INFORMACJA
Sobótka, dnia 2013-01-30
OPS. 0321.1.2013
SPRAWOZDANIE
z wykonania planu finansowego Ośrodka Pomocy Społecznej w Sobótce za 2012 rok
Zgodnie z ustawę o pomocy społecznej Ośrodek Pomocy Społecznej realizuje zadania własne gminy, własne o charakterze obowiązkowym, zadania zlecone i zadania wynikające z programów rządowych. Dotyczą one pomocy osobom i rodzinom, które znalazły się w trudnej sytuacji życiowej i nie są w stanie samodzielnie jej rozwiązać wykorzystując własne środki, możliwości i uprawnienia.
Celem pomocy społecznej jest zaspokajanie niezbędnych potrzeb życiowych osób i rodzin oraz umożliwianie im bytowania w warunkach odpowiadających godności człowieka. Rodzaj, forma i rozmiar udzielanych świadczeń powinny być odpowiednie do okoliczności uzasadniających udzielenie pomocy, ale powinny także zostać uwzględnione, jeżeli odpowiadają, celom i aktualnym możliwościom pomocy społecznej. Ograniczenie świadczeń pomocy społecznej do niezbędnego minimum lub odmowa ich przyznania może nastąpić w razie stwierdzenia marnotrawstwa przyznanych świadczeń, ich celowego niszczenia bądź też marnotrawstwa własnych zasobów materialnych. Brak współdziałania osoby lub rodziny z pracownikiem socjalnym w rozwiązywaniu trudnej sytuacji, a także nie uzasadniona odmowa podjęcia pracy przez osobę bezrobotną, mogą stanowić podstawę do odmowy przyznania lub wstrzymania świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej.
W 2012 roku pomocą objęto około 3490 osób tj. około 960 rodzin. Udzielono różnych form pomocy wynikających z ustawy, zarówno w postaci świadczeń pieniężnych, rzeczowych, usług opiekuńczych jak i w postaci pracy socjalnej (prowadzenie rodziny, porady, pomoc w załatwianiu spraw sądowych, urzędowych, kierowanie na komisje do spraw orzekania o stopniu niepełnosprawności, itp.),
OGÓŁEM wydatkowano kwotę - 4.694.400,25
Dział 852 - 4.598.304,96
Dział 854 - 96.095,29
w tym:
- zadania własne plan - 1.520.000,- wykonanie– 1.455.456,38 tj. 95,75 %
- zadania własne z dot. plan -802.840,- wykonanie– 799.056,67 tj. 99,53 %
- zadania zlecone plan - 2.446.400,- wykonanie – 2.439.887,20 tj. 99,73%
Udzielono 49.018 świadczeń na kwotę 3.762.484,97
w tym:
- zadania własne 31.824 świadczeń – na kwotę 787.996,77
- zadania własne z dotacji 23.398 świadczeń –na kwotę 606.622,99
- zadania zlecone 15.277 świadczeń – na kwotę 2.367.865,21
OGÓŁEM w ramach zadań własnych wydatkowano kwotę 2.254.513,05
Udzielono 18.201 świadczeń na kwotę 1.394.619,76 plus wydatkowano kwotę 859.893,29 na utrzymanie ośrodka w rozdz.85212 i rozdz. 85219.
OGÓŁEM w ramach zadań zleconych wydatkowano kwotę 2.439.887,20
Udzielono 15.277 świadczeń na kwotę 2.367.865,21plus wydatkowano kwotę 72.021,99 na utrzymanie ośrodka w rozdz. 85212.
Przyczyną udzielania pomocy osobom i rodzinom spełniającym kryterium dochodowe było m.in.:
- potrzeba ochrony macierzyństwa lub wielodzietności
- brak możliwości zatrudnienia
- bezrobocia
- upośledzenie fizyczne i umysłowe
- niepełnosprawności
- długotrwała choroba
- ubóstwa
- bezdomności
- bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzeniu gospodarstwa domowego, zwłaszcza w rodzinach wielodzietnych i niepełnych
- alkoholizm
- trudności w przystosowaniu się do życia po opuszczeniu zakładu karnego
- przemoc
- zdarzenia losowego
- inne
Wykonanie planu działalności ośrodka w 2012 roku kształtowało się następująco w poszczególnych rozdziałach:
Rozdz. 85201 – placówki opiekuńczo – wychowawcze
Plan – 3.200,- wykonanie – 0
Rozdz. 85202 – domy pomocy społecznej
Plan – 386.000,- wykonanie – 383.466,73,- tj. 99,34 %
Udzielono 177 świadczeń
W domach pomocy społecznej umieszczonych było 17 osób.
Rozdz. 85204 – rodziny zastępcze
Plan - 2.800,- wykonanie - 2.740,88 tj. 97,89 %
Udzielono 34 świadczeń dla trójki dzieci.
Rozdz. 85212 – świadczenia rodzinne, zaliczka alimentacyjna, fundusz alimentacyjny oraz składki na ubezpiecz. emerytalne i rentowe
Plan -2.420.000,- wykonanie - 2.413.520,80 tj. 99,74 %
zadania własne
Plan - 11.000,- wykonanie- 11.000,00 tj. 100 %
- ¼ etatu
wynagrodzenie plan - 7.560,- - wykonanie – 7.560,-
ZUS plan - 1.340,- - wykonanie - 1.340,-
Pozostałe plan – 2.100,- - wykonanie - 2.100,-
Zadania zlecone
Plan - 2.409.000,- wykonanie- 2.402.520,80 tj. 99,73 %
w tym: świadczenia społeczne
Plan - 2.336.650,- wykonanie– 2.330,498,81 tj. 99,74 %
Udzielono 14.601 świadczeń.
Były to następujące świadczenia:
Rodzaj świadczeń pieniężnych |
Ilość świadczeń |
Koszt jednego świadczenia |
K w o t a |
- zasiłki rodzinne – |
6.888 |
68,- ,91,-,98,-oraz 77,- 106,- 115,- od XI 2012
|
603.073,-
|
dodatki: - urodzenie dziecka |
41 |
1.000,- |
41.000,- |
- wychowawczy |
31 |
~400,- |
123.967,30- |
-samotne wychowywanie dziecka |
466 |
170,-, 220,- 250,-, 300,- |
81.680,-
|
- kształcenie i rehabilitacja dziecka niepełnosprawnego do 5 r.ż. |
43 |
60,- |
2.580,- |
- powyżej 5 r.ż. |
254 |
80, |
20.320,- |
- rozpoczęcie roku szkolnego |
411 |
100 |
41.100,- |
- podjęcie przez dziecko nauki w szkole poza miejscem zamieszk. |
40 |
~50,- |
3600,- |
- dojazdy |
816 |
50,- |
40.800,- |
- zasiłki pielęgnacyjne |
1.939 |
153,- |
296.667.,- |
-świadczenia pielęgnacyjne |
555 |
~520,- |
281.740,40,- |
-składki na społeczne |
266 |
~139,00 |
31.521,11 |
-rodzina wielodzietna |
1246 |
80,- |
99.680,- |
-jednorazowa zapomoga z tyt. urodzenia dziecka |
122 |
1.000,- |
122.000,- |
- świadczenia z Funduszu Alimentacyjnego |
1483 |
~ 365,- |
540.770,- |
Koszty związane z realizacją w/w zadania.
Plan - 72.350,- wykonanie - 72.021,99 tj. 99,55 %
w tym : |
Razem |
Wynagrodzenia osobowedla 2 pracowników: - 46.039,34 Dodatkowe wynagrodzenie roczne w wys. 3.615,83 |
49.655,17 |
Pochodne od wynagrodzeń ZUS-y |
9.189,35 |
Odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych |
1640,90 |
Opłaty za usługi pocztowe, telekomunikacyjne, prowizje bankowe, podróże służbowe, szkolenia, zakup materiałów biurowych. |
8.589,21 |
Koszty energii elektrycznej, wody, ścieków, co. |
2.947,36 |
Rozdz. 85213 – składki na ubezpieczenie zdrowotne
Plan -39.300,- wykonanie – 37.479,78 tj.95,37 %
Udzielono 972świadczeń pieniężnych – (zlecone -198 ; własne z dotacji – 774).
w tym:
- zadania własne
Plan – 1.500,- wykonanie – 0 tj. 0 %
- zadania własne z dotacji:
Plan – 28.500,- wykonanie – 28.213,38 tj. 98,99 %
- zadania zlecone
Plan – 9.300,- wykonanie – 9.266,40 tj. 99,64 %
Rozdz. 85214 - zasiłki i pomoc w naturze oraz składki na ubezpiecz. emeryt. i rentowe
Plan ogółem – 214.200,- wykonanie – 211.500,01 tj. 98,74%
w tym:
- zadania własne
Plan – 114.200 ,- wykonanie – 111.500,01 tj. 97,64%
- zadania własne z dotacji
Plan - 100.000,- wykonanie - 100.000 ,- tj. 100 %
Udzielono 3058 świadczenia pieniężne.
Były to następujące formy pomocy:
Z A S I Ł K I: |
ILOŚĆ ŚWIADCZEŃ |
KWOTA |
-okresowe i okresowe specjalne w tym z dotacji: |
543 |
100.000 |
-leki i koszty leczenia |
136 |
17.561,83 |
-żywność |
195 |
25.340,00 |
-odzież, obuwie |
51 |
7.670,00 |
-opał |
101 |
25.690,00 |
-remont, malowanie mieszkania |
5 |
1.050,00 |
- bilety miesięczne, dojazdy w poszukiwaniu pracy, dojazdy do szpitala |
11 |
1.196,00 |
-koszty energii elektrycznej ,gazu, wody, eksploatacja mieszkania |
43 |
5.707,66 |
- pogrzeb |
1 |
3.908,11 |
- środki czystości i higieniczne |
10 |
920,00 |
- pokrycie opłaty za pobyt w schroniskach, noclegowniach – jedno świadczenie do jeden dzień pobytu ( ilość osób 12) |
1965 |
23.609,30 |
- refundacja świadczeń za naszych podopiecznych przebywających na innych terenach |
3 |
280,77 |
-w tym celowe specjalne z przeznaczeniem na ; |
48 |
8.330,00 |
-leki |
23 |
3.430,00 |
-opał |
7 |
1.600,00 |
-żywność |
12 |
1.800,00 |
-zakup odzieży i obuwia |
1 |
500,00 |
- eksploatacja mieszkania, remont |
5 |
1.000,00 |
- zwrot refundacyjny z innych jednostek za osoby zameldowane na innym terenie |
-6 |
-1.433,66 |
Rozdz. 85215 – dodatki mieszkaniowe
Plan – 198.000,- - wykonanie – 196.598,57 tj. 99,29%
Udzielono 1159świadczeń:
z tego użytkownikom mieszkań:
- komunalnych - 939 świadczeń na kwotę – 164.377,59
- pozostałych - 220 świadczeń na kwotę - 32.220,98
Rozdz. 85216- zasiłki stałe
Plan - 332.700,- wykonanie - 321.569,61 tj. 96,65 %
Udzielono 798 świadczeń- 79 osobom.
w tym:
zadania własne:
Plan– 10.000,- wykonanie – 0.00 tj. 0,00 %
- zadania własne z dotacji:
Plan - 322.700,- wykonanie – 321.569,61 tj. 99,65 %
Rozdz. 85219 – ośrodki pomocy społecznej
Plan ogółem: 880.100,- wykonanie – 848.893,29 tj. 96,45%
w tym dotacja z DUW - 194.800,- wykonanie- 192.433,68 tj. 98,79 %
w tym : |
Razem |
Wynagrodzenia osobowedla 18-stu pracowników (dyrektor, gł księgowy, 1 specjalista pracy socjalnej, 2 inspektorów, ¼ etatu na stanowisku referenta, 1 referent, 3 opiekunki, 7 pracowników socjalnych, oraz ½ etatu sprzątaczka) w wys. 585.201,69
Dodatkowe wynagrodzenie roczne w wys. 41.159,47 |
626.361,16 |
Pochodne od wynagrodzeń ZUS-y |
113.011,88 |
Odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych |
16.452,70 |
Wynagrodzenia bezosobowe (umowy zlecenia – informatyk, usługi opiekuńcze) |
15.216,00 |
Opłaty za usługi bankowe, pocztowe, telekomunikacyjne, podróże służbowe, szkolenia, zakup materiałów biurowych oraz opłaty za usługi konserwacyjne, monitoring |
59.977,21 |
Koszty energii elektrycznej, wody, ścieków, co, ubezpieczenie budynku, śmieci. OPS był obciążany fakturą wystawianą przez ZBM a następnie przez ZGKiM ‘ Ślęża” w Sobótce na podstawie wskazań liczników, oraz zajmowanej powierzchni (co) |
17.874,34 |
W w/w kosztach utrzymania ośrodka
1.Pokryty został koszt usług opiekuńczych – 6.667 świadczeń na kwotę 124.183,13
W tym: Wynagrodzenia osobowe - 81.703,77
Dodatkowe wynagr. roczne - 5.347,90
Umowa zlecenie - 15.216,00
Pochodne od wynagrodzeń - 18.082,67
Odpis na ZFŚS - 3.281,79
Ekwiwalent za obuwie letnie - 551,00
Rozdz. 85295 – pozostała działalność
Plan ogółem: 183.100,- wykonanie – 182.535,29 tj. 99,69 %
w tym:
- dożywanie dzieci i dorosłych
Plan: 155.000,- wykonanie – 154.435,29 tj. 99,64 %
- zadania własne gminy
Plan - 66.000,- wykonanie - 65.435,29 tj. 99,10 %
- zadania własne z dotacji
Plan - 89.000,- wykonanie - 89.000,- tj. 100 %
Udzielono 20.159 świadczeń:
W tym 289 świadczeń w formie zasiłków celowych na zakup posiłków osobom potrzebującym na kwotę 68.000 zł.
Z dożywiania w szkole korzystało 186dzieci z pięciu szkół podstawowych, gimnazjum oraz pokrywanie wyżywienia dzieci w Przedszkolu Nr 1 w Sobótce oraz 2 dzieci w Powiatowym Zespole Szkół w Krzyżowicach oraz 2 dzieci w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Kątach Wrocławskich i 2 dzieci w Młodzieżowym Ośrodku Socjoterapii w Bystrzycy Górnej, 2 dzieci w Szkole Specjalnej w Wierzbicach,1 dziecko dożywiane w Młodzieżowym Ośrodku Socjoterapii we Wrocławiu, 10 osób dorosłych korzystało z ciepłych posiłków w tym: 9 osób w Sobótce oraz 1 osoba przebywająca w Krakowie ( nasz mieszkaniec- osoba bezdomna- koszty posiłków refundowane do MOPS w Krakowie).
- rządowy program wspierania osób pobierających świadczenia pielęgnacyjne
- zadania zlecone
Plan - 28.100,- wykonanie - 28.100,- tj. 100%
Udzielono 280 świadczeń
Rozdz. 85415- pomoc materialna dla uczniów
Plan ogółem – 109.840 - wykonanie - 96.095,29 tj. 87,50 %
- zadania własne gminy
Plan - 42.000,- - wykonanie - 28.255,29 tj. 67,30 %
- zadania własne z dotacji
Plan - 67.840,- – wykonanie - 67.840,- tj. 100 %
Z pomoc korzystało łącznie 86 rodzin. Przyjęto łącznie 266 wniosków o udzielenie pomocy materialnej dla uczniów ( 132 za okres I-VI 2012 oraz 134 za okres IX-XII 2012). Udzielono około 1.124 świadczenia - średnio od miesiąca stycznia do grudnia - 142 uczniom.
WYKONANIE DOCHODÓW:
Ośrodek Pomocy Społecznej w 2012 roku uzyskał następujące dochody:
- odpłatność za usługi opiekuńcze - 30.335,70
- zaliczka alimentacyjna - 11.066,77
- fundusz alimentacyjny - 15.768,06
- koszty upomnienia - 26,40
- rozliczenie z ZUS, zwrot nadpł. - 821,13
- kapitalizacja odsetek w banku - 25,88
Dla budżetu gminy: 58.043,94
- odsetki od nienal. pobranych ŚR/FA - 1.937,17
- nienal. pobrane ŚR/FA za lata ubiegłe - 5.979,60
- rozliczenie z ZUS, zwrot nadpł. społ. - 5.816,03
- - zaliczka alimentacyjna - 11.066,80
- fundusz alimentacyjny - 29.650,77
- odsetki z funduszu alimentacyjnego - 9.425,78
Dla budżetu państwa - 63.876,15
- fundusz alimentacyjny dla innych gmin - 3.961,02
___________________________________________
Ogółem uzyskane dochody: 125.881,11
W 2012 roku skierowano 27 mieszkańców naszej gminy do Powiatowego Zespołu ds. Orzekania o Stopniu Niepełnosprawności we Wrocławiu celem wydania orzeczenia.
W 2012 roku wydaliśmy 19 decyzji dla 13 osób dotyczących bezpłatnych świadczeń z opieki zdrowotnej finansowanych z NFZ.
Dla 1 osoby samotnej i chorej załatwiono dom pomocy społecznej. 2 osoby oczekują na miejsce w domu pomocy społecznej dla osób z zaburzeniami psychicznymi ( czas oczekiwania w takim typie domu to około 3,4 lat), 1 osoba oczekuje na miejsce w domu pomocy społecznej dla osób starszych.
Współpraca z innymi instytucjami polegała m.in. na udzielaniu informacji o naszych podopiecznych, prośbach o przeprowadzenie wywiadów środowiskowych i przeprowadzaniu wywiadów środowiskowych, udzielanie odpowiedzi na wnioski o udostępnienie danych osobowych, wnioski naszych pracowników o udostępnienie danych osobowych naszych klientów od innych instytucji, meldunkach i raportach sytuacyjnych, sprawozdaniach do DUW, Kuratorium Oświaty, DOPS, współpraca dotycząca aktywizacji dłużników alimentacyjnych z PUP, Starostwem Powiatowym, Prokuraturą. Łącznie napisano i odpowiedziano na 500 pism. Na prośbę i potrzeby innych urzędów, instytucji udzielono pisemnych informacji, dla ośrodków pomocy społecznej przeprowadzono ok. 50 wywiadów środowiskowych (rodzinnych) u osób, rodzin zobowiązanych do alimentacji.
W/w pomocą objęto szczególnie rodziny wielodzietne, rodziny niepełne, rodziny, w których występowała przemoc, problemy alkoholizmu, bezrobocia oraz ciężkiej choroby. Wsparto również rodziny emeryckie.
W ramach pracy socjalnej udzielono różnego rodzaju poradnictwa i pomocy w załatwieniu spraw alimentacyjnych, sądowych, w bezradności w prowadzeniu gospodarstwa domowego (szczególnie w rodzinach wielodzietnych i niepełnych ) i innych.
Mając na celu niesienie pomocy osobom i rodzinom w przezwyciężaniu ich trudności życiowych OPS współpracuje także z innymi instytucjami, jak np.: ZUS, KRUS, ARSP, ANR, PUP, MOPS, PCPR, PCK, sądy, kuratorzy, służba zdrowia, szkoły, policja, władze lokalne, Kuratorium Oświaty, Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Punkt konsultacyjny działający przy UMiG, schroniska, noclegownie, szpitale, fundacje. W załatwianiu różnych spraw urzędowych osoby i rodziny mało zaradne życiowo korzystają z pomocy i porad pracowników socjalnych.
Ośrodek prowadzi całoroczną zbiórkę odzieży, którą rozdziela wśród klientów, pośredniczy również w przekazywaniu mebli, sprzętu TV i AGD. Przez cały 2012 rok na bieżąco uzupełniano i przywożono odzież, pościel, obuwie oraz zabawki ze schroniska dla samotnych kobiet i rozdawano wśród naszych podopiecznych.
W tym roku w miesiącu sierpniu 2012r - 12 dzieci z naszej Gminy uczestniczyło w koloni w Jarosławcu finansowanych przez Kuratorium Oświaty.
W 2012 roku dzięki wolontariatowi mającemu na celu pomoc i opiekę nad osobami starszymi, samotnymi, niepełnosprawnymi- 3 dziewczynki z GG chodzą nadal na spotkania z naszą podopieczną i oferują jej pomoc w postaci spacerów, robienia zakupów, spędzania wolnego czasu.
Od 2012 rokuOśrodek Pomocy Społecznej zapewnia obsługę administracyjną działającemu zespołowi interdyscyplinarnemu ds. przemocy w rodzinie, uzupełnianie są „Niebieskie Karty”, pisane protokoły ze spotkań zespołu, grup roboczych oraz prowadzona obsługa wysyłania wezwań na spotkania dla osób dotkniętych przemocą a także do osób co do których istnieję możliwość stosowania przemocy. Spotkania zespołu odbywają się w siedzibie Ośrodka Pomocy Społecznej.
Od grudnia 2011 roku Ośrodek Pomocy Społecznej jest aktywnym partnerem Partnerstwa Lokalnego „ Sobótczańska Wspólnota”, został wybrany przez innych uczestników na lidera. Zajmujemy się organizowaniem i pobudzaniem aktywności lokalnej. Spotkania odbywają się systematycznie, w których uczestniczą partnerzy równych instytucji, organizacji pozarządowych. Pierwszym naszym dużym zadaniem była organizacja „ Balu Karnawałowego” dla dzieci ze wszystkich szkół podstawowych z terenu gminy Sobótka- klasy 0-3, który ma się odbyć w miesiącu styczniu 2013 r.
Otrzymują:
1 x Burmistrz MiG Sobótka
1 x a/a
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Agnieszka Cieciora | 29-07-2013 12:47 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | Agnieszka Cieciora | 29-07-2013 |
Ostatnia aktualizacja: | - | 29-07-2013 12:47 |