Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Ośrodek Pomocy Społecznej w Sobótce
System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

System eWrota

eWrota
BIPy jednostek organizacyjnych.

INFORMACJA Z PRZEBIEGU WYKONANIA PLANU FINANSOWEGO ZA I PÓŁROCZE 2020 ROKU

Sobótka, dnia 2020-07-29   

OPS. 033.DBF. 10 .2020

 

INFORMACJA

z przebiegu wykonania planu finansowego Ośrodka Pomocy Społecznej w Sobótce za I półrocze 2020 roku

 

      Zgodnie z ustawę o pomocy społecznej Ośrodek Pomocy Społecznej realizuje zadania własne gminy, własne o charakterze obowiązkowym, zadania zlecone i zadania wynikające z programów rządowych. Dotyczą one pomocy osobom i rodzinom, które znalazły się w trudnej sytuacji życiowej i nie są w stanie samodzielnie jej rozwiązać wykorzystując własne środki, możliwości i uprawnienia.

        Celem pomocy społecznej jest zaspokajanie niezbędnych potrzeb życiowych osób i rodzin oraz umożliwianie im bytowania w warunkach odpowiadających godności człowieka. Rodzaj, forma i rozmiar udzielanych świadczeń powinny być odpowiednie do okoliczności uzasadniających udzielenie pomocy, ale powinny także zostać uwzględnione, jeżeli odpowiadają, celom i aktualnym możliwościom pomocy społecznej. Ograniczenie świadczeń pomocy społecznej do niezbędnego minimum lub odmowa ich przyznania może nastąpić w razie stwierdzenia marnotrawstwa przyznanych świadczeń, ich celowego niszczenia bądź też marnotrawstwa własnych zasobów materialnych. Brak współdziałania osoby lub rodziny z pracownikiem socjalnym w rozwiązywaniu trudnej sytuacji, a także nieuzasadniona odmowa podjęcia pracy przez osobę bezrobotną, mogą stanowić podstawę do odmowy przyznania lub wstrzymania świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej. 

    Przyczyną udzielania pomocy osobom i rodzinom spełniającym kryterium dochodowe było m.in.:

  • potrzeba ochrony macierzyństwa lub wielodzietności
  • brak możliwości zatrudnienia
  • bezrobocia           
  • upośledzenie fizyczne i umysłowe
  • niepełnosprawności
  • długotrwała choroba
  • ubóstwa
  • bezdomności
  • bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzeniu gospodarstwa domowego, zwłaszcza w rodzinach wielodzietnych i niepełnych
  • alkoholizm
  • trudności w przystosowaniu się do życia po opuszczeniu zakładu karnego
  • przemoc
  • zdarzenia losowego
  • inne

Ośrodek realizuje także inne zadania zapisane w innych ustawach, tj.:

-  Ustawa o przeciwdziałaniu narkomanii

- Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi

- Ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie 

- Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej

- Ustawa o świadczeniach rodzinnych

- Ustawa o postępowaniu wobec dłużników

- Ustawa o pomocy osobom uprawnionym do alimentów

- Ustawa o świadczeniach zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych

- Ustawa o dodatkach mieszkaniowych

- Ustawa prawo energetyczne

- Uchwała Rady Ministrów w sprawie ustanowienia wieloletniego programu wspierania finansowego gmin w zakresie dożywiania „ Posiłek w szkole i w domu” na lata 2019-2023

- Ustawa o Karcie Dużej Rodziny

- Ustawa o systemie oświaty

- Ustawa o pomocy państwa w wychowaniu dzieci

- Rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Rady w sprawie szczegółowych warunków realizacji rządowego programu "Dobry start"

            - Ustawa o osobach starszych

            - Ustawa o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem”

         W I połowie 2020 roku pomocą objęto około 4400 osób tj. około 1200 rodzin. Udzielono różnych form pomocy wynikających z ustaw, zarówno w postaci świadczeń pieniężnych, rzeczowych, usług opiekuńczych jak i w postaci pracy socjalnej (prowadzenie rodziny, porady, pomoc w załatwianiu spraw sądowych, urzędowych, kierowanie na komisje do spraw orzekania o stopniu niepełnosprawności, itp.).

Plan ogółem  -  23.101.711,00     -    wydatkowano  ogółem  kwotę  -   10.255.400,12 :

Dział 851 -            43.938,79

Dział 852 -       1.406.322,94

Dział 854  -           21.210,48

Dział 855  -      8.783.927,91

w tym:

- zadania własne            plan -     3.177.400,00         wykonanie  -    1.406.236,54    tj. 44,3 %   

- zadania własne z dot.  plan -        669.000,00         wykonanie  -       322.584,30    tj. 48,2 %

- zadania zlecone           plan -   19.255.311,00         wykonanie  -    8.526.579,28    tj. 44,3 %

Udzielono  30.043   świadczeń  na kwotę   9.393.943,49

w tym:

- zadania własne                   9.075      świadczeń  –  na kwotę       728.227,14

- zadania własne z dotacji     6.223     świadczeń  –  na kwotę        234.384,30   

- zadania zlecone                 20.362     świadczeń  –  na kwotę     8.431.332,05

+ utrzymanie  ośrodka  na kwotę   861.456,63

- zadania własne                 -      678.009,40

- zadania własne z dotacji   -        88.200,00

- zadania zlecone                -        95.247,23

OGÓŁEM  w  ramach zadań własnych  wydatkowano kwotę    1.728.820,84           

Udzielono   9.681 świadczeń na kwotę 962.611,44  ( 728.227,14 własne +  234.384,30 z dotacji)  +  utrzymanie  –  766.209,40  ( 678.009,40  własne  +  88.200,00  z dotacji). 

OGÓŁEM  w  ramach zadań zleconych wydatkowano  kwotę   8.526.579,28   

Udzielono 20.362 świadczeń na kwotę 8.431.332,05 plus 95.247,23 na utrzymanie w rozdz. 85215, 85501, 85502, 85503 oraz w rozdz.85513. 

      Wykonanie planu działalności ośrodka w I połowie 2020 roku kształtowało się następująco w poszczególnych rozdziałach:

Rozdz. 85153 – zwalczanie narkomanii

Podstawa prawna:  art.  4 1  ustawy z dnia 2 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2018 r., poz. 2137 ze zm. ), art. 10 ustawy z dnia  29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz.U. z 2019 r., poz. 852 ze zm) oraz ustawa z dn. 11.09.2015 o zdrowiu publicznym oraz Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 04.08.2016 w sprawie Narodowego Programu Zdrowia na lata 2016-2020 ( Dz.U. z 2016 r. nr 1492 ) oraz Uchwała Nr  XIII/138/19 Rady Miejskiej w Sobótce z dnia 30 grudnia 2019 r. w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych dla Miasta i Gminy Sobótka na rok 2020 oraz Uchwała Nr XIII/139/19 Rady Miejskiej w Sobótce z dnia 30 grudnia 2019 r. Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii dla Miasta i Gminy Sobótka na rok 2020 - zadanie własne gminy 

Plan    -     26.000,-               wykonanie     -      0

Zrealizowano następujące działania:

Psycholog- prowadzenie porad w Punkcie Konsultacyjnym, rachunek wpłynął dopiero w miesiącu lipcu 2020 roku.

Rozdz. 85154 – przeciwdziałanie alkoholizmowi

Podstawa prawna: art.  4¹ ustawy z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tj. Dz.U. z 2018 r.  poz. 2137 ze zm.) art.6 ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie ( Dz.U. z 2020 poz. 218 ze zm.) oraz ustawa z dn. 11.09.2015 o zdrowiu publicznym oraz Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 04.08.2016 w sprawie Narodowego Programu Zdrowia na lata 2016-2020 ( Dz.U.  z 2016 r. nr 1492 ) oraz Uchwała Nr  XIII/138/19 Rady Miejskiej w Sobótce z dnia 30 grudnia 2019 r. w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych dla Miasta i Gminy Sobótka na rok 2020 oraz Uchwała Nr XIII/139/19 Rady Miejskiej w Sobótce z dnia 30 grudnia 2019 r. Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii dla Miasta i Gminy Sobótka na rok 2020 - zadanie własne gminy oraz
Podstawa prawna: art.  6 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz.U. z 2020 r. poz. 218 ze zm.) oraz Uchwała Nr II/15/18 Rady Miejskiej w Sobótce z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz ofiar przemocy w rodzinie dla Miasta i Gminy Sobótka na lata 2019-2020 - zadanie własne gminy

Plan   -   264.000,00           wykonanie     -    43.938,79       tj. 16,6  %

          Wydatki zawiązane z realizacją Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie zostały podzielone zadaniowo i obejmowały w szczególności:

     Profilaktyka uzależnień to dwa obszary zadań, którymi zobowiązana jest zająć się gmina. Jednym z nich jest zapobieganie zjawiskom uzależnień i przemocy w rodzinie a drugim pomoc osobom dotkniętym tym problemem. Profilaktyka ogólna skierowana jest do wszystkich mieszkańców gminy i obejmuje cały przekrój społeczeństwa. Są to działania mające kształtować postawy moralne, kreować sposoby spędzania wolnego czasu i uczyć asertywności w stosunku do środków psychoaktywnych. Działania prowadzone w ramach tego obszaru to np. zajęcia na świetlicach wiejskich, zajęcia w klubach sportowych, zajęcia pozalekcyjne w szkołach, a także kampanie ogólnospołeczne.

Do realizacji przyjęto programu profilaktyki uniwersalnej realizowane poprzez:

  1. Zajęcia profilaktyczne w szkołach, to zajęcia pozalekcyjne prowadzone przez realizatorów w kwocie po 25 zł/ godz. oraz dodatkowo kwoty tzw. „Rzeczówki”, na zakup niezbędnych środków do prowadzenia zajęć. Wynagrodzenie dla realizatorów naliczane jest na podstawie zestawień godzin potwierdzonych przez Dyrektorów szkół. Programy realizowane są w następujących szkołach:
  • SP w Świątnikach 7 programów
  • SP w Rogowie Sobóckim 6 programów
  • SP Nr 2 w Sobótce 1 program
  • SP Nr 1 w Sobótce 3 programy, w tym: 1 program dla uczniów 8 klas ze wszystkich szkół ( tzw. Zielona Szkoła)
  • Niepubliczna Szkoła Podstawowa w Rękowie- 1 program   
  1. Zajęcia pozalekcyjne sportowe prowadzone są w świetlicach wiejskich, hali Zespołu Szkolno- Przedszkolnego w Sobótce i w terenie. Zajęcia realizowane są w ilości średnio po 6 godzin tygodniowo (2 x po 3 godz.). Realizatorzy otrzymują wynagrodzenie w cenie 25 zł/ godzinę. Należność za zajęcia dokonywana jest na podstawie rachunków do podpisanych umów, potwierdzonych przez sołtysów i dyrektorów szkół. Do umów dopisana jest również kwota „ Rzeczówki ” płatna na podstawie faktur przelewowych. Zajęcia prowadzone są w następujących miejscowościach:
  • Tenis stołowy Będkowice
  •  Badminton Sobótka
  • Karate Sobótka
  • Judo Sobótka
  • Kolarstwo Sobótka
  1. Zajęcia pozalekcyjne w świetlicach środowiskowych realizowane są w ilości średnio po 6 godzin tygodniowo (2 x po 3 godz.). Realizatorzy otrzymują wynagrodzenie w cenie 25 zł/ godzinę. Należność za zajęcia dokonywana jest na podstawie rachunków do podpisanych umów, wykonanie, których potwierdzają sołtysi. Zajęcia takie odbywają się w następujących miejscowościach:
  • Świetlica w Sulistrowicach- realizacja zajęć w Będkowicach
  • Świetlica w Sobótce Zachodniej
  • Świetlica w Siedlakowicach

     Do realizacji zajęć profilaktycznych świetlice wyposażane są w niezbędne materiały. Dokonuje się zakupu dla wszystkich świetlic, następnie (w zależności od potrzeb), rozdzielane są przez pracownika zajmującego się realizacją gminnego programu przeciwdziałania alkoholowi, narkomani i przemocy. Są to różnego rodzaju przybory szkolne, materiały artystyczne, kredki, bloki rysunkowe, papier kolorowy, gry itp. a także słodycze.

Wynagrodzenie dla realizatorów zajęć płatne jest po przedłożeniu rachunku przez prowadzących z rozliczeniem godzin podpisanym i potwierdzonym przez sołtysa lub dyrektora szkoły (zajęcia na hali sportowej). Rachunki składane są w okresach minimum dwumiesięcznych. Ilości godzin realizacji wynikają z zawartych umów, opracowanych na podstawie założonych przez realizatorów programów. Realizatorami zajęć są osoby uprawnione do prowadzenia zajęć z dziećmi ( pedagogowie i instruktorzy sportowi).

Poniżej przedstawiam tabelę dotyczącą poszczególnych zajęć na świetlicach:

Nazwa placówki/świetlicy

Nazwa programu

Ilość godzin zrealizowanych w okresie  I – VI  2020 roku

Świetlica Sala Caritas Sobótka oraz ZSP nr 2 w Sobótce

„ Pod prąd- Młodzi misjonarze”

 18 godzin

Świetlica w Siedlakowicach

„ Profilaktyczna świetlica dla dzieci”

  39  godzin

Świetlica w Sulistrowicach realizowane w Będkowicach

„ Cztery pory roku”

  51 godzin 

Świetlica Badmintona

Hala ZSP nr 1 oraz ZSP nr 2

„ Będę sportowcem, gram w badmintona- każdy tak może”

  39 godzin

Świetlica judo

Hala ZSP nr 1

„ Rozbudzanie i kształtowanie zainteresowań dzieci i młodzieży sportem, w szczególności JUDO poprzez uczestnictwo w zajęciach profilaktycznych realizowanych na terenie Miasta i Gminy Sobótka”

  18 godzin

Świetlica karate

Hala ZSP nr 1 oraz na stadionie

„ Dziękuję NIE”

44 godziny

Świetlica kolarska

W terenie lub Hala ZSP nr 1 oraz siłownia

„ Nuda nie dołuje gdy rowerem pedałuję- rowerem łatwiej 2020”

111 godzin

Świetlica tenisa stołowego w Będkowicach

 

„ Sport dobry na wszystko”

48 godzin

     Drugim obszarem jest ta część społeczeństwa, która boryka się z problemami związanymi uzależnieniem czy przemocą. Zadania gminy są tu jasno określone. Jest to m.in. zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych oraz udzielenie pomocy rodzinom, w których występuje problem uzależnień. W ramach pomocy terapeutycznej prowadzony jest Punkt Konsultacyjny, w którym pracuje:

  • 2-ch psychologów, poniedziałek ( praca w terenie) w godzinach 10.00-13.00, wtorek w godzinach 15.00-18.00, środa w godzinach 09.00-13.00 , czwartek w godzinach 9.30-12.30 , piątek w godzinach 09.00-13.00
  • pedagog, we wtorki w godzinach 13.00-16.00  i środa w godzinach 13.00-16.00
  • terapeuta uzależnień i współuzależnienia,  we wtorki w godzinach 07.30-10.30
  •  grupa wsparcia dla kobiet w sytuacji trudnej,  w niedziele w godzinach od 17.00-20.00
  • grupa motywująca do lecznictwa odwykowego, w każdy wtorek od 17.00 do 20.30
  • prawnik , przyjmuje co drugi i czwarty poniedziałek każdego miesiąca od 08.00-14.30.

             Punkt konsultacyjny działa przy Ośrodku Pomocy Społecznej i czynny jest przez 5 dni w tygodniu (od poniedziałku do piątku) przez wszystkie miesiące roku. Zatrudnieni specjaliści mieszkańcom naszej gminy nieodpłatnie udzielają pomocy, porad, wsparcia. 

Pracujący w punkcie zatrudnieni są na podstawie umów- zleceń, w których określona jest liczba godzin tygodniowo. Wynagrodzenia za pracę wypłacane są po przedstawieniu rachunku za zrealizowane godziny/dyżury. Ponadto ponoszone są koszty utrzymania pomieszczeń Punktu Konsultacyjnego, tj. czynsz, energia elektryczna, C.O, woda, ścieki i utrzymanie czystości oraz zakup wyposażenia pomieszczeń.   

         Praca z osobami uczęszczającymi na terapię, na spotkania ze specjalistami jest na bieżąco kontynuowana. Klienci umawiani są na kolejne spotkania, aby była trwałość terapeutyczna. Nowi pacjenci to osoby kierowane przez Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, pracowników socjalnych Ośrodka Pomocy Społecznej oraz Zespół Interdyscyplinarny Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie. Z relacji specjalistów liczba korzystających osób rośnie w stosunku do lat ubiegłych. Jest to spowodowane zarówno zwiększającym się zakresem problemów jak i zwiększoną świadomością społeczną o możliwości uzyskania pomocy psychologa czy terapeuty. W odbiorze społecznym wzrasta wiedza o tym, że uzależnienie i przemoc to choroba i trzeba ją leczyć.

     W rodzinach dotkniętych zjawiskiem przemocy, z osobami prowadzone są działania edukacyjne poprzez udział w terapii dla kobiet, spotkaniach ze specjalistami. Ponadto kierujemy takie osoby na szkolenie z kompetencji wychowawczych do Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie oraz Stowarzyszenia Akson we Wrocławiu. Ponadto pracownicy socjalni oraz asystent rodziny również edukują takie osoby, rodziny. 

     Osobom dotkniętym przemocą dzięki współpracy ze Stowarzyszeniami, instytucjami działającymi w innych miastach i gminach ( Wrocław, Wałbrzych), oferujemy skierowanie do tych placówek, gdzie osoby mają zapewnione całodobowe wsparcie wraz z zamieszkaniem. W międzyczasie staramy się pomóc takiej osobie w przydziale samodzielnego lokalu mieszkalnego na terenie naszej Gminy.

      Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych powołana Zarządzeniem Burmistrza Miasta i Gminy Sobótka nr 4.2019 r. liczy 5 osób.  Komisja realizuje zadania wynikające z ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.  Szczególnie z art. 13 i 15 polega na podejmowaniu Interwencji w przypadku naruszenia w/w przepisów. Praca Komisji, to także opiniowanie punktów sprzedaży alkoholu, kontrola poprawności warunków sprzedaży oraz podejmowanie czynności zmierzających do zastosowania wobec osoby uzależnionej od alkoholu obowiązku poddana się leczeniu. Procedura administracyjna przewiduje wzywanie na konfrontacje osoby zgłoszone na tzw. rozmowy.

     GKRPA zarejestrowanych ma 57 osób nadużywających alkoholu i łamiących ogólnie przyjęte normy społeczne, z czego 3 z 2020. 2 osoby zostały skierowane do podjęcia leczenia stacjonarnego. Leczenie odbywa się w Czarnym Borze oraz we Wrocławiu.

Zaproszono na rozmowy 6 osób ( osoby te zapraszano kilkukrotnie w trakcie I półrocza 2020).  Wydano 35 postanowienia pozytywne dot. opiniowania wniosków w sprawie o wydanie zezwoleń na sprzedaż bądź podawanie napojów alkoholowych. Wydając postanowienie Komisja udaje się na miejsce lokalizacji punktu, wykonuje pomiary zgodnie z Uchwałą oraz wykonuje dokumentację zdjęciową.

Komisja GKRPA odbyła 11 posiedzeń. Nie przeprowadzono żadnej terenowej kontroli poprawności i przestrzegania zasad i warunków korzystania z zezwolenia na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych zgodnie z planem kontroli , w związku z epidemią wirusa.

Poniższa tabela przedstawia rozbicie finansowe na poszczególne zadania.

L.p

Zadanie

      plan

wykonanie

 

OGÓŁEM

264.000,00

43.938,79

1.

Zwiększanie  dostępności  terapeutycznej  i  rehabilitacyjnej  dla  osób uzależnionych od alkoholu

29.200,00

7.722,37

1.1

Prowadzenie grupy motywującej do lecznictwa odwykowego        

                                    

10.010,00

3.025,00

1.2

Prowadzenie konsultacji  i pomocy terapeutycznej dla  osób uzależnionych i osób współuzależnionych                                

12.540,00

1.650,00

1.3

 Opłaty eksploatacyjne i administracyjne Punktu Konsultacyjnego

3.050,00

1.247,37

1.4

sprzątania pomieszczeń Punktu Konsultacyjnego

3.600,00

1.800,00

2.

Udzielanie rodzinom pomocy psychospołecznej i  prawnej

75.840,00

24.045,00

2.1

Prowadzenie porad  pedagoga w Punkcie Konsultacyjnym

                         

15.180,00

3.300,00

2.2

Prowadzenie porad  psychologa w Punkcie Konsultacyjnym

                        

30.360,00

11.385,00

2.3

Prowadzenie postępowań administracyjnych wobec zgłaszanych do Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów  Alkoholowych osób nadużywających alkoholu; zlecanie wywiadów środowiskowych,  kontakt z OPS i Policją, rozmowy profilaktyczne i motywujące, skierowania na badania sądowo-psychiatryczne w przedmiocie  uzależnienia od alkoholu, kierowanie do sądu wniosków o zobowiązanie do leczenia odwykowego. W szczególnych sytuacjach rodzinnych (np. dobro małoletnich  dzieci) pokrywanie kosztów związanych z zabiegiem  wszyciem Esperalu.  Wydawanie opinii przez biegłych lekarzy w sprawie uzależnienia

Zasady wynagradzania członków GKRPA – członkowie  Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych otrzymują wynagrodzenie za realizację zadań określonych w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi w wysokości 20 % minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązującego w danym okresie miesięcznie. Wynagrodzenie wypłacane jest na podstawie list wypłat sporządzonej na podstawie listy obecności na posiedzeniach komisji. Członkowi nieobecnemu na posiedzeniu wynagrodzenie nie przysługuje.

Wydatki  rzeczowe na działalność GKRPA (papier,toner,segregatory itp.

 

 

 

 

 

1.000,00

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

24.960,00

 

 

1.340,00

 

 

 

 

 

0

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9.360,00

 

 

0

2.4

Szkolenie członków GKRPA

3.000

0

3.

Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych.

 

104.162,00

 

6.425,00

3.1

Prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych

 

35.850,00

 

3.725,00

3.1.1

Badminton                                             

                                           

7.000,00

975,00

3.1.2

Karate                                                         

7.050,00

1.100,00

3.1.3

Kolarstwo                                           

12.400,00

0

3.1.4

Judo                                                       

4.000,00

450,00

3.1.5

Tenis Stołowy   Będkowice       

                                               

5. 400,00

1.200,00

3.2

Kontynuacja i uruchamianie nowych programów profilaktycznych w świetlicach środowiskowych

14.800,00

2.700,00

3.2.1

Świetlica Siedlakowice              

          5.750,00       

975,00

3.2.2

Świetlica  harcerska            

2.650,00

450,00

3.2.3

Świetlica Sulistrowice          

          5.400,00

1.275,00

3.2.5

Środki rzeczowe do prowadzenia świetlic

          1.000,00

0

3.3

Realizacja na terenie szkół i innych placówek opiekuńczo- wychowawczych programów profilaktycznych dla dzieci i młodzieży

 

38.312,00

 

0

3.3.1

Szkoła Podstawowa  Nr 2    ( 1 program)

1.002,00

0

3.3.2

Szkoła Podstawowa w Rogowie Sobóckim ( 6 programów)

4.030,00

0

3.3.3

Szkoła Podstawowa w Świątnikach ( 7 programów)

11.380,00

0

3.3.4

Szkoła Podstawowa Nr 1 (2 programy)

 

12.000,00

0

3.3.5

Niepubliczna Szkoła Podstawowa w Rękowie 

10.500,00

0

3.4

Udział w kampaniach edukacyjnych- Komisariat Policji

2.000,00

0

3.5

Szkolenia, warsztaty profilaktyczne dla szkół ( szkolenia nauczycieli)

2.000,00

0

3.6

Fundacja Choreia

11.200,00

0

4.

Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie – pomoc dla ofiar przemocy

31.250,00

5.000,00

4.1

Psychoterapia w grupie dla kobiet w trudnej sytuacji

8.250,00

0

4.2

Dyżur psychologa ( przemoc)

11.000,00

0

4.3

Pomoc Prawna   

Co drugi i czwarty poniedziałek każdego miesiąca

12.000,00

5.000,00

5

Przeciwdziałanie przemocy w szkołach

14.478,00

0

5.1

Zielona szkoła- integracja szkół

14.478,00

0

6

Zespół interdyscyplinarny Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie

3.000

0

6.1

Szkolenie członków ZI

3.000

0

7

Wydatki związane z pokryciem kosztów ZUS pracodawcy od umów zleceń

6.070

746,42

Rozdz. 85202 – domy pomocy społecznej

Podstawa prawna: art. 17 ust. 1 pkt 16,  art. 54, art. 60-64 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy Społecznej ( tj. Dz. U. z 2019 r. poz. 1507 ze zm. ).-  zadanie własne gminy

Plan –    564.000,00                  wykonanie -   312.841,98         tj.  55,4 %

Udzielono  115  świadczeń

W domach pomocy społecznej  umieszczonych  było 20 osób.

Osoba wymagająca całodobowej opieki z powodu wieku, choroby i niepełnosprawności, niemogąca samodzielnie funkcjonować w codziennym życiu, której nie można zapewnić niezbędnej pomocy w formie usług opiekuńczych, a także w przypadku, gdy rodzina nie może lub nie jest w stanie sprawować opieki, powinna zostać skierowana do domu pomocy społecznej. W przypadku osób pozostających w rodzinach istnieje obowiązek alimentacyjny i partycypowanie rodzin (małżonek, zstępni i wstępni) w finansowaniu utrzymania w domu pomocy społecznej. Średni koszt utrzymania w DPS w I połowie 2020 r. wynosi 3.424,68,- zł miesięcznie, przy czym kierowany ponosi koszt w wysokości 70% swojego dochodu, pozostałą kwotę, powyżej 300% kryterium dochodowego (powyżej  1584 ,- zł) ponosi rodzina. W przypadku, gdy dochód rodziny nie pozwala na pokrycie kosztów utrzymania różnicę uiszcza gmina.

Koszt pobytu w domu pomocy społecznej określa uchwała Rady Powiatu na dany rok. Opłata ta wzrasta każdego roku w miesiącu styczeń/luty/ marzec.

      W poniższej tabeli przedstawiamy dane o domach pomocy Społecznej, w których przebywali nasi podopieczni w I połowie 2020 roku.

Lp.

Nazwa domu pomocy Społecznej

Typ domu pomocy Społecznej

Pełny miesięczny koszt pobytu

Liczba osób

1

Dom Pomocy Społecznej w Krośnicach

 

Dla osób przewlekle psychicznie chorych

3.401,94

1

2

Dom Pomocy Społecznej w Borzygniewie

 

Dla osób w podeszłym wieku

3.500,00

5

3

Dom Pomocy Społecznej w Opolnicy

Dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie

 

4.001,00

4

4

Dom Pomocy Społecznej we Wronińcu

 

Dla osób przewlekle psychicznie chorych

3.997,89

2

5

Dom Pomocy Społecznej w Ludwikowicach Kłodzkich

 

Dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie

3.910,83

1

6

Dom Pomocy Społecznej w Bielawie

Dla przewlekle somatycznie chorych

 

3.699,00

2

7

Powiatowy Dom Pomocy Społecznej w Ostrowinie

 

Dla osób niepełnosprawnych intelektualnie

3.910,00

1

8

Dom Pomocy Społecznej w Rościsławicach

 

Dla osób przewlekle psychicznie chorych

3.640,00

2

9

Dom Pomocy Społecznej w Żarowie

 

Dla osób w podeszłym wieku

3.400,00

2

Rozdz. 85213 – składki na ubezpieczenie zdrowotne

Podstawa prawna: art. 17 ust. 1 pkt. 20 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1507 ze zm.) oraz art. 66 ust. 1 pkt. 26,28,28a,28b,30; art. 73 pkt. 9, 10,10a,13; art. 75 pkt. 10-12; art. 79; art. 81 pkt. 8 ust. 7,8,9,9b,9c ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. z 2019r. poz. 1373 ze zm.) - zadanie własne, zadania własne z dotacji

Plan ogółem  -  32.400,00         wykonanie  –    12.170,80      tj. 37,6  %   

w tym:

- zadania własne

Plan     –      1.200,00                wykonanie    -              0          tj.  0 %       

- zadania własne z dotacji:

Plan    –    31.200,00                 wykonanie   –    12.170,80      tj. 39 %

Udzielono   247  świadczeń :  (własne z dotacji – 247 ;  własne - 0).

Rozdz. 85214 - zasiłki i pomoc w naturze oraz składki na ubezp. emer.- rent.

Podstawa prawna: art. 7, art. 8, art. 17 ust. 1 pkt 4,5,6,7,15 art. 17 ust. 2 pkt 1, art. 38-44 ustawy  z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1507 ze zm.) - zadanie własne gminy i zadania własne z dotacji

Plan ogółem – 237.800,00         wykonanie  –    100.844,10      tj. 42,4 %

w tym:

- zadania własne

Plan     –         142.000 ,00        wykonanie  –       60.359,72      tj. 42,5 %

- zadania własne z dotacji

 Plan -               95.800,00          wykonanie  -      40.484,38       tj. 42,3 %       

Udzielono  951  świadczeń   ( 832 - zadania własne ,  119 - zadania własne z dotacji)

1. Zasiłki okresowe przyznawane są w szczególności osobom pozostającym bez środków utrzymania, ze względu na długotrwałą chorobę, niepełnosprawność, bezrobocie oraz tym, u których występuje brak możliwości nabycia świadczeń z tytułu innych systemów zabezpieczeń.

2. Zasiłek celowy przyznawany jest w szczególności na cele takie jak zakup żywności, leków i leczenia, opału, odzieży, dofinansowanie opłat mieszkaniowych (woda, energia), konsultacje lekarskie dla dzieci, zabiegi rehabilitacyjne dla osób niepełnosprawnych, usuwanie skutków zdarzeń losowych (pożary, zalania), zakup materiałów do niezbędnych napraw mieszkań.

Pomoc w formie zasiłku przyznawana jest również osobie lub rodzinie, które poniosły straty w wyniku klęski żywiołowej lub ekologicznej. W szczególnych przypadkach, uzasadnionych społecznie, Ośrodek przyznaje zasiłek celowy na zasadach specjalnych osobom przekraczającym kryterium dochodowe określone w art. 8 ust.1 ustawy o pomocy społecznej.

Do najczęściej udzielanej przez tutejszy Ośrodek pomocy rzeczowej należy przyznanie zasiłku na zakup opału w okresie zimowym, zakup leków, odzieży, żywności.

Były to następujące formy pomocy:

Z A S I Ł K  I :

ILOŚĆ ŚWIADCZEŃ

KWOTA

-okresowe i okresowe z dotacji

119

40.484,38

-leki i koszty leczenia,

65

12.550,00

-żywność

54

9.550,00

-odzież, obuwie

6

1.100,00

-opał

12

3.050,00

-remont, malowanie mieszkania

1

350,00

- bilety miesięczne, dojazdy w poszukiwaniu pracy, dojazdy do szpitala, lekarza

1

50,00

-koszty energii elektrycznej, gazu, wody, eksploatacja mieszkania, art. gospo.dom

45

6.750,00

- środki czystości i higieniczne dla dorosłych i dzieci, odżywki, pampersy dla dziecka

7

1.300,00

- pokrycie opłaty za pobyt w schroniskach, noclegowniach – jedno świadczenie to jeden dzień pobytu ( ilość osób 6)

640

25.501,39

- pogrzeb

0

0

- zdjęcia do dowodu, wyrobienie dowodu

0

0

- zdarzenie losowe ( koronawirus)

1

158,33

-w tym celowe specjalne

            z przeznaczeniem na;

31

8.150,00

-leki

16

4.500,00

-opał

3

1.000,00

- odzież i obuwie

1

100,00

-żywność

3

550,00

- eksploatacja mieszkania, remont

8

2.000,00

- środki czystości, środki higieniczne

0

0

Rozdz. 85215 – dodatki mieszkaniowe i dodatki energetyczne

Podstawa prawna:
dodatki mieszkaniowe - art. 2-3, art. 5-7  ustawy z dnia 21 czerwca 2001r. o dodatkach mieszkaniowych (Dz.U. z 2019r.  poz. 2133 z późniejszymi zmianami) oraz  Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 grudnia 2001r. w sprawie dodatków mieszkaniowych (Dz.U.  z 2001r. Nr 156, poz.1817 z późniejszymi zmianami)  - zadanie własne gminy
dodatki energetyczne – art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych (Dz. U. z 2019 roku, poz. 2133 ze zm.) oraz obwieszczenie Ministra Energii z dnia 11 kwietnia 2019 r. w sprawie wysokości dodatku energetycznego obowiązującej od dnia 1 maja 2019 r. do dnia 30 kwietnia 2020 r. (M.P. z 2019 r. poz. 402) oraz obwieszczenie Ministra Energii z dnia 10 kwietnia 2020 r. w sprawie wysokości dodatku energetycznego obowiązującej od dnia 1 maja 2020 r. do dnia 30 kwietnia 2021 r. ( M.P. z 2020 r. poz. 374) – zadanie zlecone

Plan ogółem  –  247.846,00       wykonanie   –    117.313,31      tj. 47,3 %

w tym:

Zadania własne:

Plan  -                243.000,00       wykonanie  –     112.943,41       tj. 46,5 %

Dodatek mieszkaniowy przysługuje osobom, na podstawie jednego z tytułów wymienionych w art. 2 ust. 1 w/cyt. ustawy, jeżeli średni miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego w okresie 3 miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku o przyznanie dodatku mieszkaniowego nie przekracza 175% kwoty najniższej emerytury (od 01.03.2020 r. najniższa emerytura wynosi 1.200,00 zł) w gospodarstwie jednoosobowym i 125% tej kwoty ( 1.500,00 zł) w gospodarstwie wieloosobowym, obowiązującej w dniu złożenia wniosku z zastrzeżeniem art.6 ust.8.

Miesięcznie z dodatków korzysta ok.  120 osób/rodzin.

zadania zlecone – dodatki energetyczne:

Plan ogółem  -      4.846,00           wykonanie   -    4.369,90      tj.  90,2 %     

w tym:

- koszt świadczeń:

Plan               -      4.752,00           wykonanie    -    4.284,24      tj.  90,2 % 

Koszty związane z realizacją  w/w zadania zleconego:

Plan               -           94,00           wykonanie    -         85,66       tj. 91 %

Dodatek energetyczny przysługuje osobom, które mają przyznany dodatek mieszkaniowy oraz są stroną umowy z przedsiębiorstwem energetycznym i zamieszkują w lokalu, do którego dostarczana jest energia elektryczna. Dodatek energetyczny przyznaje się na czas obowiązywania decyzji przyznającej dodatek mieszkaniowy – maksymalnie 6 miesięcy.

Ustawa oraz obwieszczenie regulują wysokość kwot dodatku energetycznego następująco, kwoty obowiązują od 01.05.2019 do 30 kwietnia 2020 :

- dla gospodarstw domowych jednoosobowych:  11,37 zł/miesiąc

- dla gospodarstw 2-4 os.:  15,80 zł/miesiąc

- dla gospodarstw 5 i więcej os.:  18,96 zł/ miesiąc

oraz obwieszczenie z dnia 10 kwietnia 2020 roku reguluje wysokość kwot dodatku energetycznego następująco, kwoty obowiązują od 01.05.2020 do 30 kwietnia 2021 :

- dla gospodarstw domowych jednoosobowych : 10,94 zł/miesiąc

- dla gospodarstw 2-4 os.: 15,19 zł/miesiąc

- dla gospodarstw 5 i więcej os.: 18,23 zł/ miesiąc

Miesięcznie z dodatku energetycznego korzysta ok. 63 osób/rodzin.

Udzielono  828  świadczeń :  ( zadania zlecone – 295  własne -   533 )

Rozdz. 85216- zasiłki stałe

Podstawa prawna: art. 17 ust. 1 pkt. 19, art. 37 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1507 ze zm. ) -   zadanie własne gminy i zadania własne z dotacji

Plan  ogółem  -  285.000,00          wykonanie   -    141.431,12     tj. 49,6 %

w tym:

zadania własne:

Plan   -         3.000,00                   wykonanie   -          0                tj.  0 %

- zadania własne z dotacji:

Plan   -      282.000,00                   wykonanie   -    141.431,12      tj. 50,2 %

Prawo do zasiłku stałego przysługuje osobie samotnie gospodarującej lub pozostającej w rodzinie, całkowicie niezdolnej do pracy z powodu wieku i niepełnosprawności (orzeczenie o stopniu niepełnosprawności), jeżeli dochód jest niższy od kryterium dochodowego określonego w art. 8 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej –, tj. 701, - zł dla osoby samotnie prowadzącej gospodarstwo domowe oraz 528, - zł na osobę w rodzinie.

Udzielono 240  świadczeń 42 osobom 

Rozdz. 85219 – ośrodki pomocy społecznej

Podstawa prawna: art. 15- 18 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1507 ze zm.)  -  zadanie własne gminy i zadania własne z dotacji

Plan ogółem:    1.387.200,00            wykonanie  –    676.090,81       tj. 48,7 %

w tym:

zadania własne             -  1.211.000,00      wykonanie  -      587.890,81    tj. 48,6 %    

dotacja  z DUW           -     176.200,00       wykonanie  -       88.200,00     tj. 50,1 %

w tym :

  Razem

wynagrodzenia osobowe dla 16 pracowników ( dyrektor, gł. księgowy, 1 inspektor, 1 starszy inspektor, 2 pracowników socjalnych, 6 specjalistów pracy socjalnej, 2 referentów, 2 opiekunki.

 

434.639,74

Dodatkowe wynagrodzenie roczne 

68.404,40

Pochodne od wynagrodzeń ZUS-y

97.264,88

Odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych

17.300,00

Wynagrodzenia bezosobowe (umowy zlecenia – usługi opiekuńcze + sprzątanie OPS)

16.026,00

Opłaty za usługi bankowe, pocztowe, telekomunikacyjne, remontowe, podróże służbowe, szkolenia, zakup materiałów biurowych, badania lekarskie, opłaty za usługi konserwacyjne, monitoring, ubezpieczenia i ekwiwalenty pracownicze (bhp).

Koszty energii elektrycznej, wody, ścieków, co, śmieci.  OPS jest obciążany notą obciążeniową wystawianą przez ZGKiM ‘ Ślęża” w Sobótce na podstawie wskazań liczników oraz zajmowanej powierzchni (co).

 

42.455,79

W  w/w kosztach utrzymania ośrodka pokryty został koszt usług opiekuńczych – 1.678  świadczeń na kwotę  69.943,03  :

- wynagrodzenia  +  dodatkowe  wynagr.  roczne                                   -    45.981,61

- pochodne od wynagrodzeń  ( ZUS)                                                       -    10.212,02

- odpis na ZFSS                                                                                       -      2.325,40

- umowa zlecenie                                                                               -    11.424,00

Usługi opiekuńcze świadczone były w 21 środowiskach średnio po 1,5 godziny u podopiecznego. 

Rozdz.  85230 – pomoc w zakresie dożywiania

Podstawa prawna: art. 7 , art. 8, art. 17 ust. 1 pkt. 3 i 14, art. 36 ust. 2 pkt j, art. 48, art. 48 b ust. 2 i 3 w związku z art. 101, art. 104 ust. 4, art. 106 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1507 ze zm. ), uchwała nr II/14/18 Rady Miejskiej w Sobótce z dnia 28 grudnia 2018 roku  w sprawie ustanowienia wieloletniego programu osłonowego w zakresie dożywiania „ Posiłek w szkole i w domu” na lata 2019-2023, Uchwały rady Miejskiej w Sobótce z dnia 28 grudnia 2018 roku w sprawie podwyższenia  kryterium dochodowego uprawniającego do korzystania z pomocy Społecznej przez osoby objęte rządowym programem „ Posiłek w szkole i w domu” na lata 2019-2023 w związku Uchwałą nr 140 Rady Ministrów z dnia 15 października 2018 roku w sprawie ustanowienia wieloletniego programu „ Posiłek w szkole i w domu” na lata 2019-2023- zadanie własne gminy i zadania własne z dotacji.

Plan ogółem:   109.800,00                   wykonanie   -     38.888,48      tj. 35,4  %

w  tym:

- zadania własne gminy

Plan   -               46.000,00                  wykonanie    -     15.558,48      tj.  33,8 %

- zadania własne z dotacji

Plan   -               63.800,00                  wykonanie    -     23.330,00      tj.  36,5 % 

Udzielono  5.525   świadczeń, w tym:

     - z dożywiania w placówkach szkolnych korzystało łącznie  67 dzieci: w tym: 62 dzieci z pięciu szkół podstawowych oraz w Przedszkolu Nr 1 w Sobótce,  oraz 1 dziecko w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Kątach Wrocławskich, 1 dziecko w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym nr 10 we Wrocławiu, 1 dziecko w Bursie „Goga” we Wrocławiu, 2 dzieci w Niepublicznej Szkole Podstawowej w Zachowicach + 12 osób dorosłych korzystało z ciepłych posiłków w tym: 11 osób  w stołówce w Szkole Podstawowej Nr 1 w Sobótce – 1.033 posiłków + 1 osoba dorosła przebywająca w Częstochowie – 120 posiłków.   

      - w ramach programu przyznano również zasiłki celowe na zakup żywności - liczba świadczeń 1.051   dla  34 rodzin

Rozdz. 85295- pozostała działalność   -  Klub Seniora

Plan ogółem –   60.000,00      wykonanie  -  6.742,34           tj.  11,2 %

Koszt  zakupu materiałów i wyposażenia   +   koszty eksploatacyjne  (energia, woda, ścieki, co ).

Rozdz. 85415- Pomoc materialna dla uczniów

Podstawa prawna: art. 90c ust.2 pkt. 2, art. 90e ust. 1-4, art. 90f, art. 90m, art. 90n ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2019 r. poz. 1481 z późn. zm.), Uchwała Nr XXXI/232/09 Rady Miejskiej w Sobótce z dnia 20 lutego 2009 roku w sprawie przyjęcia „Regulaminu udzielenia pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie Gminy Sobótka”- zadanie własne gminy i zadania własne z dotacji

     Świadczona jest przez gminę pomoc socjalna dla uczniów w formie stypendiów szkolnych i zasiłków szkolnych. Ma ona charakter rzeczowy, albo częściowej lub całkowitej refundacji wydatków poniesionych na potrzeby edukacyjne ucznia udokumentowanych rachunkami.
W trudnych sytuacjach losowych możliwe jest uzyskanie zasiłku szkolnego w formie świadczenia pieniężnego. Wydając decyzję administracyjną o wysokości stypendium, bierze się pod uwagę dochód na 1 osobę w rodzinie w wysokości 514, -zł netto, uzasadnienie rodzica bądź opiekuna oraz uwzględnia dodatkowo następujące okoliczności: występujące bezrobocie w rodzinie, obecność osób niepełnosprawnych, występowanie ciężkiej i długotrwałej choroby, wielodzietność w rodzinie, brak umiejętności wychowawczych, występowanie zjawisk patologii społecznej, a w szczególności alkoholizmu lub narkomanii, stanu rodziny niepełnej, wystąpienia zdarzenia losowego. Stypendia finansowane są z dotacji celowej z budżetu państwa, które Gmina otrzymuje w trakcie roku od Wojewody Dolnośląskiego, a także z budżetu Gminy.

Plan ogółem -  40.000,00         wykonanie  -      21.210,48      tj. 53 %

w tym:

- zadania własne

Plan  -              20.000,-           wykonanie   -        4.242,48      tj. 21,2%

- zadania własne z dotacji

Plan  -              20.000,-           wykonanie   -       16.968,00     tj. 84,8 % 

      Z pomocy korzystało łącznie  18 rodzin. Przyjęto łącznie 39 wniosków na okres od IX 2019- VI 2020 o udzielenie pomocy materialnej dla uczniów. Przyznanych zostało 228 świadczeń a udzielono  92 świadczeń - średnio od miesiąca stycznia do czerwca - 38 uczniom.

Rozdz. 85501 – świadczenie wychowawcze

Podstawa prawna: ustawa z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (Dz.U. z 2019 r. poz. 2924 ze zm.)  - zadania zlecone.

Plan   -    15.604.000,00               wykonanie  -     6.825.741,69      tj. ok. 43,7 %

W tym :świadczenia społeczne

Plan  -     15.491.400,00           wykonanie  -    6.778.388,10      tj. ok. 43,8 %

Udzielono  13.609   świadczeń.

Koszty związane z realizacją w/w zadania ( 1 pracownik) 

Plan  -        112.600,00                wykonanie  -            47.353,59        tj. 42  %

Założenia Programu:

  1. Świadczenie wychowawcze otrzymują rodzice, opiekunowie prawni lub opiekunowie faktyczni dziecka, (czyli tacy, którzy wystąpili do  sądu o jego przysposobienie) niezależnie od dochodu.
  2. Świadczenie przysługuje do ukończenia przez dziecko 18 lat.

Rozdz. 85502 – świadczenia rodzinne, świadczenia z funduszu alimentacyjnego oraz składki na ubezpiecz. emerytalne i rentowe

Podstawa prawna: ustawa z dnia 28 listopada 2003r. o świadczeniach rodzinnych ( tj. Dz. U . z 2018r.   poz. 2220 ze zm. ) oraz ustawa z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów ( tj. Dz. U. z 2018r.  poz.554 ze zm.)  -  zadania zlecone.

Plan ogółem   -    3.189.000,00         wykonanie -    1.683.949,33     tj.  52,8 %   

w tym:

- zadania własne

Plan  -                       13.000,00         wykonanie   -          6.329,75       tj. 48,7 %

- zadania zlecone

Plan  -                  3.176.000,00         wykonanie   -   1.677.619,58       tj. 52,8 % 

w tym: świadczenia społeczne

Plan   -                 3.082.700,00         wykonanie   -   1.629.976,21       tj.  52,9 %       

Udzielono  6.229    świadczeń.

Były to następujące świadczenia:

Rodzaj świadczeń pieniężnych

Ilość świadczeń

  K w o t a

- zasiłki rodzinne –

2.705

302.785,02

   dodatki:

-  urodzenie dziecka

7

7.000,00

- wychowawczy

107

42.026,78

-samotne wychowywanie dziecka

132

25.743,48

- kształcenie i rehabilitacja dziecka niepełnosprawnego

128

13.818,52

- rozpoczęcie roku szkolnego

140

               813,53

- podjęcie przez dziecko nauki w szkole poza miejscem zamieszkania - internaty

12

1.356,00

- dojazdy

327

21.167,44

- zasiłki pielęgnacyjne

972

209.384,35

-świadczenia pielęgnacyjne

242

434.825,00

-specjalny zasiłek opiekuńczy

57

34.438,00

-składki na ubezpieczenia społeczne od świadczeń

235

94.972,35

-rodzina wielodzietna

461

41.698,24

-jednorazowa zapomoga z tytułu urodzenia dziecka

22

22.000,00

- zasiłek dla opiekuna

12

7.440,00

-świadczenie rodzicielskie

175

161.987,50

- świadczenia z Funduszu Alimentacyjnego

495

208.520,00

Zasiłek rodzinny ma na celu częściowe pokrycie wydatków na utrzymanie dziecka.

Przysługuje rodzinom, w których miesięczny dochód netto na osobę nie przekracza 674 zł (lub kwoty 764 zł w przypadku, gdy członkiem rodziny jest dziecko niepełnosprawne).

Zasiłek rodzinny przysługuje na dziecko do 18 roku życia, (jeżeli się uczy – do 21 lat). Zasiłek rodzinny przysługuje również osobom kontynuującym naukę w szkole lub szkole wyższej, które mają orzeczony, co najmniej umiarkowany stopień niepełnosprawności – do ukończenia 24 roku życia. Zasiłek rodzinny wypłacany jest zarówno rodzicom, prawnym lub faktycznym opiekunom dziecka (do wniosku należy dołączyć informację sądu o toczącym się postępowaniu w sprawie o przysposobienie dziecka), jak i pełnoletniej osobie uczącej się.

      W przypadku, gdy dochód rodziny lub dochód osoby uczącej się przekracza kwotę uprawniającą daną rodzinę lub osobę uczącą się do zasiłku rodzinnego, o kwotę niższą lub równą kwocie odpowiadającej najniższemu zasiłkowi rodzinnemu przysługującemu w okresie, na który jest ustalany, zasiłek rodzinny przysługuje, jeżeli przysługiwał w poprzednim okresie zasiłkowym. W przypadku przekroczenia dochodu w kolejnym roku kalendarzowym zasiłek rodzinny nie przysługuje.

   Przedstawiamy poniżej wysokości przysługujących świadczeń:

Zasiłek rodzinny

95, 00

Na dziecko w wieku do ukończenia 5 roku życia

 

124, 00

Na dziecko w wieku powyżej 5 roku życia do ukończenia 18 roku życia.

 

135, 00

Na dziecko w wieku powyżej 18 roku życia do ukończenia 24 roku życia.

Dodatki do zasiłku rodzinnego z tytułu:

urodzenia dziecka

1000,00

Jednorazowy dodatek przysługuje do 12 m-ca życia dziecka

opieki nad dzieckiem w okresie korzystania z urlopu wychowawczego

400,00

Dodatek przysługuje za niepełne miesiące kalendarzowe, wypłaca się w wysokości 1/30 dodatku miesięcznego za każdy dzień.

samotnego wychowywania dziecka

193,00

Nie więcej jednak niż 386,00 zł na wszystkie dzieci.

265,00

Na dziecko legitymujące się orzeczeniem o niepełnosprawności lub orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności. Nie więcej jednak niż 546,00 zł na wszystkie dzieci.

wychowywania dziecka w rodzinie wielodzietnej

 95,00

Przysługuje na trzecie i następne dzieci uprawnione do zasiłku rodzinnego

kształcenia i rehabilitacji dziecka niepełnosprawnego

90,00

Na dziecko w wieku do 5 roku życia.

110,00

Na dziecko w wieku od 5 lat do ukończenia 24 roku życia.

rozpoczęcia roku szkolnego

100,00

Jednorazowy dodatek. Wniosek składa się do dnia zakończenia okresu zasiłkowego, w którym rozpoczęto rok szkolny albo roczne przygotowanie przedszkolne.

podjęcia przez dziecko nauki w szkole poza miejscem zamieszkania

69,00

Dodatek przysługuje w okresie pobierania nauki przez 10 miesięcy od września do czerwca następnego roku kalendarzowego. Przysługuje w związku z dojazdem z miejsca zamieszkania do miejscowości, w której znajduje się siedziba szkoły, w przypadku dojazdu do szkoły ponadgimnazjalnej, a także szkoły artystycznej, w której realizowany jest obowiązek szkolny i obowiązek nauki w zakresie nauki odpowiadającej nauce w szkole ponadgimnazjalnej.

113,00

Przysługuje w związku z zamieszkaniem  w miejscowości, w której jest siedziba szkoły, o której mowa wyżej oraz szkoły podstawowej lub gimnazjum w przypadku dziecka lub osoby uczącej się, legitymującej się orzeczeniem o niepełnosprawności lub o stopniu niepełnosprawności.

Inne świadczenia:

Jednorazowa zapomoga z tytułu urodzenia się żywego dziecka (becikowe)

1000,00

Zapomoga przysługuje: matce, ojcu lub opiekunowi prawnemu dziecka czy opiekunowi faktycznemu dziecka, jeżeli dochód rodziny w przeliczeniu na osobę nie przekracza kwoty 1922 zł.

Świadczenie rodzicielskie

1000,00

Świadczenie rodzicielskie przysługuje osobom, które nie otrzymują zasiłku macierzyńskiego lub uposażenia za okres ustalony przepisami Kodeksu pracy, jako okres urlopu macierzyńskiego, okres urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego lub okres urlopu rodzicielskiego. Uprawnionymi są m.in. bezrobotni (niezależnie od rejestracji lub nie w urzędzie pracy), studenci, a także wykonujący prace na podstawie umów cywilnoprawnych. Świadczenie przysługuje przez 52 tygodnie po urodzeniu dziecka w wysokości 1000 zł miesięcznie, a w przypadku urodzenia wieloraczków okres ten może być wydłużony nawet do 71 tygodni.
Świadczenie mogą otrzymywać także rodzice dzieci urodzonych przed 1 stycznia 2016 r.
Świadczenie niezależne od kryterium dochodowego.

      Koszty związane z realizacją w/w zadania za 1 pracownika zatrudnionego na podstawie umowy o pracę  przebywającego obecnie na urlopie  rodzicielskim + 1 pracownik zatrudniony  na zastępstwo.

Plan -    93.300,00           wykonanie -       47.643,37             tj.  51,1  %

Na koszty składają się wydatki na wynagrodzenia, dodatkowe wynagrodzenie roczne tzw.”13”, pochodne od wynagrodzeń, odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych.

Rozdz. 85503 – Karta Dużej Rodziny

Plan  -     165,00                  wykonanie -         164,61             tj. 99,8 %

Liczba złożonych wniosków 23 dla  64 osóbWydano 83 karty, w tym:  1 duplikat karty, 2 karty przedłużane, 16 kart wydanych w 2020 roku za 2019 rok oraz  4 karty oczekuje na odbiór z wniosków  złożonych  w 2020 roku.

Wydatkowana kwota została przeznaczona na zakup materiałów biurowych.

     Ogólnopolska Karta Dużej Rodziny to system zniżek dla rodzin wielodzietnych. Już od 16 czerwca 2014 każda rodzina, z co najmniej trójką dzieci na utrzymaniu może w swojej gminie złożyć wniosek o wydanie karty.

     Karta Dużej Rodziny przyznawana jest każdemu członkowi rodziny, także rodzinom zastępczym i rodzinnym domom dziecka. Rodzicom karta wydawana jest dożywotnio, dzieciom do ukończenia 18 lub 25 lat w przypadku kontynuowania nauki. Osoby niepełnosprawne otrzymają kartę na czas trwania orzeczenia o niepełnosprawności. Karta przyznawana jest bezpłatnie i bez względu na dochód.

      Od dnia 01 stycznia 2019 roku wniosek o kartę dużej rodziny, może złożyć każdy z rodziców, który w całym swoim życiu miał na wychowaniu, co najmniej trójkę dzieci.

Rozdz. 85504 -  Wspieranie rodziny  ( asystent rodziny - 1 pracownik )

Podstawa prawna: ustawa z dnia 09 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2019 r., poz. 1111z póź. Zm.  )  - zadania własne  
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 9 lipca 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków realizacji rządowego programu "Dobry start" ( Dz. U. z 2019 poz. 1343)- zadania zlecone

Plan ogółem –  515.000,00          wykonanie  -       33.107,71      tj.  6,4 %

w tym:

- zadania własne

Plan  -                68.000,00           wykonanie   -      33.107,71       tj. 48,7 %

Z pomocy Asystenta  korzystało 17 rodzin.

- zadania zlecone („ Dobry start „)

Plan  -              447.000,00            wykonanie   -            0              tj.   0 % 

w tym: świadczenia społeczne

Plan    -            432.200,00             wykonanie  -            0              tj.   0 %

Koszty związane z realizacją w/w zadania. 

Plan     -            14.800,00              wykonanie   -           0               tj. 0 %

Rozdz. 85508 – Rodziny zastępcze

podstawa prawna: ustawa z dnia 09 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2019 r., poz. 1111 z późn. zm. ) – zadanie własne

Plan   -            176.200,00                 wykonanie   -    80.207,60     tj.  45,5 %

Udzielono  259   świadczeń  dla  27 dzieci.

Rozdz. 85510 – Działalność placówek opiekuńczo – wychowawczych

Podstawa prawna: ustawa z dnia 09 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2019 r., poz. 1111 z późn. zm) – zadanie własne

Plan   -          250.000,00-                   wykonanie  -   142.073,47      tj.  56,8 %

Udzielono  41  świadczeń  dla   9  dzieci. 

Rozdz. 85513 – składki na ubezpieczenie zdrowotne

Podstawa prawna: art. 17 ust. 1 pkt. 20 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U.z 2019 r. poz.1507 ze zm.) oraz art. 66 ust. 1 pkt. 26,28,28a,28b,30; art. 73 pkt. 9, 10,10a,13; art. 75 pkt. 10-12; art. 79; art. 81 pkt 8 ust. 7,8,9,9b,9c ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. z 2019r. poz. 1373 z późniejszymi zmianami) oraz  z dnia 28 listopada 2003r. o świadczeniach rodzinnych (Dz.U. z 2018r.   poz. 2220 ze zm.) - zadanie zlecone

Plan ogółem  -  23.300,00         wykonanie  –    18.683,50         tj.  80  %  

Udzielono   146   świadczeń.

WYKONANIE DOCHODÓW:   zgodnie  ze sprawozdaniami  Rb-27S,  Rb-27ZZ

Ośrodek Pomocy Społecznej w  I półroczu 2020 r. uzyskał następujące dochody:

OGÓŁEM :

110.095,32

Budżet  gminy :

29.843,49

Odpłatność za DPS

1.500,00

Odpłatność za usługi opiekuńcze

11.816,55

Zaliczka alimentacyjna  50% zwrotu od komornika

635,80

Fundusz alimentacyjny  40% zwrotu od komornika

15.863,15

Opłata za duplikat KDR

0,48

Zwrot z ZUS za lata ubiegłe

27,51

Budżet państwa :

80.251,83

Nienależnie pobrany zasiłek okresowy za lata ubiegłe  WD

417,85

Nienależnie pobrany zasiłek stały  za lata ubiegłe

548,00

Zwrot składek zdrowotnych z ZUS (zasiłkobiorcy) za lata ubiegłe

747,11

Odsetki od nienależnie pobranych świadczeń  500+

30,05

Nienależnie pobrane  świadczenia 500+  za lata ubiegłe

500,00

Odsetki od nienależnie pobranych świadczeń rodzinnych

61,69

Nienależnie pobrane  świadczenia rodzinne  za lata ubiegłe

9.826,68

Opłata za duplikat KDR

9,08

Zaliczka alimentacyjna  50% zwrotu od komornika

635,80

Fundusz alimentacyjny  60% zwrotu od komornika

23.794,77

Odsetki z funduszu alimentacyjnego (zwroty od komornika)

43.680,80

     W I połowie 2020 roku skierowano 6 mieszkańców naszej gminy do Powiatowego Zespołu ds. Orzekania o Stopniu Niepełnosprawności we Wrocławiu celem wydania orzeczenia. 3 osobom udzielono pomocy w napisaniu odwołania do Wojewódzkiego Zespołu ds. Orzekania o niepełnosprawności, gdyż nie zgadzały się z treścią orzeczenia.

     W  I połowie 2020 roku wydano 38 decyzji dla 28 osób przyznając prawo do świadczeń z opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

     W I połowie 2020 roku skierowano 1 osobę do Domu Pomocy Społecznej, w tym: 1 dla osób starsza z zaburzeniami psychicznymi ( postanowienie Sądu). Dwie osoby oczekują na miejsce w domu pomocy społecznej dla osób z zaburzeniami psychicznymi ( czas oczekiwania w takim typie domu to około 2-5 lat). Obecnie przebywa 20 osób.

     Wszystkie planowane świadczenia zarówno z pomocy społecznej jak i świadczeń rodzinnych, funduszu alimentacyjnego, dodatku mieszkaniowego, dodatku energetycznego, świadczeń wychowawczych, przyznawanie i wypłacanie stypendiów, świadczeń „ Dobry start”, zasiłków dla opiekunów, świadczeń pielęgnacyjnych, zasiłków pielęgnacyjnych udzielane są zgodnie z obowiązującymi w danej sprawie przepisami.  Każde postępowanie jest dokładnie sprawdzane i ewentualnie weryfikowane. W postępowaniu o udzielenie świadczeń z pomocy społecznej przeprowadzane są wywiady środowiskowe a także wywiady alimentacyjne u osób zobowiązanych do alimentacji na rzecz osoby wymagającej pomocy. Często jest tak, że osoby zobowiązane do alimentacji, same borykają się z problemem finansowym, zdrowotnym. Ich środki pieniężne nie pozwalają na pomoc finansową osobie bliskiej, pomagają jedynie poprzez zakup żywności, pomoc usługową.

     W związku z zauważalnym zjawiskiem w Polsce a także w naszej gminie jest starzenie się społeczeństwa. Coraz bardziej widocznym problemem jest samotność osób starszych ich choroba i niepełnosprawność. Osobom wymagającym opieki i pomocy osób trzecich Ośrodek zapewnia pomoc w formie usług opiekuńczych. Jednak nie zawsze pomoc ta jest wystarczająca, gdyż ze względu na zły stan zdrowia osoba chora wymaga całodobowej opieki i pomocy, w tym też fachowej pomocy medycznej. W takich przypadkach na wniosek lekarza osoby kierowane są do domów pomocy społecznej dostosowanych do ich rodzajów schorzeń. Kierując chorą osobę do domu pomocy społecznej bardzo dokładnie badana jest jej sytuacja materialna, bytowa, rodzinna i zdrowotna. Z członkami rodzin przeprowadzane są wywiady tzw. „ alimentacyjne”, w celu ustalenia ewentualnej odpłatności lub częściowej odpłatności za pobyt osoby skierowanej do w domu pomocy społecznej.  Ponadto Sądy na wniosek opiekunów prawnych również kierują osoby chore, niepełnosprawne do Domów Pomocy Społecznej, wtedy też nie mamy innej możliwości jak skierować taką osobę do odpowiedniej placówki. Duży nacisk kierujemy na pracę opiekunek środowiskowych, ( dlatego też zatrudniamy dodatkowe osoby na podstawie umowy zlecenia), aby mogły wspierać nasze osoby starsze w ich miejscach zamieszkania. Chcemy jak najdłużej utrzymać osoby w ich miejscu zamieszkania. Stanowi to niższy koszt niż skierowanie osoby starszej, niepełnosprawnej, chorej do odpowiedniego Domu Pomocy Społecznej.    

     Pracownicy socjalni prowadzą szeroko rozumianą pracę socjalną w środowisku, przez co mobilizują osoby do podjęcia zatrudnienia, wzajemnego wspierania się w sytuacjach trudnych i ciężkich, załatwiają sprawy urzędowe, prawne, terapeutyczne w rodzinach. Przyczyną udzielania pomocy osobom i rodzinom spełniającym kryterium dochodowe jest: ( zgodnie z art. 7 ustawy o pomocy społecznej): potrzeba ochrony macierzyństwa i wielodzietność, ubóstwo, sieroctwo, bezdomność, potrzeba ochrony ofiar handlu ludźmi, zdarzenie losowe, sytuacja kryzysowa, brak możliwości zatrudniania, niepełnosprawność, długotrwała i ciężka choroba, bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzeniu gospodarstwa domowego, zwłaszcza w rodzinach wielodzietnych i niepełnych, alkoholizm, przemoc w rodzinie, trudności w przystosowaniu się do życia po opuszczeniu zakładu karnego, inne.    

        Każda pomoc społeczna ( świadczenie) zarówno pieniężna, rzeczowa jak i usługi przyznawana jest decyzją administracyjną dyrektora ośrodka zgodnie z obowiązującymi przepisami w oparciu o wywiad środowiskowy ( rodzinny) przeprowadzony przez pracownika socjalnego. Wywiad zawiera niezbędną dokumentację, informację o sytuacji materialno-bytowej, rodzinnej, mieszkaniowej, zdrowotnej i zawodowej rodziny. Pracownik socjalny opisuje w nim problem rodziny, określa jej potrzeby i przyczyny udzielenia pomocy. Warunki, formy i rodzaje przyznawania pomocy zawarte są w ustawie o pomocy Społecznej i tytułach wykonawczych a także programach rządowych. 

     Współpraca z innymi instytucjami polegała m.in. na udzielaniu informacji o naszych podopiecznych, prośbach o przeprowadzenie wywiadów środowiskowych  i przeprowadzaniu wywiadów środowiskowych, udzielanie odpowiedzi na wnioski o udostępnienie danych osobowych, wysyłaniu do innych instytucji wniosków o udostępnienie danych osobowych dotyczących naszych klientów; sporządzaniu meldunków i raportów sytuacyjnych, sprawozdań do DUW, Kuratorium Oświaty, DOPS, współpraca dotycząca aktywizacji dłużników alimentacyjnych z PUP, Starostwem Powiatowym, Komornikami, Policją,  Prokuraturą. Łącznie napisano i odpowiedziano na około 1200 pism ( pisma, wnioski, odpowiedzi na pisma, odpowiedzi na wnioski, sprawozdania, informacje i inne).  Wydano łącznie ponad 1000 decyzji administracyjnych.  

Na prośbę i potrzeby innych urzędów, instytucji udzielono pisemnych informacji, dla ośrodków pomocy społecznej przeprowadzono ok. 20 wywiadów środowiskowych (rodzinnych) u osób, rodzin zobowiązanych do alimentacji. Pracownicy socjalny w I połowie 2020 roku przeprowadzili z naszymi podopiecznymi 331 wywiadów środowiskowych w celu przyznania pomocy. Sporządzono i podpisano 6 kontraktów socjalnych z podopiecznymi.      W/w pomocą objęto szczególnie rodziny wielodzietne, rodziny niepełne, rodziny, w których występowała przemoc, problemy alkoholizmu, bezrobocia oraz długotrwałej ciężkiej choroby. Wsparcia udzielano również rodzinom emeryckim.

    W ramach pracy socjalnej udzielono różnego rodzaju poradnictwa i pomocy w załatwieniu spraw alimentacyjnych, sądowych, w bezradności w prowadzeniu gospodarstwa domowego (szczególnie w rodzinach wielodzietnych i niepełnych) ·i innych.

     Mając na celu niesienie pomocy osobom i rodzinom w przezwyciężaniu ich trudności życiowych OPS współpracuje także z innymi instytucjami, jak np.: ZUS, KRUS, ARSP, PUP, MOPS-y, PCPR-y, Caritas-y, Sądy, Zespół Kuratorski, służba zdrowia, szkoły, Policja, władze lokalne, Kuratorium Oświaty, Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Punkt konsultacyjny, Schroniska, noclegownie, szpitale, fundacje, Zespół Interdyscyplinarny ds. Przemocy w Rodzinie. W załatwianiu różnych spraw urzędowych osoby i rodziny mało zaradne życiowo korzystają z pomocy i porad pracowników socjalnych. 

      Ośrodek prowadzi całoroczną zbiórkę odzieży, którą rozdziela wśród klientów, pośredniczy również w przekazywaniu mebli, sprzętu TV i AGD. W I połowie 2020 roku na bieżąco uzupełniano i przywożono odzież, pościel, obuwie oraz zabawki ze schroniska dla samotnych kobiet i rozdawano wśród naszych podopiecznych.

        W okresie od 18 sierpnia 2020 do 31 sierpnia 2020 r. - 16 dzieci z naszej Gminy będzie uczestniczyć w kolonii w Radkowie finansowanej przez Kuratorium Oświaty. Pierwszeństwo w korzystaniu z wypoczynku mają dzieci:

- objęte pieczą zastępczą,

- pochodzące z rodzin żyjących z trudnych warunkach materialnych, w tym: z rodzin wychowujących troje lub więcej dzieci, samotnie wychowywane,

- z zaburzeniami somatycznymi potwierdzonymi zaświadczeniem lekarskim i zamieszkujące w środowisku ekologicznie zagrożonym.

     Ośrodek zatrudnia asystenta rodziny. Asystent pracował łącznie z 17 rodzinami, w których występują trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo- wychowawczych. Jego praca polegała na pobudzaniu tych rodzin do aktywności zawodowej, rodzinnej, pokazywaniu jak prawidłowo funkcjonować w środowisku, w którym przebywają, jak prawidłowo zajmować się dziećmi, domem, rodziną.

           Od miesiąca stycznia 2020 roku działa na mocy podpisanej umowy z Bankiem Żywności we Wrocławiu zadanie z zakresu dystrybucji artykułów spożywczych do osób najbardziej potrzebujących w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Żywnościowa 2014-2020 Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym realizowanego w Podprogramie 2019- umowa zawarta 02.01.2020 roku.  W ramach tej umowy z pomocy skorzystało 500 osób. W okresie od stycznia 2020 roku do czerwca 2020 roku otrzymaliśmy 3 transporty produktów żywnościowych, w ramach, których, każda z osób pobrała:

- marchewkę z groszkiem – po 4 puszki

- fasolę białą – po 4 puszki

- koncentraty pomidorowe- po 7 puszek

- buraczki w słoiku – po 3 słoiki

- makaron jajeczny – po 6 opakowań

- makaron kukurydziany- po 2 opakowania

- mleko – po 5 kartonów

- ser żółty – po 4 opakowania

- gołąbki w sosie w puszce – po 1 puszki

- pasztet wieprzowy – po 2 puszce

- filety z makreli – po 7 puszek

- cukier – po 3 sztuki

- powidła śliwkowe – po 3 słoiczki

- kasza gryczana – po 2 opakowanie

- szynka drobiowa – po 6 puszek

- olej rzepakowy – po 2 sztuki

- ryż- po 1 opakowania

- herbatniki- 4 sztuki

- sok jabłkowy- po 1 kartonie. 

      Pomoc w ramach POPŻ kierowana jest do tych osób i rodzin, które z powodu niskich dochodów nie mogą zapewnić sobie/rodzinie odpowiednich produktów żywnościowych (posiłków) i dlatego też trafiać będzie do ograniczonej liczby osób znajdujących się w najtrudniejszej sytuacji życiowej (określonej przesłankami z art. 7 ustawy o pomocy społecznej oraz poziomem dochodów odniesionych do procentowej wartości odpowiedniego kryterium dochodowego określonego w tej ustawie - których dochód nie przekracza 200% kryterium dochodowego uprawniającego do skorzystania z pomocy społecznej, tj. do 30.09.2018 r. – 1 268 PLN dla osoby samotnie gospodarującej i 1 028 PLN, dla osoby w rodzinie, a od 01.10.2018 r. – 1 402 PLN dla osoby samotnie gospodarującej i 1 056 PLN dla osoby w rodzinie, stanowiąc systematyczne wsparcie. W ramach Podprogramu 2019 dla 98 osób korzystających z pomocy żywnościowej przeprowadzono 3 warsztaty edukacyjne w ramach działań towarzyszących:

• Ekonomiczne - 1 spotkanie

• Żywieniowe - 1spotkanie

            • Kulinarne – 1 spotkanie.

      Ośrodek Pomocy Społecznej w Sobótce prowadzi wypożyczalnię sprzętu rehabilitacyjnego dla osób niepełnosprawnych. Sprzęt można wypożyczyć nieodpłatnie w siedzibie Ośrodka Pomocy Społecznej. Do dyspozycji klientów pozostają do wypożyczenia: 3 wózki inwalidzkie, 4 balkoniki inwalidzkie, 4 pary kul.

      Ośrodek Pomocy Społecznej w Sobótce informuje, że w ramach akcji #KomputerDlaUcznia oraz podpisaniem umowy darowizny z poleceniem z dnia 29 maja 2020 roku z Fundacją Impact z Warszawy otrzymał nieodpłatnie 14 zestawów komputerów wraz z routerami oraz kartami SIM dla mieszkańców naszej Gminy. Zestawy komputerowe zostały przekazane dla 14 uczniów z terenu Gminy Sobótka.  Sprzęt również został przekazany dla rodzin nieodpłatnie.  Mam nadzieję, że będzie służył zarówno do nauki, jak i do rozwijania własnych pasji, pogłębiania wiedzy o otaczającym świecie.

       Ośrodek Pomocy Społecznej zapewnia obsługę administracyjną działającemu zespołowi interdyscyplinarnemu ds. przemocy w rodzinie. Pomoc polegała na organizowaniu spotkań zespołu oraz spotkań grup roboczych w siedzibie Ośrodka Pomocy Społecznej w Sobótce, wysyłaniu zawiadomień i zaproszeń osób dotkniętych przemocą w rodzinie a także wezwań osób, co do których istnieje podejrzenie stosowania przemocy, na uzupełnianiu „Niebieskich Kart”, pisaniu protokołów ze spotkań zespołu i grup roboczych.  Ponadto osoby, co do których istnieje podejrzenie, że są dotknięte przemocą w rodzinie oraz stosują przemoc, jeżeli mają problem przychodzą na indywidualne spotkania. Wtedy też informowane są, że mogą skorzystać z darmowych porad psychologicznych, prawnych, terapeutycznych oraz wziąć udział w zajęciach grup wsparcia. 

       W I połowie 2020 roku procedura Niebieskiej Karty prowadzona była w 18 środowiskach. Odbyło się łącznie 39 spotkań: w tym: 2 zespołu interdyscyplinarnego i 37 spotkań grup roboczych zespołu ( 1 grupa robocza dotyczy jednej rodziny). Każde spotkanie dotyczyło omówienia problemów, wskazania rozwiązań oraz każdy z członków grupy bądź zespołu przekazywał informację na temat danej rodziny. Ponadto na posiedzenia wzywane były zarówno osoby będące ofiarami jak i sprawcy przemocy. Podczas rozmów z ofiarami, ustalano plan pomocy i wsparcia, kierowano do Punktu Konsultacyjnego za rozmowy z psychologiem, terapeutą oraz udzielano porad prawnych.  Z każdego spotkania wykonane są protokoły z posiedzeń ( uzupełniane są na bieżąco przez członka zespołu, zatwierdzone przez Przewodniczącego Zespołu). Każda rodzina, w której dochodzi do przemocy ma założoną odrębną teczkę, w której znajdują się wypełniony formularz Niebieskiej Kart oraz dokumenty w trakcie jej trwania oraz protokoły ze spotkań. Również osoby, co, do których istnieje podejrzenie, że są sprawcami przemocy, były wzywane na spotkania zespołu i /lub grupy roboczej, jednak niewielka ilość tych osób przybywała na takie spotkanie. Osoby, które przybyły na spotkania miały tworzony plan pracy, zawsze kierowane były do psychologa, terapeuty oraz wskazywaną miały możliwość skorzystania ze spotkań z programu dla sprawców przemocy organizowany przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie we Wrocławiu.  

      W I połowie 2020 roku wszyscy członkowie zespołu i/lub grupy roboczej zdecydowali o zamknięciu 6 procedur Niebieskich Kart, w związku z ustaniem przemocy w rodzinie i uzasadnionym przypuszczeniem o zaprzestaniu dalszego stosowania przemocy w rodzinie oraz po zrealizowaniu indywidualnego planu pomocy lub rozstrzygnięciem o braku zasadności podejmowania działań.

      Obecnie prowadzona jest procedura w 12 środowiskach rodzinnych, w tym: z lat poprzednich, tj. 2019- 3 oraz do dnia dzisiejszego wpłynęło 9 wypełnionych Niebieskich Kart.

W I połowie 2020 roku skierowano 1 pismo do Sądu Rejonowego informując o sytuacji osoby/rodziny.

Do głównych zadań Zespołu Interdyscyplinarnego na rzecz Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie należy w szczególności:

  1. Ocena sytuacji problemowej osoby indywidualnej, rodziny, grup problemowych lub środowiska znajdujących się w sytuacji kryzysowej i wypracowanie sposobu postępowania, który będzie miał na celu przywrócenie integralności rodziny, lub środowiska oraz możliwości realizowania ich funkcji, oraz podejmowanie działań w tym celu przewidzianych przepisami prawa

2) Udzielanie pomocy, a w zależności od potrzeb poradnictwa socjalnego, prawnego, psychologicznego osobom, rodzinom, grupom problemowym i środowisku, które mają trudności lub wykazują potrzebę wsparcia w rozwiązywaniu swoich problemów.
3) Podejmowanie interwencji w przypadku przemocy domowej i uruchamianie procedur mających na celu jej powstrzymanie.

4) Udzielanie pomocy dzieciom doświadczającym i będących świadkami przemocy w rodzinie.

5) Podejmowanie wspólnych działań w ramach procedury „Niebieska karta”.

 

 

Otrzymują:

1 x Burmistrz MiG Sobótka

1 x a/a

Sporządziły: Katarzyna Dwornik- Piszczałka i Jadwiga Bryłkowska

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Katarzyna Dwornik- Piszczałka 11-08-2021 13:04
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 11-08-2021
Ostatnia aktualizacja: Katarzyna Dwornik- Piszczałka 11-08-2021 13:33