedzi na pisma, odpowiedzi na wnioski,  sprawozdania, informacje i inne).   na prośbę i potrzeby innych urzędów, instytucji udzielono  pisemnych informacji, dla ośrodków pomocy społecznej przeprowadzono ok. 20 wywiadów środowiskowych  (rodzinnych) u osób, rodzin zobowiązanych do alimentacji. Pracownicy socjalny w I półroczu 2018 roku przeprowadzili z naszymi podopiecznymi 355 wywiadów środowiskowych w celu przyznania pomocy.  Sporządzono i podpisano 5 kontraktów socjalnych z podopiecznymi. W/w pomocą objęto szczególnie rodziny wielodzietne, rodziny niepełne, rodziny, w których występowała przemoc, problemy alkoholizmu, bezrobocia oraz długotrwałej ciężkiej choroby. Wsparcia udzielano również rodzinom emeryckim.

    W ramach pracy socjalnej udzielono różnego rodzaju poradnictwa i pomocy w załatwieniu spraw alimentacyjnych, sądowych, w bezradności w prowadzeniu gospodarstwa domowego  (szczególnie w rodzinach wielodzietnych i niepełnych ) i innych.

     Mając na celu niesienie pomocy osobom i rodzinom w przezwyciężaniu ich trudności życiowych OPS współpracuje także z innymi instytucjami, jak np.: ZUS, KRUS, ARSP, PUP, MOPS-y, PCPR-y, Caritas-y, Sądy, Zespół Kuratorski, służba zdrowia, szkoły, Policja, władze lokalne, Kuratorium Oświaty, Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Punkt konsultacyjny, Schroniska, noclegownie, szpitale, fundacje, Zespół Interdyscyplinarny ds. Przemocy w Rodzinie. W załatwianiu różnych spraw urzędowych osoby i rodziny mało zaradne życiowo korzystają z pomocy i porad pracowników socjalnych. 

      Ośrodek prowadzi całoroczną zbiórkę odzieży, którą rozdziela wśród klientów, pośredniczy również w przekazywaniu mebli, sprzętu TV i AGD. W I półroczu 2018 roku na bieżąco uzupełniano i przywożono odzież, pościel, obuwie oraz zabawki ze schroniska dla samotnych kobiet i rozdawano wśród naszych podopiecznych.

        W miesiącu lipcu 2018r - 15 dzieci z naszej Gminy będzie uczestniczyć w koloni w Pustkowie finansowanej przez Kuratorium Oświaty.

     Ośrodek Pomocy Społecznej nadal zapewnia obsługę administracyjną działającemu zespołowi interdyscyplinarnemu ds. przemocy w rodzinie. Pomoc polegała na organizowaniu spotkań zespołu oraz spotkań grup roboczych w siedzibie Ośrodka Pomocy Społecznej w Sobótce, wysyłaniu zawiadomień i zaproszeń osób dotkniętych przemocą w rodzinie a także wezwań osób co, do których istnieje podejrzenie stosowania przemocy, na uzupełnianiu „Niebieskich Kart”, pisaniu protokołów ze spotkań zespołu i grup roboczych.  Ponadto osoby co, do których istnieje podejrzenie, że są dotknięte przemocą w rodzinie oraz stosują przemoc, jeżeli mają problem przychodzą na indywidualne spotkania. Wtedy też informowane są, że mogą skorzystać z darmowych porad psychologicznych, prawnych oraz wziąć udział w zajęciach grup wsparcia. 

     Ośrodek zatrudnia asystenta rodziny. Asystent pracował z 12 rodzinami, w których występują trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo- wychowawczych. Jego praca polegała na pobudzaniu tych rodzin do aktywności zawodowej, rodzinnej, pokazywaniu jak prawidłowo funkcjonować w środowisku, w którym przebywają, jak prawidłowo zajmować się dziećmi, domem, rodziną oraz asystent zatrudniony w ramach Projektu „ MOCne więzi” pracował z 7 rodzinami.

Od listopada 2017 roku Ośrodek Pomocy Społecznej w Sobótce realizuje ( w związku z podpisaniem porozumienia Umowy partnerskiej ) Projekt „MOCne więzi” realizowanego w dla Osi Priorytetowej Oś priorytetowa 9 Włączenie społeczne, Działania 9.2 Dostęp do wysokiej jakości usług społecznych   , Poddziałanie 9.2.2 Dostęp do wysokiej jakości usług społecznych  – ZIT WrOF,  nabór RPDS.09.02.02-IP.02-02-233/17,w  ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego na lata 2014-2020 (RPO WD 2014-2020) współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego, pomiędzy Fundacją Rodzinna Stacja, a Gminą Sobótka oraz Spółdzielnią Socjalną „Parasol”. Celem głównym projektu jest poprawa funkcjonowania dla co najmniej 17 rodzin zagrożonych wykluczeniem społecznym, w tym  rodzin w szczególnej sytuacji zagrożenia utratą możliwości opieki nad dziećmi z gminy Sobótka w okresie od 01.10.2017 do 30.09.2018 poprzez zwiększenie dostępu do usług wsparcia rodziny- usługi pracy z rodziną, w szczególności objęcie: wsparciem asystenta rodziny rodzin dysfunkcyjnych świadczeniobiorców OPS, wsparcie poradnictwem specjalistycznym, tj. prawno- obywatelskim, wsparciem terapeutycznym i mediacyjnym, organizowanie rodzinie spotkań, mających na celu wymianę ich doświadczenia i zapobieganie izolacji ( grupy wsparcia/ grupy samopomocowe). Celem szczegółowym projektu jest zwiększenie dostępności środowiskowych usług społecznych, w tym opiekuńczych i wsparcia rodzin zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym oraz wsparcia pieczy zastępczej.

      W I półroczu 2018 roku współpracował z Dolnośląskim Ośrodkiem Polityki Społecznej na mocy porozumień, zorganizowano dla naszych mieszkańców 2 szkolenia, tj.

- „ Jak opiekować się osobą starszą w domu?- aspekt praktyczny- udział wzięło 18 osób,

- „ Jak rozmawiać z dziećmi – podstawowe zasady skutecznej komunikacji „- udział wzięło 10 osób.

       W I półroczu 2018 roku  procedura Niebieskiej Karty prowadzona była w 27 środowiskach ( dwadzieścia siedem rodzin ). Odbyło się łącznie 48 spotkań:
w tym: 2 zespołu interdyscyplinarnego i 46 spotkań grup roboczych zespołu ( 1 grupa robocza dotyczy jednej rodziny). Każde spotkanie dotyczyło omówienia problemów, wskazania rozwiązań oraz każdy z członków grupy bądź zespołu przekazywał informację na temat danej rodziny. Ponadto na posiedzenia wzywane były zarówno osoby będące ofiarami jak i sprawcy przemocy. Podczas rozmów z ofiarami, ustalano plan pomocy i wsparcia, kierowano do Punktu Konsultacyjnego za rozmowy z psychologiem, terapeutą oraz udzielano porad prawnych.  Z każdego spotkania wykonane są protokoły z posiedzeń ( uzupełniane są na bieżąco przez członka zespołu, zatwierdzone przez Przewodniczącego Zespołu ). Każda rodzina, w której dochodzi do przemocy ma założoną odrębną teczkę, w której znajdują się wypełniony formularz Niebieskiej Kart oraz dokumenty w trakcie jej trwania oraz protokoły ze spotkań. Również osoby, co, do których istnieje podejrzenie, że są sprawcami przemocy, byli wzywani na spotkania zespołu i /lub grupy roboczej, jednak nie wielka ilość tych osób przybywała na takie spotkanie. Osoby, które przybyły na spotkania miały tworzony plan pracy, zawsze kierowane były do psychologa, terapeuty oraz wskazywaną miały możliwość skorzystania ze spotkań z programu dla sprawców przemocy organizowany przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie we Wrocławiu.  

      W I półroczu 2018 roku wszyscy członkowie zespołu i/lub grupy roboczej zdecydowali o zamknięciu 12 procedur Niebieskich Kart, w związku z ustaniem przemocy w rodzinie i uzasadnionym przypuszczeniem o zaprzestaniu dalszego stosowania przemocy w rodzinie oraz po zrealizowaniu indywidualnego planu pomocy lub rozstrzygnięciem o braku zasadności podejmowania działań, w tym: 2 procedury przekazano do Zespołów, ze względu na miejsce zamieszkiwania osób ( wyprowadziły się z terenu Gminy Sobótka).

      Obecnie prowadzona jest procedura w 18 środowiskach rodzinnych, w tym:  z lat poprzednich, tj. 2016 ( 1 procedura) oraz 2017 ( 7 procedur ) w 2018 ( 8 procedur )  oraz do dnia dzisiejszego wpłynęły 2 nowe  wypełnione formularze Niebieskiej Karty.

Do głównych zadań Zespołu Interdyscyplinarnego na rzecz Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie należy w szczególności:

  1. Ocena sytuacji problemowej osoby indywidualnej, rodziny, grup problemowych lub środowiska znajdujących się w sytuacji kryzysowej i wypracowanie sposobu postępowania, który będzie miał na celu przywrócenie integralności rodziny, lub środowiska oraz możliwości realizowania ich funkcji, oraz podejmowanie działań w tym celu przewidzianych przepisami prawa

2) Udzielanie pomocy, a w zależności od potrzeb poradnictwa socjalnego, prawnego, psychologicznego osobom, rodzinom, grupom problemowym i środowisku, które mają trudności lub wykazują potrzebę wsparcia w rozwiązywaniu swoich problemów.
3) Podejmowanie Interwencji w przypadku przemocy domowej i uruchamianie procedur  mających na celu jej powstrzymanie.

4) Udzielanie pomocy dzieciom doświadczającym i będących świadkami przemocy w rodzinie.

5) Podejmowanie wspólnych działań w ramach procedury „Niebieska karta”.

W ramach Zespołu realizowane mogą być także:

1) Tworzenie lokalnych zintegrowanych programów i kampanii profilaktycznych m. in. z zakresu problemów uzależnień, bezrobocia, trudności wychowawczych, przestępczości i innych zagadnień lokalnej polityki społecznej.

2) Inicjowanie badań, diagnoz w tym wspólnego diagnozowania osób indywidualnych i środowiska, którego problem dotyczy oraz ekspertyz wspierających prace Zespołu w danym obszarze.

3) Tworzenie grup roboczych w celu rozwiązywania problemów związanych z wystąpieniem przemocy w rodzinie w indywidualnych przypadkach.

 

Zespół działa przy Ośrodku Pomocy Społecznej w Sobótce, który zapewnia jego obsługę administracyjną.

ul. Strzelców 2/1
tel.: 71 3162 829
e-mail: zespol_interdyscyplinarny.sobotka@op.pl

 

      Ośrodek Pomocy Społecznej informuje, że od dnia 01 października 2018 roku Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 11 lipca 2018 r. w sprawie zweryfikowanych kryteriów dochodowych oraz kwot świadczeń pieniężnych z pomocy Społecznej ( Dz. U. z 2018 r. poz. 1358) ulega zwiększeniu kryterium dochodowe i  wynosić będzie:

- dla osoby samotnie gospodarującej – w wysokości 701,00 zł ( było 634,00 zł ),

- dla osoby w rodzinie-  wysokości 528,00 zł ( było 514,00 zł ).

Zwiększony zostanie również pomoc w formie zasiłku stałego i wynosić będzie 645,00 zł ( było 604,00 zł ).

Zwiększenie kryterium dochodowego może wiązać się z możliwością skorzystania z pomocy większej ilości osób.

Planowane są również zmiany w wysokości świadczeń – zasiłku pielęgnacyjnego oraz specjalnego zasiłku opiekuńczego, zasiłku dla opiekuna. Na dzień dzisiejszy nie ma jeszcze podpisanego Rozporządzenia w tej sprawie. 

 

Otrzymują:

1 x Burmistrz MiG Sobótka

1 x a/a

 

Sporządziły:

Jadwiga Bryłkowska i Katarzyna Dwornik

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Katarzyna Dwornik- Piszczałka 11-08-2021 11:44
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 11-08-2021
Ostatnia aktualizacja: Katarzyna Dwornik- Piszczałka 11-08-2021 13:31