Sobótka, dnia 2013-07-15
OPS.0321.2.2013
INFORMACJA
Z przebiegu wykonania planu finansowego Ośrodka Pomocy Społecznej w Sobótce za I półrocze 2013 rok
Zgodnie z ustawę o pomocy społecznej Ośrodek Pomocy Społecznej realizuje zadania własne gminy, własne o charakterze obowiązkowym, zadania zlecone i zadania wynikające z programów rządowych. Dotyczą one pomocy osobom i rodzinom, które znalazły się w trudnej sytuacji życiowej i nie są w stanie samodzielnie jej rozwiązać wykorzystując własne środki, możliwości i uprawnienia.
Celem pomocy społecznej jest zaspokajanie niezbędnych potrzeb życiowych osób i rodzin oraz umożliwianie im bytowania w warunkach odpowiadających godności człowieka. Rodzaj, forma i rozmiar udzielanych świadczeń powinny być odpowiednie do okoliczności uzasadniających udzielenie pomocy, ale powinny także zostać uwzględnione, jeżeli odpowiadają, celom i aktualnym możliwościom pomocy społecznej. Ograniczenie świadczeń pomocy społecznej do niezbędnego minimum lub odmowa ich przyznania może nastąpić w razie stwierdzenia marnotrawstwa przyznanych świadczeń, ich celowego niszczenia bądź też marnotrawstwa własnych zasobów materialnych. Brak współdziałania osoby lub rodziny z pracownikiem socjalnym w rozwiązywaniu trudnej sytuacji, a także nie uzasadniona odmowa podjęcia pracy przez osobę bezrobotną, mogą stanowić podstawę do odmowy przyznania lub wstrzymania świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej.
W I półroczu 2013 roku pomocą objęto około 1250 osób tj. 350 około rodzin. Udzielono różnych form pomocy wynikających z ustawy, zarówno w postaci świadczeń pieniężnych, rzeczowych, usług opiekuńczych jak i w postaci pracy socjalnej (prowadzenie rodziny, porady, pomoc w załatwianiu spraw sądowych, urzędowych, kierowanie na komisje do spraw orzekania o stopniu niepełnosprawności, itp.),
OGÓŁEM wydatkowano kwotę - 2.459.747,11
Dział 852 - 2.402.906,77
Dział 854 - 56.840,34
w tym:
- zadania własne plan - 1.676.000,- wykonanie – 819.286,42 tj. 48,9%
- zadania własne z dot. plan - 678.502,- wykonanie – 449.205,14 tj. 66,2%
- zadania zlecone plan - 2.451.610,- wykonanie – 1.191.255,55 tj. 48,6%
Udzielono 28.804 świadczeń na kwotę 1.959.326,19
w tym:
- zadania własne 21.248 świadczeń – na kwotę 449.659,14
- zadania własne z dotacji 17.346 świadczeń – na kwotę 354.705,14
- zadania zlecone 6.961 świadczeń – na kwotę 1.154.961,91
OGÓŁEM w ramach zadań własnych wydatkowano kwotę 1.268.491,56
Udzielono 18.201 świadczeń na kwotę 804.364,28 plus wydatkowano kwotę 464.127,28 na utrzymanie ośrodka w rozdz.85212 i rozdz. 85219.
OGÓŁEM w ramach zadań zleconych wydatkowano kwotę 1.191.255,55
Udzielono 6.961 świadczeń na kwotę 1.154.961,91 plus wydatkowano kwotę 36.293,64 na utrzymanie ośrodka w rozdz. 85212 i rozdz. 85295.
Przyczyną udzielania pomocy osobom i rodzinom spełniającym kryterium dochodowe było m.in.:
- ubóstwa;
- sieroctwa;
- bezdomności;
- bezrobocia;
- niepełnosprawności;
- długotrwałej lub ciężkiej choroby;
- przemocy w rodzinie;
- potrzeby ochrony ofiar handlu ludźmi;
- potrzeby ochrony macierzyństwa lub wielodzietności;
- bezradności w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzenia gospodarstwa domowego, zwłaszcza w rodzinach niepełnych lub wielodzietnych;
- trudności w integracji cudzoziemców, którzy uzyskali w Rzeczypospolitej Polskiej status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą;
- trudności w przystosowaniu do życia po zwolnieniu z zakładu karnego;
- alkoholizmu lub narkomanii;
- zdarzenia losowego i sytuacji kryzysowej;
- klęski żywiołowej lub ekologicznej.
Wykonanie planu działalności ośrodka w I półroczu 2013 roku kształtowało się następująco w poszczególnych rozdziałach:
Rozdz. 85201 – placówki opiekuńczo – wychowawcze
Plan – 4.700,- wykonanie – 0
Rozdz. 85202 – domy pomocy społecznej
Plan – 451.500,- wykonanie – 232.361,32 tj. 51,5 %
Udzielono 114 świadczeń
W domach pomocy społecznej umieszczonych było 21 osób, obecnie przebywa 18 osób
Rozdz. 85204 – rodziny zastępcze
Plan - 10.000,- wykonanie - 2.493,15 tj. 24,9 %
Udzielono 24 świadczenia dla czwórki dzieci.
Rozdz. 85212 – świadczenia rodzinne, zaliczka alimentacyjna, fundusz alimentacyjny oraz składki na ubezpiecz. emerytalne i rentowe
Plan - 2.418.300,- wykonanie - 1.179.199,18 tj. 48,8 %
zadania własne
Plan - 14.300,- wykonanie - 6.757,49 tj. 47,3 %
- ? etatu
wynagrodzenie plan - 9.950,- - wykonanie – 4.770,-
ZUS plan - 1.950,- - wykonanie - 943,79
Pozostałe plan – 2.400,- - wykonanie - 1.043,70
Zadania zlecone
Plan - 2.404.000,- wykonanie - 1.172.441,69 tj. 48,8 %
w tym: świadczenia społeczne
Plan - 2.322.500,- wykonanie – 1.136.262,71 tj. 48,9 %
Udzielono 6.791 świadczeń.
Były to następujące świadczenia:
Rodzaj świadczeń pieniężnych |
Ilość świadczeń |
Koszt jednego świadczenia |
K w o t a |
- zasiłki rodzinne – |
3.217 |
77,- 106,-115,-
|
316.890,-
|
dodatki: - urodzenie dziecka |
20 |
1.000,- |
20.000,- |
- wychowawczy |
131 |
~400,- |
51.174,- |
- samotne wych. i utrata zas. dla bezrobotnych |
0 |
420,- |
0,- |
-samotne wychowywanie dziecka |
229 |
170,-, 220,- 250,-, 300,- |
40.210,-
|
- kształcenie i rehab. dziecka niepełnosprawnego do 5 r.ż. |
17 |
60,- |
1.020,- |
- powyżej 5 r.ż. |
116 |
80, |
9.280,- |
- rozpoczęcie roku szkolnego |
0 |
10000, |
0.00,- |
- podjęcie przez dziecko nauki w szkole poza miejscem zamieszk. |
24 |
~50,- |
2.160,- |
- dojazdy |
249 |
~86,- |
21.450,- |
- zasiłki pielęgnacyjne |
985 |
153,- |
150.705,- |
-świadczenia pielęgnacyjne + dodatek |
268 |
~565,- |
151.402,- |
-składki na społeczne |
211 |
~120,00 |
25.251,71,- |
-rodzina wielodzietna |
578 |
80,- |
46.240,- |
-jednorazowa zapomoga z tyt. urodzenia dziecka |
26 |
1.000,- |
26.000,- |
- świadczenia z Funduszu Alimentacyjnego |
720 |
~ 381,- |
274.480,- |
Koszty związane z realizacją w/w zadania.
Plan - 81.500,- wykonanie - 36.178,98 tj. 44,4 %
w tym : |
Razem |
Wynagrodzenia osobowe dla 2 pracowników: - 22.613,33 Dodatkowe wynagrodzenie roczne w wys. 4.021,87 |
26.635,20 |
Pochodne od wynagrodzeń ZUS-y |
4.944,21 |
Odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych |
1.150,- |
Opłaty za usługi pocztowe, telekomunikacyjne, prowizje bankowe, podróże służbowe, szkolenia, zakup materiałów biurowych. |
3.173,86 |
Koszty energii elektrycznej, wody, ścieków, co. |
275,71 |
Rozdz. 85213 – składki na ubezpieczenie zdrowotne
Plan - 39.400,- wykonanie – 20.844,89 tj. 52,9 %
Udzielono 482 świadczeń pieniężnych – (zlecone - 94 ; własne z dotacji – 388).
w tym:
- zadania własne
Plan – 5.900,- wykonanie – 0 tj. 0 %
- zadania własne z dotacji:
Plan – 24.900,- wykonanie – 16.445,69 tj. 66,1 %
- zadania zlecone
Plan – 8.600,- wykonanie – 4.399,20 tj. 51,2 %
Rozdz. 85214 - zasiłki i pomoc w naturze oraz składki na ubezpiecz. emeryt. i rentowe
Plan ogółem – 174.600,- wykonanie – 142.445,77 tj. 81,6 %
w tym:
- zadania własne
Plan – 100.600 ,- wykonanie – 81.945,77 tj. 81,5 %
- zadania własne z dotacji
Plan - 74.000,- wykonanie - 60.500,- tj. 81,8 %
Udzielono 945 świadczenia pieniężne.
Były to następujące formy pomocy:
Z A S I Ł K I: |
ILOŚĆ ŚWIADCZEŃ |
KWOTA |
-okresowe i okresowe specjalne w tym z dotacji: własne: |
207 |
65.270,19 60.500 4770,19 |
-leki i koszty leczenia |
101 |
13.477,08 |
-żywność |
219 |
38.200,00 |
-odzież, obuwie |
21 |
2.600,00 |
-opał |
43 |
8.380,00 |
-remont, malowanie mieszkania |
2 |
500,00 |
- dojazdy w poszukiwaniu pracy, częściowe dofinansowanie dziecka do wyjazdu na wycieczkę szkolną |
2 |
430,00 |
-koszty energii elekt. ,gazu, wody, eksploatacja mieszkania |
53 |
8.081,25 |
- zakup artykułów gospodarstwa domowego |
1 |
70,00 |
- zakup przyborów szkolnych |
1 |
100,00 |
- koszty pobytu- zasiłek celowy |
2 |
400,00 |
- środki czystości i higieniczne |
16 |
1.640,00 |
- wyrobienie dowodu osobistego |
1 |
20,00 |
- pokrycie opłaty za pobyt w schroniskach, noclegowniach – jedno świadczenie do jeden dzień pobytu ( ilość osób 4) |
280 |
4.295,46 |
-w tym celowe specjalne z przeznaczeniem na ; |
17 |
3.450,00 |
-leki |
10 |
1.950,00 |
-opał |
3 |
750,00 |
-żywność |
3 |
400,00 |
- eksploatacja mieszkania |
1 |
350,00 |
- zwrot refundacyjny z innych jednostek za osoby zameldowane na innym terenie |
-4 |
-1018,21 |
Rozdz. 85215 – dodatki mieszkaniowe
Plan – 210.000,- wykonanie – 94.694,23 tj. 45,1 %
Udzielono 572 świadczeń:
z tego użytkownikom mieszkań:
- komunalnych - 444 świadczeń na kwotę – 75.993,70
- pozostałych - 128 świadczeń na kwotę - 18.700,53
Rozdz. 85216- zasiłki stałe
Plan - 306.000,- wykonanie - 187.400,85 tj. 43,94 %
Udzielono 400 świadczeń- 72 osobom.
w tym:
zadania własne:
Plan – 23.000,- wykonanie – 2.300,85 tj. 10 %
- zadania własne z dotacji:
Plan - 283.000,- wykonanie – 185.100,00 tj. 65,4 %
Rozdz. 85219 – ośrodki pomocy społecznej
Plan ogółem: 955.300,- wykonanie – 457.369,79 tj. 47,9 %
w tym dotacja z DUW - 175.300,- wykonanie - 94,500,-
w tym : |
Razem |
Wynagrodzenia osobowe dla 18-stu pracowników (dyrektor, gł księgowy, 3 inspektorów (2 i ? etatu), 3 opiekunki, 7 pracowników socjalnych, 1 starszy specjalista pracy socjalnej, 1 referent oraz ½ etatu sprzątaczka) w wys. 286.460,39
Dodatkowe wynagrodzenie roczne w wys. 43.028,49 |
329.488,88 |
Pochodne od wynagrodzeń ZUS-y |
61.911,19 |
Odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych |
13.250,00 |
Wynagrodzenia bezosobowe (umowy zlecenia – usługi opiekuńcze) |
6.600,00 |
Opłaty za usługi bankowe, pocztowe, telekomunikacyjne, podróże służbowe, szkolenia, usługi zdrowotne, ekwiwalenty, zakup materiałów biurowych oraz opłaty za usługi konserwacyjne, monitoring |
33.344,93 |
Koszty energii elektrycznej, wody, ścieków, co, śmieci. OPS jest obciążany fakturą wystawianą przez ZGKiM Ślęża w Sobótce na podstawie wskazań liczników, oraz zajmowanej powierzchni (co) |
12.774,79 |
W w/w kosztach utrzymania ośrodka
1. Pokryty został koszt usług opiekuńczych - 3.049 świadczeń na kwotę 63.332,98
W tym: Wynagrodzenia osobowe - 38.570,15
Dodatkowe wynagr. roczne - 6.582,06
Umowa zlecenie - 6.600,00
Pochodne od wynagrodzeń - 8.728,43
Odpis na ZFŚS - 2.461,34
Delegacje - 391,00
Rozdz. 85295 – pozostała działalność
Plan ogółem: 154.010,- wykonanie – 86.097,59 tj. 55,9 %
w tym:
- dożywanie dzieci i dorosłych
Plan: 115.000,- wykonanie – 71.682,93 tj. 62,3 %
- zadania własne gminy
Plan - 50.000,- wykonanie - 23.941,87 tj. 47,9 %
- zadania własne z dotacji
Plan - 65.000,- wykonanie - 47.741,06 tj. 73,5 %
Udzielono 15.651 świadczeń:
W tym 5 świadczeń w formie zasiłków celowych na zakup posiłków osobom potrzebującym na kwotę 1.500 zł.
Z dożywiania w szkole korzystało 145 dzieci z pięciu szkół podstawowych, gimnazjum w tym: pokrywanie wyżywienia dzieci w Przedszkolu Nr 1 w Sobótce 13 dzieci oraz 2 dzieci w Powiatowym Zespole Szkół w Krzyżowicach oraz 2 dzieci w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Kątach Wrocławskich i 1 dziecko w Młodzieżowym Ośrodku Socjoterapii w Bystrzycy Górnej, 2 dzieci w Szkole Specjalnej w Wierzbicach, 1 dziecko w Młodzieżowym Ośrodku Socjoterapii we Wrocławiu, 14 osób dorosłych korzystających z ciepłych posiłków w Sobótce, w tym: 1 osoba bezdomna ( ostatnia gmina zameldowania to Sobótka) korzystająca z ciepłych posiłków w Krakowie ( świadczenie refundowane do MOPS w Krakowie).
- rządowy program wspierania osób pobierających świadczenia pielęgnacyjne
- zadania zlecone
Plan - 39.010,- wykonanie - 14.414,66 tj. 37 %
Udzielono 76 świadczeń
w tym:
Zasiłki - plan 37.900,- wykonanie - 14.300,-
Koszty obsługi - plan 1.110,- wykonanie - 114,66
Rozdz. 85415- pomoc materialna dla uczniów
Plan ogółem – 82.302,- wykonanie - 56.840,34 tj. 69,1 %
- zadania własne gminy
Plan - 26.000,- wykonanie - 11.921,95 tj. 45,9 %
- zadania własne z dotacji
Plan - 56.302,- wykonanie - 44.918,39 tj. 79,8 %
Z pomoc korzystało łącznie 70 rodzin. Przyjęto łącznie 134 wnioski o udzielenie pomocy materialnej dla uczniów. Udzieliliśmy około 700 świadczeń - średnio od miesiąca stycznia do czerwca - 130 uczniom.
WYKONANIE DOCHODÓW:
Ośrodek Pomocy Społecznej w I półroczu 2013 roku uzyskał następujące dochody:
- odpłatność za DPS - 6.396,81
- odpłatność za usługi opiekuńcze - 13.434,33
- zaliczka alimentacyjna - 670,47
- fundusz alimentacyjny - 7.009,51
- koszty upomnienia - 8,80
- kapitalizacja odsetek w banku - 8,93
- pozostałe - 1,-
Dla budżetu gminy: - 27.529,85
- odsetki od nienal. pobranych ŚR/FA - 2.679,78
- nienal. pobrane ŚR/FA za lata ubiegłe - 7.632,-
- rozliczenie z ZUS, zwrot nadpł. Skł. - 145,95
- zaliczka alimentacyjna - 670,47
- fundusz alimentacyjny - 14.692,91
- odsetki z funduszu alimentacyjnego - 5.611,03
Dla budżetu państwa - 31.432,14
- fundusz alimentacyjny dla innych gmin - 2.681,79
___________________________________________
Ogółem uzyskane dochody: 61.643,78
W I półroczu 2013 roku skierowano 23 mieszkańców naszej gminy do Powiatowego Zespołu ds. Orzekania o Stopniu Niepełnosprawności we Wrocławiu celem wydania orzeczenia.
W I półroczu 2013 roku wydaliśmy 19 decyzji dla 14 osób dotyczących bezpłatnych świadczeń z opieki zdrowotnej finansowanych z NFZ.
Dla 3 osób samotnych i chorych załatwiono dom pomocy społecznej. 1 osoba oczekuje na miejsce w domu pomocy społecznej dla osób z zaburzeniami psychicznymi ( czas oczekiwania w takim typie domu to około 4 lat).
Współpraca z innymi instytucjami polegała m.in. na udzielaniu informacji
o naszych podopiecznych, prośbach o przeprowadzenie wywiadów środowiskowych
i przeprowadzaniu wywiadów środowiskowych, udzielanie odpowiedzi na wnioski
o udostępnienie danych osobowych, wnioski naszych pracowników o udostępnienie danych osobowych naszych klientów od innych instytucji, meldunkach i raportach sytuacyjnych, sprawozdaniach do DUW, Kuratorium Oświaty, DOPS, współpraca dotycząca aktywizacji dłużników alimentacyjnych z PUP, Starostwem Powiatowym, Prokuraturą. Łącznie napisano i odpowiedziano na 280 pism.
Na prośbę i potrzeby innych urzędów, instytucji udzielono pisemnych informacji, dla ośrodków pomocy społecznej przeprowadzono ok. 25 wywiadów środowiskowych (rodzinnych) u osób, rodzin zobowiązanych do alimentacji.
W/w pomocą objęto szczególnie rodziny wielodzietne, rodziny niepełne,
w rodzinach, których występowała przemoc oraz problemy alkoholizmu, bezrobocia oraz ciężkiej choroby. Wsparto również rodziny emeryckie.
W ramach pracy socjalnej udzielono różnego rodzaju poradnictwa i pomocy
w załatwieniu spraw alimentacyjnych, sądowych, w bezradności w prowadzeniu gospodarstwa domowego (szczególnie w rodzinach wielodzietnych i niepełnych )
i innych.
Mając na celu niesienie pomocy osobom i rodzinom w przezwyciężaniu ich trudności życiowych OPS współpracuje także z innymi instytucjami, jak np.: ZUS, KRUS, ARSP, ANR, PUP, MOPS, PCPR, PCK, sądy, kuratorzy, służba zdrowia, szkoły, policja, władze lokalne, Kuratorium Oświaty, Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Punkt konsultacyjny działający przy UMiG, schroniska, noclegownie, szpitale, fundacje. Osoby i rodziny mało zaradne życiowo korzystają
z pomocy pracowników socjalnych w załatwianiu różnych spraw urzędowych.
Ośrodek prowadzi całoroczną zbiórkę odzieży, którą rozdziela wśród klientów, pośredniczy również w przekazywaniu mebli, sprzętu TV i AGD.
W tym roku w miesiącu sierpniu 2013r - 12 dzieci z naszej Gminy pojedzie na kolonię do Pogorzelicy finansowaną przez Kuratorium Oświaty.
W I półroczu 2013 roku dzięki wolontariatowi mającemu na celu pomoc i opiekę nad osobami starszymi, samotnymi, niepełnosprawnymi- 3 dziewczynki z GG chodzą nadal na spotkania z naszą podopieczną i oferują jej pomoc w postaci spacerów, robienia zakupów, spędzania wolnego czasu.
W pierwszym półroczu 2013 roku Ośrodek Pomocy Społecznej zapewniał obsługę administracyjną działającemu zespołowi interdyscyplinarnemu ds. przemocy w rodzinie, uzupełnianie są „Niebieskie Karty”, pisane protokoły ze spotkań zespołu, grup roboczych oraz prowadzona obsługa wysyłania wezwań na spotkania dla osób dotkniętych przemocą a także do osób co do których istnieję możliwość stosowania przemocy. Spotkania zespołu odbywają się w siedzibie Ośrodka Pomocy Społecznej.
W pierwszym półroczu 2013 roku Ośrodek Pomocy Społecznej jako lider wraz z partnerami Partnerstwa Lokalnego „ Sobótczańska Wspólnota” zorganizował dwie duże imprezy, tj.„ Bal Karnawałowy” dla dzieci ze wszystkich szkół podstawowych z terenu gminy Sobótka- klasy 0-3, który odbył w miesiącu styczniu 2013 r oraz kolejny bal ” Majówka dla Przedszkolaka ” w miesiącu maju 2013 dla wszystkich Przedszkolaków z gminy Sobótka. Zajmujemy się organizowaniem i pobudzaniem aktywności lokalnej. Spotkania odbywają się systematycznie, w których uczestniczą partnerzy różnych instytucji, organizacji pozarządowych.
Otrzymują:
1 x Burmistrz MiG Sobótka
1 x a/a
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Agnieszka Cieciora | 17-09-2014 08:42 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | 17-09-2014 | |
Ostatnia aktualizacja: | Agnieszka Cieciora | 17-09-2014 08:45 |