Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Ośrodek Pomocy Społecznej w Sobótce
System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

System eWrota

eWrota
BIPy jednostek organizacyjnych.

          Sobótka, dnia 2016-01-29

 

OPS. 0321. 1 .2016

 

SPRAWOZDANIE

z wykonania planu finansowego  Ośrodka Pomocy Społecznej  w Sobótce za 2015 rok

 

       Zgodnie z ustawę o pomocy społecznej Ośrodek Pomocy Społecznej realizuje zadania własne gminy, własne o charakterze obowiązkowym, zadania zlecone i zadania wynikające z programów rządowych. Dotyczą one pomocy osobom i rodzinom, które znalazły się w trudnej sytuacji życiowej i nie są w stanie samodzielnie jej rozwiązać wykorzystując własne środki, możliwości i uprawnienia.
      Celem pomocy społecznej jest zaspokajanie niezbędnych potrzeb życiowych osób i rodzin oraz  umożliwianie im bytowania w warunkach odpowiadających godności człowieka. Rodzaj, forma i rozmiar udzielanych świadczeń powinny być odpowiednie do okoliczności uzasadniających udzielenie pomocy, ale powinny także zostać uwzględnione, jeżeli odpowiadają, celom i aktualnym możliwościom pomocy społecznej. Ograniczenie świadczeń pomocy społecznej do niezbędnego minimum lub odmowa ich przyznania może nastąpić w razie stwierdzenia marnotrawstwa przyznanych świadczeń, ich celowego niszczenia bądź też marnotrawstwa własnych zasobów materialnych. Brak współdziałania osoby lub rodziny z pracownikiem socjalnym w rozwiązywaniu trudnej sytuacji, a także nieuzasadniona odmowa podjęcia pracy przez osobę bezrobotną, mogą stanowić podstawę do odmowy przyznania lub wstrzymania świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej. 

     Przyczyną udzielania pomocy osobom i rodzinom spełniającym kryterium dochodowe było m.in.:

  • potrzeba ochrony macierzyństwa lub wielodzietności
  • brak możliwości zatrudnienia
  • bezrobocia       
  • upośledzenie fizyczne i umysłowe
  • niepełnosprawności
  • długotrwała choroba
  • ubóstwa
  • bezdomności
  • bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzeniu gospodarstwa domowego, zwłaszcza w rodzinach wielodzietnych
    i niepełnych
  • alkoholizm
  • trudności w przystosowaniu się do życia po opuszczeniu zakładu karnego
  • przemoc
  • zdarzenia losowego
  • inne

Ośrodek realizuje także inne zadania zapisane w innych ustawach, tj.:

-  Ustawa o przeciwdziałaniu narkomanii

-  Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi

-  Ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie 

-  Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej

-  Ustawa o świadczeniach rodzinnych

-  Ustawa o postępowaniu wobec dłużników

-  Ustawa o pomocy osobom uprawnionym do alimentów

-  Ustawa o świadczeniach zdrowotnych finansowanych ze środków

    publicznych

-  Ustawa o dodatkach mieszkaniowych

-  Ustawa prawo energetyczne

-  Uchwała Rady Ministrów w sprawie ustanowienia wieloletniego programy   

   wspierania finansowego gmin w zakresie dożywiania „ Pomoc państwa
   w zakresie dożywiania” na lata 2014-2020

-  Ustawa o Karcie Dużej Rodziny

           -  Ustawa o systemie oświaty

 

         W 2015 roku pomocą objęto około 3500 osób tj. około 950 rodzin. Udzielono różnych form pomocy wynikających z ustaw, zarówno w postaci świadczeń pieniężnych, rzeczowych, usług opiekuńczych jak i w postaci pracy socjalnej (prowadzenie rodziny, porady, pomoc w załatwianiu spraw sądowych, urzędowych, kierowanie na komisje do spraw orzekania o stopniu niepełnosprawności, itp.),

 

 OGÓŁEM wydatkowano kwotę    -   5.237.832,66

Dział 851 -       201.785,81

Dział 852 -    4.937.729,03

Dział 854  -        98.317,82

w tym:

- zadania własne            plan  - 2.206.660,-    wykonanie  – 2.105.496,04     tj. 95,4 %

- zadania własne z dot.  plan  -    849.339,-    wykonanie  –     841.563,07    tj. 99,1 %

- zadania zlecone           plan -  2.291.755,-    wykonanie  – 2.290.773,55     tj. 99,9 %

Udzielono 48.043 świadczeń  na kwotę   3.876.703,55

w tym:

- zadania własne                33.732  świadczeń –   na kwotę    1.004.085,66   

- zadania własne z dotacji  26.544   świadczeń –  na kwotę       647.856,11

- zadania zlecone               12.362   świadczeń –  na kwotę    2.224.761,78

 

OGÓŁEM w ramach zadań własnych wydatkowano kwotę   2.947.059,11        

Udzielono 35.681 świadczeń na kwotę 1.651.941,77  plus  1.093.331,53  na utrzymanie ośrodka w rozdz.85206, rozdz.85212, rozdz. 85219 oraz profilaktyka dział 851 – 201.785,81 

OGÓŁEM w ramach zadań zleconych wydatkowano  kwotę   2.290.773,55

Udzielono 12.362 świadczeń na kwotę 2.224.761,78  plus   66.011,77  na utrzymanie ośrodka w rozdz. 85212, rozdz.85215 i rozdz. 85295  Karta Dużej Rodziny. 

      Wykonanie planu działalności ośrodka w 2015 roku  kształtowało się następująco w poszczególnych rozdziałach:

Rozdz. 85153 – zwalczanie narkomanii

Plan    -     7.400,-            wykonanie     -    7.200,-        tj.   97,3%

Wydatek związany z kontynuacją działania i poszerzenie oferty punktu konsultacyjnego o ofertę dla osób uzależnionych od  narkotyków i rodzin tych osób (wynagrodzenie terapeuty i koszty utrzymania pomieszczeń)-psycholog interwencja kryzysowa

Rozdz. 85154  – przeciwdziałanie alkoholizmowi

Plan   -   194.900,-           wykonanie     -  194.585,81     tj. 99,8%

Wydatki zawiązane z realizacją Programu  Profilaktyki i  Rozwiązywania Problemów  Alkoholowych  i Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie zostały podzielone zadaniowo i obejmowały w szczególności:

Profilaktyka uzależnień to dwa obszary zadań, którymi zobowiązana jest zająć się gmina. Jednym z nich jest  zapobieganie zjawiskom uzależnień i przemocy w rodzinie a drugim pomoc osobom dotkniętym tym problemem. Profilaktyka ogólna skierowana jest do wszystkich mieszkańców gminy i obejmuje cały przekrój społeczeństwa. Są to działania mające kształtować postawy moralne, kreować sposoby spędzania wolnego czasu i uczyć asertywności w stosunku do środków psychoaktywnych. Działania prowadzone w ramach tego obszaru to  np. zajęcia na świetlicach wiejskich, zajęcia w klubach sportowych, zajęcia pozalekcyjne w szkołach a także kampanie ogólnospołeczne.

Do realizacji przyjęto programu profilaktyki uniwersalnej realizowane poprzez :

  1. Zajęcia profilaktyczne w szkołach, to zajęcia pozalekcyjne prowadzone przez realizatorów w kwocie po 18 zł/ godz. oraz dodatkowo kwoty  tzw. „rzeczówki”, na zakup niezbędnych środków do prowadzenia zajęć. Wynagrodzenie dla realizatorów naliczane jest na podstawie zestawień  godzin potwierdzonych przez Dyrektorów szkół. Programy realizowane są w następujących szkołach:
  • SP w Świątnikach  4 programy
  • SP w Rogowie Sobóckim 2 programy
  • SP  Nr 1  w Sobótce 1 program
  • Gimnazjum Gminne zrealizowano  2 programy oraz „zieloną szkołę”  i „białą szkołę”
  • SP Nr 2 zrealizowano  2 programy
  1. Zajęcia pozalekcyjne sportowe prowadzone są w świetlicach wiejskich, hali gimnazjum i w terenie. Zajęcia realizowane są w ilości po 6 godzin  tygodniowo (2 x po 3 godz.)

Realizatorzy otrzymują wynagrodzenie w cenie 20 zł/ godzinę. Należnośćza zajęcia dokonywana jest na podstawie rachunkówdo podpisanych umów, potwierdzonych przez sołtysów i dyrektorów szkół. Do umów dopisana jest również kwota „ rzeczówki” płatna na podstawie faktur przelewowych. Zajęcia prowadzone są w następujących miejscowościach:

  • Tenis stołowy Sulistrowice
  • Tenis stołowy Będkowice
  •  Badminton Sobótka
  • Karate Sobótka
  • Judo Sobótka
  • Kolarstwo Sobótka
  • Piłka nożna Sobótka
  1. Zajęcia pozalekcyjne w świetlicach środowiskowych realizowane są
    w ilości po 6 godzin tygodniowo (2 x po 3 godz.).  Realizatorzy otrzymują wynagrodzenie w cenie 20 zł/ godzinę. Należność za zajęcia dokonywana jest na  podstawie rachunków do podpisanych umów, wykonanie których  potwierdzają sołtysi.  Zajęcia takie odbywają się w następujących miejscowościach:
  • Świetlica Sulistrowice
  • Świetlica w Sobótce Zach. ( przedszkole)
  • Świetlica w Rogowie Sobóckim
  • Świetlica w Mirosławicach
  • Świetlica w Okulicach
  • Świetlica Caritas w Sobótce
  • Świetlica Kryształowicach
  • Świetlica w Przezdrowicach
  • Świetlica Siedlakowicach
  • Świetlica Harcerska
  • Świetlica Strzegomiany

   Do realizacji zajęć profilaktycznych świetlice wyposażane są w niezbędne materiały. Dokonuje się zakupu dla wszystkich świetlic, następnie (w zależności od potrzeb),  rozdzielane są przez koordynatora gminnego programu przeciwdziałania uzależnieniom.  Są to  różnego rodzaju przybory szkolne, materiały artystyczne, kredki, bloki rysunkowe, papier kolorowy itp. a także słodycze. W ramach zajęć świetlicowych przeprowadzono dodatkowo wyjazdy wspólne dzieci ze świetlic do kina oraz zorganizowano turniej  świetlic profilaktycznych tenisa stołowego w Będkowicach. W grudniu w okresie przedświątecznym prowadzący świetlice wraz z sołtysami i radami sołeckimi zorganizowali zabawy mikołajkowe dla dzieci w Sulistrowicach, Przezdrowicach, Mirosławicach, Okulicach, Siedlakowicach i Strzegomianach. Dzieciom rozdano paczki i upominki świąteczne w ilości 100 szt.

  1. Realizacja programu odbywała się również poprzez:
  • Kampanie „Zachowaj Trzeźwy Umysł” ½ pakietu szkoły realizowana prze Szkołę Podstawową w Świątnikach i Szkołę Podstawową
    w Rogowie Sobóckim oraz przez Gimnazjum Gminne w Sobótce.
  • Program „Pływać każdy może- Sobótka 2015”  realizowany dla 40 dzieci ze wszystkich szkół gminy przez okres 9 tygodni ( dwa razy
    w tygodniu) wyjazd na basen z instruktorami nauki pływania. Wszystkie dzieci opanowały technikę utrzymywania się na powierzchni wody, dopłynięcia do brzegu i  nurkowania.

W zawodach na zakończenie programu rozdzielono medale, nagrody w postaci okularów a 12 dzieci zdobyło kartę pływacką.

   Drugim obszarem jest ta część społeczeństwa, która boryka się z problemami  związanymi z uzależnieniem i/lub przemocą. Zadania gminy są tu jasno określone. Jest to m.in. zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych oraz udzielenie pomocy rodzinom, w których występuje problem uzależnień. W ramach pomocy terapeutycznej prowadzony jest Punkt Konsultacyjny, w którym pracuje:

  •  2-ch psychologów
  •  pedagog,
  • terapeuta uzależnień,
  • terapeuta dla współuzależnionych,
  • działa grupa wsparcia dla kobiet w sytuacji trudnej,
  •  grupa motywująca do lecznictwa odwykowego.

Punkt konsultacyjny działa przy Ośrodku Pomocy Społecznym i czynny jest  przez  5 dni w  tygodniu (od poniedziałku do piątku)  przez wszystkie miesiące roku. Zatrudnieni specjaliści  nieodpłatnie udzielają pomocy, porad, wsparcia mieszkańcom naszej  gminy. 

Pracujący w punkcie zatrudnieni są na podstawie umów zleceń, w których określona jest liczbagodzin tygodniowo.Wynagrodzeniazapracęnaliczanewypłacanejestpo przedstawieniurachunku zazrealizowane godziny/dyżury.

  •  Terapeuta dla współuzależnionych w 2015 r. udzielił pomocy dla 100 rodzin, w tym 29 z syndromem uzależnienia, 8 z syndromem DDA, 17 osób doznających przemocy domowej.  Terapeuta uzależnień udzielił 286 świadczeń, przyjął 43 osoby, w tym 35 osób z uzależnieniem od alkoholu i nikotyny, 3 z uzależnieniem od hazardu, 1 od Internetu.

W punkcie konsultacyjnym odnotowano 392 interwencji i porad, w tym 147 osób skorzystało z pomocy psychologa. Według opinii psychologa istnieje pilna potrzeba pracy psycho-edukacyjnej z młodzieżą w wieku 12-14 lat oraz pomocy rodzinom w sytuacji kryzysowej. Prowadzono pracę w grupie terapeutycznej dla kobiet pozostających w sytuacji kryzysowej. Jest to kilkunastoosobowa grupa kobiet potrzebujących pomocy.

Praca z pacjentami uczęszczającymi systematycznie jest na bieżąco kontynuowana. Nowi pacjenci to osoby kierowane przez Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, pracowników socjalnych Ośrodka Pomocy Społecznej oraz Zespół Interdyscyplinarny Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie. Z relacji specjalistów liczba korzystających osób rośnie w stosunku do lat ubiegłych. Jest to spowodowane zarówno zwiększającym się zakresem problemów jak i zwiększoną świadomością społeczną możliwości uzyskania pomocy psychologa czy terapeuty. W odbiorze społecznym wzrasta wiedza o tym, że uzależnienie i przemoc to choroba i trzeba ją leczyć.

Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych powołana Zarządzeniem Burmistrza Miasta i Gminy Sobótka nr 55.2015 r. liczy 5 osób.Komisja realizuje zadania wynikające z ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.

Szczególnie z art. 13 i 15. Polega na podejmowaniu interwencji w przypadku naruszenia w/w przepisów. Praca Komisji, to także opiniowanie punktów sprzedaży alkoholu, kontrola poprawności warunków sprzedaży oraz o podejmowanie czynności zmierzających do zastosowania wobec osoby uzależnionej od alkoholu obowiązku poddana się leczeniu. Procedura administracyjna przewiduje wzywanie na konfrontacje osoby zgłoszone tzw. rozmowy.

W 2015 roku GKRPA zarejestrowała 363 osób nadużywających alkoholu i łamiących ogólnie przyjęte normy społeczne, z tego 26 w roku 2015, w tym 9 zgłoszeń nowych.  Zlecono 9 wywiadów środowiskowych. Zaproszono na rozmowy 80 osób. Wydano 63 postanowienia dot. opiniowania wniosków w sprawie o wydanie zezwoleń na sprzedaż bądź podawanie napojów alkoholowych. Wydano 13 jednorazowych pozwoleń na sprzedaż alkoholu. Komisja GKRPA odbyła 21 posiedzeń.

 W miesiącu czerwcu br. przeprowadzono ponowną akcję „prowokacyjnej” sprzedaży alkoholu osobom nieletnim. Kontrolą objęto 21 punktów sprzedaży i podawania alkoholu.  Zorganizowano też szkolenie dla sprzedawców alkoholu, w którym uczestniczyło 35 sprzedawców.

L.P.

Zadanie

Realizacja

1.

Zwiększanie dostępności terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu

 

20.809,39

1.1

Prowadzenie grupy motywującej do lecznictwa odwykowego

7.122,50

1.2

Prowadzenie konsultacji pomocy terapeutycznej dla osób współuzależnionych      

4.400,00

1.3

Prowadzenie konsultacji pomocy terapeutycznej dla osób uzależnionych

3.650,00

1.4

 Opłaty eksploatacyjne i administracyjne Punkt Konsultacyjny

3.516,89

1.5

sprzątania pomieszczeń Punktu Konsultacyjnego

2.120 ,00

2.

Udzielanie rodzinom pomocy psychospołecznej, prawnej a w szczególności ochrana przed przemocą w rodzinie

32.681,50

2.1

Prowadzenie porady pedagoga w Punkcie Konsultacyjnym

6.000,00

2.2

Prowadzenie porady psychologa w Punkcie Konsultacyjnym

4.650,00

2.3

Prowadzenie porady psychologa interwencji kryzysowej w Punkcie Konsultacyjnym

10.350,00

2.4

Prowadzenie postępowań administracyjnych wobec zgłaszanych do Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych osób nadużywających alkoholu; zlecanie wywiadów środowiskowych, rozmowy profilaktyczne i motywujące, skierowania na badania sądowo-psychiatryczne w przedmiocie uzależnienia od alkoholu, kierowanie do sądów wniosków o zobowiązanie do leczenia odwykowego. W szczególnych sytuacjach rodzinnych (np. dobro małoletnich dzieci) pokrywanie kosztów związanych z wszyciem Esperalu.

Wynagrodzenie członków GKRPA

 

Zasady wynagradzania członków GKRPA – Członkowie Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych otrzymują wynagrodzenie za realizację zadań określonych w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi w wysokości 20% minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązującego w danym okresie miesięcznie. Wynagrodzenie wypłacane jest na podstawie list wypłat sporządzanych na podstawie listy obecności na posiedzeniach komisji. Członkowi Komisji niebiorącemu udziału w posiedzeniach nie przysługuje wynagrodzenie.

Wywiady środowiskowe

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9.800,00

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

200,00

2.5

Szkolenie członków GKRPA

1.681,50

 

 

3.

Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych.

 

 

89.297,52

3.1

Prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych

38.879,57

3.1.1

badminton

5.519,49

3.1.2

karate

4.100,00

3.1.3

kolarstwo

3.940,08

3.1.4

judo

3.380,00

3.1.5

piłka nożna

1.620,00

3.1.6

‘‘Pływać każdy może –Sobótka 2015”

13.520,00

3.1.7

Tenis stołowy Będkowice

3.900,00

3.1.8

Tenis stołowy Sulistrowice

2.900,00

3.2

Kontynuacja i uruchomienie nowych programów profilaktycznych w świetlicach środowiskowych

 

40.135,94

3.2.1

świetlica w Sobótce Zachodniej

3.360,00

3.2.2

świetlica w Rogowie Sobóckim

2.340,00

3.2.3

świetlica w Siedlakowicach

3.960,00

3.2.4

świetlica w Przezdrowicach

3.120,00

3.2.5

świetlica Caritas w Sobótce

2.880,00

3.2.6

świetlica harcerska

2.858,23

3.2.7

Świetlica w Mirosławicach

4.140,00

3.2.8

Świetlica w Okulicach

2.820,00

3.2.9

Świetlica w Strzegomianach

3.780,00

3.2.10

Świetlica w Sulistrowicach

2.140,00

3.2.11

Świetlica w Kryształowicach

3.840,00

3.2.12

Środki rzeczowe do prowadzenia świetlic

4.897,71

3.3

Realizacja na terenie szkół i innych placówek opiekuńczo-wychowawczych programów profilaktycznych dla dzieci i młodzieży

 

 

10.282,00

3.3.1

Szkoła Podstawowa Nr 2 w Sobótce Zachodniej

2.400,00

3.3.2

Szkoła Podstawowa nr 1 w sobótce

3.000,00

3.3.3

Szkoła Podstawowa w Rogowie Sobóckim

912,00

3.3.4

Szkoła Podstawowa w Świątnikach

3.038,00

 

3.3.5

Gimnazjum Gminne

932,00

4.

Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie pomoc dla ofiar przemocy

10.282,00

4.1

Psychoterapia w grupie dla kobiet w sytuacji trudnej

4.650,00

4.2

Pomoc psychologiczna i prawna w sytuacji kryzysowej

5.580,00

5.

Przeciwdziałanie przemocy w szkołach

32.987,00

5.1

Zielona szkoła - integracja

32.987,00

6.

Wydatki związane z pokryciem kosztów ZUS pracodawcy od umów zleceń realizatorów w/w zadań

 

8.579,42

 

Rozdz. 85201 – placówki opiekuńczo – wychowawcze

Plan    -      12.100,-           wykonanie    -     12.019,08     tj.   99,3 %

Udzielono  26 świadczeń dla 3 dzieci

 

Rozdz. 85202 – domy pomocy społecznej

Plan    –    570.000,-           wykonanie  -    539.040,13     tj.  94,5%

Udzielono   240 świadczeń

W domach pomocy społecznej  umieszczonych  było  23 osoby.

Rozdz. 85204 – rodziny zastępcze

Plan  -   37.100,-           wykonanie  -  37.005,15          tj.  99,7 %

Udzielono   168  świadczeń dla  15  dzieci.

Rozdz. 85206- wspieranie rodziny ( asystent rodziny)

Plan  - 21.000,-             wykonanie    20.605,81          tj. 98,1 %

Z pomocy korzystało 15 rodzin.

Rozdz. 85212 – świadczenia rodzinne, zaliczka alimentacyjna, fundusz alimentacyjny oraz składki na ubezpiecz. emerytalne i rentowe

Plan ogółem   -    2.269.116,-       wykonanie -    2.267.428,61       tj.  100 %    

w tym:

- zadania własne

Plan -    19.000,-             wykonanie -          17.426,39      tj. 91,7 % 

- ? etatu

wynagrodzenie   plan -  13.500,-          wykonanie  –  13.500,00

ZUS                     plan -   2.700,-          wykonanie   -    2.687,86

Pozostałe            plan –   2.800,-          wykonanie   -    1.238,53

- zadania zlecone

Plan -    2.250.116,-        wykonanie   -   2.250.002,22     tj. 100 %

w tym: świadczenia społeczne

Plan  -  2.184.566,-         wykonanie   -   2.184.503,71     tj.  100 %     

Udzielono  11.550  świadczeń.

Były to następujące świadczenia:

Rodzaj świadczeń pieniężnych

Ilość świadczeń

Koszt jednego świadczenia

  K w o t a

- zasiłki rodzinne –

5085

77,-106,- 115,  89,- 118,-  129,-

512.428,00

 

   dodatki:

-  urodzenie dziecka

33

1.000,-

33.000,00

- wychowawczy

142

          ok. 390,-

55.400,60

-samotne wychowywanie dziecka

319

170,- 250,-

58.750,00

 

- kształcenie i rehabilitacja dziecka niepełnospr. do 5 r.ż.

70

63,-

4.400,00

- powyżej 5 r.ż.

201

                  83,-

    16.600,00

- rozpoczęcie roku szkolnego

312

                100,-

31.200,00

- podjęcie przez dziecko nauki w szkole poza miejscem zamieszk.- internaty

53

93,-

4.920,00

- dojazdy

416

52,-

21.775,00

- zasiłki pielęgnacyjne

1942

153,-

297.126,00

-świadczenia pielęgnacyjne

284

             1.194,-4,-

338.960,00

-specjalny zasiłek opiekuńczy

44

501,-

22.395,00

-składki na  ubezp. społeczne od świadcz. pielęgnacyjn., zasiłku dla opiekuna  i specjaln. zasiłku opiekuńcz.

288

ok. 274,-

78.845,70

-rodzina wielodzietna

871

82,-

70.990,00

-jednorazowa zapomoga z tyt. urodzenia dziecka

76

1.000,-

75.618,70

- zasiłek dla opiekuna

116

         Ok. 508,-

58.898,00

- świadczenia z Funduszu Alimentacyjnego

1298

          ok. 388,-

  503.196,71

 

Koszty związane z realizacją w/w zadania. 

Plan -  65.550,-       wykonanie -  65.498,51       tj.  99,9 %

w tym :     

Razem

Wynagrodzenia osobowe dla  2 pracowników:   - 49.692,72

Dodatkowe wynagrodzenie roczne  w wys. 4.282,56

53.975,28

Pochodne od wynagrodzeń ZUS-y

10.046,42

Odpis  na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych

          1.476,81

Rozdz. 85213 – składki na ubezpieczenie zdrowotne

Plan ogółem  -  55.470,-     wykonanie –   48.716,81      tj. 87,8 %

w tym:

- zadania własne z dotacji:

Plan – 35.600,-           wykonanie –   35.346,21           tj.  99,3 %

- zadania zlecone

Plan – 13.470,-           wykonanie  –   13.370,60           tj.  99,3 %

- zadania własne

Plan  –  6.400,-                wykonanie  -      0,00,-                tj. 0%             

Udzielono  955  świadczeń pieniężnych – (zlecone  - 179 ;  własne z dotacji – 776).

Rozdz. 85214         - zasiłki i pomoc w naturze oraz składki na ubezpiecz. emeryt. i rentowe 

Plan ogółem –  215.700,-        wykonanie  –        209.982,17       tj. 97,4 %

w tym:

- zadania własne

Plan  –       135.700 ,-             wykonanie  –       129.984,49        tj. 95,8 %

- zadania własne z dotacji

 Plan -          80.000,-              wykonanie  -          79.997,68        tj. 100 %           

Udzielono 2468 świadczenia pieniężne (w tym: 381 własne z dotacji oraz 2087 własne)

 

Były to następujące formy pomocy:

 

                  Z A S I Ł K  I:                                          

ILOŚĆ ŚWIADCZEŃ

 

          KWOTA

-okresowe i okresowe specjalne  z dotacji:

381

79.997,68

-leki  i koszty leczenia

234

24.944,99

-żywność

327

38.375,00

-odzież, obuwie

65

7.430,00

-opał

75

15.150,00

-remont, malowanie mieszkania

7

1.200,00

- bilety miesięczne, dojazdy w poszukiwaniu pracy, dojazdy do szpitala na terapię

6

530,00

-koszty energii elektrycznej ,gazu, wody, eksploatacja mieszkania, art. gospo. dom

84

9.533,50

- środki czystości i higieniczne

29

1.960,00

- pokrycie opłaty za pobyt w schroniskach, noclegowniach  – jedno świadczenie to jeden dzień pobytu  ( ilość osób 8)

1255

25.911,00

- zakup przyborów szkolnych

2

650,00

- refundacja świadczeń za naszych podopiecznych przebywających na innych terenach 

1

400,00

- pogrzeb

2

3.900,00

- w tym celowe specjalne

            z przeznaczeniem na ;

82

13.660,00

-leki

36

5.360,00

-opał

15

3.700,00

-żywność

17

2.330,00

-zakup odzieży i obuwia

4

600,00

- eksploatacja mieszkania, remont

7

1.100,00

- zakup podręczników, przybory szkolne

1

300,00

-  środki higieniczne, środki czystości

1

50,00

- artykuły gospodarstwa domowego

1

220,00

Rozdz. 85215 – dodatki mieszkaniowe i dodatki energetyczne

Plan  –  227.540,-             wykonanie –    218.514,78       tj. 96  %

w tym:

- zadania własne:

Plan  - 218.000,-               wykonanie –   209.409,04        tj. 96,1 %

Udzielono  1394  świadczeń:

- zadania zlecone:

Plan ogółem  - 9.679 ,-          wykonanie  –  9.238,44        tj.  95,5 %       

W tym koszt świadczeń:

Plan               - 9.540,-           wykonanie  –  9.105,74        tj. 100 % 

+ utrzymanie

Plan               -    139 ,-          wykonanie   -     132,70         

Udzielono :   630  świadczeń  

Rozdz. 85216- zasiłki stałe

Plan  ogółem  -  414.600,-        wykonanie    -   393.858,22       tj. 99,3 %

w tym:

- zadania własne:

Plan    -        18.000,-               wykonanie    -            0       

- zadania własne z dotacji:

Plan    -      396.600,-               wykonanie     -    393.858,22       tj. 99,3 %

Udzielono  792 świadczeń -  78 osobom     

Rozdz. 85219 – ośrodki pomocy społecznej

Plan ogółem:    1.074.718,-       wykonanie  –  1.055.299,33     tj.  98,2 %

w tym:

- dotacja  z DUW -   193.818,-      wykonanie -  193.706,96      tj.   99,9 %

- zadania własne -   880.900,-      wykonanie -  861.592,37      tj.   97,8 %      

 w tym :

Razem

Wynagrodzenia osobowe  dla 19-stu pracowników:

(dyrektor, gł. księgowy, 1 starszy specjalista pracy socjalnej, 1 starszy inspektor, 3 inspektorów, 2 starszych pracowników socjalnych, 2 pracowników socjalnych, 4 specjalistów pracy socjalnej, 3 opiekunki oraz ½ etatu pracownik gospodarczy)   w  wys.  728.718,55

Dodatkowe wynagrodzenie roczne  w wys. 51.356,79

 

 

 780.075,34

Pochodne od wynagrodzeń ZUS-y

 153.931,83

Odpis  na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych

 17.896,70

Wynagrodzenia bezosobowe - usługi opiekuńcze

14.944,00

Opłaty za usługi bankowe, pocztowe, telekomunikacyjne, podróże służbowe, szkolenia, zakup materiałów  biurowych,  badania lekarskie  oraz opłaty za usługi konserwacyjne i monitoring.

 

 69.251,94

Koszty energii elektrycznej, wody, ścieków, co, śmieci.  OPS jest obciążany  fakturą  wystawianą przez ZGKiM ‘ Ślęża” w Sobótce na podstawie wskazań liczników, oraz zajmowanej powierzchni (co).

 

 19.199,52

 W  w/w kosztach utrzymania ośrodka

Pokryty został koszt usług opiekuńczych – 5.222 świadczeń na kwotę  124.933,30 

W tym:

Wynagrodzenia osobowe      -    80.225,80

Nagroda jubileuszowa           -      5.160,00  

Dodatkowe wynagr. roczne   -      6.446,74

Umowa zlecenie                    -    12.944,00

Pochodne od wynagrodzeń   -    14.985,97

Odpis na ZFŚS                      -      3.281,79

Ekwiwalent za odzież, obuwie -      470,00

Podróże służbowe                  -     1.419,00

     Usługi opiekuńcze świadczone były w 26 środowiskach średnio po 1,5 godziny u podopiecznego. 

Rozdz.  85278 – usuwanie skutków klęsk żywiołowych

PLan  -   17.782,-                   wykonanie   -      17.781,73      tj. 100%

Udzielono  3 świadczenia.

Rozdz.  85295 – pozostała działalność

Plan ogółem:  118.808,-      wykonanie    –   117.344,51      tj.  98,8 %

w  tym:

- dożywanie dzieci i dorosłych

Plan:          118.100,-           wykonanie    –   116.963,95      tj. 99  %

- zadania własne gminy

Plan -   58.100,-                   wykonanie    -     56.963,95      tj. 98 %

- zadania własne z dotacji

Plan -   60.000,-                   wykonanie    -     60.000,-         tj. 100 % 

Udzielono 23.695 świadczeń:

W  tym 7 świadczeń w formie zasiłków celowych na zakup posiłków osobom potrzebującym na kwotę  1.600 zł.    Z dożywiania w placówkach szkolnych korzystało łącznie 167 dzieci: w tym: 155 dzieci z pięciu szkół podstawowych, gimnazjum oraz pokrywanie wyżywienia dzieci w Przedszkolu Nr 1 w Sobótce i Przedszkolu „ Akademia Przedszkolaka” oraz 2 dzieci w Powiatowym Zespole Szkół w Krzyżowicach oraz 3 dzieci w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Kątach Wrocławskich i 2 dzieci w Szkole Specjalnej w Wierzbicach, 3 dzieci dożywianych w Młodzieżowym Ośrodku Socjoterapii we Wrocławiu, 1 dziecko w Szkole Podstawowej w Zachowicach,1 dziecko w Zespole Szkół Specjalnych w Goraju,   12 osób dorosłych korzystałoz ciepłych posiłków w tym:  9 osób w Sobótce w stołówce – 1725 posiłków .     

- Karta dużej rodziny

- zadania zlecone

Plan     -                708,-              wykonanie   -     380,56         tj. 53,8 %

Liczba złożonych wniosków 30 dla 140 osób. Wydano 189 kart.

Ogólnopolska Karta Dużej Rodziny to system zniżek dla rodzin wielodzietnych. Już od 16 czerwca  2014 roku każda rodzina posiadająca  co najmniej trójkę dzieci na utrzymaniu może w swojej gminie złożyć wniosek o wydanie karty.  Karta Dużej Rodziny przyznawana jest każdemu członkowi rodziny, także rodzinom zastępczym i rodzinnym domom dziecka. Rodzicom karta wydawana jest dożywotnio, dzieciom do ukończenia 18 lub 25 lat w przypadku kontynuowania nauki. Osoby niepełnosprawne otrzymają kartę na czas trwania orzeczenia o niepełnosprawności. Karta przyznawana jest bezpłatnie i bez względu na dochód.

Rozdz. 85415- pomoc materialna dla uczniów

Na podstawie ustawy o systemie oświaty – rozdział 8a oraz uchwały Nr XXXI/232/09 Rady Miejskiej w Sobótce z dnia 20.II.2009 r. w sprawie regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie Gminy Sobótka, świadczona jest przez gminę pomoc socjalna dla uczniów w formie stypendiów szkolnych i zasiłków szkolnych. Ma ona charakter rzeczowy, albo częściowej lub całkowitej refundacji wydatków poniesionych  na potrzeby edukacyjne ucznia udokumentowanych rachunkami. W trudnych sytuacjach losowych  możliwe jest uzyskanie zasiłku szkolnego w formie świadczenia pieniężnego. Wydając decyzję administracyjną o wysokości  stypendium, bierze się pod uwagę dochód na
1 osobę w rodzinie w wysokości  456,-z ł netto ( od 01 października 514 ,- zł netto), uzasadnienie rodzica bądź opiekuna oraz uwzględnia dodatkowo następujące okoliczności: występujące bezrobocie w rodzinie, obecność osób niepełnosprawnych, występowanie ciężkiej i długotrwałej choroby, wielodzietność w rodzinie, brak umiejętności wychowawczych, występowanie zjawisk patologii społecznej, a w szczególności alkoholizmu  lub narkomanii, stanu rodziny niepełnej, wystąpienia zdarzenia losowego. Stypendia finansowane są z dotacji celowej z budżetu państwa, które Gmina otrzymuje w trakcie roku od  Wojewody Dolnośląskiego, a także z budżetu Gminy.

Plan ogółem – 111.321,-        - wykonanie  -       98.317,82      tj. 96,1 %

- zadania własne gminy

Plan -    28.000,-                    - wykonanie   -       19.663,82      tj. 70,2 %

- zadania własne z dotacji

Plan -    83.321,-                    – wykonanie   -       78.654,-        tj. 94,4 % 

      Z pomoc korzystało łącznie 59 rodzin. Przyjęto łącznie 204 wnioski ( od stycznia- czerwca 2015 – 112 wniosków i od września- grudnia 2015- 92 wnioski)  o udzielenie pomocy materialnej dla uczniów. Udzieliliśmy około 900 świadczeń - średnio od miesiąca stycznia do grudnia  - 117 uczniom.

WYKONANIE DOCHODÓW:

Ośrodek Pomocy Społecznej w  2015 roku uzyskał następujące dochody:

- odpłatność za DPS                                 -     3.566,67

- odpłatność za usługi opiekuńcze           -    28.907,80

- zaliczka alimentacyjna                           -         942,68

- fundusz alimentacyjny                            -   13.482,82

- należne odsetki ( lokata)                        -             0,06

- różne (koszty upomnienia)                     -           17,60

Dla budżetu gminy:                                      46.917,63

- odsetki od nienal. pobranych ŚR            -         51,79

- nienal. pobrane ŚR za lata ubiegłe        -     1.222,27

- zaliczka alimentacyjna                            -       942,73

- fundusz alimentacyjny                            -    28.954,59

- odsetki z funduszu alimentacyjnego      -    25.927,94

Dla budżetu państwa                               -   57.099,32

- fundusz alimentacyjny dla innych gmin -  5.596,60

___________________________________________

Ogółem uzyskane i przekazane dochody:   109.613,55

     W 2015 roku skierowano 30 mieszkańców naszej gminy do Powiatowego Zespołu ds. Orzekania o Stopniu Niepełnosprawności we Wrocławiu celem wydania orzeczenia. 3 osobom udzielono pomocy w napisaniu odwołania do Wojewódzkiego Zespołu ds. Orzekania o niepełnosprawności, gdyż nie zgadzały się z treścią orzeczenia.     W  2015 roku wydano 70 decyzji dla 49 osób przyznając prawo do świadczeń z opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.   Jedna osoba nadal oczekuje na miejsce w domu pomocy społecznej dla osób z zaburzeniami psychicznymi ( czas oczekiwania w takim typie domu to około 3-4 lat).

      Zauważalnym zjawiskiem w Polsce a także w naszej gminie jest starzenie się społeczeństwa. Coraz bardziej widocznym problemem jest samotność osób starszych ich choroba i niepełnosprawność. Osobom wymagającym opieki i pomocy osób trzecich Ośrodek zapewnia pomoc w formie usług opiekuńczych. Jednak nie zawsze pomoc ta jest wystarczająca, gdyż ze względu na zły stan zdrowia osoba chora wymaga całodobowej opieki i pomocy, w tym też fachowej pomocy medycznej. W takich przypadkach na wniosek lekarza osoby kierowane są do domów pomocy społecznej dostosowanych do ich rodzajów schorzeń. Kierując chorą osobę do domu pomocy społecznej bardzo dokładnie badana jest jej sytuacja materialna, bytowa, rodzinna i zdrowotna. Z członkami rodzin przeprowadzane są wywiady tzw. „ alimentacyjne”, w celu ustalenia ewentualnej odpłatności lub częściowej odpłatności za pobyt osoby skierowanej do w domu pomocy społecznej.      

    Współpraca z innymi instytucjami polegała m.in. na udzielaniu informacji o naszych podopiecznych, prośbach o przeprowadzenie wywiadów środowiskowych  i przeprowadzaniu wywiadów środowiskowych, udzielanie odpowiedzi na wnioski o udostępnienie danych osobowych, wysyłaniu do innych instytucji  wniosków o udostępnienie danych osobowych dotyczących naszych klientów; sporządzaniu meldunków i raportów sytuacyjnych, sprawozdań do DUW, Kuratorium Oświaty, DOPS, współpraca dotycząca aktywizacji dłużników alimentacyjnych z PUP, Starostwem Powiatowym, Komornikami, Policją,  Prokuraturą. Łącznie napisano i odpowiedziano na około 1800 pism.    

Na prośbę i potrzeby innych urzędów, instytucji udzielono  pisemnych informacji, dla ośrodków pomocy społecznej przeprowadzono ok. 50 wywiadów środowiskowych  (rodzinnych) u osób, rodzin zobowiązanych do alimentacji. Pracownicy socjalny w 2015 roku przeprowadzili z naszymi podopiecznymi 994 wywiadów środowiskowych w celu przyznania pomocy.  

    W/w pomocą objęto szczególnie rodziny wielodzietne, rodziny niepełne, rodziny, w których występowała przemoc, problemy alkoholizmu, bezrobocia oraz długotrwałej ciężkiej choroby. Wsparcia udzielano również rodzinom emeryckim. W ramach pracy socjalnej udzielono różnego rodzaju poradnictwa i pomocy w załatwieniu spraw alimentacyjnych, sądowych, w bezradności w prowadzeniu gospodarstwa domowego  (szczególnie w rodzinach wielodzietnych i niepełnych ) i innych.

     Mając na celu niesienie pomocy osobom i rodzinom w przezwyciężaniu ich trudności życiowych OPS współpracuje także z innymi instytucjami, jak np.: ZUS, KRUS, ARSP, PUP, MOPS, PCPR, PCK, sądy, kuratorzy, służba zdrowia, szkoły, policja, władze lokalne, Kuratorium Oświaty, Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Punkt konsultacyjny, schroniska, noclegownie, szpitale, fundacje. W załatwianiu różnych spraw urzędowych osoby i rodziny mało zaradne życiowo korzystają z pomocy i porad pracowników socjalnych. 

      Ośrodek prowadzi całoroczną zbiórkę odzieży, którą rozdziela wśród klientów, pośredniczy również w przekazywaniu mebli, sprzętu TV i AGD. W 2015 roku na bieżąco uzupełniano i przywożono odzież, pościel, obuwie oraz zabawki ze schroniska dla samotnych kobiet i rozdawano wśród naszych podopiecznych.

    W miesiącu sierpniu 2015 roku - 9 dzieci z naszej Gminy uczestniczyło w koloni w Międzywodziu finansowanej przez Kuratorium Oświaty. 

     W 2015 roku Ośrodek Pomocy Społecznej zapewniał obsługę administracyjną działającemu zespołowi interdyscyplinarnemu ds. przemocy w rodzinie. Pomoc polegała na organizowaniu spotkań zespołu oraz spotkań grup roboczych w siedzibie Ośrodka Pomocy Społecznej w Sobótce, wysyłaniu zawiadomień i zaproszeń osób dotkniętych przemocą w rodzinie a także wezwań osób co, do których istnieje podejrzenie stosowania przemocy, na uzupełnianiu „Niebieskich Kart”, pisaniu protokołów ze spotkań zespołu i grup roboczych.  Ponadto osoby co, do których istnieje podejrzenie, że są dotknięte przemocą w rodzinie oraz stosują przemoc, jeżeli mają problem przychodzą na indywidualne spotkania. Wtedy też informowane są, że mogą skorzystać z darmowych porad psychologicznych, prawnych oraz wziąć udział w zajęciach grup wsparcia. 

    Od miesiąca lutego 2015 Ośrodek zatrudnia asystenta rodziny. Asystent pracował z 15 rodzinami, w których występują trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo- wychowawczych. Jego praca polegała na pobudzaniu tych rodzin do aktywności zawodowej, rodzinnej, pokazywaniu jak prawidłowo funkcjonować w środowisku, w którym przebywają, jak prawidłowo zajmować się dziećmi, domem, rodziną. 

     W miesiącu październiku 2015 Ośrodek Pomocy Społecznej w Sobótce przy współpracy z Dolnośląskim Ośrodkiem Polityki Społecznej we Wrocławiu w ramach Programu Wojewódzkiego „ NESTOR”  przeprowadził szkolenie - ” Jak opiekować się osobą starszą w domu?- aspekty praktyczne” dla 40 osób.  

 

 

 

 

Otrzymują:

1 x Burmistrz MiG Sobótka

1 x a/a

 

Sporządziły:

Jadwiga Bryłkowska i Katarzyna Dwornik

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Agnieszka Cieciora 17-08-2016 09:54
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 17-08-2016
Ostatnia aktualizacja: - 17-08-2016 09:54