Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Ośrodek Pomocy Społecznej w Sobótce
System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

System eWrota

eWrota
BIPy jednostek organizacyjnych.

INFORMACJA Z PRZEBIEGU WYKONANIA PLANU FINANSOWEGO ZA I PÓŁROCZE 2019 ROKU

         Sobótka, dnia 2019-07-24

 

OPS. 033.DBF.  10  .2019

 

INFORMACJA

z przebiegu wykonania planu finansowego Ośrodka Pomocy Społecznej w Sobótce za I półrocze 2019 roku

 

Zgodnie z ustawę o pomocy społecznej Ośrodek Pomocy Społecznej realizuje zadania własne gminy, własne o charakterze obowiązkowym, zadania zlecone i zadania wynikające z programów rządowych. Dotyczą one pomocy osobom i rodzinom, które znalazły się w trudnej sytuacji życiowej i nie są w stanie samodzielnie jej rozwiązać wykorzystując własne środki, możliwości i uprawnienia.

        Celem pomocy społecznej jest zaspokajanie niezbędnych potrzeb życiowych osób i rodzin oraz umożliwianie im bytowania w warunkach odpowiadających godności człowieka. Rodzaj, forma i rozmiar udzielanych świadczeń powinny być odpowiednie do okoliczności uzasadniających udzielenie pomocy, ale powinny także zostać uwzględnione, jeżeli odpowiadają, celom i aktualnym możliwościom pomocy społecznej. Ograniczenie świadczeń pomocy społecznej do niezbędnego minimum lub odmowa ich przyznania może nastąpić w razie stwierdzenia marnotrawstwa przyznanych świadczeń, ich celowego niszczenia bądź też marnotrawstwa własnych zasobów materialnych. Brak współdziałania osoby lub rodziny z pracownikiem socjalnym w rozwiązywaniu trudnej sytuacji, a także nieuzasadniona odmowa podjęcia pracy przez osobę bezrobotną, mogą stanowić podstawę do odmowy przyznania lub wstrzymania świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej. 

    Przyczyną udzielania pomocy osobom i rodzinom spełniającym kryterium dochodowe było m.in.:

  • potrzeba ochrony macierzyństwa lub wielodzietności
  • brak możliwości zatrudnienia
  • bezrobocia           
  • upośledzenie fizyczne i umysłowe
  • niepełnosprawności
  • długotrwała choroba
  • ubóstwa
  • bezdomności
  • bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzeniu gospodarstwa domowego, zwłaszcza w rodzinach wielodzietnych i niepełnych
  • alkoholizm
  • trudności w przystosowaniu się do życia po opuszczeniu zakładu karnego
  • przemoc
  • zdarzenia losowego
  • inne

Ośrodek realizuje także inne zadania zapisane w innych ustawach, tj.:

-  Ustawa o przeciwdziałaniu narkomanii

- Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi

- Ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie 

- Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej

- Ustawa o świadczeniach rodzinnych

- Ustawa o postępowaniu wobec dłużników

- Ustawa o pomocy osobom uprawnionym do alimentów

- Ustawa o świadczeniach zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych

- Ustawa o dodatkach mieszkaniowych

- Ustawa prawo energetyczne

- Uchwała Rady Ministrów w sprawie ustanowienia wieloletniego programu wspierania finansowego gmin w zakresie dożywiania „ Posiłek w szkole i w domu” na lata 2019-2023

- Ustawa o Karcie Dużej Rodziny

- Ustawa o systemie oświaty

- Ustawa o pomocy państwa w wychowaniu dzieci

- Rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Rady w sprawie szczegółowych warunków realizacji rządowego programu "Dobry start"

            - Ustawa o osobach starszych

            - Ustawa o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem”

         W I półroczu 2019 roku pomocą objęto około 4000 osób tj. około 1000 rodzin. Udzielono różnych form pomocy wynikających z ustaw, zarówno w postaci świadczeń pieniężnych, rzeczowych, usług opiekuńczych jak i w postaci pracy socjalnej (prowadzenie rodziny, porady, pomoc w załatwianiu spraw sądowych, urzędowych, kierowanie na komisje do spraw orzekania o stopniu niepełnosprawności, itp.).

Plan ogółem  -  12.854.843,12      wydatkowano ogółem  kwotę    -   6.726.613,74:

Dział 851 -          75.992,55

Dział 852 -     1.313.659,42

Dział 854  -         22.615,64

Dział 855  -    5.314.346,13

w tym:

- zadania własne            plan  -  3.089.431,12    wykonanie  -   1.249.924,09   tj. 40 %   

- zadania własne z dot.  plan  -     667.300,00    wykonanie  -      353.173,87   tj. 53 %

- zadania zlecone           plan  -  9.098.112,00    wykonanie  -   5.123.515,78   tj. 56 %

Udzielono  25.948   świadczeń  na kwotę   5.910.601,99

w tym:

- zadania własne                    11.268     świadczeń  –  na kwotę       609.730,15  

- zadania własne z dotacji      7.879      świadczeń  –  na kwotę       264.973,87   

- zadania zlecone                 13.987      świadczeń  –  na kwotę    5.035.897,97

+ utrzymanie  ośrodka  na kwotę   816.011,75

- zadania własne                 -    640.193,94

- zadania własne z dotacji   -      88.200,00

- zadania zlecone                -      87.617,81

OGÓŁEM w ramach zadań własnych  wydatkowano kwotę     1.603.097,96         

Udzielono 11.961 świadczeń na kwotę  874.704,02 (609.730,15 własne +  264.973,87   z dotacji)  +  utrzymanie ops  – 728.393,94  (640.193,94 własne  + 88.200,00  z dotacji).

OGÓŁEM w ramach zadań zleconych wydatkowano kwotę   5.123.515,78   

Udzielono 13.987 świadczeń na kwotę  5.035.897,97   plus   87.617,81  na utrzymanie w rozdz. 85215, 85501, 85502 . 

Wykonanie planu działalności ośrodka w I półroczu 2019 roku kształtowało się następująco w poszczególnych rozdziałach:

 

Rozdz. 85153 – zwalczanie narkomanii

Podstawa prawna:  art.  4 1  ustawy z dnia 2 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2016 r., poz. 487 oraz poz. 1893 ze zm. ), art. 10 ustawy z dnia  29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz.U. z 2018 r., poz. 1030 ze zm) oraz ustawa z dn. 11.09.2015 o zdrowiu publicznym oraz Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 04.08.2016 w sprawie Narodowego Programu Zdrowia na lata 2016-2020 ( Dz.U. z 2016 r. nr 1492 ) oraz Uchwała Nr  II/11/18 Rady Miejskiej w Sobótce z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych dla Miasta i Gminy Sobótka na rok 2019 oraz Uchwała Nr II/16/18 Rady miejskiej w Sobótce z dnia 28 grudnia 2018 r. Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii dla Miasta i Gminy Sobótka na rok 2019 - zadanie własne gminy 

Plan    -     26.000,-            wykonanie     -    0        tj.   0 %

Zadania są realizowane, jednak nie wystawiano żadnych rachunków, i nie dokonywano żadnych płatności w I półroczu 2019.

Rozdz. 85154  – przeciwdziałanie alkoholizmowi

Podstawa prawna: art.  4¹ ustawy z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tj. Dz.U. z 2016r.  poz. 487 oraz poz. 1893 ze zm.) art.6 ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie ( Dz.U. z 2015 poz. 1390 ze zm.) oraz ustawa z dn. 11.09.2015 o zdrowiu publicznym oraz Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 04.08.2016 w sprawie Narodowego Programu Zdrowia na lata 2016-2020 ( Dz.U.  z 2016 r. nr 1492 ) oraz Uchwała Nr  II/11/18 Rady Miejskiej w Sobótce z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych dla Miasta i Gminy Sobótka na rok 2019 oraz Uchwała Nr II/16/18 Rady miejskiej w Sobótce z dnia 28 grudnia 2018 r. Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii dla Miasta i Gminy Sobótka na rok 2019 - zadanie własne gminy oraz Podstawa prawna: art.  6 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz.U. z 2018r. poz. 1390 ze zm.) oraz Uchwała Nr II/15/18 Rady Miejskiej w Sobótce z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz ofiar przemocy w rodzinie dla Miasta i Gminy Sobótka na lata 2019-2020 - zadanie własne gminy

Plan   -   322.831,12           wykonanie     -   75.992,55       tj. 24 %

          Wydatki zawiązane z realizacją Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie zostały podzielone zadaniowo i obejmowały w szczególności:

     Profilaktyka uzależnień to dwa obszary zadań, którymi zobowiązana jest zająć się gmina. Jednym z nich jest zapobieganie zjawiskom uzależnień i przemocy w rodzinie a drugim pomoc osobom dotkniętym tym problemem. Profilaktyka ogólna skierowana jest do wszystkich mieszkańców gminy i obejmuje cały przekrój społeczeństwa. Są to działania mające kształtować postawy moralne, kreować sposoby spędzania wolnego czasu i uczyć asertywności w stosunku do środków psychoaktywnych. Działania prowadzone w ramach tego obszaru to np. zajęcia na świetlicach wiejskich, zajęcia w klubach sportowych, zajęcia pozalekcyjne w szkołach, a także kampanie ogólnospołeczne.

Do realizacji przyjęto programu profilaktyki uniwersalnej realizowane poprzez:

  1. Zajęcia profilaktyczne w szkołach, to zajęcia pozalekcyjne prowadzone przez realizatorów w kwocie po 25 zł/ godz. oraz dodatkowo kwoty tzw. „Rzeczówki”, na zakup niezbędnych środków do prowadzenia zajęć. Wynagrodzenie dla realizatorów naliczane jest na podstawie zestawień godzin potwierdzonych przez Dyrektorów szkół. Programy realizowane są w następujących szkołach:
  • SP w Świątnikach 10 programów
  • SP w Rogowie Sobóckim 7 programów
  • SP Nr 2 w Sobótce 7 programów
  • SP Nr 1 w Sobótce 3 programy, w tym: 1 program dla uczniów 8 klas ze wszystkich szkół ( tzw. Zielona Szkoła) 
  • Przedszkole Nr 1 w Sobótce 1 program
  1. Zajęcia pozalekcyjne sportowe prowadzone są w świetlicach wiejskich, hali gimnazjum i w terenie. Zajęcia realizowane są w ilości średnio po 6 godzin tygodniowo (2 x po 3 godz.). Realizatorzy otrzymują wynagrodzenie
    w cenie 25 zł/ godzinę. Należność za zajęcia dokonywana jest na podstawie rachunków do podpisanych umów, potwierdzonych przez sołtysów i dyrektorów szkół. Do umów dopisana jest również kwota „ Rzeczówki ” płatna na podstawie faktur przelewowych. Zajęcia prowadzone są w następujących miejscowościach:
  • Tenis stołowy Sulistrowice
  • Tenis stołowy Będkowice
  •  Badminton Sobótka
  • Karate Sobótka
  • Judo Sobótka
  • Kolarstwo Sobótka
  1. Zajęcia pozalekcyjne w świetlicach środowiskowych realizowane są w ilości średnio po 6 godzin tygodniowo (2 x po 3 godz.). Realizatorzy otrzymują wynagrodzenie w cenie 25 zł/ godzinę. Należność za zajęcia dokonywana jest na podstawie rachunków do podpisanych umów, wykonanie, których potwierdzają sołtysi. Zajęcia takie odbywają się w następujących miejscowościach:
  • Świetlica w Sulistrowicach
  • Świetlica w Sobótce Zachodniej
  • Świetlica w Siedlakowicach

     Do realizacji zajęć profilaktycznych świetlice wyposażane są w niezbędne materiały. Dokonuje się zakupu dla wszystkich świetlic, następnie (w zależności od potrzeb), rozdzielane są przez koordynatora gminnego programu przeciwdziałania uzależnieniom. Są to różnego rodzaju przybory szkolne, materiały artystyczne, kredki, bloki rysunkowe, papier kolorowy, gry itp. a także słodycze.

     Drugim obszarem jest ta część społeczeństwa, która boryka się z problemami związanymi uzależnieniem czy przemocą. Zadania gminy są tu jasno określone. Jest to m.in. zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych oraz udzielenie pomocy rodzinom, w których występuje problem uzależnień. W ramach pomocy terapeutycznej prowadzony jest Punkt Konsultacyjny, w którym pracuje:

  • 2-ch psychologów,
  • pedagog,
  • terapeuta uzależnień i współuzależnienia,
  • działa grupa wsparcia dla kobiet w sytuacji trudnej,
  • grupa motywująca do lecznictwa odwykowego,
  • prawnik.

             Punkt konsultacyjny działa przy Ośrodku Pomocy Społecznej i czynny jest przez 5 dni w tygodniu (od poniedziałku do piątku) przez wszystkie miesiące roku. Zatrudnieni specjaliści mieszkańcom naszej gminy nieodpłatnie udzielają pomocy, porad, wsparcia. 

Pracujący w punkcie zatrudnieni są na podstawie umów- zleceń, w których określona jest liczba godzin tygodniowo.  Wynagrodzenia za pracę wypłacane są po przedstawieniu rachunku za zrealizowane godziny/dyżury. Ponadto ponoszone są koszty utrzymania pomieszczeń Punktu Konsultacyjnego, tj. czynsz, energia elektryczna, C.O, woda, ścieki i utrzymanie czystości oraz zakup wyposażenia pomieszczeń.   

         Praca z pacjentami uczęszczającymi systematycznie jest na bieżąco kontynuowana. Nowi pacjenci to osoby kierowane przez Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, pracowników socjalnych Ośrodka Pomocy Społecznej oraz Zespół Interdyscyplinarny Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie. Z relacji specjalistów liczba korzystających osób rośnie w stosunku do lat ubiegłych. Jest to spowodowane zarówno zwiększającym się zakresem problemów jak i zwiększoną świadomością społeczną o możliwości uzyskania pomocy psychologa czy terapeuty. W odbiorze społecznym wzrasta wiedza o tym, że uzależnienie i przemoc to choroba i trzeba ją leczyć.

     W rodzinach dotkniętych zjawiskiem przemocy prowadzone są działania edukacyjne poprzez udział w terapii dla kobiet. Ponadto kierujemy takie osoby na szkolenie z kompetencji wychowawczych do Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie oraz Stowarzyszenia Akson we Wrocławiu. Ponadto pracownicy socjalni oraz asystent rodziny również edukują takie osoby, rodziny. 

     Osobom dotkniętym przemocą dzięki współpracy ze Stowarzyszeniami, instytucjami działającymi w innych miastach i gminach ( Wrocław, Wałbrzych), kierujemy te osoby do tych placówek, gdzie osoby mają zapewnione całodobowe wsparcie wraz z zamieszkaniem. W międzyczasie staramy się pomóc takiej osobie w przydziale samodzielnego lokalu mieszkalnego na terenie naszej Gminy.

      Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych powołana Zarządzeniem Burmistrza Miasta i Gminy Sobótka nr 4.2019 r. liczy 5 osób.  Komisja realizuje zadania wynikające z ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.  Szczególnie z art. 13 i 15 polega na podejmowaniu Interwencji w przypadku naruszenia w/w przepisów. Praca Komisji, to także opiniowanie punktów sprzedaży alkoholu, kontrola poprawności warunków sprzedaży oraz podejmowanie czynności zmierzających do zastosowania wobec osoby uzależnionej od alkoholu obowiązku poddana się leczeniu. Procedura administracyjna przewiduje wzywanie na konfrontacje osoby zgłoszone na tzw. rozmowy.

     GKRPA zarejestrowanych ma 53 osoby nadużywających alkoholu i łamiących ogólnie przyjęte normy społeczne, z czego 5 z I półrocza 2019.

Zaproszono na rozmowy 10 osób. Wydano 33 postanowienia pozytywne dot. opiniowania wniosków w sprawie o wydanie zezwoleń na sprzedaż bądź podawanie napojów alkoholowych oraz 3 postanowienia negatywne. Komisja GKRPA odbyła 13 posiedzeń. Przeprowadzono 3 akcje terenowej kontroli poprawności i przestrzegania zasad i warunków korzystania z zezwolenia na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych zgodnie z planem kontroli na miesiące kwiecień- czerwiec 2019, podczas których sprawdzono 24 punkty.

      Poniższa tabela przedstawia rozbicie finansowe na poszczególne zadania. Zadania są realizowane, w przypadkach gdzie wykonanie wynosi 0 to wykonawcy nie rozliczali jeszcze w I półroczu 2019 roku godzin swojej pracy oraz nie była dokonywana realizacja finansowa. Ponadto niektóre programy realizowane będą dopiero w II półroczu 2019 roku.

          L.p

Zadanie

      plan

wykonanie

 

OGÓŁEM

322.831,12

75.992,55

1.

Zwiększanie dostępności terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu

24.878,00

8.789,45

1.1

Prowadzenie grupy motywującej do lecznictwa odwykowego

9.818,00

1.540,00

1.2

Prowadzenie konsultacji i pomocy terapeutycznej dla osób uzależnionych i współuzależnionych.           

8.415,00

4.125,00

1.3

 Opłaty eksploatacyjne i administracyjne Punktu Konsultacyjnego

3.045,00

1.324,45

1.4

sprzątania pomieszczeń Punktu Konsultacyjnego

3.600,00

1.800,00

2.

Udzielanie rodzinom pomocy psychospołecznej i prawnej a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie

 

69.177,00

 

24.425,56

2.1

Prowadzenie porad pedagoga w Punkcie Konsultacyjnym

15.675,00

5.610,00

2.2

Prowadzenie porad psychologa w Punkcie Konsultacyjnym

 

24.915,00

10.395,00

2.3

Prowadzenie postępowań administracyjnych wobec zgłaszanych do Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych osób nadużywających alkoholu; zlecanie wywiadów środowiskowych, kontakt z OPS i Policją, rozmowy profilaktyczne i motywujące, skierowania na badania sądowo-psychiatryczne w przedmiocie uzależnienia od alkoholu, kierowanie do sądu wniosków o zobowiązanie do leczenia odwykowego. W szczególnych sytuacjach rodzinnych (np. dobro małoletnich dzieci) pokrywanie kosztów związanych z zabiegiem wszycia Esperalu.

Wynagrodzenie  GKRPA

Zasady wynagradzania członków GKRPA – członkowie Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych otrzymują wynagrodzenie za realizację zadań określonych w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi w wysokości 20 % minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązującego w danym okresie miesięcznie. Wynagrodzenie wypłacane jest na podstawie list wypłat sporządzonej na podstawie listy obecności na posiedzeniach komisji. Członkowi komisji niebiorącemu udziału w posiedzeniach nie przysługuje wynagrodzenie.

 

Wydatki rzeczowe na działalność GKRPA (papier, toner, segregatory, itp.)

 

 

 

 

Badania-2.000,00

 

 

 

 

 

 

 

 

21.600,00

 

 

 

 

 

 

 

 

1.987,00

 

 

 

 

 

0

 

 

     

 

 

 

 

 

8.100,00

 

 

 

 

 

 

 

 

90,80

2.4

Szkolenie członków GKRPA

3.000,00

229,76

3.

Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych.

 

 

122.675,00

 

 

29.023,94

3.1

Prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych

38.300,00

9.900,00

3.1.1

Badminton 

8.000,00

2.250,00

3.1.2

Karate  

7.000,00

2.400,00

3.1.3

Kolarstwo   

12.900,00

0

3.1.4

Judo

5.000,00

1.800,00

3.1.5

Tenis stołowy  w Będkowicach

5.400,00

3.450,00

3.2

Kontynuacja i uruchomienie nowych programów profilaktycznych w świetlicach środowiskowych.

22.825,00

11.775,00

3.2.1

Świetlica w Siedlakowicach

5.750,00

3.750,00

3.2.2

Świetlica w Sulistrowicach    P. Petryków Stanisław

5.400,00

3.525,00

3.2.3

Świetlica   harcerska

4.275,00

975,00

3.2.4

Świetlica w Sulistrowicach    P. Petrykówova

5.400,00

3.525,00

3.2.5

Środki rzeczowe do prowadzenia świetlic

2.000,00

0

3.3

Realizacja na terenie szkół i innych placówek opiekuńczo-wychowawczych programów profilaktycznych dla dzieci i młodzieży,

 

 

38.350,00

 

13.657,92

3.3.1

Szkoła Podstawowa  nr 2  w Sobótce

5.050,00

3.493,98

3.3.2

Szkoła Podstawowa w Rogowie Sobóckim

3.800,00

2.200,00

3.3.3

Szkoła Podstawowa  w Świątnikach

11.725,00

2.854,96

3.3.4

Szkoła Podstawowa  nr 1  w Sobótce

13.400,00

5.108,98

3.3.5

Przedszkole Nr 1 w Sobótce

4.375,00

0

3.4

Udział w kampaniach edukacyjnych  - komisariat Policji

2.000,00

0

3.5

Szkolenia, warsztaty profilaktyczne dla  szkół  (szkolenia nauczycieli)

4.000,00

0

3.6

Uruchamianie programów profilaktycznych

17.200,00

0

4.

Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie

31.195,00

5.000,00

 

4.1

Psychoterapia w grupie dla kobiet w trudnej sytuacji

8.250,00

0

4.2

Dyżur psychologa  (przemoc)

10.945,00

0

4.3

Pomoc Prawna

Co drugi i czwarty poniedziałek  każdego  miesiąca

12.000,00

5.000,00

5.

Przeciwdziałanie przemocy w szkołach

64.836,12

0

5.1

Zielona  szkoła – integracja SP wszystkie szkoły

64.836,12

0

6.

Zespół  interdyscyplinarny  Przeciwdziałania Przemocy  w  Rodzinie

3.000,00

0

6.1

Szkolenie członków ZI

3.000,00

0

7

Wydatki związane z pokryciem składek ZUS pracodawcy od zawartych umów zleceń

7.070,00

2.444,62

Rozdz. 85202 – domy pomocy społecznej

Podstawa prawna: art. 17 ust. 1 pkt 16,  art. 54, art. 60-64 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej ( Dz. U. z 2018 r. poz. 1508 ze zm. ).- zadanie własne gminy

Plan –    610.000,-            wykonanie -   256.983,88         tj.  42 %

Udzielono 104 świadczenia

W domach pomocy społecznej umieszczonych było  19 osób.

Osoba wymagająca całodobowej opieki z powodu wieku, choroby i niepełnosprawności, niemogąca samodzielnie funkcjonować w codziennym życiu, której nie można zapewnić niezbędnej pomocy w formie usług opiekuńczych, a także w przypadku, gdy rodzina nie może lub nie jest w stanie sprawować opieki, powinna zostać skierowana do domu pomocy społecznej. W przypadku osób pozostających w rodzinach istnieje obowiązek alimentacyjny i partycypowanie rodzin (małżonek, zstępni i wstępni) w finansowaniu utrzymania w domu pomocy społecznej. Średni koszt utrzymania w DPS w I półroczu 2019 r. wynosi 2.471,- zł miesięcznie, przy czym kierowany ponosi koszt w wysokości 70% swojego dochodu, pozostałą kwotę, powyżej 300% kryterium dochodowego (powyżej  1.584,- zł ) ponosi rodzina. W przypadku, gdy dochód rodziny nie pozwala na pokrycie kosztów utrzymania różnicę uiszcza gmina.

Koszt pobytu w domu pomocy społecznej określa uchwała Rady Powiatu na dany rok. Opłata ta wzrasta każdego roku w miesiącu styczeń/luty/ marzec.

      W poniższej tabeli przedstawiamy dane o domach pomocy Społecznej, w których przebywali nasi podopieczni w  I półroczu 2019 roku.

Lp.

Nazwa domu pomocy Społecznej

Typ domu pomocy Społecznej

Pełny miesięczny koszt pobytu

Liczba osób

1

Dom Pomocy Społecznej w Krośnicach

Dla osób przewlekle psychicznie chorych

3.217,17

1

2

Dom Pomocy Społecznej w Borzygniewie

Dla osób w podeszłym wieku

3.100,00

6

3

Dom Pomocy Społecznej w Łyszkowicach

Dla osób przewlekle psychicznie chorych

3.581,20

1

4

Dom Pomocy Społecznej w Opolnicy

Dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie

3.703,91

3

5

Dom Pomocy Społecznej we Wronińcu

Dla osób przewlekle psychicznie chorych

3.684,25

2

6

Dom Pomocy Społecznej w Ludwikowicach Kłodzkich

Dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie

3.504,25

1

7

Dom Pomocy Społecznej w Bielawie

Dla przewlekle somatycznie chorych

3.406,00

2

8

Powiatowy Dom Pomocy Społecznej w Ostrowinie

Dla osób niepełnosprawnych intelektualnie

3.500,00

1

9

Dom Pomocy Społecznej w Rościsławicach

Dla osób przewlekle psychicznie chorych

3.450,00

1

10

Dom Pomocy Społecznej w Żarowie

Dla osób w podeszłym wieku

3.100,00

1

Rozdz. 85213 – składki na ubezpieczenie zdrowotne

Podstawa prawna: art. 17 ust. 1 pkt. 20 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2018 r. poz. 1508 ze zm.) oraz art. 66 ust. 1 pkt. 26,28,28a,28b,30; art. 73 pkt. 9, 10,10a,13; art. 75 pkt. 10-12; art. 79; art. 81 pkt. 8 ust. 7,8,9,9b,9c ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. z 2018r. poz. 1510 ze zm.) - zadanie własne, zadania własne z dotacji

Plan ogółem  -  45.500,-     wykonanie –    14.896,63      tj. 33 %   

w tym:

- zadania własne

Plan  –      7.700,-              wykonanie    -               0        tj.  0 %   

- zadania własne z dotacji:

Plan  –    37.800,-              wykonanie   –   14.896,63       tj. 39 %

      

 Udzielono  282  świadczeń : ( własne z dotacji – 282 ;  własne - 0).

Rozdz. 85214 - zasiłki i pomoc w naturze oraz składki na ubezp. emer.- rent.

Podstawa prawna: art. 7, art. 8, art. 17 ust. 1 pkt 4,5,6,7,15 art. 17 ust. 2 pkt 1, art. 38-44 ustawy  z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2018 r. poz. 1508 ze zm.) - zadanie własne gminy i zadania własne z dotacji

Plan ogółem – 275.200,-       wykonanie –    103.035,50      tj. 37 %

w tym:

- zadania własne

Plan     –         188.000 ,-        wykonanie  –     61.342,32      tj. 33 %

- zadania własne z dotacji

 Plan    -            87.200,-         wykonanie  -      41.693,18      tj. 47 %       

Udzielono  1068  świadczeń pieniężnych (w tym: zadania własne z dotacji  - 135 ,  zadania własne  -  945 )

1. Zasiłki okresowe przyznawane są w szczególności osobom pozostającym bez środków utrzymania, ze względu na długotrwałą chorobę, niepełnosprawność, bezrobocie oraz tym, u których występuje brak możliwości nabycia świadczeń z tytułu innych systemów zabezpieczeń.

2. Zasiłek celowy przyznawany jest w szczególności na cele takie jak zakup żywności, leków i leczenia, opału, odzieży, dofinansowanie opłat mieszkaniowych (woda, energia), konsultacje lekarskie dla dzieci, zabiegi rehabilitacyjne dla osób niepełnosprawnych, usuwanie skutków zdarzeń losowych (pożary, zalania), zakup materiałów do niezbędnych napraw mieszkań.

Pomoc w formie zasiłku przyznawana jest również osobie lub rodzinie, które poniosły straty w wyniku klęski żywiołowej lub ekologicznej. W szczególnych przypadkach, uzasadnionych społecznie, Ośrodek przyznaje zasiłek celowy na zasadach specjalnych osobom przekraczającym kryterium dochodowe określone w art. 8 ust.1 ustawy o pomocy społecznej.

Do najczęściej udzielanej przez tutejszy Ośrodek pomocy rzeczowej należy przyznanie zasiłku na zakup opału w okresie zimowym, zakup leków, odzieży, żywności.

Były to następujące formy pomocy:

Z A S I Ł K I:

ILOŚĆ ŚWIADCZEŃ

KWOTA

-okresowe i okresowe z dotacji:

135  w tym: 12 zadania własne 12

42.306,96   w tym:

Środki własne - 613,78

-leki  i koszty leczenia

89

15.470,00

-żywność

56

7.017,00

-odzież, obuwie

16

2.000,00

-opał

21

5.139,99

-remont, malowanie mieszkania

0

0

- bilety miesięczne, dojazdy w poszukiwaniu pracy, dojazdy do szpitala, lekarza

4

400,00

-koszty energii elektrycznej ,gazu, wody, eksploatacja mieszkania, art. gospoda.domo.

28

3.400,00

- środki czystości i higieniczne dla dorosłych i dzieci, odżywki, pampersy dla dziecka

17

1.600,45

- pokrycie opłaty za pobyt w schroniskach, noclegowniach  – jedno świadczenie to jeden dzień pobytu  ( ilość osób 5 )

701

23.751,10

- pogrzeb

1

1.950,00

- zdjęcia do dowodu, wyrobienie dowodu

0

0

- zdarzenie losowe ( pożar)

0

0

- w tym celowe specjalne

            z przeznaczeniem na :

47

9.807,45

-leki

24

5.700,00

-opał

5

1.470,00

-żywność

8

1.167,00

- eksploatacja mieszkania, remont

9

1.200,00

- środki czystości, środki higieniczne

2

270,45

Rozdz. 85215 – dodatki mieszkaniowe i dodatki energetyczne

Podstawa prawna: dodatki mieszkaniowe - art. 2-3, art. 5-7  ustawy z dnia 21 czerwca 2001r. o dodatkach mieszkaniowych (Dz.U. z 2017r.  poz. 180 z późniejszymi zmianami) oraz  Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 grudnia 2001r. w sprawie dodatków mieszkaniowych (Dz.U.  z 2001r. Nr 156, poz.1817 z późniejszymi zmianami)  - zadanie własne gminy
dodatki energetyczne – art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych (Dz. U. z 2017 roku, poz. 180 ze zm.) oraz obwieszczenie Ministra Energii z dnia 23 kwietnia 2018 r. w sprawie wysokości dodatku energetycznego obowiązującej od dnia 1 maja 2018 r. do dnia 30 kwietnia 2019 r. (M.P. z 2018 r. poz. 450) oraz obwieszczenie Ministra Energii z dnia 11 kwietnia 2019 r. w sprawie wysokości dodatku energetycznego obowiązującej od dnia 1 maja 2018 r. do dnia 30 kwietnia 2020 r. ( M.P. z 2019 r. poz. 402) – zadanie zlecone

Plan  –  256.312,-             wykonanie  –  115.827,69      tj. 45 %

w tym:

Zadania własne:

Plan  -  252.000,-             wykonanie   –  111.703,51       tj. 44 %

Dodatek mieszkaniowy przysługuje osobom, na podstawie jednego z tytułów wymienionych w art. 2 ust. 1 w/cyt. ustawy, jeżeli średni miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego w okresie 3 miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku o przyznanie dodatku mieszkaniowego nie przekracza 175% kwoty najniższej emerytury (od 01.03.2019 r. najniższa emerytura wynosi 1.100,00 zł) w gospodarstwie jednoosobowym i 125% tej kwoty w gospodarstwie wieloosobowym, obowiązującej w dniu złożenia wniosku z zastrzeżeniem art.6 ust.8.

Miesięcznie z dodatków korzysta ok. 90 osób/rodzin.

zadania zlecone – dodatki energetyczne:

Plan ogółem  -  4.312,-       wykonanie   -    4.124,18          tj. 96 %     

w tym:

- koszt świadczeń:

Plan               -  4.228,-       wykonanie    -    4.044,16          tj. 96 % 

Koszty związane z realizacją  w/w zadania zleconego:

Plan               -      84,-        wykonanie    -         80,02          tj. 96 %

Dodatek energetyczny przysługuje osobom, które mają przyznany dodatek mieszkaniowy oraz są stroną umowy z przedsiębiorstwem energetycznym i zamieszkują w lokalu, do którego dostarczana jest energia elektryczna. Dodatek energetyczny przyznaje się na czas obowiązywania decyzji przyznającej dodatek mieszkaniowy – maksymalnie 6 miesięcy.

Ustawa oraz obwieszczenie regulują wysokość kwot dodatku energetycznego następująco, kwoty obowiązują od 01.05.2018 do 30 kwietnia 2019 :

- dla gospodarstw domowych jednoosobowych:  11,35 zł/miesiąc

- dla gospodarstw 2-4 os.:  15,77 zł/miesiąc

- dla gospodarstw 5 i więcej os.:  18,92 zł/ miesiąc

oraz obwieszczenie z dnia 11 kwietnia 2019 roku reguluje wysokość kwot dodatku energetycznego następująco, kwoty obowiązują od 01.05.2019 do 30 kwietnia 2020 :

- dla gospodarstw domowych jednoosobowych : 11,37 zł/miesiąc

- dla gospodarstw 2-4 os.: 15,80 zł/miesiąc

- dla gospodarstw 5 i więcej os.: 18,96 zł/ miesiąc

Miesięcznie z dodatku energetycznego korzysta ok. 57 osób/rodzin.

Udzielono 866 świadczeń :  ( zadania zlecone – 275,  własne -   591 )

Rozdz. 85216- zasiłki stałe

Podstawa prawna: art. 17 ust. 1 pkt. 19, art. 37 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2018 r. poz. 1508 ze zm. ) -   zadanie własne gminy i zadania własne z dotacji

Plan  ogółem  -  345.100,-         wykonanie   -    166.637,66     tj. 48 %

w tym:

zadania własne:

Plan   -       66.100,-                   wykonanie   -          0              tj.  0 %

- zadania własne z dotacji:

Plan   -      279.000,-                  wykonanie  -    166.637,66    tj.  60 %

Prawo do zasiłku stałego przysługuje osobie samotnie gospodarującej lub pozostającej w rodzinie, całkowicie niezdolnej do pracy z powodu wieku i niepełnosprawności (orzeczenie o stopniu niepełnosprawności), jeżeli dochód jest niższy od kryterium dochodowego określonego w art. 8 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej –, tj. 701, -zł dla osoby samotnie prowadzącej gospodarstwo domowe oraz 528, -zł na osobę w rodzinie.

Udzielono 288 świadczeń 54 osobom 

Rozdz. 85219 – ośrodki pomocy społecznej

Podstawa prawna: art. 15- 18 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2018 r. poz. 1508 ze zm.)  -  zadanie własne gminy i zadania własne z dotacji

Plan ogółem:   1.318.200,-             wykonanie  –   616.339,13        tj. 47 %

w tym:

dotacja  z DUW   -     176.200,-      wykonanie  -     88.200,00        tj. 50 %

zadania własne   -  1.142.000,-        wykonanie  -   528.139,13        tj. 46 %    

Poniższa tabela przedstawia rozbicie finansowe na poszczególne zadania.

wynagrodzenia osobowe dla 16 pracowników ( dyrektor, gł. księgowy, 1 inspektor, 1 starszy inspektor, 2 pracowników socjalnych, 6 specjalistów pracy socjalnej, 2 referentów, 2 opiekunki: w tym 1 pracownik na zastępstwo za osobę przebywającą na urlopie rodzicielskim ( zatrudnienie do lutego 2019 roku) - w wys.  396.154,94

Dodatkowe wynagrodzenie roczne w wys. 56.528,10

 

452.683,04

Pochodne od wynagrodzeń ZUS-y

89.660,99

Odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych

18.200,00

Wynagrodzenia bezosobowe (umowy zlecenia – usługi opiekuńcze)

13.857,00

Opłaty za usługi bankowe, pocztowe, telekomunikacyjne, konserwacyjne i monitoring, podróże służbowe, szkolenia, zakup materiałów biurowych, badania lekarskie, ekwiwalenty (bhp)

 

31.969,57

Koszty energii elektrycznej, wody, ścieków, co, śmieci. Obciążenia na podstawie wskazań liczników, oraz zajmowanej powierzchni (co).

9.968,53

W  w/w kosztach utrzymania ośrodka pokryty został koszt usług opiekuńczych – 2.178  świadczeń na kwotę  58.979,55  :

- wynagrodzenia + dodatkowe wynagr. roczne                                       -   39.078,34

- pochodne od wynagrodzeń ( ZUS)                                                        -     8.746,21

- odpis na ZFSS                                                                                       -     1.900,00

- umowa zlecenie                                                                                      -    9.255,00

Usługi opiekuńcze świadczone były w 18 środowiskach średnio po 1,5 godziny u podopiecznego. 

Rozdz.  85230 – pomoc w zakresie dożywiania- Posiłek w szkole i w domu

Podstawa prawna: art. 7 , art. 8, art. 17 ust. 1 pkt. 3 i 14, art. 36 ust. 2 pkt j, art. 48, art. 48 b ust. 2 i 3
w związku z art. 101, art. 104 ust. 4, art. 106 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2018 r. poz. 1508 ze zm. ), uchwała nr II/14/18 Rady Miejskiej w Sobótce z dnia 28 grudnia 2018 roku  w sprawie ustanowienia wieloletniego programu osłonowego w zakresie dożywiania „ Posiłek w szkole i w domu” na lata 2019-2023, Uchwały rady Miejskiej w Sobótce z dnia 28 grudnia 2018 roku w sprawie podwyższenia  kryterium dochodowego uprawniającego do korzystania z pomocy Społecznej przez osoby objęte rządowym programem „ Posiłek w szkole i w domu” na lata 2019-2023 w związku Uchwałą nr 140 Rady Ministrów z dnia 15 października 2018 roku w sprawie ustanowienia wieloletniego programu „ Posiłek w szkole i w domu” na lata 2019-2023- zadanie własne gminy i zadania własne z dotacji.

Plan ogółem:  113.900,-                   wykonanie   -      39.938,93      tj. 35 %

w  tym:

- zadania własne gminy

Plan   -              46.800,-                      wykonanie    -     15.992,53     tj. 34 %

- zadania własne z dotacji

Plan   -            67.100,-                     wykonanie    -    23.946,40     tj. 36 % 

Udzielono  6.974  świadczeń:

     Z dożywiania w placówkach szkolnych korzystało łącznie 72 dzieci: w tym:

- 68 dzieci z pięciu szkół podstawowych oraz pokrywanie wyżywienia dzieci w Przedszkolu Nr 1 w Sobótce, Przedszkolu „Misiowa Chatka” oraz 1 dziecko w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Kątach Wrocławskich, 2 dzieci w Niepublicznej Szkole Podstawowej w Zachowicach, 1 dziecko w Liceum Sportowym we Wrocławiu – „ Melisa”  

- + 18 osób dorosłych korzystało z ciepłych posiłków w tym: 15 osób na stołówce w Szkole Podstawowej Nr 1 w Sobótce – 1286 posiłków, 1 osoba przebywająca w Krakowie - 103 posiłki, 1 osoba przebywająca w Nysie – 35 posiłków oraz 1 osoba przebywająca w Częstochowie – 21 posiłków.     

Rozdz. 85415- Pomoc materialna dla uczniów

Podstawa prawna: art. 90c ust.2 pkt. 2, art. 90e ust. 1-4, art. 90f, art. 90m, art. 90n ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty ( tekst jednolity Dz. U. z 2018 r. poz. 1457 z późn. zm.), Uchwała Nr XXXI/232/09 Rady Miejskiej w Sobótce z dnia 20 lutego 2009 roku w sprawie przyjęcia „Regulaminu udzielenia pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie Gminy Sobótka”- zadnia własne i własne z dotacji

Świadczona jest przez gminę pomoc socjalna dla uczniów w formie stypendiów szkolnych i zasiłków szkolnych. Ma ona charakter rzeczowy, albo częściowej lub całkowitej refundacji wydatków poniesionych na potrzeby edukacyjne ucznia udokumentowanych rachunkami. W trudnych sytuacjach losowych możliwe jest uzyskanie zasiłku szkolnego w formie świadczenia pieniężnego. Wydając decyzję administracyjną o wysokości stypendium, bierze się pod uwagę dochód na 1 osobę w rodzinie w wysokości  528,-zł netto, uzasadnienie rodzica bądź opiekuna oraz uwzględnia dodatkowo następujące okoliczności: występujące bezrobocie w rodzinie, obecność osób niepełnosprawnych, występowanie ciężkiej i długotrwałej choroby, wielodzietność w rodzinie, brak umiejętności wychowawczych, występowanie zjawisk patologii społecznej, a w szczególności alkoholizmu lub narkomanii, stanu rodziny niepełnej, wystąpienia zdarzenia losowego. Stypendia finansowane są z dotacji celowej z budżetu państwa, które Gmina otrzymuje w trakcie roku od Wojewody Dolnośląskiego, a także z budżetu Gminy.

Plan ogółem -  40.000,00         wykonanie  -      22.615,64      tj. 57 %

- zadania własne

Plan  -              20.000,00         wykonanie   -      4.815,64      tj. 24 %

- zadania własne z dotacji

Plan  -              20.000,00         wykonanie   -     17.800,00     tj. 89 % 

      Z pomocy korzystało łącznie 16 rodzin. Przyjęto łącznie 35 wniosków o udzielenie pomocy materialnej dla uczniów. Udzieliliśmy około 200 świadczeń - średnio od miesiąca stycznia do czerwca - 34 uczniów.

Rozdz. 85501 – świadczenie wychowawcze

Podstawa prawna: ustawa z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (Dz.U. z 2018 r. poz. 2134 ze zm.)  - zadania zlecone

Plan   -   6.131.000,-             wykonanie -  3.475.550,58              tj. 57 %

W tym :świadczenia społeczne

Plan  -      6.030.700,-     wykonanie -  3.428.633,56             tj. 57 %

Udzielono  6.872   świadczenia.

Koszty związane z realizacją w/w zadania ( 1 pracownik) 

Plan  -         100.300,-              wykonanie -       46.917,02             tj. 47 %

     Ośrodek od kwietnia 2016 r. realizuje nowe zadanie związane z wypłatą świadczeń wychowawczych w ramach Programu Rodzina 500 plus.

Założenia Programu:

  1. Świadczenie wychowawcze otrzymują rodzice, opiekunowie prawni lub opiekunowie faktyczni dziecka, (czyli tacy, którzy wystąpili do  sądu o jego przysposobienie).
  2. Świadczenie przysługuje do ukończenia przez dziecko 18 lat.
  3. Na pierwsze lub jedyne dziecko rodzice otrzymują wsparcie po spełnieniu kryterium dochodowego: 800 zł netto na osobę w rodzinie lub 1200 zł, jeśli jest w niej wychowywane dziecko legitymujące się orzeczeniem o niepełnosprawności. 
  4. Na drugie i kolejne dziecko rodzice otrzymują świadczenie niezależnie od dochodu.
  5. Pełnoletnie dziecko do ukończenia 25 lat liczy się do składu rodziny przy ustalaniu dochodu, jeżeli pozostaje na utrzymaniu rodziców.

Dochód rodziny jest ustalany tylko przy ubieganiu się o świadczenie na pierwsze lub jedyne dziecko. Dotyczy to rodzin, które mają jedno dziecko, jak i rodzin z większą liczbą dzieci.

Od dnia 01.07.2019 świadczenia wychowawcze mogą być pobierane na wszystkie dzieci niezależnie od dochodu rodziny do 18 roku życia.

Rozdz. 85502 – świadczenia rodzinne, świadczenia z funduszu alimentacyjnego oraz składki na ubezpiecz. emerytalne i rentowe

Podstawa prawna: ustawa z dnia 28 listopada 2003r. o świadczeniach rodzinnych ( tj. Dz. U . z 2017r.   poz. 1952 ze zm. ) oraz ustawa z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów ( tj. Dz. U. z 2018r.  poz.554 ze zm.)  -  zadania własne i zadania zlecone.

Plan ogółem   -    2.637.900,-       wykonanie  -    1.634.266,85      tj.  62 %          

w tym:

- zadania własne gminy

Plan           -             12.900,-        wykonanie -            4.791,99      tj.   37 %

- zadania zlecone

Plan            -          2.625.000,-       wykonanie -      1.629.474,86    tj.   62 %

w tym: świadczenia społeczne

Plan           -         2.546.300,-         wykonanie  -    1.588.854,09     tj.  62 %            

Udzielono     6.707    świadczeń.

Były to następujące świadczenia:

 

Rodzaj świadczeń pieniężnych

Ilość świadczeń

Koszt jednego świadczenia

K w o t a

- zasiłki rodzinne –

3.136

ok. 112,-

350.391,63

   dodatki:

-  urodzenie dziecka

20

 ok. 713,-

14.248,22

- wychowawczy

127

     ok. 392,-

49.699,91

-samotne wychowywanie dziecka

122

ok. 195,-

23.730,98

- kształcenie i rehabilitacja dziecka niepełnosprawnego

166

ok. 103,-

16.981,36

- rozpoczęcie roku szkolnego

170

ok.  6,-

         891,22

- podjęcie przez dziecko nauki w szkole poza miejscem zamieszkania - internaty

9

113,-

1.017,00

- dojazdy

234

ok.   64,-

14.860,44

- zasiłki pielęgnacyjne

1.044

ok. 184,-

191.183,42

-świadczenia pielęgnacyjne

236

ok. 1.557,-

367.401,00

-specjalny zasiłek opiekuńczy

79

620,-

    48.980,00    36.400,00

-składki na  ubezpieczenia  społeczne  od świadczeń

253

ok.  336,-

         86.496,03

-rodzina wielodzietna

430

ok.  91,-

39.117,38

-jednorazowa zapomoga  z tytułu urodzenia dziecka

33

1.000,-

33.000,00

- zasiłek dla opiekuna

12

620,-

7.440,00

-świadczenie rodzicielskie

150

ok.  929,-

139.275,50

- świadcz.  z Funduszu Alimentacyjnego

486

ok. 420,-

204.140,00

           Zasiłek rodzinny ma na celu częściowe pokrycie wydatków na utrzymanie dziecka.

Przysługuje rodzinom, w których miesięczny dochód netto na osobę nie przekracza 674 zł (lub kwoty 764 zł w przypadku, gdy członkiem rodziny jest dziecko niepełnosprawne). Zasiłek rodzinny przysługuje na dziecko do 18 roku życia, (jeżeli się uczy – do 21 lat). Zasiłek rodzinny przysługuje również osobom kontynuującym naukę w szkole lub szkole wyższej, które mają orzeczony, co najmniej umiarkowany stopień niepełnosprawności – do ukończenia 24 roku życia. Zasiłek rodzinny wypłacany jest zarówno rodzicom, prawnym lub faktycznym opiekunom dziecka (do wniosku należy dołączyć informację sądu o toczącym się postępowaniu w sprawie o przysposobienie dziecka), jak i pełnoletniej osobie uczącej się.

      W przypadku, gdy dochód rodziny lub dochód osoby uczącej się przekracza kwotę uprawniającą daną rodzinę lub osobę uczącą się do zasiłku rodzinnego, o kwotę niższą lub równą kwocie odpowiadającej najniższemu zasiłkowi rodzinnemu przysługującemu w okresie, na który jest ustalany, zasiłek rodzinny przysługuje, jeżeli przysługiwał w poprzednim okresie zasiłkowym. W przypadku przekroczenia dochodu w kolejnym roku kalendarzowym zasiłek rodzinny nie przysługuje.

   Przedstawiamy poniżej wysokości przysługujących świadczeń:

Zasiłek rodzinny

  • 95, 00 zł

Na dziecko w wieku do ukończenia 5 roku życia

 

  • 124, 00 zł

Na dziecko w wieku powyżej 5 roku życia do ukończenia 18 roku życia.

 

  • 135, 00 zł

Na dziecko w wieku powyżej 18 roku życia do ukończenia 24 roku życia.

Dodatki do zasiłku rodzinnego z tytułu:

urodzenia dziecka

  • 1000,00 zł

Jednorazowy dodatek przysługuje do 12 m-ca życia dziecka

opieki nad dzieckiem w okresie korzystania z urlopu wychowawczego

  • 400,00 zł

Dodatek przysługuje za niepełne miesiące kalendarzowe, wypłaca się w wysokości 1/30 dodatku miesięcznego za każdy dzień.

samotnego wychowywania dziecka

  • 193,00 zł

Nie więcej jednak niż 386,00 zł na wszystkie dzieci.

  • 265,00 zł

Na dziecko legitymujące się orzeczeniem o niepełnosprawności lub orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności. Nie więcej jednak niż 546,00 zł na wszystkie dzieci.

wychowywania dziecka w rodzinie wielodzietnej

  • 95,00 zł

Przysługuje na trzecie i następne dzieci uprawnione do zasiłku rodzinnego

kształcenia i rehabilitacji dziecka niepełnosprawnego

  • 90,00 zł

Na dziecko w wieku do 5 roku życia.

  • 110,00 zł

Na dziecko w wieku od 5 lat do ukończenia 24 roku życia.

rozpoczęcia roku szkolnego

  • 100,00 zł

Jednorazowy dodatek. Wniosek składa się do dnia zakończenia okresu zasiłkowego, w którym rozpoczęto rok szkolny albo roczne przygotowanie przedszkolne.

podjęcia przez dziecko nauki w szkole poza miejscem zamieszkania

  • 69,00 zł

Dodatek przysługuje w okresie pobierania nauki przez 10 miesięcy od września do czerwca następnego roku kalendarzowego.

Przysługuje w związku z dojazdem z miejsca zamieszkania do miejscowości, w której znajduje się siedziba szkoły, w przypadku dojazdu do szkoły ponadgimnazjalnej, a także szkoły artystycznej, w której realizowany jest obowiązek szkolny i obowiązek nauki w zakresie nauki odpowiadającej nauce w szkole, ponadgimnazjalnej.

  • 113,00 zł

Przysługuje w związku z zamieszkaniem  w miejscowości, w której jest siedziba szkoły, o której mowa wyżej oraz szkoły podstawowej lub gimnazjum w przypadku dziecka lub osoby uczącej się, legitymującej się orzeczeniem o niepełnosprawności lub o stopniu niepełnosprawności.

Inne świadczenia:

Jednorazowa zapomoga z tytułu urodzenia się żywego dziecka (becikowe)

  • 1000,00 zł

Zapomoga przysługuje: matce, ojcu lub opiekunowi prawnemu dziecka czy opiekunowi faktycznemu dziecka, jeżeli dochód rodziny w przeliczeniu na osobę nie przekracza kwoty 1922 zł.

Świadczenie rodzicielskie

  • 1000,00 zł

Świadczenie rodzicielskie przysługuje osobom, które nie otrzymują zasiłku macierzyńskiego lub uposażenia za okres ustalony przepisami Kodeksu pracy, jako okres urlopu macierzyńskiego, okres urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego lub okres urlopu rodzicielskiego. Uprawnionymi są m.in. bezrobotni (niezależnie od rejestracji lub nie w urzędzie pracy), studenci, a także wykonujący prace na podstawie umów cywilnoprawnych. Świadczenie przysługuje przez 52 tygodnie po urodzeniu dziecka w wysokości 1000 zł miesięcznie, a w przypadku urodzenia wieloraczków okres ten może być wydłużony nawet do 71 tygodni. Świadczenie mogą otrzymywać także rodzice dzieci urodzonych przed 1 stycznia 2016 r. Świadczenie niezależne od kryterium dochodowego.

         

Koszty związane z realizacją w/w zadania ( 2 pracowników + 1 pracownik na zastępstwo). 

Plan              -        91.600,-         wykonanie  -    45.412,76      tj. 50 %

w tym:

- zadania własne gminy

Plan              -         12.900,-        wykonanie  -      4.791,99      tj. 37 %

- zadania zlecone

Plan              -         78.700,-        wykonanie  -    40.620,77      tj. 52 %

Rozdz. 85503 – Karta Dużej Rodziny

Plan  -     0,00               wykonanie -         0,00         tj. 0 %

Nie otrzymaliśmy jeszcze żadnej dotacji na realizację zadania.

Liczba złożonych wniosków 76 dla 157 osóbWydano 157 kart, w tym: 1 karta przedłużana, 4 karty elektroniczne.        

     Ogólnopolska Karta Dużej Rodziny to system zniżek dla rodzin wielodzietnych. Już od 16 czerwca 2014 każda rodzina, z co najmniej trójką dzieci na utrzymaniu może w swojej gminie złożyć wniosek o wydanie karty. Karta Dużej Rodziny przyznawana jest każdemu członkowi rodziny, także rodzinom zastępczym i rodzinnym domom dziecka. Rodzicom karta wydawana jest dożywotnio, dzieciom do ukończenia 18 lub 25 lat w przypadku kontynuowania nauki. Osoby niepełnosprawne otrzymają kartę na czas trwania orzeczenia o niepełnosprawności. Karta przyznawana jest bezpłatnie i bez względu na dochód.

      Od dnia 01 stycznia 2019 roku wniosek o kartę dużej rodziny, składają rodzice, którzy w całym swoim życiu mieli na wychowaniu, co najmniej trójkę dzieci.

Rozdz. 85504 -  Wspieranie rodziny  ( asystent rodziny- 1 pracownik)

Podstawa prawna: ustawa z dnia 09 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2018 r., poz. 998 ze zm.  )  - zadania własne
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 9 lipca 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków realizacji rządowego programu "Dobry start" ( Dz. U. z 2019 poz. 1343)- zadania zlecone

Plan ogółem –  382.400,-         wykonanie  -      31.270,27      tj.  8 %

w tym:

- zadania własne

Plan  -                62.400,-          wykonanie   -     31.270,27      tj. 8 %

Z pomocy Asystenta (zadania własne) korzystało 14 rodzin.

- zadania zlecone („ Dobry start ” )

Plan  -              320.000,-           wykonanie   -           0 

Świadczenie Dobry start wypłacane jest dopiero w II półroczu każdego roku.  

W tym: świadczenia społeczne

Plan    -            309.900,-            wykonanie  -            0 

Koszty związane z realizacją w/w zadania. 

Plan     -             10.100,-           wykonanie   -            0

Rozdz. 85508 – Rodziny zastępcze

Podstawa prawna: ustawa z dnia 09 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2018 r., poz. 998 ze zm.  ) – zadanie własne

Plan   -         164.200,-                 wykonanie   -     60.395,91     tj.  37 %

Udzielono   244  świadczeń dla  27 dzieci.

Rozdz. 85510 – Działalność placówek opiekuńczo – wychowawczych

Podstawa prawna: ustawa z dnia 09 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2018 r., poz. 998 ze zm. ) – zadanie własne

Plan   -         168.500,-                 wykonanie    -     98.496,36      tj.  58 %

Udzielono   32  świadczeń  dla    7 dzieci. 

Rozdz. 85513 – składki na ubezpieczenie zdrowotne

Podstawa prawna: art. 66 ust. 1 pkt. 28,28a,28b; art. 73 pkt. 10,10a, art. 75 pkt. 112; art. 79; art. 81 pkt 8 ust. 9,9b,9c ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. z 2017r. poz. 1938 z późniejszymi zmianami) oraz  z dnia 28 listopada 2003r. o świadczeniach rodzinnych (Dz.U. z 2017r.   poz. 1952 ze zm.) – zadania zlecone

Plan   -          17.800-                  wykonanie    -     14.366,16       tj.  81 %

Udzielono  133 świadczeń  

WYKONANIE DOCHODÓW:

Ośrodek Pomocy Społecznej w I półroczu 2019 r. uzyskał następujące dochody:

OGÓŁEM :

81.948,03

Dla budżetu gminy :

16.741,28

Odpłatność za DPS

1.500,00

Odpłatność za usługi opiekuńcze

8.781,00

Zaliczka alimentacyjna 50% zwrotu od komornika

1.655,86

Fundusz alimentacyjny 40% zwrotu od komornika

4.791,99

Koszty upomnienia

11,60

Kapitalizacja odsetek bankowych

0,83

Dla budżetu państwa :

65.206,75

Nienależnie pobrany zasiłek okresowy za lata ubiegłe

3.270,50

Odsetki od nienależnie pobranych świadczeń  500+

523,39

Nienależnie pobrane świadczenia 500+ za lata ubiegłe

8.800,00

Odsetki od nienależnie pobranych świadczeń rodzinnych

241,74

Nienależnie pobrane świadczenia rodzinne za lata ubiegłe

12.556,13

Zwrot z ZUS (składki zdrowotne za zasiłkobiorców ) dla DUW

234,00

Zaliczka alimentacyjna 50% zwrotu od komornika

1.655,83

Fundusz alimentacyjny 60% zwrotu od komornika

7.188,02

Odsetki z funduszu alimentacyjnego (zwroty od komornika)

30.737,14

    W I półroczu 2019 roku skierowano 5 mieszkańców naszej gminy do Powiatowego Zespołu ds. Orzekania o Stopniu Niepełnosprawności we Wrocławiu celem wydania orzeczenia. 6 osobom udzielono pomocy w napisaniu odwołania do Wojewódzkiego Zespołu ds. Orzekania o niepełnosprawności, gdyż nie zgadzały się z treścią orzeczenia.

     W I półroczu 2019 roku wydano 41 decyzji dla 32 osób przyznając prawo do świadczeń z opieki zdrowotnej na okres 90 dni zgodnie z ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych i ustawą o pomocy społecznej.

     W I półroczu 2019 roku skierowano 2 osoby do Domów Pomocy Społecznej, w tym: 1 dla osób psychicznie chorych, a 1 dla osób starszych. Jedna osoba oczekuje na miejsce w domu pomocy społecznej dla osób z zaburzeniami psychicznymi ( czas oczekiwania w takim typie domu to około 2-5 lat). W I półroczu 2019 roku zmarły 3 osoby przebywające w domach pomocy społecznej. Obecnie przebywa 16 osób.

      Wszystkie planowane świadczenia zarówno z pomocy społecznej jak i świadczeń rodzinnych, funduszu alimentacyjnego, dodatku mieszkaniowego, dodatku energetycznego, świadczeń wychowawczych, przyznawanie i wypłacanie stypendiów, świadczeń „ Dobry start”, zasiłków dla opiekunów, świadczeń pielęgnacyjnych, zasiłków pielęgnacyjnych udzielane są zgodnie z obowiązującymi w danej sprawie przepisami.  Każde postępowanie jest dokładnie sprawdzane i ewentualnie weryfikowane. W postępowaniu o udzielenie świadczeń z pomocy społecznej przeprowadzane są wywiady środowiskowe a także wywiady alimentacyjne u osób zobowiązanych do alimentacji na rzecz osoby wymagającej pomocy. Często jest tak, że osoby zobowiązane do alimentacji, same borykają się z problemem finansowym, zdrowotnym. Ich środki pieniężne nie pozwalają na pomoc finansową osobie bliskiej, pomagają jedynie poprzez zakup żywności, pomoc usługową.

     W związku z zauważalnym zjawiskiem w Polsce a także w naszej gminie jest starzenie się społeczeństwa. Coraz bardziej widocznym problemem jest samotność osób starszych ich choroba i niepełnosprawność. Osobom wymagającym opieki i pomocy osób trzecich Ośrodek zapewnia pomoc w formie usług opiekuńczych. Jednak nie zawsze pomoc ta jest wystarczająca, gdyż ze względu na zły stan zdrowia osoba chora wymaga całodobowej opieki i pomocy, w tym też fachowej pomocy medycznej. W takich przypadkach na wniosek lekarza osoby kierowane są do domów pomocy społecznej dostosowanych do ich rodzajów schorzeń. Kierując chorą osobę do domu pomocy społecznej bardzo dokładnie badana jest jej sytuacja materialna, bytowa, rodzinna i zdrowotna. Z członkami rodzin przeprowadzane są wywiady tzw. „ alimentacyjne”, w celu ustalenia ewentualnej odpłatności lub częściowej odpłatności za pobyt osoby skierowanej do w domu pomocy społecznej.  Ponadto Sądy na wniosek opiekunów prawnych również kierują osoby chore, niepełnosprawne do Domów Pomocy Społecznej, wtedy też nie mamy innej możliwości jak skierować taką osobę do odpowiedniej placówki. Duży nacisk kierujemy na pracę opiekunek środowiskowych, ( dlatego też zatrudniamy dodatkowe osoby na podstawie umowy zlecenia), aby mogły wspierać nasze osoby starsze w ich miejscach zamieszkania. Chcemy jak najdłużej utrzymać osoby w ich miejscu zamieszkania. Stanowi to niższy koszt niż skierowanie osoby starszej, niepełnosprawnej, chorej do odpowiedniego Domu Pomocy Społecznej.    

     Pracownicy socjalni prowadzą szeroko rozumianą pracę socjalną w środowisku, przez co mobilizują osoby do podjęcia zatrudnienia, wzajemnego wspierania się w sytuacjach trudnych i ciężkich, załatwiają sprawy urzędowe, prawne, terapeutyczne w rodzinach. Przyczyną udzielania pomocy osobom i rodzinom spełniającym kryterium dochodowe jest: ( zgodnie z art. 7 ustawy o pomocy społecznej): potrzeba ochrony macierzyństwa i wielodzietność, ubóstwo, sieroctwo, bezdomność, potrzeba ochrony ofiar handlu ludźmi, zdarzenie losowe, sytuacja kryzysowa, brak możliwości zatrudniania, niepełnosprawność, długotrwała i ciężka choroba, bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzeniu gospodarstwa domowego, zwłaszcza w rodzinach wielodzietnych i niepełnych, alkoholizm, przemoc w rodzinie, trudności w przystosowaniu się do życia po opuszczeniu zakładu karnego, inne.    

        Każda pomoc społeczna ( świadczenie) zarówno pieniężna, rzeczowa jak i usługi przyznawana jest decyzją administracyjną dyrektora ośrodka zgodnie z obowiązującymi przepisami w oparciu o wywiad środowiskowy ( rodzinny) przeprowadzony przez pracownika socjalnego. Wywiad zawiera niezbędną dokumentację, informację o sytuacji materialno-bytowej, rodzinnej, mieszkaniowej, zdrowotnej i zawodowej rodziny. Pracownik socjalny opisuje w nim problem rodziny, określa jej potrzeby i przyczyny udzielenia pomocy. Warunki, formy i rodzaje przyznawania pomocy zawarte są w ustawie o pomocy Społecznej i tytułach wykonawczych a także programach rządowych. 

    Współpraca z innymi instytucjami polegała m.in. na udzielaniu informacji o naszych podopiecznych, prośbach o przeprowadzenie wywiadów środowiskowych  i przeprowadzaniu wywiadów środowiskowych, udzielanie odpowiedzi na wnioski o udostępnienie danych osobowych, wysyłaniu do innych instytucji wniosków o udostępnienie danych osobowych dotyczących naszych klientów; sporządzaniu meldunków i raportów sytuacyjnych, sprawozdań do DUW, Kuratorium Oświaty, DOPS, współpraca dotycząca aktywizacji dłużników alimentacyjnych z PUP, Starostwem Powiatowym, Komornikami, Policją,  Prokuraturą. Łącznie napisano i odpowiedziano na około 1000 pism ( pisma, wnioski, odpowiedzi na pisma, odpowiedzi na wnioski, sprawozdania, informacje i inne).  Wydano łącznie ponad 850 decyzji administracyjnych.  

Na prośbę i potrzeby innych urzędów, instytucji udzielono pisemnych informacji, dla ośrodków pomocy społecznej przeprowadzono ok. 40 wywiadów środowiskowych (rodzinnych) u osób, rodzin zobowiązanych do alimentacji. Pracownicy socjalny w I półroczu 2019 roku przeprowadzili z naszymi podopiecznymi 290 wywiadów środowiskowych w celu przyznania pomocy. Sporządzono i podpisano 9 kontraktów socjalnych z podopiecznymi.      W/w pomocą objęto szczególnie rodziny wielodzietne, rodziny niepełne, rodziny, w których występowała przemoc, problemy alkoholizmu, bezrobocia oraz długotrwałej ciężkiej choroby. Wsparcia udzielano również rodzinom emeryckim. W ramach pracy socjalnej udzielono różnego rodzaju poradnictwa i pomocy w załatwieniu spraw alimentacyjnych, sądowych, w bezradności w prowadzeniu gospodarstwa domowego (szczególnie w rodzinach wielodzietnych i niepełnych) ·i innych.

     Mając na celu niesienie pomocy osobom i rodzinom w przezwyciężaniu ich trudności życiowych OPS współpracuje także z innymi instytucjami, jak np.: ZUS, KRUS, ARSP, PUP, MOPS-y, PCPR-y, Caritas-y, Sądy, Zespół Kuratorski, służba zdrowia, szkoły, Policja, władze lokalne, Kuratorium Oświaty, Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Punkt konsultacyjny, Schroniska, noclegownie, szpitale, fundacje, Zespół Interdyscyplinarny ds. Przemocy w Rodzinie. W załatwianiu różnych spraw urzędowych osoby i rodziny mało zaradne życiowo korzystają z pomocy i porad pracowników socjalnych. 

      Ośrodek prowadzi całoroczną zbiórkę odzieży, którą rozdziela wśród klientów, pośredniczy również w przekazywaniu mebli, sprzętu TV i AGD. W I półroczu 2019 roku na bieżąco uzupełniano i przywożono odzież, pościel, obuwie oraz zabawki ze schroniska dla samotnych kobiet i rozdawano wśród naszych podopiecznych.

        W okresie od 26 czerwca 2019 do 09 lipca 2019 r. - 20 dzieci z naszej Gminy uczestniczyło w kolonii w Pustkowie finansowanej przez Kuratorium Oświaty. Pierwszeństwo w korzystaniu z wypoczynku mają dzieci:

- objęte pieczą zastępczą,

- pochodzące z rodzin żyjących z trudnych warunkach materialnych, w tym: z rodzin wychowujących troje lub więcej dzieci, samotnie wychowywane,

- z zaburzeniami somatycznymi potwierdzonymi zaświadczeniem lekarskim i zamieszkujące w środowisku ekologicznie zagrożonym.

     Ośrodek zatrudnia asystenta rodziny. Asystent pracował z 14 rodzinami, w których występują trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo- wychowawczych. Jego praca polegała na pobudzaniu tych rodzin do aktywności zawodowej, rodzinnej, pokazywaniu jak prawidłowo funkcjonować w środowisku, w którym przebywają, jak prawidłowo zajmować się dziećmi, domem, rodziną.

           Od miesiąca październiku 2018 roku działa na mocy podpisanej umowy z Bankiem Żywności we Wrocławiu zadanie z zakresu dystrybucji artykułów spożywczych do osób najbardziej potrzebujących w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Żywnościowa 2014-2020 Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym realizowanego w Podprogramie 2018- umowa zawarta do 20 czerwca 2019 roku.  W ramach tej umowy z pomocy skorzystało 564 osób. W okresie od stycznia 2019 roku do czerwca 2019 roku otrzymaliśmy 3 transporty produktów żywnościowych, w ramach, których, każda z osób pobrała:

- marchewkę z groszkiem – po 6 puszek

- fasolę białą – po 6 puszek

- koncentraty pomidorowe- po 4 puszki

- buraczki w słoiku – po 1 słoiku

- makaron jajeczny – po 5 opakowań

- mleko – po 4 kartony

- ser żółty – po 3 opakowania

- gołąbki w sosie w puszce – po 2 puszki

- pasztet wieprzowy – po 1 puszce

- filety z makreli – po 3 puszki

- cukier – po 2 sztuki

- miód- po 1 słoiku

- powidła śliwkowe – po 2 słoiczki

- kasza gryczana – po 2 opakowanie

- szynka drobiowa – po 8 puszek

- szynka wieprzowa – po 6 puszek

- olej rzepakowy – po 3 sztuki

- ryż- po 2 opakowania.  

      Pomoc w ramach POPŻ kierowana jest do tych osób i rodzin, które z powodu niskich dochodów nie mogą zapewnić sobie/rodzinie odpowiednich produktów żywnościowych (posiłków) i dlatego też trafiać będzie do ograniczonej liczby osób znajdujących się w najtrudniejszej sytuacji życiowej (określonej przesłankami z art. 7 ustawy o pomocy społecznej oraz poziomem dochodów odniesionych do procentowej wartości odpowiedniego kryterium dochodowego określonego w tej ustawie - których dochód nie przekracza 200% kryterium dochodowego uprawniającego do skorzystania z pomocy społecznej, tj. do 30.09.2018 r. – 1 268 PLN dla osoby samotnie gospodarującej i 1 028 PLN, dla osoby w rodzinie, a od 01.10.2018 r. – 1 402 PLN dla osoby samotnie gospodarującej i 1 056 PLN dla osoby w rodzinie, stanowiąc systematyczne wsparcie. W ramach Podprogramu 2018 dla 98 osób korzystających z pomocy żywnościowej przeprowadzono 3 warsztaty edukacyjne w ramach działań towarzyszących:

• Ekonomiczne - 1 spotkanie dla  38 uczestników

• Żywieniowe - 1spotkanie dla 28 uczestników

            • Kulinarne – 1 spotkanie dla 32 uczestników.

W miesiącu czerwcu 2019 roku Ośrodek Pomocy Społecznej w Sobótce podpisał umowę użyczenia sprzętu na cele prowadzenia wypożyczalni sprzętu rehabilitacyjnego dla osób niepełnosprawnych. Sprzęt można wypożyczyć nieodpłatnie w siedzibie Ośrodka Pomocy Społecznej. Do dyspozycji klientów pozostają do wypożyczenia: 3 wózki inwalidzkie, 4 balkoniki inwalidzkie, 4 pary kul.

     Ośrodek Pomocy Społecznej zapewnia obsługę administracyjną działającemu zespołowi interdyscyplinarnemu ds. przemocy w rodzinie. Pomoc polegała na organizowaniu spotkań zespołu oraz spotkań grup roboczych w siedzibie Ośrodka Pomocy Społecznej w Sobótce, wysyłaniu zawiadomień i zaproszeń osób dotkniętych przemocą w rodzinie a także wezwań osób, co do których istnieje podejrzenie stosowania przemocy, na uzupełnianiu „Niebieskich Kart”, pisaniu protokołów ze spotkań zespołu i grup roboczych.  Ponadto osoby, co do których istnieje podejrzenie, że są dotknięte przemocą w rodzinie oraz stosują przemoc, jeżeli mają problem przychodzą na indywidualne spotkania. Wtedy też informowane są, że mogą skorzystać z darmowych porad psychologicznych, prawnych, terapeutycznych oraz wziąć udział w zajęciach grup wsparcia. 

       W I półroczu 2019 roku procedura Niebieskiej Karty prowadzona była w 38 środowiskach. Odbyło się łącznie 116 spotkań: w tym: 2 zespołu interdyscyplinarnego i 58 spotkań grup roboczych zespołu ( 1 grupa robocza dotyczy jednej rodziny). Każde spotkanie dotyczyło omówienia problemów, wskazania rozwiązań oraz każdy z członków grupy bądź zespołu przekazywał informację na temat danej rodziny. Ponadto na posiedzenia wzywane były zarówno osoby będące ofiarami jak i sprawcy przemocy. Podczas rozmów z ofiarami, ustalano plan pomocy i wsparcia, kierowano do Punktu Konsultacyjnego za rozmowy z psychologiem, terapeutą oraz udzielano porad prawnych.  Z każdego spotkania wykonane są protokoły z posiedzeń ( uzupełniane są na bieżąco przez członka zespołu, zatwierdzone przez Przewodniczącego Zespołu). Każda rodzina, w której dochodzi do przemocy ma założoną odrębną teczkę, w której znajdują się wypełniony formularz Niebieskiej Kart oraz dokumenty w trakcie jej trwania oraz protokoły ze spotkań. Również osoby, co, do których istnieje podejrzenie, że są sprawcami przemocy, były wzywane na spotkania zespołu i /lub grupy roboczej, jednak niewielka ilość tych osób przybywała na takie spotkanie. Osoby, które przybyły na spotkania miały tworzony plan pracy, zawsze kierowane były do psychologa, terapeuty oraz wskazywaną miały możliwość skorzystania ze spotkań z programu dla sprawców przemocy organizowany przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie we Wrocławiu.  

      W I półroczu 2019 roku wszyscy członkowie zespołu i/lub grupy roboczej zdecydowali o zamknięciu 9 procedur Niebieskich Kart, w związku z ustaniem przemocy w rodzinie i uzasadnionym przypuszczeniem o zaprzestaniu dalszego stosowania przemocy w rodzinie oraz po zrealizowaniu indywidualnego planu pomocy lub rozstrzygnięciem o braku zasadności podejmowania działań w tym: 2 karty przekazano do innych Zespołów ze względu na niezamieszkiwanie osób na naszym terenie.

      Obecnie prowadzona jest procedura w 23 środowiskach rodzinnych, w tym: z lat poprzednich, tj. 2016 - 1 procedura ,  2017 - 3 procedury,  2018 - 8 procedur, 2019- 10 oraz do dnia dzisiejszego wpłynęła 1 nowa wypełniona Niebieska Karta.

Do głównych zadań Zespołu Interdyscyplinarnego na rzecz Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie należy w szczególności:

  1. Ocena sytuacji problemowej osoby indywidualnej, rodziny, grup problemowych lub środowiska znajdujących się w sytuacji kryzysowej i wypracowanie sposobu postępowania, który będzie miał na celu przywrócenie integralności rodziny, lub środowiska oraz możliwości realizowania ich funkcji, oraz podejmowanie działań w tym celu przewidzianych przepisami prawa

2) Udzielanie pomocy, a w zależności od potrzeb poradnictwa socjalnego, prawnego, psychologicznego osobom, rodzinom, grupom problemowym i środowisku, które mają trudności lub wykazują potrzebę wsparcia w rozwiązywaniu swoich problemów.
3) Podejmowanie interwencji w przypadku przemocy domowej i uruchamianie procedur mających na celu jej powstrzymanie.

4) Udzielanie pomocy dzieciom doświadczającym i będących świadkami przemocy w rodzinie.

5) Podejmowanie wspólnych działań w ramach procedury „Niebieska karta”.

W ramach Zespołu realizowane mogą być także:

1) Tworzenie lokalnych zintegrowanych programów i kampanii profilaktycznych m. in. z zakresu problemów uzależnień, bezrobocia, trudności wychowawczych, przestępczości i innych zagadnień lokalnej polityki społecznej.

2) Inicjowanie badań, diagnoz w tym wspólnego diagnozowania osób indywidualnych i środowiska, którego problem dotyczy oraz ekspertyz wspierających prace Zespołu w danym obszarze.

3) Tworzenie grup roboczych w celu rozwiązywania problemów związanych
z wystąpieniem przemocy w rodzinie w indywidualnych przypadkach.

Zespół działa przy Ośrodku Pomocy Społecznej w Sobótce, który zapewnia jego obsługę administracyjną.

ul. Strzelców 2/1
tel.: 71 3162 829
e-mail: zespol_interdyscyplinarny.sobotka@op.pl

 

Otrzymują:

1 x Burmistrz MiG Sobótka

1 x a/a

Sporządziły:Jadwiga Bryłkowska i Katarzyna Dwornik- Piszczałka

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Katarzyna Dwornik- Piszczałka 11-08-2021 12:35
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 11-08-2021
Ostatnia aktualizacja: Katarzyna Dwornik- Piszczałka 11-08-2021 13:32