Sobótka, dnia 2014-02-14
OPS. 0321. 1 .2014
SPRAWOZDANIE
z wykonania planu finansowego Ośrodka Pomocy Społecznej w Sobótce za 2013 rok
Zgodnie z ustawę o pomocy społecznej Ośrodek Pomocy Społecznej realizuje zadania własne gminy, własne o charakterze obowiązkowym, zadania zlecone
i zadania wynikające z programów rządowych. Dotyczą one pomocy osobom
i rodzinom, które znalazły się w trudnej sytuacji życiowej i nie są w stanie samodzielnie jej rozwiązać wykorzystując własne środki, możliwości i uprawnienia.
Celem pomocy społecznej jest zaspokajanie niezbędnych potrzeb życiowych osób i rodzin oraz umożliwianie im bytowania w warunkach odpowiadających godności człowieka. Rodzaj, forma i rozmiar udzielanych świadczeń powinny być odpowiednie do okoliczności uzasadniających udzielenie pomocy, ale powinny także zostać uwzględnione, jeżeli odpowiadają, celom i aktualnym możliwościom pomocy społecznej. Ograniczenie świadczeń pomocy społecznej do niezbędnego minimum lub odmowa ich przyznania może nastąpić w razie stwierdzenia marnotrawstwa przyznanych świadczeń, ich celowego niszczenia bądź też marnotrawstwa własnych zasobów materialnych. Brak współdziałania osoby lub rodziny z pracownikiem socjalnym w rozwiązywaniu trudnej sytuacji, a także nie uzasadniona odmowa podjęcia pracy przez osobę bezrobotną, mogą stanowić podstawę do odmowy przyznania lub wstrzymania świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej.
W 2013 roku pomocą objęto około 3250 osób tj. około 900 rodzin. Udzielono różnych form pomocy wynikających z ustawy, zarówno w postaci świadczeń pieniężnych, rzeczowych, usług opiekuńczych jak i w postaci pracy socjalnej (prowadzenie rodziny, porady, pomoc w załatwianiu spraw sądowych, urzędowych, kierowanie na komisje do spraw orzekania o stopniu niepełnosprawności, itp.),
OGÓŁEM wydatkowano kwotę - 4.863.977,16
Dział 852 - 4.758.169,73
Dział 854 - 105.807,43
w tym:
- zadania własne plan - 1.676.000,- wykonanie – 1.636.582,63 tj. 97,6 %
- zadania własne z dot. plan - 858.974,- wykonanie – 848.162,96 tj. 98,7 %
- zadania zlecone plan - 2.407.986,- wykonanie – 2.379.231,57 tj. 98,8 %
Udzielono 53.586 świadczeń na kwotę 3.850.789,59
w tym:
- zadania własne 37.599 świadczeń – na kwotę 882.913,48
- zadania własne z dotacji 30.282 świadczeń – na kwotę 658.062,96
- zadania zlecone 14.097 świadczeń – na kwotę 2.309.813,15
OGÓŁEM w ramach zadań własnych wydatkowano kwotę 2.480.745,59
Udzielono 39.489 świadczeń na kwotę 1.540.976,44 plus 943.769,15 na utrzymanie ośrodka w rozdz.85212 i rozdz. 85219.
OGÓŁEM w ramach zadań zleconych wydatkowano kwotę 2.379.231,57
Udzielono 14.097 świadczeń na kwotę 2.309.813,15 plus 69.418,42 na utrzymanie ośrodka w rozdz. 85212 i rozdz.85295.
Przyczyną udzielania pomocy osobom i rodzinom spełniającym kryterium dochodowe było m.in.:
- potrzeba ochrony macierzyństwa lub wielodzietności
- brak możliwości zatrudnienia
- bezrobocia
- upośledzenie fizyczne i umysłowe
- niepełnosprawności
- długotrwała choroba
- ubóstwa
- bezdomności
- bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzeniu gospodarstwa domowego, zwłaszcza w rodzinach wielodzietnych i niepełnych
- alkoholizm
- trudności w przystosowaniu się do życia po opuszczeniu zakładu karnego
- przemoc
- zdarzenia losowego
- inne
Wykonanie planu działalności ośrodka w 2013 roku kształtowało się następująco w poszczególnych rozdziałach:
Rozdz. 85201 – placówki opiekuńczo – wychowawcze
Plan – 200,- wykonanie – 0
Rozdz. 85202 – domy pomocy społecznej
Plan – 471.500,- wykonanie - 469.594,84 tj. 99,6 %
Udzielono 228 świadczeń
W domach pomocy społecznej umieszczonych było 22 osoby.
Rozdz. 85204 – rodziny zastępcze
Plan - 10.000,- wykonanie - 8.851,13 tj. 88,5 %
Udzielono 41 świadczeń dla 4 dzieci.
Rozdz. 85212 – świadczenia rodzinne, zaliczka alimentacyjna, fundusz alimentacyjny oraz składki na ubezpiecz. emerytalne i rentowe
Plan ogółem - 2.321.300,- wykonanie - 2.295.971,86 tj. 98,9 %
W tym:
zadania własne
Plan - 14.300,- wykonanie - 14.262,59 tj. 99,7 %
- ? etatu
wynagrodzenie plan - 9.950,- - wykonanie – 9.950,-
ZUS plan - 1.950,- - wykonanie - 1.950,-
Pozostałe plan – 2.400,- - wykonanie - 2.362,59
zadania zlecone
Plan - 2.307.000,- wykonanie - 2.281.709,27 tj. 98.9 %
w tym: świadczenia społeczne
Plan - 2.225.500,- wykonanie – 2.213.339,84 tj. 99,5 %
Udzielono 13.726 świadczeń.
Były to następujące świadczenia:
Rodzaj świadczeń pieniężnych |
Ilość świadczeń |
Koszt jednego świadczenia |
K w o t a |
- zasiłki rodzinne – |
6.293 |
68,- ,91,-,98,-oraz 77,- 106,- 115,- |
620.540,-
|
dodatki: - urodzenie dziecka |
37 |
1.000,- |
37.000,- |
- wychowawczy |
249 |
ok. 391,- |
97.347,- |
-samotne wychowywanie dziecka |
436 |
170,-, 220,- 250,-, 300,- |
76.500,-
|
- kształcenie i rehabilitacja dziecka niepełnospr. do 5 r.ż. |
29 |
60,- |
1.740,- |
- powyżej 5 r.ż. |
233 |
80, |
18.640,- |
- rozpoczęcie roku szkolnego |
389 |
100,- |
38.900,- |
- podjęcie przez dziecko nauki w szkole poza miejscem zamieszk. |
46 |
90,- |
4.140,- |
- dojazdy |
658 |
50,- |
32.900,- |
- zasiłki pielęgnacyjne |
1965 |
153,- |
300.645,- |
-świadczenia pielęgnacyjne |
400 |
ok. 583,- |
233.241,50 |
-specjalny zasiłek opiekuńczy |
5 |
520,- |
2.600,- |
-składki na ubezp. społeczne |
323 |
ok. 136,- |
43.986,21 |
-rodzina wielodzietna |
1135 |
80,- |
90.800,- |
-jednorazowa zapomoga z tyt. urodzenia dziecka |
71 |
1.000,- |
71.000,- |
- świadczenia z Funduszu Alimentacyjnego |
1457 |
ok. 373,- |
543.360,13 |
Koszty związane z realizacją w/w zadania.
Plan - 81.500,- wykonanie - 68.369,43 tj. 83,9 %
w tym : |
Razem |
Wynagrodzenia osobowe dla 2 pracowników: - 46.880,- Dodatkowe wynagrodzenie roczne w wys. 4.021,87 |
50.901,87 |
Pochodne od wynagrodzeń ZUS-y |
10.034,- |
Odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych |
1.531,50 |
Opłaty za usługi pocztowe, telekomunikacyjne, prowizje bankowe, podróże służbowe, szkolenia, zakup materiałów biurowych. |
4.685,44 |
Koszty energii elektrycznej, wody, ścieków, co. |
1.216,62 |
Rozdz. 85213 – składki na ubezpieczenie zdrowotne
Plan ogółem - 38.946,- wykonanie – 38.713,40 tj. 99,4 %
w tym:
- zadania własne z dotacji:
Plan – 31.346,- wykonanie – 31.346,- tj. 100 %
- zadania zlecone
Plan – 7.600,- wykonanie – .7.367,40 tj. 96,9 %
Udzielono 888 świadczeń pieniężnych – (zlecone - 148 ; własne z dotacji – 740).
Rozdz. 85214 - zasiłki i pomoc w naturze oraz składki na ubezpiecz. emeryt. i rentowe
Plan ogółem – 247.007,- wykonanie – 247.002,96 tj. 100 %
w tym:
- zadania własne
Plan – 132.500 ,- wykonanie – 132.500,- tj. 100 %
- zadania własne z dotacji
Plan - 114.507,- wykonanie - 114.502,96 tj. 100 %
Udzielono 1942 świadczenia pieniężne.
Były to następujące formy pomocy:
Z A S I Ł K I: |
ILOŚĆ ŚWIADCZEŃ |
KWOTA |
-okresowe i okresowe specjalne w tym z dotacji: |
383 |
114.502,96 |
-leki i koszty leczenia |
162 |
20.269,40 |
-żywność |
351 |
56.460,00 |
-odzież, obuwie |
50 |
6.904,00 |
-opał |
106 |
21.340,00 |
-remont, malowanie mieszkania |
2 |
500,00 |
- bilety miesięczne, dojazdy w poszukiwaniu pracy, dojazdy do szpitala na terapię |
8 |
890,00 |
-koszty energii elektrycznej ,gazu, wody, eksploatacja mieszkania |
81 |
11.741,25 |
- środki czystości i higieniczne |
22 |
1.980,00 |
- pokrycie opłaty za pobyt w schroniskach, noclegowniach – jedno świadczenie to jeden dzień pobytu ( ilość osób 5) |
771 |
12.198,56 |
- refundacja świadczeń za naszych podopiecznych przebywających na innych terenach |
6 |
700,00 |
- zakup przyborów szkolnych |
1 |
100,00 |
- dofinansowanie do wycieczki |
1 |
400,00 |
- dofinansowanie do wyrobu dowodu osobistego- zdjęcia |
2 |
45,00 |
-w tym celowe specjalne z przeznaczeniem na ; |
48 |
8.330,00 |
-leki |
15 |
2.750,00 |
-opał |
13 |
2.850,00 |
-żywność |
8 |
970,00 |
-zakup odzieży i obuwia |
2 |
700,00 |
- eksploatacja mieszkania, remont |
2 |
550,00 |
- zwrot refundacyjny z innych jednostek za osoby zameldowane na innym terenie |
-4 |
-1.018,21 |
Rozdz. 85215 – dodatki mieszkaniowe
Plan – 195.000,- - wykonanie – 194.099,76 tj. 99,5 %
Udzielono 1181 świadczeń:
z tego użytkownikom mieszkań:
- komunalnych - 906 świadczeń na kwotę – 155.220,30
- pozostałych - 275 świadczeń na kwotę - 38.879,46
Rozdz. 85216- zasiłki stałe
Plan ogółem - 359.760,- wykonanie - 359.666.62 tj. 99,8 %
w tym:
zadania własne:
Plan – 100,- wykonanie – 6,62 tj. 6,6 %
- zadania własne z dotacji:
Plan - 359.660,- wykonanie – 359.660,- tj. 100 %
Udzielono 768 świadczeń - 79 osobom.
Rozdz. 85219 – ośrodki pomocy społecznej
Plan ogółem: 880.100,- wykonanie – 848.893,29 tj. 96,45 %
w tym dotacja z DUW - 194.800,- wykonanie- 192.433,68 tj. 98,79 %
w tym : |
Razem |
Wynagrodzenia osobowe dla 18-stu pracowników (dyrektor, gł księgowy, 1 starszy specjalista pracy socjalnej, 3 inspektorów, 1 referent, 3 opiekunki, 7 pracowników socjalnych, oraz ½ etatu sprzątaczka) w wys. 646.043,44 w tym 5 nagród jubileuszowych na kwotę: 35.296,50
Dodatkowe wynagrodzenie roczne w wys. 43.028,49 |
689.071,93 |
Pochodne od wynagrodzeń ZUS-y |
124.618,05 |
Odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych |
17.612,28 |
Wynagrodzenia bezosobowe (umowy zlecenia – informatyk, usługi opiekuńcze) |
14.100,00 |
Opłaty za usługi bankowe, pocztowe, telekomunikacyjne, podróże służbowe, szkolenia, zakup materiałów biurowych, badania lekarskie oraz opłaty za usługi konserwacyjne i monitoring. |
64.996,03 |
Koszty energii elektrycznej, wody, ścieków, co, śmieci. OPS jest obciążany fakturą wystawianą przez ZGKiM ‘ Ślęża” w Sobótce na podstawie wskazań liczników, oraz zajmowanej powierzchni (co). |
19.109,27 |
W w/w kosztach utrzymania ośrodka
1. Pokryty został koszt usług opiekuńczych – 6.197 świadczeń na kwotę 124.856,22
W tym:
Wynagrodzenia osobowe - 85.304,51 w tym 2 nagrody jubileusz. - 4.846,50
Dodatkowe wynagr. roczne - 6.582,06
Umowa zlecenie - 14.100,00
Pochodne od wynagrodzeń - 15.407,86
Odpis na ZFŚS - 3.281,79
Ekwiwalent za obuwie letnie - 180,00
Rozdz. 85278 – usuwanie skutków klęsk żywiołowych
Zadania zlecone
Plan: 50.676,- wykonanie - 48.405,91 tj. 95,5%
Udzielono 15 świadczeń.
Rozdz. 85295 – pozostała działalność
Plan ogółem: 167.410,- wykonanie – 166.356,69 tj. 99,4 %
w tym:
- dożywanie dzieci i dorosłych
Plan: 114.700,- wykonanie – 124.607,70 tj. 99,9 %
- zadania własne gminy
Plan - 56.400,- wykonanie - 56.307,70 tj. 99,9 %
- zadania własne z dotacji
Plan - 68.300,- wykonanie - 68.300,- tj. 100 %
Udzielono 27.142 świadczeń:
W tym 6 świadczeń w formie zasiłków celowych na zakup posiłków osobom potrzebującym na kwotę 1.800 zł.
Z dożywiania w szkole korzystało 193 dzieci z pięciu szkół podstawowych, gimnazjum oraz pokrywanie wyżywienia dzieci w Przedszkolu Nr 1 w Sobótce i Przedszkolu „ Akademia Przedszkolaka” oraz 3 dzieci w Powiatowym Zespole Szkół w Krzyżowicach oraz 2 dzieci w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Kątach Wrocławskich i 1 dziecko w Młodzieżowym Ośrodku Socjoterapii w Bystrzycy Górnej, 2 dzieci w Szkole Specjalnej w Wierzbicach,2 dzieci dożywianych w Młodzieżowym Ośrodku Socjoterapii we Wrocławiu, 17 osób dorosłych korzystało z ciepłych posiłków w tym: 16 osób w Sobótce oraz 1 osoba przebywająca w Krakowie ( nasz mieszkaniec- osoba bezdomna- koszty posiłków refundowane do MOPS w Krakowie).
- rządowy program wspierania osób pobierających świadczenia pielęgnacyjne
- zadania zlecone
Plan ogółem - 42.710,- wykonanie - 41.748,99 tj. 97,7%
W tym koszt świadczeń:
Plan - 41.600,- wykonanie - 40.700,- tj. 97,8%
+ utrzymanie:
Plan - 1.110,- wykonanie - 1.048,99 tj. 94,5%
Udzielono 208 świadczeń
Rozdz. 85415- pomoc materialna dla uczniów
Plan ogółem – 121.061,- - wykonanie - 105.807,43 tj. 87,4 %
- zadania własne gminy
Plan - 26.000,- - wykonanie - 21.553,43 tj. 82,9 %
- zadania własne z dotacji
Plan - 95.061,- – wykonanie - 84.254,- tj. 88,6 %
Z pomoc korzystało łącznie 70 rodzin. Przyjęto łącznie 134 wnioski o udzielenie pomocy materialnej dla uczniów. Udzieliliśmy około 1.250 świadczeń - średnio od miesiąca stycznia do grudnia - 130 uczniom.
WYKONANIE DOCHODÓW:
Ośrodek Pomocy Społecznej w 2013 roku uzyskał następujące dochody:
- odpłatność za DPS - 13.842,61
- odpłatność za usługi opiekuńcze - 29.015,86
- zaliczka alimentacyjna - 1.459,20
- fundusz alimentacyjny - 14.814,73
- koszty upomnienia - 8,80
- należne odsetki ( PCPR) + inne - 1,19
- kapitalizacja odsetek w banku - 14,35
Dla budżetu gminy: 59.156,74
- odsetki od nienal. pobranych ŚR/FA - 7.197,09
- nienal. pobrane ŚR/FA za lata ubiegłe - 12.541,91
- rozliczenie z ZUS, zwrot nadpł. społ. - 145,95
- zaliczka alimentacyjna - 1.459,21
- fundusz alimentacyjny - 30.496,56
- odsetki z funduszu alimentacyjnego - 12.115,80
Dla budżetu państwa - 63.956,52
- fundusz alimentacyjny dla innych gmin - 5.516,20
___________________________________________
Ogółem uzyskane i przekazane dochody: 128.629,46
W 2013 roku skierowano 31 mieszkańców naszej gminy do Powiatowego Zespołu ds. Orzekania o Stopniu Niepełnosprawności we Wrocławiu celem wydania orzeczenia.
W 2013 roku wydaliśmy 31 decyzji dla 22 osób dotyczących bezpłatnych świadczeń z opieki zdrowotnej finansowanych z NFZ.
Dla 1 osoby samotnej i chorej załatwiono dom pomocy społecznej. 1 osoba oczekują na miejsce w domu pomocy społecznej dla osób z zaburzeniami psychicznymi ( czas oczekiwania w takim typie domu to około 3,4 lat).
Współpraca z innymi instytucjami polegała m.in. na udzielaniu informacji o naszych podopiecznych, prośbach o przeprowadzenie wywiadów środowiskowych i przeprowadzaniu wywiadów środowiskowych, udzielanie odpowiedzi na wnioski o udostępnienie danych osobowych, wnioski naszych pracowników o udostępnienie danych osobowych naszych klientów od innych instytucji, meldunkach i raportach sytuacyjnych, sprawozdaniach do DUW, Kuratorium Oświaty, DOPS, współpraca dotycząca aktywizacji dłużników alimentacyjnych z PUP, Starostwem Powiatowym, Komornikami, Policją, Prokuraturą. Łącznie napisano i odpowiedziano na około 1000 pism.
Na prośbę i potrzeby innych urzędów, instytucji udzielono pisemnych informacji, dla ośrodków pomocy społecznej przeprowadzono ok. 50 wywiadów środowiskowych (rodzinnych) u osób, rodzin zobowiązanych do alimentacji.
W/w pomocą objęto szczególnie rodziny wielodzietne, rodziny niepełne, rodziny, w których występowała przemoc, problemy alkoholizmu, bezrobocia oraz ciężkiej choroby. Wsparto również rodziny emeryckie.
W ramach pracy socjalnej udzielono różnego rodzaju poradnictwa i pomocy w załatwieniu spraw alimentacyjnych, sądowych, w bezradności w prowadzeniu gospodarstwa domowego (szczególnie w rodzinach wielodzietnych i niepełnych ) i innych.
Mając na celu niesienie pomocy osobom i rodzinom w przezwyciężaniu ich trudności życiowych OPS współpracuje także z innymi instytucjami, jak np.: ZUS, KRUS, ARSP, ANR, PUP, MOPS, PCPR, PCK, sądy, kuratorzy, służba zdrowia, szkoły, policja, władze lokalne, Kuratorium Oświaty, Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Punkt konsultacyjny działający przy UMiG, schroniska, noclegownie, szpitale, fundacje. W załatwianiu różnych spraw urzędowych osoby i rodziny mało zaradne życiowo korzystają z pomocy i porad pracowników socjalnych.
Ośrodek prowadzi całoroczną zbiórkę odzieży, którą rozdziela wśród klientów, pośredniczy również w przekazywaniu mebli, sprzętu TV i AGD. Przez cały 2013 rok na bieżąco uzupełniano i przywożono odzież, pościel, obuwie oraz zabawki ze schroniska dla samotnych kobiet i rozdawano wśród naszych podopiecznych.
W miesiącu sierpniu 2013r - 12 dzieci z naszej Gminy uczestniczyło w koloni w Pogorzelicy finansowanych przez Kuratorium Oświaty.
W 2013 roku dzięki wolontariatowi mającemu na celu pomoc i opiekę nad osobami starszymi, samotnymi, niepełnosprawnymi- 3 dziewczynki z GG chodzą nadal na spotkania z naszą podopieczną i oferują jej pomoc w postaci spacerów, robienia zakupów, spędzania wolnego czasu.
W 2013 roku Ośrodek Pomocy Społecznej zapewniał obsługę administracyjną działającemu zespołowi interdyscyplinarnemu ds. przemocy w rodzinie, uzupełnianie są „Niebieskie Karty”, pisane protokoły ze spotkań zespołu, grup roboczych oraz prowadzona obsługa wysyłania wezwań na spotkania dla osób dotkniętych przemocą a także do osób co do których istnieję możliwość stosowania przemocy. Spotkania zespołu odbywały się w siedzibie Ośrodka Pomocy Społecznej.
W 2013 roku Ośrodek Pomocy Społecznej jako lider wraz z partnerami Partnerstwa Lokalnego „ Sobótczańska Wspólnota” zorganizował dwie duże imprezy, tj.„ Bal Karnawałowy” dla dzieci ze wszystkich szkół podstawowych z terenu gminy Sobótka- klasy 0-3, który odbył w miesiącu styczniu 2013 r oraz kolejny bal ” Majówka dla Przedszkolaka ” w miesiącu maju 2013 dla wszystkich Przedszkolaków z gminy Sobótka. Zajmujemy się organizowaniem i pobudzaniem aktywności lokalnej. Spotkania odbywają się systematycznie, w których uczestniczą partnerzy różnych instytucji, organizacji pozarządowych.
Otrzymują:
1 x Burmistrz MiG Sobótka
1 x a/a
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Agnieszka Cieciora | 17-09-2014 08:38 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | 17-09-2014 | |
Ostatnia aktualizacja: | Agnieszka Cieciora | 17-09-2014 08:51 |