Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Ośrodek Pomocy Społecznej w Sobótce
System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

System eWrota

eWrota
BIPy jednostek organizacyjnych.

INFORMACJA

Sobótka, dnia 2013-01-30

 

OPS. 0321.1.2013

SPRAWOZDANIE

z wykonania planu finansowego  Ośrodka Pomocy Społecznej w Sobótce za 2012 rok

 

      Zgodnie z ustawę o pomocy społecznej Ośrodek Pomocy Społecznej realizuje zadania własne gminy, własne o charakterze obowiązkowym, zadania zlecone i zadania wynikające z programów rządowych. Dotyczą one pomocy osobom  i rodzinom, które znalazły się w trudnej sytuacji życiowej i nie są w stanie samodzielnie jej rozwiązać wykorzystując własne środki, możliwości i uprawnienia.

        Celem pomocy społecznej jest zaspokajanie niezbędnych potrzeb życiowych osób i rodzin oraz  umożliwianie im bytowania w warunkach odpowiadających godności człowieka. Rodzaj, forma i rozmiar udzielanych świadczeń powinny być odpowiednie do okoliczności uzasadniających udzielenie pomocy, ale powinny także zostać uwzględnione, jeżeli odpowiadają, celom i aktualnym możliwościom pomocy społecznej. Ograniczenie świadczeń pomocy społecznej do niezbędnego minimum lub odmowa ich przyznania może nastąpić w razie stwierdzenia marnotrawstwa przyznanych świadczeń, ich celowego niszczenia bądź też marnotrawstwa własnych zasobów materialnych. Brak współdziałania osoby lub rodziny z pracownikiem socjalnym w rozwiązywaniu trudnej sytuacji, a także nie uzasadniona odmowa podjęcia pracy przez osobę bezrobotną, mogą stanowić podstawę do odmowy przyznania lub wstrzymania świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej. 

         W 2012 roku pomocą objęto około 3490 osób tj. około 960 rodzin. Udzielono różnych form pomocy wynikających z ustawy, zarówno w postaci świadczeń pieniężnych, rzeczowych, usług opiekuńczych jak i w postaci pracy socjalnej (prowadzenie rodziny, porady, pomoc w załatwianiu spraw sądowych, urzędowych, kierowanie na komisje do spraw orzekania o stopniu niepełnosprawności, itp.),

 OGÓŁEM wydatkowano kwotę    -   4.694.400,25

 

Dział 852 -    4.598.304,96

Dział 854  -        96.095,29

w tym:

- zadania własne   plan  - 1.520.000,-     wykonanie– 1.455.456,38  tj. 95,75 %

- zadania własne z dot. plan  -802.840,-  wykonanie–  799.056,67   tj.  99,53 %

- zadania zlecone  plan - 2.446.400,-   wykonanie – 2.439.887,20    tj.  99,73%

Udzielono 49.018 świadczeń  na kwotę   3.762.484,97

w tym:

- zadania własne               31.824  świadczeń – na kwotę  787.996,77   

- zadania własne z dotacji 23.398 świadczeń –na kwotę  606.622,99

- zadania zlecone              15.277  świadczeń –  na kwotę 2.367.865,21

OGÓŁEM w ramach zadań własnych wydatkowano kwotę   2.254.513,05      

Udzielono 18.201 świadczeń na kwotę 1.394.619,76 plus wydatkowano kwotę  859.893,29  na utrzymanie ośrodka w rozdz.85212 i rozdz. 85219. 

OGÓŁEM w ramach zadań zleconych wydatkowano  kwotę   2.439.887,20

Udzielono 15.277 świadczeń na kwotę 2.367.865,21plus wydatkowano kwotę  72.021,99  na utrzymanie ośrodka w rozdz. 85212.

Przyczyną udzielania pomocy osobom i rodzinom spełniającym kryterium dochodowe było m.in.:

-          potrzeba ochrony macierzyństwa lub wielodzietności

-          brak możliwości zatrudnienia

-          bezrobocia         

-          upośledzenie fizyczne i umysłowe

-          niepełnosprawności

-          długotrwała choroba

-          ubóstwa

-          bezdomności

-          bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzeniu gospodarstwa domowego, zwłaszcza w rodzinach wielodzietnych i niepełnych

-          alkoholizm

-          trudności w przystosowaniu się do życia po opuszczeniu zakładu karnego

-          przemoc

-          zdarzenia losowego

-          inne

 

Wykonanie planu działalności ośrodka w 2012 roku  kształtowało się następująco w poszczególnych rozdziałach:

 

Rozdz. 85201 – placówki opiekuńczo – wychowawcze

Plan –   3.200,-        wykonanie – 0       

 

Rozdz. 85202 – domy pomocy społecznej

Plan – 386.000,-        wykonanie – 383.466,73,-       tj.  99,34 %

Udzielono   177  świadczeń

W domach pomocy społecznej  umieszczonych  było  17 osób.

 

Rozdz. 85204 – rodziny zastępcze

Plan  -   2.800,-          wykonanie  -  2.740,88           tj.  97,89 %

Udzielono   34  świadczeń dla trójki dzieci.

 

 

Rozdz. 85212 – świadczenia rodzinne, zaliczka alimentacyjna, fundusz alimentacyjny oraz składki na ubezpiecz. emerytalne i rentowe

 

Plan -2.420.000,-       wykonanie -    2.413.520,80       tj.  99,74 %  

 

 zadania własne

Plan -    11.000,-          wykonanie-          11.000,00       tj. 100 % 

- ¼ etatu

wynagrodzenie     plan -  7.560,-        -  wykonanie  –  7.560,-

ZUS                     plan -  1.340,-         -  wykonanie  -    1.340,-

Pozostałe             plan – 2.100,-         - wykonanie   -  2.100,-

 

Zadania zlecone

 

Plan -    2.409.000,-       wykonanie-    2.402.520,80        tj. 99,73 %

 

w tym: świadczenia społeczne

Plan  -  2.336.650,-         wykonanie–   2.330,498,81       tj.  99,74 %     

Udzielono  14.601  świadczeń.

 

Były to następujące świadczenia:

 

Rodzaj świadczeń pieniężnych

 

Ilość świadczeń

Koszt jednego świadczenia

    

  K w o t a

- zasiłki rodzinne –

6.888

68,- ,91,-,98,-oraz 77,- 106,- 115,- od XI 2012

 

       603.073,-

 

 

 

   dodatki:

-  urodzenie dziecka

41

                   1.000,-

                   41.000,-

- wychowawczy

31

~400,-

             123.967,30-

-samotne wychowywanie dziecka

466

170,-, 220,-

250,-, 300,-

                   81.680,-

 

- kształcenie i rehabilitacja dziecka

niepełnosprawnego do 5 r.ż.

43

60,-

                     2.580,-

- powyżej 5 r.ż.

254

80,

                   20.320,-

- rozpoczęcie roku szkolnego

411

100

                   41.100,-  

- podjęcie przez dziecko nauki w szkole poza miejscem zamieszk.

40

~50,-

                      3600,-

- dojazdy

816

50,-

                   40.800,-

- zasiłki pielęgnacyjne

1.939

153,-

                296.667.,-

-świadczenia pielęgnacyjne

555

~520,-

            281.740,40,-

-składki na  społeczne

266

           ~139,00

                    31.521,11

-rodzina wielodzietna

1246

80,-

                   99.680,-

-jednorazowa zapomoga z tyt. urodzenia dziecka

122

1.000,-

                 122.000,-

- świadczenia z Funduszu Alimentacyjnego

1483

~ 365,-

540.770,-

 

Koszty związane z realizacją w/w zadania. 

Plan -  72.350,-       wykonanie -  72.021,99       tj.  99,55 %

w tym :       

Razem

Wynagrodzenia osobowedla  2 pracowników:   - 46.039,34

Dodatkowe wynagrodzenie roczne  w wys. 3.615,83

49.655,17

Pochodne od wynagrodzeń ZUS-y

9.189,35

Odpis  na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych

            1640,90

Opłaty za usługi pocztowe, telekomunikacyjne, prowizje bankowe, podróże służbowe, szkolenia, zakup materiałów  biurowych.

8.589,21

Koszty energii elektrycznej, wody, ścieków, co.

2.947,36

Rozdz. 85213 – składki na ubezpieczenie zdrowotne

Plan -39.300,-     wykonanie –   37.479,78      tj.95,37 %     

 

Udzielono 972świadczeń pieniężnych – (zlecone  -198 ;  własne z dotacji – 774).

w tym:

- zadania własne

Plan – 1.500,-           wykonanie –          0           tj. 0 %

 

- zadania własne z dotacji:

Plan – 28.500,-         wykonanie –   28.213,38     tj. 98,99 %

 

- zadania zlecone

Plan –   9.300,-          wykonanie  –    9.266,40     tj. 99,64 %    

 

Rozdz. 85214          - zasiłki i pomoc w naturze oraz składki na ubezpiecz. emeryt. i rentowe     

Plan ogółem – 214.200,-     wykonanie –        211.500,01     tj. 98,74%

w tym:

- zadania własne

Plan  –      114.200 ,-           wykonanie  –       111.500,01     tj. 97,64%

 

- zadania własne z dotacji

 Plan -      100.000,-               wykonanie  -      100.000 ,-      tj. 100 %           

 

Udzielono  3058 świadczenia pieniężne.

 

Były to następujące formy pomocy:

 

  Z A S I Ł K  I:                                              

 

ILOŚĆ ŚWIADCZEŃ            

 

          KWOTA

-okresowe i okresowe specjalne

w tym  z dotacji:

543

100.000

-leki  i koszty leczenia

136

17.561,83

-żywność

195

25.340,00

-odzież, obuwie

51

7.670,00

-opał

101

25.690,00

-remont, malowanie mieszkania

5

1.050,00

- bilety miesięczne, dojazdy w poszukiwaniu pracy, dojazdy do szpitala

11

1.196,00

-koszty energii elektrycznej ,gazu, wody, eksploatacja mieszkania

43

5.707,66

- pogrzeb

1

3.908,11

- środki czystości i higieniczne

10

920,00

- pokrycie opłaty za pobyt w schroniskach, noclegowniach  – jedno świadczenie do jeden dzień pobytu               ( ilość osób 12)

1965

23.609,30

- refundacja świadczeń za naszych podopiecznych przebywających na innych terenach  

3

280,77

-w tym celowe specjalne

            z przeznaczeniem na ;

48

8.330,00

-leki

23

3.430,00

-opał

7

1.600,00

-żywność

12

1.800,00

-zakup odzieży i obuwia

1

500,00

- eksploatacja mieszkania, remont

5

1.000,00

- zwrot refundacyjny z innych jednostek za osoby zameldowane na innym terenie

-6

-1.433,66

 

Rozdz. 85215 – dodatki mieszkaniowe

Plan  –  198.000,-         - wykonanie –  196.598,57    tj. 99,29%

Udzielono  1159świadczeń:

z tego użytkownikom mieszkań:

          -     komunalnych   -     939 świadczeń na kwotę – 164.377,59

-          pozostałych    -        220  świadczeń na  kwotę -   32.220,98

 

Rozdz. 85216- zasiłki stałe

Plan  -  332.700,-            wykonanie   -  321.569,61      tj. 96,65 %

Udzielono  798 świadczeń- 79 osobom.

w tym:

zadania własne:

Plan–  10.000,-               wykonanie   –  0.00                 tj. 0,00 %

 

- zadania własne z dotacji:

Plan -  322.700,-              wykonanie  –  321.569,61       tj. 99,65 %

 

Rozdz. 85219 – ośrodki pomocy społecznej

Plan ogółem:   880.100,-       wykonanie –  848.893,29     tj. 96,45%

 

w tym dotacja  z DUW -  194.800,-     wykonanie- 192.433,68   tj. 98,79 %    

w tym :

Razem

Wynagrodzenia osobowedla 18-stu pracowników (dyrektor, gł księgowy, 1 specjalista pracy socjalnej, 2 inspektorów,  ¼ etatu na stanowisku referenta, 1 referent, 3 opiekunki, 7 pracowników socjalnych, oraz ½ etatu sprzątaczka) w wys. 585.201,69

 

Dodatkowe wynagrodzenie roczne  w wys. 41.159,47

 

 

 626.361,16

Pochodne od wynagrodzeń ZUS-y

 113.011,88

Odpis  na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych

 16.452,70

Wynagrodzenia bezosobowe (umowy zlecenia – informatyk, usługi opiekuńcze)

15.216,00

Opłaty za usługi bankowe, pocztowe, telekomunikacyjne, podróże służbowe, szkolenia, zakup materiałów  biurowych  oraz opłaty za usługi konserwacyjne, monitoring

 

 59.977,21

Koszty energii elektrycznej, wody, ścieków, co, ubezpieczenie budynku, śmieci. 

OPS był obciążany  fakturą  wystawianą przez ZBM a następnie przez ZGKiM ‘ Ślęża” w Sobótce na podstawie wskazań liczników, oraz zajmowanej powierzchni (co)

 

 17.874,34

 W  w/w kosztach utrzymania ośrodka

1.Pokryty został koszt usług opiekuńczych – 6.667 świadczeń na kwotę  124.183,13

W tym: Wynagrodzenia osobowe              -    81.703,77

             Dodatkowe wynagr. roczne          -      5.347,90

             Umowa zlecenie                           -    15.216,00

             Pochodne od wynagrodzeń         -     18.082,67

             Odpis na ZFŚS                             -     3.281,79

             Ekwiwalent za obuwie letnie        -         551,00

 

Rozdz.  85295 – pozostała działalność

Plan ogółem:  183.100,-      wykonanie    –   182.535,29     tj.  99,69 %

w  tym:

- dożywanie dzieci i dorosłych

 

Plan:          155.000,-           wykonanie    –   154.435,29     tj. 99,64 %

- zadania własne gminy

Plan -   66.000,-                   wykonanie    -     65.435,29     tj. 99,10 %

- zadania własne z dotacji

Plan -   89.000,-                   wykonanie    -      89.000,-       tj. 100 %

Udzielono 20.159 świadczeń:

W  tym 289 świadczeń w formie zasiłków celowych na zakup posiłków osobom potrzebującym na kwotę  68.000 zł.

Z dożywiania w szkole korzystało 186dzieci z pięciu szkół podstawowych, gimnazjum oraz pokrywanie wyżywienia dzieci w Przedszkolu Nr 1 w Sobótce oraz  2 dzieci w Powiatowym Zespole Szkół w Krzyżowicach oraz 2 dzieci w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Kątach Wrocławskich i 2 dzieci w Młodzieżowym Ośrodku Socjoterapii w Bystrzycy Górnej, 2 dzieci w Szkole Specjalnej w Wierzbicach,1 dziecko dożywiane w Młodzieżowym Ośrodku Socjoterapii we Wrocławiu,  10 osób dorosłych korzystało z ciepłych posiłków w tym:  9 osób w Sobótce oraz 1 osoba przebywająca w Krakowie ( nasz mieszkaniec- osoba bezdomna- koszty posiłków refundowane do MOPS w Krakowie).     

- rządowy program wspierania osób pobierających świadczenia pielęgnacyjne  

- zadania zlecone

Plan  -   28.100,-             wykonanie   -     28.100,-      tj.  100%

Udzielono   280 świadczeń

Rozdz. 85415- pomoc materialna dla uczniów

Plan ogółem – 109.840        - wykonanie -  96.095,29      tj. 87,50 %

- zadania własne gminy

Plan -    42.000,-              - wykonanie  -     28.255,29   tj. 67,30 %

- zadania własne z dotacji

Plan -   67.840,-              – wykonanie  -     67.840,-      tj. 100 % 

      Z pomoc korzystało łącznie 86 rodzin. Przyjęto łącznie 266 wniosków o udzielenie pomocy materialnej dla uczniów ( 132 za okres I-VI 2012 oraz 134 za okres IX-XII 2012). Udzielono około 1.124 świadczenia - średnio od miesiąca stycznia do grudnia  - 142 uczniom.

WYKONANIE DOCHODÓW:

Ośrodek Pomocy Społecznej w  2012 roku uzyskał następujące dochody:

- odpłatność za usługi opiekuńcze    -  30.335,70

- zaliczka alimentacyjna                    -   11.066,77

- fundusz alimentacyjny                    -    15.768,06

- koszty upomnienia                          -        26,40

- rozliczenie  z ZUS, zwrot nadpł.     -      821,13

- kapitalizacja odsetek w banku        -        25,88

Dla budżetu gminy:                            58.043,94

 

- odsetki od nienal. pobranych ŚR/FA       -     1.937,17

- nienal. pobrane ŚR/FA za lata ubiegłe   -     5.979,60

- rozliczenie  z ZUS, zwrot nadpł. społ.     -     5.816,03

- - zaliczka alimentacyjna                           -  11.066,80

- fundusz alimentacyjny                             -   29.650,77

- odsetki z funduszu alimentacyjnego      -      9.425,78

Dla budżetu państwa                               -   63.876,15

 

- fundusz alimentacyjny dla innych gmin -  3.961,02

___________________________________________

 Ogółem uzyskane dochody:         125.881,11

 

    W  2012 roku skierowano 27 mieszkańców naszej gminy do Powiatowego Zespołu ds. Orzekania o Stopniu Niepełnosprawności we Wrocławiu celem wydania orzeczenia.

     W 2012 roku wydaliśmy 19 decyzji dla 13 osób dotyczących bezpłatnych świadczeń z opieki zdrowotnej finansowanych z NFZ.

    Dla 1 osoby samotnej i chorej załatwiono dom pomocy społecznej. 2 osoby oczekują na miejsce w domu pomocy społecznej dla osób z zaburzeniami psychicznymi ( czas oczekiwania w takim typie domu to około 3,4 lat), 1 osoba oczekuje na miejsce w domu pomocy społecznej dla osób starszych.  

    Współpraca z innymi instytucjami polegała m.in. na udzielaniu informacji o naszych podopiecznych, prośbach o przeprowadzenie wywiadów środowiskowych  i przeprowadzaniu wywiadów środowiskowych, udzielanie odpowiedzi na wnioski o udostępnienie danych osobowych, wnioski naszych pracowników o udostępnienie danych osobowych naszych klientów od innych instytucji, meldunkach i raportach sytuacyjnych, sprawozdaniach do DUW, Kuratorium Oświaty, DOPS, współpraca dotycząca aktywizacji dłużników alimentacyjnych z PUP, Starostwem Powiatowym, Prokuraturą. Łącznie napisano i odpowiedziano na 500 pism.   Na prośbę i potrzeby innych urzędów, instytucji udzielono  pisemnych informacji, dla ośrodków pomocy społecznej przeprowadzono ok. 50 wywiadów środowiskowych  (rodzinnych) u osób, rodzin zobowiązanych do alimentacji.

    W/w pomocą objęto szczególnie rodziny wielodzietne, rodziny niepełne, rodziny, w których występowała przemoc, problemy alkoholizmu, bezrobocia oraz ciężkiej choroby. Wsparto również rodziny emeryckie.

   W ramach pracy socjalnej udzielono różnego rodzaju poradnictwa i pomocy w załatwieniu spraw alimentacyjnych, sądowych, w bezradności w prowadzeniu gospodarstwa domowego  (szczególnie w rodzinach wielodzietnych i niepełnych  ) i innych.

  Mając na celu niesienie pomocy osobom i rodzinom w przezwyciężaniu ich trudności życiowych OPS współpracuje także z innymi instytucjami, jak np.: ZUS, KRUS, ARSP, ANR, PUP, MOPS, PCPR, PCK, sądy, kuratorzy, służba zdrowia, szkoły, policja, władze lokalne, Kuratorium Oświaty, Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Punkt konsultacyjny działający przy UMiG, schroniska, noclegownie, szpitale, fundacje. W załatwianiu różnych spraw urzędowych osoby i rodziny mało zaradne życiowo korzystają z pomocy i porad pracowników socjalnych. 

Ośrodek prowadzi całoroczną zbiórkę odzieży, którą rozdziela wśród klientów, pośredniczy również w przekazywaniu mebli, sprzętu TV i AGD. Przez cały 2012 rok na bieżąco uzupełniano i przywożono odzież, pościel, obuwie oraz zabawki ze schroniska dla samotnych kobiet i rozdawano wśród naszych podopiecznych.

    W tym roku w miesiącu sierpniu 2012r - 12 dzieci z naszej Gminy uczestniczyło w  koloni w Jarosławcu finansowanych przez Kuratorium Oświaty. 

     W 2012 roku dzięki wolontariatowi mającemu na celu pomoc i opiekę nad  osobami starszymi, samotnymi, niepełnosprawnymi- 3 dziewczynki z GG chodzą nadal na spotkania z naszą podopieczną i oferują jej pomoc w postaci spacerów, robienia zakupów, spędzania wolnego czasu.   

     Od 2012 rokuOśrodek Pomocy Społecznej zapewnia obsługę administracyjną działającemu zespołowi interdyscyplinarnemu ds. przemocy w rodzinie, uzupełnianie są „Niebieskie Karty”, pisane protokoły ze spotkań zespołu, grup roboczych oraz prowadzona obsługa wysyłania wezwań na spotkania dla osób dotkniętych przemocą a także do osób co do których istnieję możliwość stosowania przemocy. Spotkania zespołu odbywają się w siedzibie Ośrodka Pomocy Społecznej. 

     Od grudnia 2011 roku Ośrodek Pomocy Społecznej jest aktywnym partnerem Partnerstwa Lokalnego „ Sobótczańska Wspólnota”, został wybrany przez innych uczestników na lidera. Zajmujemy się organizowaniem i pobudzaniem aktywności lokalnej. Spotkania odbywają się systematycznie, w których uczestniczą partnerzy równych instytucji, organizacji pozarządowych. Pierwszym naszym dużym zadaniem była organizacja „ Balu Karnawałowego” dla dzieci ze wszystkich szkół podstawowych z terenu gminy Sobótka- klasy 0-3, który ma się odbyć w miesiącu styczniu 2013 r.     

Otrzymują:

1 x Burmistrz MiG Sobótka

1 x a/a

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Agnieszka Cieciora 29-07-2013 12:47
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: Agnieszka Cieciora 29-07-2013
Ostatnia aktualizacja: - 29-07-2013 12:47