Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Ośrodek Pomocy Społecznej w Sobótce
System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

System eWrota

eWrota
BIPy jednostek organizacyjnych.

SPRAWOZDANIE Z WYKONANIA BUDŻETU W 2019 ROKU

Sobótka, dnia 2020-02-28   

OPS. 0321.DBF. 2.2020

 

SPRAWOZDANIE

z wykonania planu finansowego  Ośrodka Pomocy Społecznej  w Sobótce w 2019 roku

 

      Zgodnie z ustawę o pomocy społecznej Ośrodek Pomocy Społecznej realizuje zadania własne gminy, własne o charakterze obowiązkowym, zadania zlecone i zadania wynikające z programów rządowych. Dotyczą one pomocy osobom i rodzinom, które znalazły się w trudnej sytuacji życiowej i nie są w stanie samodzielnie jej rozwiązać wykorzystując własne środki, możliwości i uprawnienia.

        Celem pomocy społecznej jest zaspokajanie niezbędnych potrzeb życiowych osób i rodzin oraz umożliwianie im bytowania w warunkach odpowiadających godności człowieka. Rodzaj, forma i rozmiar udzielanych świadczeń powinny być odpowiednie do okoliczności uzasadniających udzielenie pomocy, ale powinny także zostać uwzględnione, jeżeli odpowiadają, celom i aktualnym możliwościom pomocy społecznej. Ograniczenie świadczeń pomocy społecznej do niezbędnego minimum lub odmowa ich przyznania może nastąpić w razie stwierdzenia marnotrawstwa przyznanych świadczeń, ich celowego niszczenia bądź też marnotrawstwa własnych zasobów materialnych. Brak współdziałania osoby lub rodziny z pracownikiem socjalnym w rozwiązywaniu trudnej sytuacji, a także nieuzasadniona odmowa podjęcia pracy przez osobę bezrobotną, mogą stanowić podstawę do odmowy przyznania lub wstrzymania świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej. 

    Przyczyną udzielania pomocy osobom i rodzinom spełniającym kryterium dochodowe było m.in.:

  • potrzeba ochrony macierzyństwa lub wielodzietności
  • brak możliwości zatrudnienia
  • bezrobocia           
  • upośledzenie fizyczne i umysłowe
  • niepełnosprawności
  • długotrwała choroba
  • ubóstwa
  • bezdomności
  • bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzeniu gospodarstwa domowego, zwłaszcza w rodzinach wielodzietnych i niepełnych
  • alkoholizm
  • trudności w przystosowaniu się do życia po opuszczeniu zakładu karnego
  • przemoc
  • zdarzenia losowego
  • inne

Ośrodek realizuje także inne zadania zapisane w innych ustawach, tj.:

-  Ustawa o przeciwdziałaniu narkomanii

- Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi

- Ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie 

- Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej

- Ustawa o świadczeniach rodzinnych

- Ustawa o postępowaniu wobec dłużników

- Ustawa o pomocy osobom uprawnionym do alimentów

- Ustawa o świadczeniach zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych

- Ustawa o dodatkach mieszkaniowych

- Ustawa prawo energetyczne

- Uchwała Rady Ministrów w sprawie ustanowienia wieloletniego programu wspierania finansowego gmin w zakresie dożywiania „ Posiłek w szkole i w domu” na lata 2019-2023

- Ustawa o Karcie Dużej Rodziny

- Ustawa o systemie oświaty

- Ustawa o pomocy państwa w wychowaniu dzieci

- Rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Rady w sprawie szczegółowych warunków realizacji rządowego programu "Dobry start"

            - Ustawa o osobach starszych

            - Ustawa o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem”

         W 2019 roku pomocą objęto około 4400 osób tj. około 1200 rodzin. Udzielono różnych form pomocy wynikających z ustaw, zarówno w postaci świadczeń pieniężnych, rzeczowych, usług opiekuńczych jak i w postaci pracy socjalnej (prowadzenie rodziny, porady, pomoc w załatwianiu spraw sądowych, urzędowych, kierowanie na komisje do spraw orzekania o stopniu niepełnosprawności, itp.).

Plan ogółem  -  17.841.930,12     -    wydatkowano  ogółem  kwotę  -   17.457.084,14:

Dział 851 -          288.757,65

Dział 852 -       2.694.584,33

Dział 854  -           40.000,00

Dział 855  -    14.433.742,16

w tym:

- zadania własne            plan -     3.089.431,12         wykonanie  -    2.735.090,57    tj. 88,5 %   

- zadania własne z dot.  plan -        744.311,00         wykonanie  -       739.223,17    tj. 99,3 %

- zadania zlecone           plan -   14.008.188,00         wykonanie  -  13.982.770,40    tj. 99,8 %

Udzielono  76.612   świadczeń  na kwotę   15.616.028,30

w tym:

- zadania własne                  22.181     świadczeń  –  na kwotę    1.343.196,48

- zadania własne z dotacji   14.735     świadczeń  –  na kwotę        500.795,57   

- zadania zlecone                 38.652     świadczeń  –  na kwotę   13.772.036,25

+ utrzymanie  ośrodka  na kwotę   1.841.055,84

- zadania własne                 -   1.391.894,09

- zadania własne z dotacji   -      238.427,60

- zadania zlecone                -      210.734,15

OGÓŁEM  w  ramach zadań własnych  wydatkowano kwotę    3.474.313,74           

Udzielono   23.444   świadczeń na kwotę 1.843.992,05  ( 1.343.196,48 własne +  500.795,57 z dotacji)  +  utrzymanie  – 1.630.321,69  ( 1.391.894,09  własne  +  238.427,60  z dotacji). 

OGÓŁEM  w  ramach zadań zleconych wydatkowano  kwotę   13.982.770,40   

Udzielono 38.652 świadczeń na kwotę 13.772.036,25 plus 210.734,15 na utrzymanie w rozdz. 85215, 85501, 85502, 85503 oraz w rozdz.85504. 

      Wykonanie planu działalności ośrodka w 2019 roku kształtowało się następująco w poszczególnych rozdziałach:

Rozdz. 85153 – zwalczanie narkomanii

Podstawa prawna:  art.  4 1  ustawy z dnia 2 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2016 r., poz. 487 oraz poz. 1893 ze zm. ), art. 10 ustawy z dnia  29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz.U. z 2018 r., poz. 1030 ze zm) oraz ustawa z dn. 11.09.2015 o zdrowiu publicznym oraz Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 04.08.2016 w sprawie Narodowego Programu Zdrowia na lata 2016-2020 ( Dz.U. z 2016 r. nr 1492 ) oraz Uchwała Nr  II/11/18 Rady Miejskiej w Sobótce z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych dla Miasta i Gminy Sobótka na rok 2019 oraz Uchwała Nr II/16/18 Rady miejskiej w Sobótce z dnia 28 grudnia 2018 r. Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii dla Miasta i Gminy Sobótka na rok 2019 - zadanie własne gminy 

Plan    -     26.000,-               wykonanie     -    11.990,-          tj.   46,1 %

Zrealizowano następujące działania:

Psycholog- prowadzenie porad w Punkcie Konsultacyjnym

Szkolenie dla pracowników OPS oraz pracowników Komisariatu Policji

Rozdz. 85154 – przeciwdziałanie alkoholizmowi

Podstawa prawna: art.  4¹ ustawy z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tj. Dz.U. z 2016r.  poz. 487 oraz poz. 1893 ze zm.) art.6 ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie ( Dz.U. z 2015 poz. 1390 ze zm.) oraz ustawa z dn. 11.09.2015 o zdrowiu publicznym oraz Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 04.08.2016 w sprawie Narodowego Programu Zdrowia na lata 2016-2020 ( Dz.U.  z 2016 r. nr 1492 ) oraz Uchwała Nr  II/11/18 Rady Miejskiej w Sobótce z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych dla Miasta i Gminy Sobótka na rok 2019 oraz Uchwała Nr II/16/18 Rady miejskiej w Sobótce z dnia 28 grudnia 2018 r. Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii dla Miasta i Gminy Sobótka na rok 2019 - zadanie własne gminy oraz Podstawa prawna: art.  6 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz.U. z 2018r. poz. 1390 ze zm.) oraz Uchwała Nr II/15/18 Rady Miejskiej w Sobótce z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz ofiar przemocy w rodzinie dla Miasta i Gminy Sobótka na lata 2019-2020 - zadanie własne gminy

Plan   -   322.831,12           wykonanie     -   276.767,65       tj. 85,7 %

                Wydatki zawiązane z realizacją Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie zostały podzielone zadaniowo i obejmowały w szczególności:

     Profilaktyka uzależnień to dwa obszary zadań, którymi zobowiązana jest zająć się gmina. Jednym z nich jest zapobieganie zjawiskom uzależnień i przemocy w rodzinie a drugim pomoc osobom dotkniętym tym problemem. Profilaktyka ogólna skierowana jest do wszystkich mieszkańców gminy i obejmuje cały przekrój społeczeństwa. Są to działania mające kształtować postawy moralne, kreować sposoby spędzania wolnego czasu i uczyć asertywności w stosunku do środków psychoaktywnych. Działania prowadzone w ramach tego obszaru to np. zajęcia na świetlicach wiejskich, zajęcia w klubach sportowych, zajęcia pozalekcyjne w szkołach, a także kampanie ogólnospołeczne.

Do realizacji przyjęto programu profilaktyki uniwersalnej realizowane poprzez:

  1. Zajęcia profilaktyczne w szkołach, to zajęcia pozalekcyjne prowadzone przez realizatorów w kwocie po 25 zł/ godz. oraz dodatkowo kwoty tzw. „Rzeczówki”, na zakup niezbędnych środków do prowadzenia zajęć. Wynagrodzenie dla realizatorów naliczane jest na podstawie zestawień godzin potwierdzonych przez Dyrektorów szkół. Programy realizowane są w następujących szkołach:
  • SP w Świątnikach 10 programów
  • SP w Rogowie Sobóckim 7 programów
  • SP Nr 2 w Sobótce 6 programów
  • SP Nr 1 w Sobótce 3 programy, w tym: 1 program dla uczniów 8 klas ze wszystkich szkół ( tzw. Zielona Szkoła) 
  • Przedszkole Nr 1 w Sobótce 1 program
  1. Zajęcia pozalekcyjne sportowe prowadzone są w świetlicach wiejskich, hali gimnazjum i w terenie. Zajęcia realizowane są w ilości średnio po 6 godzin tygodniowo (2 x po 3 godz.). Realizatorzy otrzymują wynagrodzenie w cenie 25 zł/ godzinę. Należność za zajęcia dokonywana jest na podstawie rachunków do podpisanych umów, potwierdzonych przez sołtysów i dyrektorów szkół. Do umów dopisana jest również kwota „ Rzeczówki ” płatna na podstawie faktur przelewowych. Zajęcia prowadzone są w następujących miejscowościach:
  • Tenis stołowy Sulistrowice
  • Tenis stołowy Będkowice
  •  Badminton Sobótka
  • Karate Sobótka
  • Judo Sobótka
  • Kolarstwo Sobótka
  1. Zajęcia pozalekcyjne w świetlicach środowiskowych realizowane są w ilości średnio po 6 godzin tygodniowo (2 x po 3 godz.). Realizatorzy otrzymują wynagrodzenie w cenie 25 zł/ godzinę. Należność za zajęcia dokonywana jest na podstawie rachunków do podpisanych umów, wykonanie, których potwierdzają sołtysi. Zajęcia takie odbywają się w następujących miejscowościach:
  • Świetlica w Sulistrowicach
  • Świetlica w Sobótce Zachodniej
  • Świetlica w Siedlakowicach

     Do realizacji zajęć profilaktycznych świetlice wyposażane są w niezbędne materiały. Dokonuje się zakupu dla wszystkich świetlic, następnie (w zależności od potrzeb), rozdzielane są przez pracownika zajmującego się realizacją gminnego programu przeciwdziałania alkoholowi, narkomani i przemocy. Są to różnego rodzaju przybory szkolne, materiały artystyczne, kredki, bloki rysunkowe, papier kolorowy, gry itp. a także słodycze.

Wynagrodzenie dla realizatorów zajęć płatne jest po przedłożeniu rachunku przez prowadzących z rozliczeniem godzin podpisanym i potwierdzonym przez sołtysa lub dyrektora szkoły (zajęcia na hali sportowej). Rachunki składane są w okresach minimum dwumiesięcznych. Ilości godzin realizacji wynikają z zawartych umów, opracowanych na podstawie założonych przez realizatorów programów. Realizatorami zajęć są osoby uprawnione do prowadzenia zajęć z dziećmi ( pedagogowie i instruktorzy sportowi).

Poniżej przedstawiam tabelę dotyczącą poszczególnych zajęć na świetlicach:

Nazwa placówki/świetlicy

Nazwa programu

Ilość godzin zrealizowanych w 2019 roku

Świetlica Sala Caritas Sobótka oraz ZSP nr 2 w Sobótce

„ Pod prąd- Młodzi misjonarze”

111 godzin

Świetlica w Siedlakowicach

„ Profilaktyczna świetlica dla dzieci”

229 godzin

Świetlica w Sulistrowicach

„ Cztery pory roku”

216 godzin

Świetlica Badmintona

Hala ZSP nr 1 oraz ZSP nr 2

„ Będę sportowcem, gram w badmintona- każdy tak może”

240 godzin

Świetlica judo

Hala ZSP nr 1

„ Rozbudzanie i kształtowanie zainteresowań dzieci i młodzieży sportem, w szczególności JUDO poprzez uczestnictwo w zajęciach profilaktycznych realizowanych na terenie Miasta i Gminy Sobótka”

120 godzin

Świetlica karate

Hala ZSP nr 1 oraz na stadionie

„ Dziękuję NIE”

250 godzin

Świetlica kolarska

W terenie lub Hala ZSP nr 1 oraz siłownia

„ Nuda nie dołuje gdy rowerem pedałuję- rowerem łatwiej 2019”

Po 228 godzin x 2

Świetlica tenisa stołowego w Będkowicach

 

„ Sport dobry na wszystko”

213 godzin

Świetlica tenisa stołowego w Sulistrowicach

 

„ Sport dobry na wszystko”

216 godzin

     Drugim obszarem jest ta część społeczeństwa, która boryka się z problemami związanymi uzależnieniem czy przemocą. Zadania gminy są tu jasno określone. Jest to m.in. zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych oraz udzielenie pomocy rodzinom, w których występuje problem uzależnień. W ramach pomocy terapeutycznej prowadzony jest Punkt Konsultacyjny, w którym pracuje:

  • 2-ch psychologów, poniedziałek ( praca w terenie) w godzinach 10.00-13.00, wtorek w godzinach 15.00-18.00, środa w godzinach 10.00-13.00 , czwartek w godzinach 9.30-12.30 , piątek w godzinach 10.00-13.00
  • pedagog, we wtorki w godzinach 13.00-16.00  i środa w godzinach 13.00-16.00
  • terapeuta uzależnień i współuzależnienia,  we wtorki w godzinach 07.30-10.30
  •  grupa wsparcia dla kobiet w sytuacji trudnej,  w niedziele w godzinach od 17.00-20.00
  • grupa motywująca do lecznictwa odwykowego, w każdy wtorek od 17.00 do 20.30
  • prawnik , przyjmuje co drugi i czwarty poniedziałek każdego miesiąca od 08.00-14.30.

             Punkt konsultacyjny działa przy Ośrodku Pomocy Społecznej i czynny jest przez 5 dni w tygodniu (od poniedziałku do piątku) przez wszystkie miesiące roku. Zatrudnieni specjaliści mieszkańcom naszej gminy nieodpłatnie udzielają pomocy, porad, wsparcia. 

Pracujący w punkcie zatrudnieni są na podstawie umów- zleceń, w których określona jest liczba godzin tygodniowo. Wynagrodzenia za pracę wypłacane są po przedstawieniu rachunku za zrealizowane godziny/dyżury. Ponadto ponoszone są koszty utrzymania pomieszczeń Punktu Konsultacyjnego, tj. czynsz, energia elektryczna, C.O, woda, ścieki i utrzymanie czystości oraz zakup wyposażenia pomieszczeń.   

         Praca z osobami uczęszczającymi na terapię, na spotkania ze specjalistami jest na bieżąco kontynuowana. Klienci umawiani są na kolejne spotkania, aby była trwałość terapeutyczna. Nowi pacjenci to osoby kierowane przez Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, pracowników socjalnych Ośrodka Pomocy Społecznej oraz Zespół Interdyscyplinarny Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie. Z relacji specjalistów liczba korzystających osób rośnie w stosunku do lat ubiegłych. Jest to spowodowane zarówno zwiększającym się zakresem problemów jak i zwiększoną świadomością społeczną o możliwości uzyskania pomocy psychologa czy terapeuty. W odbiorze społecznym wzrasta wiedza o tym, że uzależnienie i przemoc to choroba i trzeba ją leczyć.

     W rodzinach dotkniętych zjawiskiem przemocy, z osobami prowadzone są działania edukacyjne poprzez udział w terapii dla kobiet, spotkaniach ze specjalistami. Ponadto kierujemy takie osoby na szkolenie z kompetencji wychowawczych do Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie oraz Stowarzyszenia Akson we Wrocławiu. Ponadto pracownicy socjalni oraz asystent rodziny również edukują takie osoby, rodziny. 

     Osobom dotkniętym przemocą dzięki współpracy ze Stowarzyszeniami, instytucjami działającymi w innych miastach i gminach ( Wrocław, Wałbrzych), oferujemy skierowanie do tych placówek, gdzie osoby mają zapewnione całodobowe wsparcie wraz z zamieszkaniem. W międzyczasie staramy się pomóc takiej osobie w przydziale samodzielnego lokalu mieszkalnego na terenie naszej Gminy.

      Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych powołana Zarządzeniem Burmistrza Miasta i Gminy Sobótka nr 4.2019 r. liczy 5 osób.  Komisja realizuje zadania wynikające z ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.  Szczególnie z art. 13 i 15 polega na podejmowaniu Interwencji w przypadku naruszenia w/w przepisów. Praca Komisji, to także opiniowanie punktów sprzedaży alkoholu, kontrola poprawności warunków sprzedaży oraz podejmowanie czynności zmierzających do zastosowania wobec osoby uzależnionej od alkoholu obowiązku poddana się leczeniu. Procedura administracyjna przewiduje wzywanie na konfrontacje osoby zgłoszone na tzw. rozmowy.

     GKRPA zarejestrowanych ma 57 osób nadużywających alkoholu i łamiących ogólnie przyjęte normy społeczne, z czego 6 z 2019. 3 osoby zostały skierowane do podjęcia leczenia stacjonarnego. Leczenie odbywa się w Czarnym Borze oraz we Wrocławiu. 2 osoby ukończyły całe leczenie, 1 osoba wypisała się na własne żądanie.

Zaproszono na rozmowy 10 osób ( osoby te zapraszano kilkukrotnie w trakcie roku).  Wydano 43 postanowienia pozytywne dot. opiniowania wniosków w sprawie o wydanie zezwoleń na sprzedaż bądź podawanie napojów alkoholowych oraz 3 postanowienia negatywne. Wydając postanowienie Komisja udaje się na miejsce lokalizacji punktu, wykonuje pomiary zgodnie z Uchwałą oraz wykonuje dokumentację zdjęciową.

Komisja GKRPA odbyła 29 posiedzeń. Przeprowadzono 4 akcje terenowej kontroli poprawności i przestrzegania zasad i warunków korzystania z zezwolenia na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych zgodnie z planem kontroli , podczas których sprawdzono 24 punkty.

Wysłano 2 pisma do Sądu informujące o sytuacji osoby, rodziny oraz 3 pisma do Prokuratury Rejonowej we Wrocławiu.

Poniższa tabela przedstawia rozbicie finansowe na poszczególne zadania.

L.p

Zadanie

      plan

wykonanie

 

OGÓŁEM

322.831,12

276.767,65

1.

Zwiększanie  dostępności  terapeutycznej  i  rehabilitacyjnej  dla  osób uzależnionych od alkoholu

24.878

23.368,34

1.1

Prowadzenie grupy motywującej do lecznictwa odwykowego        

                                    

9.818

9.240,00

1.2

Prowadzenie konsultacji  i pomocy terapeutycznej dla  osób uzależnionych i osób współuzależnionych

                              

8.415

8.085,00

1.3

 Opłaty eksploatacyjne i administracyjne Punktu Konsultacyjnego

3.045

2.443,34

1.4

sprzątania pomieszczeń Punktu Konsultacyjnego

3.600

3.600,00

2.

Udzielanie rodzinom pomocy psychospołecznej i  prawnej

69.177

61.183,58

2.1

Prowadzenie porad  pedagoga w Punkcie Konsultacyjnym

                         

15.675

15.675,00

2.2

Prowadzenie porad  psychologa w Punkcie Konsultacyjnym

                        

24.915

24.090,00

2.3

Prowadzenie postępowań administracyjnych wobec zgłaszanych do Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów  Alkoholowych osób nadużywających alkoholu; zlecanie wywiadów środowiskowych,  kontakt z OPS i Policją, rozmowy profilaktyczne i motywujące, skierowania na badania sądowo-psychiatryczne w przedmiocie  uzależnienia od alkoholu, kierowanie do sądu wniosków o zobowiązanie do leczenia odwykowego. W szczególnych sytuacjach rodzinnych (np. dobro małoletnich  dzieci) pokrywanie kosztów związanych z zabiegiem  wszyciem Esperalu.  Wydawanie opinii przez biegłych lekarzy w sprawie uzależnienia

Zasady wynagradzania członków GKRPA – członkowie  Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych otrzymują wynagrodzenie za realizację zadań określonych w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi w wysokości 20 % minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązującego w danym okresie miesięcznie. Wynagrodzenie wypłacane jest na podstawie list wypłat sporządzonej na podstawie listy obecności na posiedzeniach komisji. Członkowi nieobecnemu na posiedzeniu wynagrodzenie nie przysługuje.

Wydatki  rzeczowe na działalność GKRPA ( papier, toner, segregatory itp.

 

 

 

 

 

1.500

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

21.600

 

 

 

1.987

 

 

 

 

 

0

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

16.200,00

 

 

 

1.725,64

2.4

Szkolenie członków GKRPA

3.500

3.492,94

3.

Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych.

 

128.675

 

103.312,24

3.1

Prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych

 

38.300

 

38.224,98

3.1.1

Badminton                                             

                                           

8.000

8.000,00

3.1.2

Karate                                                         

7.000

6.999,99

3.1.3

Kolarstwo                                           

12.900

12.899,99

3.1.4

Judo                                                       

5 000

5.000,00

3.1.5

Tenis Stołowy   Będkowice       

                                               

5 400

5.325,00

3.2

Kontynuacja i uruchamianie nowych programów profilaktycznych w świetlicach środowiskowych

22.825

21.289,29

3.2.1

Świetlica Siedlakowice              

    5.750                    

5.725,00

3.2.2

Świetlica Sulistrowice            

          5.400

5.400,00

3.2.3

Świetlica harcerska                               

           4.275

4.191,29

3.2.4

Świetlica Sulistrowice          

            5.400

5.400,00

3.2.5

Środki rzeczowe do prowadzenia świetlic

           2.000

573,00

3.3

Realizacja na terenie szkół i innych placówek opiekuńczo- wychowawczych programów profilaktycznych dla dzieci i młodzieży

 

44.350

 

36.217,48

3.3.1

Szkoła Podstawowa  Nr 2    ( 6 programów)                                                         

5.050

4.518,48

3.3.2

Szkoła Podstawowa w Rogowie Sobóckim ( 7 programów)

3.800

3.075,00

3.3.3

Szkoła Podstawowa w Świątnikach ( 10 programów) 

11.725

11.683,30

3.3.4

Szkoła Podstawowa Nr 1

 

13.400

12.628,98

3.3.5

Przedszkole nr 1   

4.375

4.311,72

3.4

Udział w kampaniach edukacyjnych- Komisariat Policji

Udział w warsztatach profilaktycznych

8.000

7.580,49

3.5

Szkolenia, warsztaty profilaktyczne dla szkół ( szkolenia nauczycieli)

4.000

0

3.6

Uruchamianie programów profilaktycznych w okresie ferii letnich- Stowarzyszenie

17.200

0

4.

Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie – pomoc dla ofiar przemocy

31.195

28.390,00

4.1

Psychoterapia w grupie dla kobiet w trudnej sytuacji

8.250

7.920,00

4.2

Dyżur psychologa ( przemoc)

10.945

8.470,00

4.3

Pomoc Prawna   

Co drugi i czwarty poniedziałek każdego miesiąca

12.000

12.000,00

5

Przeciwdziałanie przemocy w szkołach

58.836,12

50.801,91

5.1

Zielona szkoła- integracja SP Nr 1

58.836,12

50.801,91

6

Zespół interdyscyplinarny Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie

3.000

2.981,97

6.1

Szkolenie członków ZI

3.000

2.981,97

7

Wydatki związane z pokryciem kosztów ZUS pracodawcy od umów zleceń

7.070

6.729,61

Rozdz. 85202 – domy pomocy społecznej

Podstawa prawna: art. 17 ust. 1 pkt 16,  art. 54, art. 60-64 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy Społecznej ( tj. Dz. U. z 2019 r. poz. 1507 ze zm. ).-  zadanie własne gminy

Plan –    539.600,-                  wykonanie -   533.893,66         tj.  98,9 %

Udzielono  209  świadczeń

W domach pomocy społecznej  umieszczonych  było 23 osoby.

Osoba wymagająca całodobowej opieki z powodu wieku, choroby i niepełnosprawności, niemogąca samodzielnie funkcjonować w codziennym życiu, której nie można zapewnić niezbędnej pomocy w formie usług opiekuńczych, a także w przypadku, gdy rodzina nie może lub nie jest w stanie sprawować opieki, powinna zostać skierowana do domu pomocy społecznej. W przypadku osób pozostających w rodzinach istnieje obowiązek alimentacyjny i partycypowanie rodzin (małżonek, zstępni i wstępni) w finansowaniu utrzymania w domu pomocy społecznej. Średni koszt utrzymania w DPS w 2019 r. wynosi 3.424,68,- zł miesięcznie, przy czym kierowany ponosi koszt w wysokości 70% swojego dochodu, pozostałą kwotę, powyżej 300% kryterium dochodowego (powyżej  1584 ,- zł) ponosi rodzina. W przypadku, gdy dochód rodziny nie pozwala na pokrycie kosztów utrzymania różnicę uiszcza gmina.

Koszt pobytu w domu pomocy społecznej określa uchwała Rady Powiatu na dany rok. Opłata ta wzrasta każdego roku w miesiącu styczeń/luty/ marzec.

      W poniższej tabeli przedstawiamy dane o domach pomocy Społecznej, w których przebywali nasi podopieczni w 2019 roku.

Lp.

Nazwa domu pomocy Społecznej

Typ domu pomocy Społecznej

Pełny miesięczny koszt pobytu

Liczba osób

1

Dom Pomocy Społecznej w Krośnicach

 

Dla osób przewlekle psychicznie chorych

3.217,17

1

2

Dom Pomocy Społecznej w Borzygniewie

 

Dla osób w podeszłym wieku

3.100,00

6

3

Dom Pomocy Społecznej w Łyszkowicach

 

Dla osób przewlekle psychicznie chorych

3.581,20

1

4

Dom Pomocy Społecznej w Opolnicy

Dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie

 

3.703,91

4

5

Dom Pomocy Społecznej we Wronińcu

 

Dla osób przewlekle psychicznie chorych

3.684,25

2

6

Dom Pomocy Społecznej w Ludwikowicach Kłodzkich

 

Dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie

3.504,25

1

7

Dom Pomocy Społecznej w Bielawie

Dla przewlekle somatycznie chorych

 

3.406,00

2

8

Powiatowy Dom Pomocy Społecznej w Ostrowinie

 

Dla osób niepełnosprawnych intelektualnie

3.500,00

1

9

Dom Pomocy Społecznej w Rościsławicach

 

Dla osób przewlekle psychicznie chorych

3.450,00

1

10

Dom Pomocy Społecznej w Żarowie

 

Dla osób w podeszłym wieku

3.100,00

4

Rozdz. 85213 – składki na ubezpieczenie zdrowotne

Podstawa prawna: art. 17 ust. 1 pkt. 20 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1507 ze zm.) oraz art. 66 ust. 1 pkt. 26,28,28a,28b,30; art. 73 pkt. 9, 10,10a,13; art. 75 pkt. 10-12; art. 79; art. 81 pkt. 8 ust. 7,8,9,9b,9c ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. z 2019r. poz. 1373 ze zm.) - zadanie własne, zadania własne z dotacji

Plan ogółem  -  35.185,-         wykonanie  –    27.036,05      tj. 76,8  %      

w tym:

- zadania własne

Plan  –      7.700,-                  wykonanie    -              0          tj.  0 %           

- zadania własne z dotacji:

Plan  –    27.485,-                  wykonanie   –      27.036,05     tj. 98,4 %

Udzielono   520  świadczeń : ( własne z dotacji – 520 ;  własne - 0).

Rozdz. 85214 - zasiłki i pomoc w naturze oraz składki na ubezp. emer.- rent.

Podstawa prawna: art. 7, art. 8, art. 17 ust. 1 pkt 4,5,6,7,15 art. 17 ust. 2 pkt 1, art. 38-44 ustawy  z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1507 ze zm.) - zadanie własne gminy i zadania własne z dotacji

Plan ogółem – 263.000,-         wykonanie  –    200.492,65      tj. 76,2 %

w tym:

- zadania własne

Plan     –         188.000 ,-        wykonanie  –      129.191,43     tj. 68,7%

- zadania własne z dotacji

 Plan -               75.000,-          wykonanie  -      71.301,22       tj. 95 %       

Udzielono  2.403  świadczeń pieniężnych ( w tym: 232 świadczenia- zadania własne z dotacji,  2.194  świadczenia  zadania własne)

1. Zasiłki okresowe przyznawane są w szczególności osobom pozostającym bez środków utrzymania, ze względu na długotrwałą chorobę, niepełnosprawność, bezrobocie oraz tym, u których występuje brak możliwości nabycia świadczeń z tytułu innych systemów zabezpieczeń.

2. Zasiłek celowy przyznawany jest w szczególności na cele takie jak zakup żywności, leków i leczenia, opału, odzieży, dofinansowanie opłat mieszkaniowych (woda, energia), konsultacje lekarskie dla dzieci, zabiegi rehabilitacyjne dla osób niepełnosprawnych, usuwanie skutków zdarzeń losowych (pożary, zalania), zakup materiałów do niezbędnych napraw mieszkań.

Pomoc w formie zasiłku przyznawana jest również osobie lub rodzinie, które poniosły straty w wyniku klęski żywiołowej lub ekologicznej. W szczególnych przypadkach, uzasadnionych społecznie, Ośrodek przyznaje zasiłek celowy na zasadach specjalnych osobom przekraczającym kryterium dochodowe określone w art. 8 ust.1 ustawy o pomocy społecznej.

Do najczęściej udzielanej przez tutejszy Ośrodek pomocy rzeczowej należy przyznanie zasiłku na zakup opału w okresie zimowym, zakup leków, odzieży, żywności.

Były to następujące formy pomocy:

Z A S I Ł K  I :

ILOŚĆ ŚWIADCZEŃ

KWOTA

-okresowe i okresowe z dotacji:

232, w tym: 23 Świadczenia własne

72.561,61

 

+  Środki własne - 1.261,00

-leki i koszty leczenia,

154

27.930,00

-żywność

         99

12.817,0

00

-odzież, obuwie

26

3.150,00

-opał

59

17.429,99

-remont, malowanie mieszkania

1

928,80

- bilety miesięczne, dojazdy w poszukiwaniu pracy, dojazdy do szpitala, lekarza

9

800,00

-koszty energii elektrycznej, gazu, wody, eksploatacja mieszkania, art. gospo.dom

49

5.810,00

- środki czystości i higieniczne dla dorosłych i dzieci, odżywki, pampersy dla dziecka

27

2.550,45

- pokrycie opłaty za pobyt w schroniskach, noclegowniach – jedno świadczenie to jeden dzień pobytu ( ilość osób 6)

1745

56.233,00

- pogrzeb

1

1.950,00

- zdjęcia do dowodu, wyrobienie dowodu

1

200,00

- zdarzenie losowe ( pożar)

0

0

-w tym celowe specjalne

            z przeznaczeniem na;

100

23.167,65

-leki

46

11.200,00

-opał

20

6.570,00

- odzież i obuwie

0

0

-żywność

14

2.267,00

- eksploatacja mieszkania, remont

13

1.600,00

- środki czystości, środki higieniczne

3

320,45

Rozdz. 85215 – dodatki mieszkaniowe i dodatki energetyczne
Podstawa prawna:
dodatki mieszkaniowe - art. 2-3, art. 5-7  ustawy z dnia 21 czerwca 2001r. o dodatkach mieszkaniowych (Dz.U. z 2017r.  poz. 180 z późniejszymi zmianami) oraz  Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 grudnia 2001r. w sprawie dodatków mieszkaniowych (Dz.U.  z 2001r. Nr 156, poz.1817 z późniejszymi zmianami)  - zadanie własne gminy
dodatki energetyczne – art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych (Dz. U. z 2017 roku, poz. 180 ze zm.) oraz obwieszczenie Ministra Energii z dnia 23 kwietnia 2018 r. w sprawie wysokości dodatku energetycznego obowiązującej od dnia 1 maja 2018 r. do dnia 30 kwietnia 2019 r. (M.P. z 2018 r. poz. 450) oraz obwieszczenie Ministra Energii z dnia 11 kwietnia 2019 r. w sprawie wysokości dodatku energetycznego obowiązującej od dnia 1 maja 2018 r. do dnia 30 kwietnia 2020 r. ( M.P. z 2019 r. poz. 402) – zadanie zlecone

Plan ogółem  –  249.146,-       wykonanie  –   237.147,97      tj. 99,3 %

w tym:

Zadania własne:

Plan  -               252.000,-       wykonanie  –    228.473,60       tj. 99,3 %

Dodatek mieszkaniowy przysługuje osobom, na podstawie jednego z tytułów wymienionych w art. 2 ust. 1 w/cyt. ustawy, jeżeli średni miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego w okresie 3 miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku o przyznanie dodatku mieszkaniowego nie przekracza 175% kwoty najniższej emerytury (od 01.03.2018 r. najniższa emerytura wynosi 1.100,00 zł) w gospodarstwie jednoosobowym i 125% tej kwoty ( 1.375,00 zł) w gospodarstwie wieloosobowym, obowiązującej w dniu złożenia wniosku z zastrzeżeniem art.6 ust.8.

Miesięcznie z dodatków korzysta ok.  120 osób/rodzin.

zadania zlecone – dodatki energetyczne:

Plan ogółem  -     8.675,-           wykonanie   -    8.674,37         tj. ok. 100 %     

w tym:

- koszt świadczeń:

Plan               -     8.508,-          wykonanie    -    8.507,37        tj.  ok. 100 % 

Koszty związane z realizacją  w/w zadania zleconego:

Plan               -       167,-           wykonanie    -       167,-           tj. 100 %

Dodatek energetyczny przysługuje osobom, które mają przyznany dodatek mieszkaniowy oraz są stroną umowy z przedsiębiorstwem energetycznym i zamieszkują w lokalu, do którego dostarczana jest energia elektryczna. Dodatek energetyczny przyznaje się na czas obowiązywania decyzji przyznającej dodatek mieszkaniowy – maksymalnie 6 miesięcy.

Ustawa oraz obwieszczenie regulują wysokość kwot dodatku energetycznego następująco, kwoty obowiązują od 01.05.2018 do 30 kwietnia 2019 :

- dla gospodarstw domowych jednoosobowych:  11,35 zł/miesiąc

- dla gospodarstw 2-4 os.:  15,77 zł/miesiąc

- dla gospodarstw 5 i więcej os.:  18,92 zł/ miesiąc

oraz obwieszczenie z dnia 11 kwietnia 2019 roku reguluje wysokość kwot dodatku energetycznego następująco, kwoty obowiązują od 01.05.2019 do 30 kwietnia 2020 :

- dla gospodarstw domowych jednoosobowych : 11,37 zł/miesiąc

- dla gospodarstw 2-4 os.: 15,80 zł/miesiąc

- dla gospodarstw 5 i więcej os.: 18,96 zł/ miesiąc

Miesięcznie z dodatku energetycznego korzysta ok. 63 osób/rodzin.

Udzielono 1.762  świadczeń :  ( zadania zlecone – 583,  własne -   1.179 )

Rozdz. 85216- zasiłki stałe

Podstawa prawna: art. 17 ust. 1 pkt. 19, art. 37 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1507 ze zm. ) -   zadanie własne gminy i zadania własne z dotacji

Plan  ogółem  -  371.488,-         wykonanie   -    304.748,30      tj. 82 %

w tym:

zadania własne:

Plan   -        66.100,-                   wykonanie   -          0               tj.  0 %

- zadania własne z dotacji:

Plan   -      305.388,-                  wykonanie   -    304.748,30      tj.  99,8 %

Prawo do zasiłku stałego przysługuje osobie samotnie gospodarującej lub pozostającej w rodzinie, całkowicie niezdolnej do pracy z powodu wieku i niepełnosprawności (orzeczenie o stopniu niepełnosprawności), jeżeli dochód jest niższy od kryterium dochodowego określonego w art. 8 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej –, tj. 701, - zł dla osoby samotnie prowadzącej gospodarstwo domowe oraz 528, - zł na osobę w rodzinie.

Udzielono 534 świadczeń 60 osobom 

Rozdz. 85219 – ośrodki pomocy społecznej

Podstawa prawna: art. 15- 18 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1507 ze zm.)  -  zadanie własne gminy i zadania własne z dotacji

Plan ogółem:   1.381.286,-                 wykonanie  –    1.276.802,97       tj. 92,4 %

w tym:

zadania własne             -  1.160.000,-      wykonanie  -   1.055.817,37     tj. 91 %    

dotacja  z DUW           -     221.286,-      wykonanie  -      220.985,60     tj. 99,9 %

w tym :

  Razem

wynagrodzenia osobowe dla 16 pracowników ( dyrektor, gł. księgowy, 1 inspektor, 1 starszy inspektor, 2 pracowników socjalnych, 6 specjalistów pracy socjalnej, 2 referentów, 2 opiekunki: w tym 1 pracownik na zastępstwo za osobę przebywającą na urlopie rodzicielskim ( zatrudnienie do lutego 2019 roku) w  wys.  851.736,05

Dodatkowe wynagrodzenie roczne  w wys. 56.528,10

 

 

908.264,15

Pochodne od wynagrodzeń ZUS-y

178.329,33

Odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych

18.721,03

Wynagrodzenia bezosobowe (umowy zlecenia – usługi opiekuńcze)

29.214,00

Opłaty za usługi bankowe, pocztowe, telekomunikacyjne, remontowe, podróże służbowe, szkolenia, zakup materiałów biurowych, badania lekarskie, opłaty za usługi konserwacyjne, monitoring, ubezpieczenia i ekwiwalenty pracownicze (bhp).

Koszty energii elektrycznej, wody, ścieków, co, śmieci.  OPS jest obciążany notą obciążeniową wystawianą przez ZGKiM ‘ Ślęża” w Sobótce oraz EKO „Ślęża” na podstawie wskazań liczników, oraz zajmowanej powierzchni (co).

 

142.274,46

W  w/w kosztach utrzymania ośrodka pokryty został koszt usług opiekuńczych – 4.404  świadczeń na kwotę  126.686,08  :

- wynagrodzenia + dodatkowe wynagr. roczne                                       -    82 397,90

- pochodne od wynagrodzeń ( ZUS)                                                       -    26.826,86

- odpis na ZFSS                                                                                       -      2.458,60

- umowa zlecenie                                                                               -    15.002,72

Usługi opiekuńcze świadczone były w 21 środowiskach średnio po 1,5 godziny u podopiecznego. 

Rozdz.  85230 – pomoc w zakresie dożywiania

Podstawa prawna: art. 7 , art. 8, art. 17 ust. 1 pkt. 3 i 14, art. 36 ust. 2 pkt j, art. 48, art. 48 b ust. 2 i 3 w związku z art. 101, art. 104 ust. 4, art. 106 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1507 ze zm. ), uchwała nr II/14/18 Rady Miejskiej w Sobótce z dnia 28 grudnia 2018 roku  w sprawie ustanowienia wieloletniego programu osłonowego w zakresie dożywiania „ Posiłek w szkole i w domu” na lata 2019-2023, Uchwały rady Miejskiej w Sobótce z dnia 28 grudnia 2018 roku w sprawie podwyższenia  kryterium dochodowego uprawniającego do korzystania z pomocy Społecznej przez osoby objęte rządowym programem „ Posiłek w szkole i w domu” na lata 2019-2023 w związku Uchwałą nr 140 Rady Ministrów z dnia 15 października 2018 roku w sprawie ustanowienia wieloletniego programu „ Posiłek w szkole i w domu” na lata 2019-2023- zadanie własne gminy i zadania własne z dotacji.

Plan ogółem:  114.510,-                    wykonanie   -    114.462,73      tj. ok. 100  %

w  tym:

- zadania własne gminy

Plan   -              46.800,-                   wykonanie    -     46.752,73      tj. ok. 100%

- zadania własne z dotacji

Plan   -             67.710,-                   wykonanie    -     67.710,-         tj. 100 % 

Udzielono 13.169 świadczeń, w tym:

     - z dożywiania w placówkach szkolnych korzystało łącznie 92 dzieci: w tym: 86 dzieci z pięciu szkół podstawowych oraz w Przedszkolu Nr 1 w Sobótce,  oraz 1 dziecko w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Kątach Wrocławskich, 1 dziecko w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym nr 10 we Wrocławiu, 1 dziecko w Bursie „Goga” we Wrocławiu, 1 dzieci w Niepublicznej Szkole Podstawowej w Zachowicach, 1 dziecko w Liceum we Wrocławiu  + 18 osób dorosłych korzystało z ciepłych posiłków w tym: 17 osób  w stołówce w Szkole Podstawowej Nr 1 w Sobótce – 2.633 posiłków i 1 osoba przebywająca w Krakowie i żywiąca się w stołówce - 103 posiłków.   

      - w ramach programu przyznano również zasiłki celowe na zakup żywności - liczba świadczeń 139  dla  67 rodzin

Rozdz. 85415- Pomoc materialna dla uczniów

Podstawa prawna: art. 90c ust.2 pkt. 2, art. 90e ust. 1-4, art. 90f, art. 90m, art. 90n ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2019 r. poz. 1481 z późn. zm.), Uchwała Nr XXXI/232/09 Rady Miejskiej w Sobótce z dnia 20 lutego 2009 roku w sprawie przyjęcia „Regulaminu udzielenia pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie Gminy Sobótka”- zadanie własne gminy i zadania własne z dotacji

     Świadczona jest przez gminę pomoc socjalna dla uczniów w formie stypendiów szkolnych i zasiłków szkolnych. Ma ona charakter rzeczowy, albo częściowej lub całkowitej refundacji wydatków poniesionych na potrzeby edukacyjne ucznia udokumentowanych rachunkami.
W trudnych sytuacjach losowych możliwe jest uzyskanie zasiłku szkolnego w formie świadczenia pieniężnego. Wydając decyzję administracyjną o wysokości stypendium, bierze się pod uwagę dochód na 1 osobę w rodzinie w wysokości 514, -zł netto, uzasadnienie rodzica bądź opiekuna oraz uwzględnia dodatkowo następujące okoliczności: występujące bezrobocie w rodzinie, obecność osób niepełnosprawnych, występowanie ciężkiej i długotrwałej choroby, wielodzietność w rodzinie, brak umiejętności wychowawczych, występowanie zjawisk patologii społecznej, a w szczególności alkoholizmu lub narkomanii, stanu rodziny niepełnej, wystąpienia zdarzenia losowego. Stypendia finansowane są z dotacji celowej z budżetu państwa, które Gmina otrzymuje w trakcie roku od Wojewody Dolnośląskiego, a także z budżetu Gminy.

Plan ogółem -  40.000,-         wykonanie  -      40.000,-      tj. 100 %

w tym:

- zadania własne

Plan  -              10.000,-         wykonanie   -     10.000,-     tj. 100 %

- zadania własne z dotacji

Plan  -              30.000,-         wykonanie   -     30.000,-     tj. 100 % 

      Z pomocy korzystało łącznie 23 rodziny. Przyjęto łącznie 110 wniosków ( w tym: 34 wnioski na okres od IX 2018- VI 2019 oraz 38 wniosków na okres od IX 2019- VI 2020 ) o udzielenie pomocy materialnej dla uczniów. Przyznanych zostało 440 świadczeń a udzielono  280 świadczeń - średnio od miesiąca stycznia do grudnia - 45 uczniów.

Rozdz. 85501 – świadczenie wychowawcze

Podstawa prawna: ustawa z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (Dz.U. z 2019 r. poz. 2924 ze zm.)  - zadania zlecone.

Plan   -    10.194.600,-               wykonanie -   10.193.819,26      tj. ok. 100 %

W tym :świadczenia społeczne

Plan  -      10.086.700,-                       wykonanie -   10.086.646,57      tj. ok. 100%

Udzielono  20.250   świadczeń.

Koszty związane z realizacją w/w zadania ( 1 pracownik) 

Plan  -         107.900,-                wykonanie -       107.172,69         tj. 99,3 %

     Ośrodek od kwietnia 2016 r. realizuje nowe zadanie związane z wypłatą świadczeń wychowawczych w ramach Programu Rodzina 500 plus.

Założenia Programu:

  1. Świadczenie wychowawcze otrzymują rodzice, opiekunowie prawni lub opiekunowie faktyczni dziecka, (czyli tacy, którzy wystąpili do  sądu o jego przysposobienie).
  2. Świadczenie przysługuje do ukończenia przez dziecko 18 lat.
  3. Na pierwsze lub jedyne dziecko rodzice otrzymują wsparcie po spełnieniu kryterium dochodowego: 800 zł netto na osobę w rodzinie lub 1200 zł, jeśli jest w niej wychowywane dziecko legitymujące się orzeczeniem o niepełnosprawności. 
  4. Na drugie i kolejne dziecko rodzice otrzymują świadczenie niezależnie od dochodu.
  5. Pełnoletnie dziecko do ukończenia 25 lat liczy się do składu rodziny przy ustalaniu dochodu, jeżeli pozostaje na utrzymaniu rodziców.

Dochód rodziny jest ustalany tylko przy ubieganiu się o świadczenie na pierwsze lub jedyne dziecko. Dotyczy to rodzin, które mają jedno dziecko, jak i rodzin z większą liczbą dzieci.

Od dnia 01.07.2019 świadczenia wychowawcze mogą być pobierane na wszystkie dzieci niezależnie od dochodu rodziny do 18 roku życia.

Rozdz. 85502 – świadczenia rodzinne, świadczenia z funduszu alimentacyjnego oraz składki na ubezpiecz. emerytalne i rentowe

Podstawa prawna: ustawa z dnia 28 listopada 2003r. o świadczeniach rodzinnych ( tj. Dz. U . z 2018r.   poz. 2220 ze zm. ) oraz ustawa z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów ( tj. Dz. U. z 2018r.  poz.554 ze zm.)  -  zadania zlecone.

Plan ogółem   -    3.318.900,-         wykonanie -    3.297.765,43      tj.  99,4 %     

w tym:

- zadania własne

Plan  -                       12.900,-          wykonanie   -          11.006,-       tj. 85,3 %

- zadania zlecone

Plan  -                  3.306.000,-          wykonanie   -   3.286.759,43       tj. 99,4 % 

w tym: świadczenia społeczne

Plan   -                 3.217.900,-          wykonanie   -   3.199.259,31      tj.  99,5 %       

Udzielono  13.377    świadczeń.

Były to następujące świadczenia:

Rodzaj świadczeń pieniężnych

Ilość świadczeń

  K w o t a

- zasiłki rodzinne –

6.220

693.781,72

   dodatki:

-  urodzenie dziecka

42

32.413,70

- wychowawczy

253

97.716,37

-samotne wychowywanie dziecka

249

48.755,38

- kształcenie i rehabilitacja dziecka niepełnosprawnego

317

32.621,32

- rozpoczęcie roku szkolnego

626

          32.436,42

- podjęcie przez dziecko nauki w szkole poza miejscem zamieszkania - internaty

15

1.695,00

- dojazdy

398

25.458,70

- zasiłki pielęgnacyjne

2.010

379.293,90

-świadczenia pielęgnacyjne

445

698.248,00

-specjalny zasiłek opiekuńczy

149

92.380,00

-składki na ubezpieczenia społeczne od świadczeń

344

 

159.121,76

-rodzina wielodzietna

895

81.180,04

-jednorazowa zapomoga z tytułu urodzenia dziecka

73

73.000,00

- zasiłek dla opiekuna

36

14.880,00

-świadczenie rodzicielskie

310

317.467,00

- świadczenia z Funduszu Alimentacyjnego

995

418.810,00

Zasiłek rodzinny ma na celu częściowe pokrycie wydatków na utrzymanie dziecka.

Przysługuje rodzinom, w których miesięczny dochód netto na osobę nie przekracza 674 zł (lub kwoty 764 zł w przypadku, gdy członkiem rodziny jest dziecko niepełnosprawne). Zasiłek rodzinny przysługuje na dziecko do 18 roku życia, (jeżeli się uczy – do 21 lat). Zasiłek rodzinny przysługuje również osobom kontynuującym naukę w szkole lub szkole wyższej, które mają orzeczony, co najmniej umiarkowany stopień niepełnosprawności – do ukończenia 24 roku życia. Zasiłek rodzinny wypłacany jest zarówno rodzicom, prawnym lub faktycznym opiekunom dziecka (do wniosku należy dołączyć informację sądu o toczącym się postępowaniu w sprawie o przysposobienie dziecka), jak i pełnoletniej osobie uczącej się.

      W przypadku, gdy dochód rodziny lub dochód osoby uczącej się przekracza kwotę uprawniającą daną rodzinę lub osobę uczącą się do zasiłku rodzinnego, o kwotę niższą lub równą kwocie odpowiadającej najniższemu zasiłkowi rodzinnemu przysługującemu w okresie, na który jest ustalany, zasiłek rodzinny przysługuje, jeżeli przysługiwał w poprzednim okresie zasiłkowym. W przypadku przekroczenia dochodu w kolejnym roku kalendarzowym zasiłek rodzinny nie przysługuje.

   Przedstawiamy poniżej wysokości przysługujących świadczeń:

Zasiłek rodzinny

  • 95, 00 zł

Na dziecko w wieku do ukończenia 5 roku życia

 

  • 124, 00 zł

Na dziecko w wieku powyżej 5 roku życia do ukończenia 18 roku życia.

 

  • 135, 00 zł

Na dziecko w wieku powyżej 18 roku życia do ukończenia 24 roku życia.

Dodatki do zasiłku rodzinnego z tytułu:

urodzenia dziecka

  • 1000,00 zł

Jednorazowy dodatek przysługuje do 12 m-ca życia dziecka

opieki nad dzieckiem w okresie korzystania z urlopu wychowawczego

  • 400,00 zł

Dodatek przysługuje za niepełne miesiące kalendarzowe, wypłaca się w wysokości 1/30 dodatku miesięcznego za każdy dzień.

samotnego wychowywania dziecka

  • 193,00 zł

Nie więcej jednak niż 386,00 zł na wszystkie dzieci.

  • 265,00 zł

Na dziecko legitymujące się orzeczeniem o niepełnosprawności lub orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności. Nie więcej jednak niż 546,00 zł na wszystkie dzieci.

wychowywania dziecka w rodzinie wielodzietnej

  •  95,00 zł

Przysługuje na trzecie i następne dzieci uprawnione do zasiłku rodzinnego

kształcenia i rehabilitacji dziecka niepełnosprawnego

  • 90,00 zł

Na dziecko w wieku do 5 roku życia.

  • 110,00 zł

Na dziecko w wieku od 5 lat do ukończenia 24 roku życia.

rozpoczęcia roku szkolnego

  • 100,00 zł

Jednorazowy dodatek. Wniosek składa się do dnia zakończenia okresu zasiłkowego, w którym rozpoczęto rok szkolny albo roczne przygotowanie przedszkolne.

podjęcia przez dziecko nauki w szkole poza miejscem zamieszkania

  • 69,00 zł

Dodatek przysługuje w okresie pobierania nauki przez 10 miesięcy od września do czerwca następnego roku kalendarzowego. Przysługuje w związku z dojazdem z miejsca zamieszkania do miejscowości, w której znajduje się siedziba szkoły, w przypadku dojazdu do szkoły ponadgimnazjalnej, a także szkoły artystycznej, w której realizowany jest obowiązek szkolny i obowiązek nauki w zakresie nauki odpowiadającej nauce w szkole ponadgimnazjalnej.

  • 113,00 zł

Przysługuje w związku z zamieszkaniem  w miejscowości, w której jest siedziba szkoły, o której mowa wyżej oraz szkoły podstawowej lub gimnazjum w przypadku dziecka lub osoby uczącej się, legitymującej się orzeczeniem o niepełnosprawności lub o stopniu niepełnosprawności.

Inne świadczenia:

Jednorazowa zapomoga z tytułu urodzenia się żywego dziecka (becikowe)

  • 1000,00 zł

Zapomoga przysługuje: matce, ojcu lub opiekunowi prawnemu dziecka czy opiekunowi faktycznemu dziecka, jeżeli dochód rodziny w przeliczeniu na osobę nie przekracza kwoty 1922 zł.

Świadczenie rodzicielskie

  • 1000,00 zł

Świadczenie rodzicielskie przysługuje osobom, które nie otrzymują zasiłku macierzyńskiego lub uposażenia za okres ustalony przepisami Kodeksu pracy, jako okres urlopu macierzyńskiego, okres urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego lub okres urlopu rodzicielskiego. Uprawnionymi są m.in. bezrobotni (niezależnie od rejestracji lub nie w urzędzie pracy), studenci, a także wykonujący prace na podstawie umów cywilnoprawnych. Świadczenie przysługuje przez 52 tygodnie po urodzeniu dziecka w wysokości 1000 zł miesięcznie, a w przypadku urodzenia wieloraczków okres ten może być wydłużony nawet do 71 tygodni.
Świadczenie mogą otrzymywać także rodzice dzieci urodzonych przed 1 stycznia 2016 r.
Świadczenie niezależne od kryterium dochodowego.

      Koszty związane z realizacją w/w zadania za 2 pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę ( w tym 1 przebywająca na urlopie  wychowawczym ) + 2 pracowników zatrudnionych na zastępstwo.

Plan -  88.100,-           wykonanie -       87.500,12             tj.  99,3  %

Na koszty składają się wydatki na wynagrodzenia, dodatkowe wynagrodzenie roczne tzw.”13”, pochodne od wynagrodzeń, odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych.

Rozdz. 85503 – Karta Dużej Rodziny

Plan  -     1.000,-                  wykonanie -         948,22             tj. 94,8 %

Liczba złożonych wniosków 133 dla 319 osóbWydano 311 kart, w tym: 2 karty przedłużane, 2 karty dla nowych członków rodzin + 6 kart elektronicznych.        

Wydatkowana kwota została przeznaczona na zakup materiałów biurowych.

     Ogólnopolska Karta Dużej Rodziny to system zniżek dla rodzin wielodzietnych. Już od 16 czerwca 2014 każda rodzina, z co najmniej trójką dzieci na utrzymaniu może w swojej gminie złożyć wniosek o wydanie karty.

     Karta Dużej Rodziny przyznawana jest każdemu członkowi rodziny, także rodzinom zastępczym i rodzinnym domom dziecka. Rodzicom karta wydawana jest dożywotnio, dzieciom do ukończenia 18 lub 25 lat w przypadku kontynuowania nauki. Osoby niepełnosprawne otrzymają kartę na czas trwania orzeczenia o niepełnosprawności. Karta przyznawana jest bezpłatnie i bez względu na dochód.

      Od dnia 01 stycznia 2019 roku wniosek o kartę dużej rodziny, może złożyć każdy z rodziców, który w całym swoim życiu miał na wychowaniu, co najmniej trójkę dzieci.

Rozdz. 85504 -  Wspieranie rodziny  ( asystent rodziny - 1 pracownik )

Podstawa prawna: ustawa z dnia 09 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2019 r., poz. 1111z póź. Zm.  )  - zadania własne , zadania własne  z dotacji
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 9 lipca 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków realizacji rządowego programu "Dobry start" ( Dz. U. z 2019 poz. 1343)- zadania zlecone

Plan ogółem –  549.832,-          wykonanie  -      529.407,19      tj.   96,3 %

w tym:

- zadania własne

Plan  -                62.400,-           wykonanie   -      47.319,07        tj. 75,8 %

Z pomocy Asystenta  korzystało 19 rodzin.

- zadania własne z dotacji:

Plan      -            17.442,-             wykonanie    -       17.442,-        tj. 100 % 

- zadania zlecone („ Dobry start „)

Plan  -              469.990,-            wykonanie   -       464.646,12     tj. 98,9 % 

w tym: świadczenia społeczne

Plan    -            454.990,-             wykonanie  -        449.700,-      tj. 98,8 %

Udzielono  1.499 świadczeń

Koszty związane z realizacją w/w zadania. 

Plan     -              15.000,-             wykonanie   -        14.946,12    tj. 99,6 %

Rozdz. 85508 – Rodziny zastępcze

Podstawa prawna: ustawa z dnia 09 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2019 r., poz. 1111 z późn. zm. ) – zadanie własne

Plan   -         148.200,-                 wykonanie   -    145.773,23     tj.  98,4 %

Udzielono  635  świadczeń  dla 33 dzieci.

Rozdz. 85510 – Działalność placówek opiekuńczo – wychowawczych

Podstawa prawna: ustawa z dnia 09 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2019 r., poz. 1111 z późn. zm) – zadanie własne

Plan   -         246.900,-                   wykonanie   -    238.105,83     tj.  96,4 %

Udzielono  111  świadczeń  dla   13  dzieci. 

Rozdz. 85513 – składki na ubezpieczenie zdrowotne

Podstawa prawna: art. 17 ust. 1 pkt. 20 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U.
z 2019 r. poz.1507 ze zm.) oraz art. 66 ust. 1 pkt. 26,28,28a,28b,30; art. 73 pkt. 9, 10,10a,13; art. 75 pkt. 10-12; art. 79; art. 81 pkt 8 ust. 7,8,9,9b,9c ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. z 2019r. poz. 1373 z późniejszymi zmianami) oraz  z dnia 28 listopada 2003r. o świadczeniach rodzinnych (Dz.U. z 2018r.   poz. 2220 ze zm.) - zadanie zlecone

Plan ogółem  -  27.923,-         wykonanie  –    27.923,-      tj. 100  %          

Udzielono   2.632   świadczeń.

WYKONANIE DOCHODÓW:   zgodnie  ze sprawozdaniami  Rb-27S, Rb-27ZZ

Ośrodek Pomocy Społecznej w  2019 r. uzyskał następujące dochody:

OGÓŁEM :

154.344,92

Budżet  gminy :

36.096,97

Odpłatność za DPS

3.000,00

Odpłatność za usługi opiekuńcze

19.991,00

Zaliczka alimentacyjna  50% zwrotu od komornika

2.063,21

Fundusz alimentacyjny  40% zwrotu od komornika

11.006,44

Koszty upomnienia

34,80

Kapitalizacja odsetek bankowych

1,33

Opłata za duplikat KDR

0,19

Budżet państwa :

118.247,95

Nienależnie pobrany zasiłek okresowy za lata ubiegłe  WD

3.270,50

Zwrot składek zdrowotnych z ZUS (zasiłkobiorcy) za lata ubiegłe

234,00

Odsetki od nienależnie pobranych świadczeń  500+

992,36

Nienależnie pobrane  świadczenia 500+  za lata ubiegłe

14.777,00

Odsetki od nienależnie pobranych świadczeń rodzinnych

1.395,02

Odsetki od nienależnie pobranych świadczeń  dobry start

4,26

Nienależnie pobrane  świadczenia rodzinne  za lata ubiegłe

16.306,47

Opłata za duplikat KDR

9,37

Zaliczka alimentacyjna  50% zwrotu od komornika

2.063,21

Fundusz alimentacyjny  60% zwrotu od komornika

16.509,72

Odsetki z funduszu alimentacyjnego (zwroty od komornika)

62.686,04

     W  2019 roku skierowano 10 mieszkańców naszej gminy do Powiatowego Zespołu ds. Orzekania o Stopniu Niepełnosprawności we Wrocławiu celem wydania orzeczenia. 8 osobom udzielono pomocy w napisaniu odwołania do Wojewódzkiego Zespołu ds. Orzekania o niepełnosprawności, gdyż nie zgadzały się z treścią orzeczenia.

     W  2019 roku wydano 76 decyzji dla 49 osób przyznając prawo do świadczeń z opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

     W 2019 roku skierowano 6 osoby do Domów Pomocy Społecznej, w tym: 1 dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie, a 5 dla osób starszych. Dwie osoby oczekują na miejsce w domu pomocy społecznej dla osób z zaburzeniami psychicznymi ( czas oczekiwania w takim typie domu to około 2-5 lat). W  2019 roku zmarły 4 osoby przebywające w domach pomocy społecznej. Obecnie przebywa 19 osób.

     Wszystkie planowane świadczenia zarówno z pomocy społecznej jak i świadczeń rodzinnych, funduszu alimentacyjnego, dodatku mieszkaniowego, dodatku energetycznego, świadczeń wychowawczych, przyznawanie i wypłacanie stypendiów, świadczeń „ Dobry start”, zasiłków dla opiekunów, świadczeń pielęgnacyjnych, zasiłków pielęgnacyjnych udzielane są zgodnie z obowiązującymi w danej sprawie przepisami.  Każde postępowanie jest dokładnie sprawdzane i ewentualnie weryfikowane. W postępowaniu o udzielenie świadczeń z pomocy społecznej przeprowadzane są wywiady środowiskowe a także wywiady alimentacyjne u osób zobowiązanych do alimentacji na rzecz osoby wymagającej pomocy. Często jest tak, że osoby zobowiązane do alimentacji, same borykają się z problemem finansowym, zdrowotnym. Ich środki pieniężne nie pozwalają na pomoc finansową osobie bliskiej, pomagają jedynie poprzez zakup żywności, pomoc usługową.

     W związku z zauważalnym zjawiskiem w Polsce a także w naszej gminie jest starzenie się społeczeństwa. Coraz bardziej widocznym problemem jest samotność osób starszych ich choroba i niepełnosprawność. Osobom wymagającym opieki i pomocy osób trzecich Ośrodek zapewnia pomoc w formie usług opiekuńczych. Jednak nie zawsze pomoc ta jest wystarczająca, gdyż ze względu na zły stan zdrowia osoba chora wymaga całodobowej opieki i pomocy, w tym też fachowej pomocy medycznej. W takich przypadkach na wniosek lekarza osoby kierowane są do domów pomocy społecznej dostosowanych do ich rodzajów schorzeń. Kierując chorą osobę do domu pomocy społecznej bardzo dokładnie badana jest jej sytuacja materialna, bytowa, rodzinna i zdrowotna. Z członkami rodzin przeprowadzane są wywiady tzw. „ alimentacyjne”, w celu ustalenia ewentualnej odpłatności lub częściowej odpłatności za pobyt osoby skierowanej do w domu pomocy społecznej.  Ponadto Sądy na wniosek opiekunów prawnych również kierują osoby chore, niepełnosprawne do Domów Pomocy Społecznej, wtedy też nie mamy innej możliwości jak skierować taką osobę do odpowiedniej placówki. Duży nacisk kierujemy na pracę opiekunek środowiskowych, ( dlatego też zatrudniamy dodatkowe osoby na podstawie umowy zlecenia), aby mogły wspierać nasze osoby starsze w ich miejscach zamieszkania. Chcemy jak najdłużej utrzymać osoby w ich miejscu zamieszkania. Stanowi to niższy koszt niż skierowanie osoby starszej, niepełnosprawnej, chorej do odpowiedniego Domu Pomocy Społecznej.    

     Pracownicy socjalni prowadzą szeroko rozumianą pracę socjalną w środowisku, przez co mobilizują osoby do podjęcia zatrudnienia, wzajemnego wspierania się w sytuacjach trudnych i ciężkich, załatwiają sprawy urzędowe, prawne, terapeutyczne w rodzinach. Przyczyną udzielania pomocy osobom i rodzinom spełniającym kryterium dochodowe jest: ( zgodnie z art. 7 ustawy o pomocy społecznej): potrzeba ochrony macierzyństwa i wielodzietność, ubóstwo, sieroctwo, bezdomność, potrzeba ochrony ofiar handlu ludźmi, zdarzenie losowe, sytuacja kryzysowa, brak możliwości zatrudniania, niepełnosprawność, długotrwała i ciężka choroba, bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzeniu gospodarstwa domowego, zwłaszcza w rodzinach wielodzietnych i niepełnych, alkoholizm, przemoc w rodzinie, trudności w przystosowaniu się do życia po opuszczeniu zakładu karnego, inne.    

        Każda pomoc społeczna ( świadczenie) zarówno pieniężna, rzeczowa jak i usługi przyznawana jest decyzją administracyjną dyrektora ośrodka zgodnie z obowiązującymi przepisami w oparciu o wywiad środowiskowy ( rodzinny) przeprowadzony przez pracownika socjalnego. Wywiad zawiera niezbędną dokumentację, informację o sytuacji materialno-bytowej, rodzinnej, mieszkaniowej, zdrowotnej i zawodowej rodziny. Pracownik socjalny opisuje w nim problem rodziny, określa jej potrzeby i przyczyny udzielenia pomocy. Warunki, formy i rodzaje przyznawania pomocy zawarte są w ustawie o pomocy Społecznej i tytułach wykonawczych a także programach rządowych. 

     Współpraca z innymi instytucjami polegała m.in. na udzielaniu informacji o naszych podopiecznych, prośbach o przeprowadzenie wywiadów środowiskowych  i przeprowadzaniu wywiadów środowiskowych, udzielanie odpowiedzi na wnioski o udostępnienie danych osobowych, wysyłaniu do innych instytucji wniosków o udostępnienie danych osobowych dotyczących naszych klientów; sporządzaniu meldunków i raportów sytuacyjnych, sprawozdań do DUW, Kuratorium Oświaty, DOPS, współpraca dotycząca aktywizacji dłużników alimentacyjnych z PUP, Starostwem Powiatowym, Komornikami, Policją,  Prokuraturą. Łącznie napisano i odpowiedziano na około 2500 pism ( pisma, wnioski, odpowiedzi na pisma, odpowiedzi na wnioski, sprawozdania, informacje i inne).  Wydano łącznie ponad 2000 decyzji administracyjnych.  

Na prośbę i potrzeby innych urzędów, instytucji udzielono pisemnych informacji, dla ośrodków pomocy społecznej przeprowadzono ok. 65 wywiadów środowiskowych (rodzinnych) u osób, rodzin zobowiązanych do alimentacji. Pracownicy socjalny w 2019 roku przeprowadzili z naszymi podopiecznymi 600 wywiadów środowiskowych w celu przyznania pomocy. Sporządzono i podpisano 8 kontraktów socjalnych z podopiecznymi. W/w pomocą objęto szczególnie rodziny wielodzietne, rodziny niepełne, rodziny, w których występowała przemoc, problemy alkoholizmu, bezrobocia oraz długotrwałej ciężkiej choroby. Wsparcia udzielano również rodzinom emeryckim.   W ramach pracy socjalnej udzielono różnego rodzaju poradnictwa i pomocy w załatwieniu spraw alimentacyjnych, sądowych, w bezradności w prowadzeniu gospodarstwa domowego (szczególnie w rodzinach wielodzietnych i niepełnych) ·i innych.

     Mając na celu niesienie pomocy osobom i rodzinom w przezwyciężaniu ich trudności życiowych OPS współpracuje także z innymi instytucjami, jak np.: ZUS, KRUS, ARSP, PUP, MOPS-y, PCPR-y, Caritas-y, Sądy, Zespół Kuratorski, służba zdrowia, szkoły, Policja, władze lokalne, Kuratorium Oświaty, Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Punkt konsultacyjny, Schroniska, noclegownie, szpitale, fundacje, Zespół Interdyscyplinarny ds. Przemocy w Rodzinie. W załatwianiu różnych spraw urzędowych osoby i rodziny mało zaradne życiowo korzystają z pomocy i porad pracowników socjalnych. 

      Ośrodek prowadzi całoroczną zbiórkę odzieży, którą rozdziela wśród klientów, pośredniczy również w przekazywaniu mebli, sprzętu TV i AGD. W 2019 roku na bieżąco uzupełniano i przywożono odzież, pościel, obuwie oraz zabawki ze schroniska dla samotnych kobiet i rozdawano wśród naszych podopiecznych.

        W okresie od 26 czerwca 2019 do 09 lipca 2019 r. - 20 dzieci z naszej Gminy uczestniczyło w kolonii w Pustkowie finansowanej przez Kuratorium Oświaty. Pierwszeństwo w korzystaniu z wypoczynku mają dzieci:

- objęte pieczą zastępczą,

- pochodzące z rodzin żyjących z trudnych warunkach materialnych, w tym: z rodzin wychowujących troje lub więcej dzieci, samotnie wychowywane,

- z zaburzeniami somatycznymi potwierdzonymi zaświadczeniem lekarskim i zamieszkujące w środowisku ekologicznie zagrożonym.

     Ośrodek zatrudnia asystenta rodziny. Asystent pracował łącznie z 19 rodzinami, w których występują trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo- wychowawczych. Jego praca polegała na pobudzaniu tych rodzin do aktywności zawodowej, rodzinnej, pokazywaniu jak prawidłowo funkcjonować w środowisku, w którym przebywają, jak prawidłowo zajmować się dziećmi, domem, rodziną.

           Od miesiąca październiku 2018 roku działa na mocy podpisanej umowy z Bankiem Żywności we Wrocławiu zadanie z zakresu dystrybucji artykułów spożywczych do osób najbardziej potrzebujących w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Żywnościowa 2014-2020 Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym realizowanego w Podprogramie 2018- umowa zawarta do 20 czerwca 2019 roku.  W ramach tej umowy z pomocy skorzystało 564 osób. W okresie od stycznia 2019 roku do czerwca 2019 roku otrzymaliśmy 3 transporty produktów żywnościowych, w ramach, których, każda z osób pobrała:

- marchewkę z groszkiem – po 6 puszek

- fasolę białą – po 6 puszek

- koncentraty pomidorowe- po 4 puszki

- buraczki w słoiku – po 1 słoiku

- makaron jajeczny – po 5 opakowań

- mleko – po 4 kartony

- ser żółty – po 3 opakowania

- gołąbki w sosie w puszce – po 2 puszki

- pasztet wieprzowy – po 1 puszce

- filety z makreli – po 3 puszki

- cukier – po 2 sztuki

- miód- po 1 słoiku

- powidła śliwkowe – po 2 słoiczki

- kasza gryczana – po 2 opakowanie

- szynka drobiowa – po 8 puszek

- szynka wieprzowa – po 6 puszek

- olej rzepakowy – po 3 sztuki

- ryż- po 2 opakowania. 

      Pomoc w ramach POPŻ kierowana jest do tych osób i rodzin, które z powodu niskich dochodów nie mogą zapewnić sobie/rodzinie odpowiednich produktów żywnościowych (posiłków) i dlatego też trafiać będzie do ograniczonej liczby osób znajdujących się w najtrudniejszej sytuacji życiowej (określonej przesłankami z art. 7 ustawy o pomocy społecznej oraz poziomem dochodów odniesionych do procentowej wartości odpowiedniego kryterium dochodowego określonego w tej ustawie - których dochód nie przekracza 200% kryterium dochodowego uprawniającego do skorzystania z pomocy społecznej, tj. do 30.09.2018 r. – 1 268 PLN dla osoby samotnie gospodarującej i 1 028 PLN, dla osoby w rodzinie, a od 01.10.2018 r. – 1 402 PLN dla osoby samotnie gospodarującej i 1 056 PLN dla osoby w rodzinie, stanowiąc systematyczne wsparcie. W ramach Podprogramu 2018 dla 98 osób korzystających z pomocy żywnościowej przeprowadzono 3 warsztaty edukacyjne w ramach działań towarzyszących:

• Ekonomiczne - 1 spotkanie dla  38 uczestników

• Żywieniowe - 1spotkanie dla 28 uczestników

            • Kulinarne – 1 spotkanie dla 32 uczestników.

W miesiącu czerwcu 2019 roku Ośrodek Pomocy Społecznej w Sobótce podpisał umowę użyczenia sprzętu na cele prowadzenia wypożyczalni sprzętu rehabilitacyjnego dla osób niepełnosprawnych. Sprzęt można wypożyczyć nieodpłatnie w siedzibie Ośrodka Pomocy Społecznej. Do dyspozycji klientów pozostają do wypożyczenia: 3 wózki inwalidzkie, 4 balkoniki inwalidzkie, 4 pary kul.

       Ośrodek Pomocy Społecznej w Sobótce realizował projekt socjalny  pod nazwą “Pudełko życia”, który miał na celu zapewnienie właściwej opieki i wsparcia osobom starszym, samotnym, schorowanym i niepełnosprawnym w sytuacji zagrożenia zdrowia i życia. Adresatami byli osoby starsze, samotne, powyżej 75 roku życia oraz osoby niepełnosprawne z terenu miasta i gminy Sobótka (200 osób), legitymujące się umiarkowanym bądź znacznym stopniem niepełnosprawności. “Pudełko życia” może uratować życie każdemu, kto w chwili przyjazdu kwalifikowanej pomocy medycznej nie jest w stanie podać podstawowych informacji o chorobach, uczuleniach czy zażywanych lekach.       Projekt był odpowiedzią na wyrównywanie szans osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, szczególnie w sferze zdrowia, i życia osób samotnie mieszkających, długotrwale chorych bądź borykających się z niepełnosprawnością swoją lub osób zależnych w gminie Sobótka. Projekt ten był bez kosztowy, gdyż nawiązano współpracę z fundacją NEUCA, która przekazała nieodpłatnie pudełka.

      W 2019 roku dzięki współpracy z Wrocławskim Instytutem Biznesu i Edukacji WIBE Sp . z o. o we Wrocławiu, ul. A. Ostrowskiego 30 w siedzibie Ośrodka Pomocy Społecznej w Sobótce zrealizowano bezpłatne 152 godzinne szkolenie komputerowe ECDL Profile dla 56 osób z terenu Miasta i Gminy Sobótka.

        Uczestnicy przez cały czas szkolenia pracowali na laptopach i przeszli naukę 6 modułów, tj.:

- Podstawy pracy z komputerem

- Podstawy pracy w sieci

- Przetwarzanie tekstów

- Arkusze kalkulacyjne

- IT Security ( Bezpieczeństwo)

- Rozwiązywanie problemów.

      W miesiącu grudniu 2019 roku we współpracy z Zespołem Szkolno- Przedszkolnym im. Janusza Korczaka w Sobótce oraz z Zespołem Szkolno- Przedszkolnym im. Marii Konopnickiej w Rogowie Sobóckim przekazano podopiecznym Ośrodka, tj. osobom samotnym i starszym paczki w ramach akcji „ Paczka dla seniora” oraz paczki dla rodzin z dziećmi. Z tej formy pomocy skorzystało około 50 rodzin.

     Ośrodek Pomocy Społecznej zapewnia obsługę administracyjną działającemu zespołowi interdyscyplinarnemu ds. przemocy w rodzinie. Pomoc polegała na organizowaniu spotkań zespołu oraz spotkań grup roboczych w siedzibie Ośrodka Pomocy Społecznej w Sobótce, wysyłaniu zawiadomień i zaproszeń osób dotkniętych przemocą w rodzinie a także wezwań osób, co do których istnieje podejrzenie stosowania przemocy, na uzupełnianiu „Niebieskich Kart”, pisaniu protokołów ze spotkań zespołu i grup roboczych.  Ponadto osoby, co do których istnieje podejrzenie, że są dotknięte przemocą w rodzinie oraz stosują przemoc, jeżeli mają problem przychodzą na indywidualne spotkania. Wtedy też informowane są, że mogą skorzystać z darmowych porad psychologicznych, prawnych, terapeutycznych oraz wziąć udział w zajęciach grup wsparcia. 

       W 2019 roku procedura Niebieskiej Karty prowadzona była w 39 środowiskach. Odbyło się łącznie 115 spotkań: w tym: 4 zespołu interdyscyplinarnego i 111 spotkań grup roboczych zespołu ( 1 grupa robocza dotyczy jednej rodziny). Każde spotkanie dotyczyło omówienia problemów, wskazania rozwiązań oraz każdy z członków grupy bądź zespołu przekazywał informację na temat danej rodziny. Ponadto na posiedzenia wzywane były zarówno osoby będące ofiarami jak i sprawcy przemocy. Podczas rozmów z ofiarami, ustalano plan pomocy i wsparcia, kierowano do Punktu Konsultacyjnego za rozmowy z psychologiem, terapeutą oraz udzielano porad prawnych.  Z każdego spotkania wykonane są protokoły z posiedzeń ( uzupełniane są na bieżąco przez członka zespołu, zatwierdzone przez Przewodniczącego Zespołu). Każda rodzina, w której dochodzi do przemocy ma założoną odrębną teczkę, w której znajdują się wypełniony formularz Niebieskiej Kart oraz dokumenty w trakcie jej trwania oraz protokoły ze spotkań. Również osoby, co, do których istnieje podejrzenie, że są sprawcami przemocy, były wzywane na spotkania zespołu i /lub grupy roboczej, jednak niewielka ilość tych osób przybywała na takie spotkanie. Osoby, które przybyły na spotkania miały tworzony plan pracy, zawsze kierowane były do psychologa, terapeuty oraz wskazywaną miały możliwość skorzystania ze spotkań z programu dla sprawców przemocy organizowany przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie we Wrocławiu.  

      W 2019 roku wszyscy członkowie zespołu i/lub grupy roboczej zdecydowali o zamknięciu 26 procedur Niebieskich Kart, w związku z ustaniem przemocy w rodzinie i uzasadnionym przypuszczeniem o zaprzestaniu dalszego stosowania przemocy w rodzinie oraz po zrealizowaniu indywidualnego planu pomocy lub rozstrzygnięciem o braku zasadności podejmowania działań oraz  3 karty przekazano do innych Zespołów ze względu na niezamieszkiwanie osób na naszym terenie oraz 1 karta została zamknięta przez ZI z innego terenu, ze względu na zamieszkiwanie osoby co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie.

      Obecnie prowadzona jest procedura w 9 środowiskach rodzinnych, w tym: z lat poprzednich, tj. 2017 - 1 procedura,  2019- 8 oraz do dnia dzisiejszego wpłynęła żadna nowa wypełniona Niebieska Karta.

W 2019 roku skierowano 6 pism do Sądu Rejonowego informując o sytuacji osoby/rodziny, 4 pisma na Komisariat Policji oraz 1 pismo do Prokuratury Rejonowej we Wrocławiu.

Do głównych zadań Zespołu Interdyscyplinarnego na rzecz Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie należy w szczególności:

  1. Ocena sytuacji problemowej osoby indywidualnej, rodziny, grup problemowych lub środowiska znajdujących się w sytuacji kryzysowej i wypracowanie sposobu postępowania, który będzie miał na celu przywrócenie integralności rodziny, lub środowiska oraz możliwości realizowania ich funkcji, oraz podejmowanie działań w tym celu przewidzianych przepisami prawa

2) Udzielanie pomocy, a w zależności od potrzeb poradnictwa socjalnego, prawnego, psychologicznego osobom, rodzinom, grupom problemowym i środowisku, które mają trudności lub wykazują potrzebę wsparcia w rozwiązywaniu swoich problemów.
3) Podejmowanie interwencji w przypadku przemocy domowej i uruchamianie procedur mających na celu jej powstrzymanie.

4) Udzielanie pomocy dzieciom doświadczającym i będących świadkami przemocy w rodzinie.

5) Podejmowanie wspólnych działań w ramach procedury „Niebieska karta”.

Otrzymują:

1 x Burmistrz MiG Sobótka

1 x a/a

Sporządziły: Katarzyna Dwornik- Piszczałka i Jadwiga Bryłkowska

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Katarzyna Dwornik- Piszczałka 11-08-2021 12:52
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 11-08-2021
Ostatnia aktualizacja: Katarzyna Dwornik- Piszczałka 11-08-2021 13:32