Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Ośrodek Pomocy Społecznej w Sobótce
System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

System eWrota

eWrota
BIPy jednostek organizacyjnych.

SPRAWOZDANIE Z WYKONANIA BUDŻETU W 2018 ROKU

         Sobótka, dnia 2019-02-21   

OPS. 0321.DBF.  12     .2019

 

SPRAWOZDANIE

z wykonania planu finansowego  Ośrodka Pomocy Społecznej  w Sobótce w 2018 roku

 

      Zgodnie z ustawę o pomocy społecznej Ośrodek Pomocy Społecznej realizuje zadania własne gminy, własne o charakterze obowiązkowym, zadania zlecone i zadania wynikające z programów rządowych. Dotyczą one pomocy osobom i rodzinom, które znalazły się w trudnej sytuacji życiowej i nie są w stanie samodzielnie jej rozwiązać wykorzystując własne środki, możliwości i uprawnienia.

        Celem pomocy społecznej jest zaspokajanie niezbędnych potrzeb życiowych osób i rodzin oraz umożliwianie im bytowania w warunkach odpowiadających godności człowieka. Rodzaj, forma i rozmiar udzielanych świadczeń powinny być odpowiednie do okoliczności uzasadniających udzielenie pomocy, ale powinny także zostać uwzględnione, jeżeli odpowiadają, celom i aktualnym możliwościom pomocy społecznej. Ograniczenie świadczeń pomocy społecznej do niezbędnego minimum lub odmowa ich przyznania może nastąpić w razie stwierdzenia marnotrawstwa przyznanych świadczeń, ich celowego niszczenia bądź też marnotrawstwa własnych zasobów materialnych. Brak współdziałania osoby lub rodziny z pracownikiem socjalnym w rozwiązywaniu trudnej sytuacji, a także nieuzasadniona odmowa podjęcia pracy przez osobę bezrobotną, mogą stanowić podstawę do odmowy przyznania lub wstrzymania świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej. 

    Przyczyną udzielania pomocy osobom i rodzinom spełniającym kryterium dochodowe było m.in.:

  • potrzeba ochrony macierzyństwa lub wielodzietności
  • brak możliwości zatrudnienia
  • bezrobocia           
  • upośledzenie fizyczne i umysłowe
  • niepełnosprawności
  • długotrwała choroba
  • ubóstwa
  • bezdomności
  • bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzeniu gospodarstwa domowego, zwłaszcza w rodzinach wielodzietnych i niepełnych
  • alkoholizm
  • trudności w przystosowaniu się do życia po opuszczeniu zakładu karnego
  • przemoc
  • zdarzenia losowego
  • inne

Ośrodek realizuje także inne zadania zapisane w innych ustawach, tj.:

-  Ustawa o przeciwdziałaniu narkomanii

- Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi

- Ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie 

- Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej

- Ustawa o świadczeniach rodzinnych

- Ustawa o postępowaniu wobec dłużników

- Ustawa o pomocy osobom uprawnionym do alimentów

- Ustawa o świadczeniach zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych

- Ustawa o dodatkach mieszkaniowych

- Ustawa prawo energetyczne

- Uchwała Rady Ministrów w sprawie ustanowienia wieloletniego programu wspierania finansowego gmin w zakresie dożywiania „ Pomoc państwa w zakresie dożywiania” na lata 2014-2020

- Ustawa o Karcie Dużej Rodziny

- Ustawa o systemie oświaty

- Ustawa o pomocy państwa w wychowaniu dzieci

            - Ustawa o osobach starszych

            - Ustawa o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem”

 

         W 2018 roku pomocą objęto około 4000 osób tj. około 950 rodzin. Udzielono różnych form pomocy wynikających z ustaw, zarówno w postaci świadczeń pieniężnych, rzeczowych, usług opiekuńczych jak i w postaci pracy socjalnej (prowadzenie rodziny, porady, pomoc w załatwianiu spraw sądowych, urzędowych, kierowanie na komisje do spraw orzekania o stopniu niepełnosprawności, itp.).

Plan ogółem  -  13.645.102,96      Wydatkowano ogółem kwotę  -   13.354.196,04:

Dział 851 -          309.810,43

Dział 852 -       2.719.157,32

Dział 854  -           43.914,74

Dział 855  -    10.281.313,55

w tym:

- zadania własne            plan -    2.752.202,96   wykonanie  -   2.483.579,05  tj. 90 %   

- zadania własne z dot.  plan -        813.138,-    wykonanie  -      802.882,10  tj. 98,7%

- zadania zlecone           plan -   10.035.962,-    wykonanie  - 10.024.107,99  tj. 99,9%

- projekt „Mocne Więzi”  plan -       43.800,-    wykonanie  -        43.626,90  tj. 99,6%

Udzielono 54.495 świadczeń  na kwotę   11.617.751,48

w tym:

- zadania własne                  24.698    świadczeń   –  na kwotę    1.193.389,36

- zadania własne z dotacji   17.727     świadczeń  –  na kwotę       577.184,94   

- zadania zlecone                 28.203     świadczeń  –  na kwotę    9.847.177,18

+ utrzymanie  ośrodka  na kwotę   1.736.444,56

- zadania własne                 -    980.379,26

- zadania własne z dotacji   -   225.697,16

- zadania zlecone                -   176.930,81

- profilaktyka dział 851        -  309.810,43

- projekt „Mocne Więzi”       -   43.626,90

 

OGÓŁEM w ramach zadań własnych  wydatkowano kwotę     3.330.088,05         

Udzielono 26.292 świadczeń na kwotę 1.770.574,30 ( 1.193.389,36 własne +  577.184,94 z dotacji)  plus profilaktyka dział 851 – 309.810,43 + projekt „Mocne Więzi” – 43.626,90  + utrzymanie – 1.206.076,42

OGÓŁEM w ramach zadań zleconych wydatkowano  kwotę   10.024.107,99   

Udzielono 28.203 świadczeń na kwotę  9.847.177,18   plus   176.930,81  na utrzymanie w rozdz. 85215, 85501, 85502, 85503 oraz w rozdz.85504. 

      Wykonanie planu działalności ośrodka w 2018 roku kształtowało się następująco w poszczególnych rozdziałach:

Rozdz. 85153 – zwalczanie narkomanii

Podstawa prawna:  art.  4 1  ustawy z dnia 2 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2018 r., poz. 2137 ze zm.), art. 10 ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz.U. z 2018 r., poz. 1030 ze zm.) oraz Uchwała Nr  XL/312/17 Rady Miejskiej w Sobótce z dnia 28 grudnia 2017 r. w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych dla Miasta i Gminy Sobótka na rok 2018 oraz Uchwała Nr XL/313/17 Rady miejskiej w Sobótce z dnia 28 grudnia 2017 r. Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii dla Miasta i Gminy Sobótka na rok 2018 - zadanie własne gminy 

Plan    -     49.400,-            wykonanie     -    33.460,-        tj.   67,7 %

Wydatek związany z prowadzeniem profilaktycznej działalności informacyjnej w szczególności dla dzieci i młodzieży. Przeprowadzono warsztaty „ Dialog przeciw narkotykom „ Nie biorę!” oraz „ Marihuana i nowe narkotyki ”.

Szkolenia dla nauczycieli „ Narkotyki co trzeba wiedzieć?- Dopalacze? W szkoleniach planowano udział 160 nauczycieli.

Warsztaty dla rodziców – „ Dopalacze i nowe narkotyki. Jak rozpoznać czy dziecko sięga po narkotyki i dopalacze?

Warsztaty, szkolenia i wywiadówki odbywały się w każdej ze szkół działających na terenie miasta i gminy Sobótka.

Warsztaty przewidziane były dla klas VI, VII, VIII- liczba uczniów 491.

Rozdz. 85154 – przeciwdziałanie alkoholizmowi

Podstawa prawna: art.  4¹ ustawy z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tj. Dz.U. z 2018 r.  poz. 2137 ze zm.) art.6 ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie ( Dz.U. z 2015 poz. 1390 ze zm.) oraz Uchwała Nr XL/312/17 Rady Miejskiej w Sobótce z dnia 28 grudnia 2017 r. w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych dla Miasta i Gminy Sobótka na rok 2018 oraz Uchwała Nr XL/313/17 Rady miejskiej w Sobótce z dnia 28 grudnia 2017 r.  Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii dla Miasta i Gminy Sobótka na rok 2018 - zadanie własne gminy oraz
Podstawa prawna: art.  6 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz.U. z 2018r. poz. 1390 ze zm.) oraz Uchwała Nr XL/314/17 Rady Miejskiej w Sobótce z dnia 28 grudnia 2017 r. w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz ofiar przemocy w rodzinie dla Miasta i Gminy Sobótka na rok 2018 - zadanie własne gminy

Plan   -   317.902,96           wykonanie     -   276.350,43       tj. 86,9 %

          Wydatki zawiązane z realizacją Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie zostały podzielone zadaniowo i obejmowały w szczególności:

     Profilaktyka uzależnień to dwa obszary zadań, którymi zobowiązana jest zająć się gmina. Jednym z nich jest zapobieganie zjawiskom uzależnień i przemocy w rodzinie a drugim pomoc osobom dotkniętym tym problemem. Profilaktyka ogólna skierowana jest do wszystkich mieszkańców gminy i obejmuje cały przekrój społeczeństwa. Są to działania mające kształtować postawy moralne, kreować sposoby spędzania wolnego czasu i uczyć asertywności w stosunku do środków psychoaktywnych. Działania prowadzone w ramach tego obszaru to np. zajęcia na świetlicach wiejskich, zajęcia w klubach sportowych, zajęcia pozalekcyjne w szkołach, a także kampanie ogólnospołeczne.

Do realizacji przyjęto programu profilaktyki uniwersalnej realizowane poprzez:

  1. Zajęcia profilaktyczne w szkołach, to zajęcia pozalekcyjne prowadzone przez realizatorów w kwocie po 20 zł/ godz. oraz dodatkowo kwoty tzw. „Rzeczówki”, na zakup niezbędnych środków do prowadzenia zajęć. Wynagrodzenie dla realizatorów naliczane jest na podstawie zestawień godzin potwierdzonych przez Dyrektorów szkół. Programy realizowane są w następujących szkołach:
  • SP w Świątnikach 12 programów
  • SP w Rogowie Sobóckim 5 programów
  • SP Nr 2 w Sobótce 8 programów
  • SP Nr 1 w Sobótce 2 programy
  1. Zajęcia pozalekcyjne sportowe prowadzone są w świetlicach wiejskich, hali gimnazjum i w terenie. Zajęcia realizowane są w ilości średnio po 6 godzin tygodniowo (2 x po 3 godz.). Realizatorzy otrzymują wynagrodzenie w cenie 22 zł/ godzinę. Należność za zajęcia dokonywana jest na podstawie rachunków do podpisanych umów, potwierdzonych przez sołtysów i dyrektorów szkół. Do umów dopisana jest również kwota „ Rzeczówki ” płatna na podstawie faktur przelewowych. Zajęcia prowadzone są w następujących miejscowościach:
  • Tenis stołowy Sulistrowice
  • Tenis stołowy Będkowice
  •  Badminton Sobótka
  • Karate Sobótka
  • Judo Sobótka
  • Kolarstwo Sobótka
  1. Zajęcia pozalekcyjne w świetlicach środowiskowych realizowane są w ilości średnio po 6 godzin tygodniowo (2 x po 3 godz.). Realizatorzy otrzymują wynagrodzenie w cenie 22 zł/ godzinę. Należność za zajęcia dokonywana jest na podstawie rachunków do podpisanych umów, wykonanie, których potwierdzają sołtysi. Zajęcia takie odbywają się w następujących miejscowościach:
  • Świetlica w Sulistrowicach
  • Świetlica w Mirosławicach – brak zajęć
  • Świetlica w Sobótce Zachodniej
  • Świetlica w Siedlakowicach
  • Świetlica Strzegomiany do miesiąca lutego 2018 roku

     Do realizacji zajęć profilaktycznych świetlice wyposażane są w niezbędne materiały. Dokonuje się zakupu dla wszystkich świetlic, następnie (w zależności od potrzeb), rozdzielane są przez koordynatora gminnego programu przeciwdziałania uzależnieniom. Są to różnego rodzaju przybory szkolne, materiały artystyczne, kredki, bloki rysunkowe, papier kolorowy, gry itp. a także słodycze.

     Drugim obszarem jest ta część społeczeństwa, która boryka się z problemami związanymi uzależnieniem czy przemocą. Zadania gminy są tu jasno określone. Jest to m.in. zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych oraz udzielenie pomocy rodzinom, w których występuje problem uzależnień. W ramach pomocy terapeutycznej prowadzony jest Punkt Konsultacyjny, w którym pracuje:

  • 2-ch psychologów,
  • pedagog,
  • terapeuta uzależnień i współuzależnienia,
  • działa grupa wsparcia dla kobiet w sytuacji trudnej,
  • grupa motywująca do lecznictwa odwykowego,
  • prawnik.

             Punkt konsultacyjny działa przy Ośrodku Pomocy Społecznej i czynny jest przez 5 dni w tygodniu (od poniedziałku do piątku) przez wszystkie miesiące roku. Zatrudnieni specjaliści mieszkańcom naszej gminy nieodpłatnie udzielają pomocy, porad, wsparcia.  Pracujący w punkcie zatrudnieni są na podstawie umów- zleceń, w których określona jest liczba godzin tygodniowo.  Wynagrodzenia za pracę wypłacane są po przedstawieniu rachunku za zrealizowane godziny/dyżury. Ponadto ponoszone są koszty utrzymania pomieszczeń Punktu Konsultacyjnego, tj. czynsz, energia elektryczna, C.O, woda, ścieki i utrzymanie czystości oraz zakup wyposażenia pomieszczeń.   

         Praca z pacjentami uczęszczającymi systematycznie jest na bieżąco kontynuowana. Nowi pacjenci to osoby kierowane przez Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, pracowników socjalnych Ośrodka Pomocy Społecznej oraz Zespół Interdyscyplinarny Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie. Z relacji specjalistów liczba korzystających osób rośnie w stosunku do lat ubiegłych. Jest to spowodowane zarówno zwiększającym się zakresem problemów jak i zwiększoną świadomością społeczną o możliwości uzyskania pomocy psychologa czy terapeuty. W odbiorze społecznym wzrasta wiedza o tym, że uzależnienie i przemoc to choroba i trzeba ją leczyć.

     W rodzinach dotkniętych zjawiskiem przemocy prowadzone są działania edukacyjne poprzez udział w terapii dla kobiet. Ponadto kierujemy takie osoby na szkolenie z kompetencji wychowawczych do Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie oraz Stowarzyszenia Akson we Wrocławiu. Ponadto pracownicy socjalni oraz asystent rodziny również edukują takie osoby, rodziny. 

     Osobom dotkniętym przemocą dzięki współpracy ze Stowarzyszeniami, instytucjami działającymi w innych miastach i gminach ( Wrocław, Wałbrzych), kierujemy te osoby do tych placówek, gdzie osoby mają zapewnione całodobowe wsparcie wraz z zamieszkaniem. W międzyczasie staramy się pomóc takiej osobie w przydziale samodzielnego lokalu mieszkalnego na terenie naszej Gminy.

      Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych powołana Zarządzeniem Burmistrza Miasta i Gminy Sobótka nr 51.2016 r. liczy 5 osób.  Komisja realizuje zadania wynikające z ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.  Szczególnie z art. 13 i 15 polega na podejmowaniu Interwencji w przypadku naruszenia w/w przepisów. Praca Komisji, to także opiniowanie punktów sprzedaży alkoholu, kontrola poprawności warunków sprzedaży oraz podejmowanie czynności zmierzających do zastosowania wobec osoby uzależnionej od alkoholu obowiązku poddana się leczeniu. Procedura administracyjna przewiduje wzywanie na konfrontacje osoby zgłoszone na tzw. rozmowy.

     GKRPA zarejestrowanych ma 48 osób nadużywających alkoholu i łamiących ogólnie przyjęte normy społeczne, z czego 6 z 2018.

Zaproszono na rozmowy 29 osób. Wydano 20 postanowień pozytywnych dot. opiniowania wniosków w sprawie o wydanie zezwoleń na sprzedaż bądź podawanie napojów alkoholowych oraz 1 postanowienie negatywne. Komisja GKRPA odbyła 23 posiedzenia. Przeprowadzono 3 akcje terenowej kontroli poprawności i przestrzegania zasad i warunków korzystania z zezwolenia na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych zgodnie z planem kontroli na miesiące kwiecień- listopad 2018, podczas których sprawdzono 17 punktów.

Poniższa tabela przedstawia rozbicie finansowe na poszczególne zadania.

L.p.

Zadanie

      plan

wykonanie

 

OGÓŁEM

 317.902,96

276.350,43

1.

Zwiększanie dostępności terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu

27.270,-

26.416,-

1.1

Prowadzenie grupy motywującej do lecznictwa odwykowego

9.625,-

9.625,-

1.2

Prowadzenie konsultacji i pomocy terapeutycznej dla osób współuzależnionych. 

5.500,-

5.060,-

1.3

Prowadzenie konsultacji i pomocy terapeutycznej dla osób uzależnionych. 

5.500,-

5.280,-

1.4

 Opłaty eksploatacyjne i administracyjne Punktu Konsultacyjnego

3.045,-

2.851,-

1.5

Sprzątanie pomieszczeń Punktu Konsultacyjnego

3.600,-

3.600,-

2.

Udzielanie rodzinom pomocy psychospołecznej i prawnej a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie

 

74.120,-

 

57.129,50

2.1

Prowadzenie porad pedagoga w Punkcie Konsultacyjnym

10.070,-

9.240,-

2.2

Prowadzenie porad psychologa w Punkcie Konsultacyjnym

 

21.665,-

21.120,-

2.3

Prowadzenie porad psychologa Interwencji Kryzysowej w Punkcie Konsultacyjnym i w terenie

8.275,-

7.865,-

2.4

Prowadzenie postępowań administracyjnych wobec zgłaszanych do Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych osób nadużywających alkoholu; zlecanie wywiadów środowiskowych, kontakt z OPS i Policją, rozmowy profilaktyczne i motywujące, skierowania na badania sądowo-psychiatryczne w przedmiocie uzależnienia od alkoholu, kierowanie do sądu wniosków o zobowiązanie do leczenia odwykowego. W szczególnych sytuacjach rodzinnych (np. dobro małoletnich dzieci) pokrywanie kosztów związanych z zabiegiem  wszycia Esperalu.

Wynagrodzenie  GKRPA

Zasady wynagradzania członków GKRPA – członkowie Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych otrzymują wynagrodzenie za realizację zadań określonych w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi w wysokości 20 % minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązującego w danym okresie miesięcznie. Wynagrodzenie wypłacane jest na podstawie list wypłat sporządzonej na podstawie listy obecności na posiedzeniach komisji. Członkowi komisji niebiorącemu udziału w posiedzeniach nie przysługuje wynagrodzenie.

 

 

 

 

Badania-9.000,-

 

 

 

20.160,-

 

 

 

 

 

0

 

 

    

15.960,-

2.5

Wydatki rzeczowe na działalność GKRPA (papier, toner, segregatory)

1.950,-

1.150,-

2.6

Szkolenie członków GKRPA (sprzedawców)

3.000,-

1.794,50

3.

Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych.

 

113.742,96

 

95.847,99

3.1

Wdrażanie pozalekcyjnych zajęć sportowych do programów profilaktyki środowiskowej.  

Stawka godzinowa - 22 zł za godzinę.

 

36.670,-

 

35.883,98

3.1.1

Badminton w Gimnazjum Gminnym

7.554,-

7.280,-

3.1.2

Karate w Gimnazjum Gminnym

6.080,-

6.029,99

3.1.3

Kolarstwo szosowe

11.532,-

11.135,99

3.1.4

Judo w Gimnazjum Gminnym

4.376,-

4.310,-

3.1.5

Tenis stołowy w Będkowicach

4.752,-

4.752,-

3.1.6

Tenis stołowy w Sulistrowicach

2.376,-

2.376,-

3.2

Kontynuacja i uruchomienie nowych programów profilaktycznych w świetlicach środowiskowych.   Stawka godzinowa - 22 zł za godzinę.

 

24.000,-

 

16.255,01

3.2.1

świetlica w Siedlakowicach

5.060,-

5.060,-

3.2.2

świetlica  „Pod prąd” w Sobótce Zachodniej

4.008,-

3.941,65

3.2.3

Świetlica w Strzegomianach

5.060,-

858,-

3.2.4

Świetlica w Sulistrowicach

4.752,-

4.752,-

3.2.5

Świetlica w Mirosławicach

2.120,-

0

3.2.6

Środki rzeczowe do prowadzenia świetlic

3.000,-

1.643,36

3.3

Realizacja na terenie szkół i innych placówek opiekuńczo-wychowawczych programów profilaktycznych dla dzieci i młodzieży, odpowiadających standardom wyznaczonym przez technologie profilaktyczne.

Stawka godzinowa   - 20 zł za godzinę.

 

 

 

21.052,96

 

 

 

18.410,-

3.3.1

Szkoła Podstawowa nr 2 w Sobótce

3.950,-

3.390,-

3.3.2

Szkoła Podstawowa w Rogowie Sobóckim

3.150,-

2.400,-

3.3.3

Szkoła Podstawowa w Świątnikach

 

11.000,-

10.020,-

3.3.4

Szkoła Podstawowa nr 1 w Sobótce

2.952,96

2.600,-

3.4

Udział w kampaniach edukacyjnych i profilaktycznych „Bezpieczna droga, bezpieczny kierowca”

 

1.500,-

 

1.299,-

3.5

Szkolenia, warsztaty profilaktyczne dla szkół (nauczycieli, dzieci i rodziców))

24.000,-

24.000,-

3.6

Zwiększenie dostępności pomocy w zakresie zajęć wspierających

6.520,-

0

4.

Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych.

0

 

0

 

5.

Wspieranie zatrudnienia socjalnego poprzez organizowanie i finansowanie centrów integracji społecznej.

0

 

0

5.1

Monitorowanie skali problemów związanych z wykluczeniem społecznym

0

0

6.

Składki ZUS pracodawcy od zawartych umów zleceń

5.400,-

5.168,79

7.

Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie i szkołach:

88.870,-

83.288,15

7.1

Przeciwdziałanie przemocy w szkołach

64.000,-

63.580,-

7.1.1

Programy profilaktyczne dla uczniów szkół

64.000,-

63.580,-

7.2

Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie – pomoc dla ofiar przemocy

 

21.870,-

 

16.755,-

7.2.1

Psychoterapia w grupie dla kobiet w trudnej sytuacji

6.270,-

1.155,-

7.2.2

Pomoc prawna

15.600,-

15.600,-

7.3

Zespół interdyscyplinarny Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie

3.000,-

2.953,15

7.3.1

Szkolenie członków ZI

3.000,-

2.953,15

8.

Sporządzenie dokumentów strategicznych przez firmę zewnętrzną na podstawie ankiet i badań, tj. Diagnozy oraz Strategii rozwiązywania problemów społecznych na terenie gminy

8.500,-

8.500,-

 

W ramach środków przeprowadzono szereg szkoleń, warsztatów dla uczniów, nauczycieli i rodziców, tj:

- „ Nałóg przegrane życie”,

- Dialog przeciw alkoholowi „ Nie piję!”,

- Asertywność- umiem mówić nie,

- Uzależnienie od komputera i fonoholizm- jak zapobiegać?,

- Czy dokuczanie jest przemocą?,

- STOP Cyberprzemocy,

- Komunikacja interpersonalna w zespole klasowym. Jak zabiegać zachowaniom agresywnym?

Warsztaty, szkolenia i wywiadówki odbywały się w każdej ze szkół działających na terenie miasta i gminy Sobótka.

Warsztaty przewidziane były dla klas VI, VII, VIII- liczba uczniów 491.

Rozdz. 85202 – domy pomocy społecznej

Podstawa prawna: art. 17 ust. 1 pkt 16,  art. 54, art. 60-64 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy Społecznej ( tj. Dz. U. z 2018 r. poz. 1508 ze zm. ).-  zadanie własne gminy

Plan –    559.000,-                  wykonanie -   540.788,14         tj.  96,7 %

Udzielono 238 świadczeń

W domach pomocy społecznej  umieszczonych  było 23 osoby.

Osoba wymagająca całodobowej opieki z powodu wieku, choroby i niepełnosprawności, niemogąca samodzielnie funkcjonować w codziennym życiu, której nie można zapewnić niezbędnej pomocy w formie usług opiekuńczych, a także w przypadku, gdy rodzina nie może lub nie jest w stanie sprawować opieki, powinna zostać skierowana do domu pomocy społecznej. W przypadku osób pozostających w rodzinach istnieje obowiązek alimentacyjny i partycypowanie rodzin (małżonek, zstępni i wstępni) w finansowaniu utrzymania w domu pomocy społecznej. Średni koszt utrzymania w DPS w 2018 r. wynosi 2.272,22,- zł miesięcznie, przy czym kierowany ponosi koszt w wysokości 70% swojego dochodu, pozostałą kwotę, powyżej 300% kryterium dochodowego (powyżej  1.542,- zł od 01.10.2018 r- powyżej 1584 ,- zł) ponosi rodzina. W przypadku, gdy dochód rodziny nie pozwala na pokrycie kosztów utrzymania różnicę uiszcza gmina.

Koszt pobytu w domu pomocy społecznej określa uchwała Rady Powiatu na dany rok. Opłata ta wzrasta każdego roku w miesiącu styczeń/luty/ marzec.

      W poniższej tabeli przedstawiamy dane o domach pomocy Społecznej, w których przebywali nasi podopieczni w 2018 roku.

Lp.

Nazwa domu pomocy Społecznej

Typ domu pomocy Społecznej

Pełny miesięczny koszt pobytu

Liczba osób

1

Dom Pomocy Społecznej w Krośnicach

Dla osób przewlekle psychicznie chorych

2.962,26

1

2

Dom Pomocy Społecznej w Borzygniewie

Dla osób w podeszłym wieku

2.880,00

12

3

Dom Pomocy Społecznej w Łyszkowicach

Dla osób przewlekle psychicznie chorych

3.335,91

1

4

Dom Pomocy Społecznej w Opolnicy

Dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie

3.414,44

3

5

Dom Pomocy Społecznej we Wronińcu

Dla osób przewlekle psychicznie chorych

3.477,39

1

6

Dom Pomocy Społecznej w Ludwikowicach Kłodzkich

Dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie

3.381,64

1

7

Dom Pomocy Społecznej w Bielawie

Dla przewlekle somatycznie chorych

3.301,00

2

8

Powiatowy Dom Pomocy Społecznej w Ostrowinie

Dla osób niepełnosprawnych intelektualnie

3.280,00

1

9

Dom Pomocy Społecznej w Rościsławicach

Dla osób przewlekle psychicznie chorych

3.140,30

1

Rozdz. 85213 – składki na ubezpieczenie zdrowotne

Podstawa prawna: art. 17 ust. 1 pkt. 20 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U.
z 2018 r. poz.1508 ze zm.) oraz art. 66 ust. 1 pkt. 26,28,28a,28b,30; art. 73 pkt. 9, 10,10a,13; art. 75 pkt. 10-12; art. 79; art. 81 pkt 8 ust. 7,8,9,9b,9c ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. z 2018r. poz. 1510 z późniejszymi zmianami) oraz  z dnia 28 listopada 2003r. o świadczeniach rodzinnych (Dz.U. z 2017r.   poz. 1952 ze zm.) - zadanie własne, zadania własne z dotacji i zadanie zlecone

Plan ogółem  -  50.700,-         wykonanie  –    49.072,73      tj. 96,8 %      

w tym:

- zadania własne

Plan  –      900,-                     wykonanie    -              0          tj.  0 %          

- zadania własne z dotacji:

Plan  –    33.100,-                  wykonanie   –      32.646,11     tj. 98,6 %

- zadania zlecone

Plan  –    16.700,-                 wykonanie    –      16.426,62      tj. 98,4 %

Udzielono  858 świadczeń : (zlecone  - 205 ;  własne z dotacji – 653 ;  własne - 0).

Rozdz. 85214 - zasiłki i pomoc w naturze oraz składki na ubezp. emer.- rent.

Podstawa prawna: art. 7, art. 8, art. 17 ust. 1 pkt 4,5,6,7,15 art. 17 ust. 2 pkt 1, art. 38-44 ustawy  z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2018 r. poz. 1508 ze zm.) - zadanie własne gminy i zadania własne z dotacji

Plan ogółem – 232.500,-        wykonanie  –    221.100,68      tj. 95,1 %

w tym:

- zadania własne

Plan     –         158.000 ,-        wykonanie  –      148.746,43      tj. 94 %

- zadania własne z dotacji

 Plan -               74.500,-          wykonanie  -      72.354,25       tj. 97,1 %       

 

Udzielono  2409  świadczeń pieniężnych ( w tym: 254 świadczeń- zadania własne z dotacji, 2190 świadczeń zadania własne)

1. Zasiłki okresowe przyznawane są w szczególności osobom pozostającym bez środków utrzymania, ze względu na długotrwałą chorobę, niepełnosprawność, bezrobocie oraz tym, u których występuje brak możliwości nabycia świadczeń z tytułu innych systemów zabezpieczeń.

2. Zasiłek celowy przyznawany jest w szczególności na cele takie jak zakup żywności, leków i leczenia, opału, odzieży, dofinansowanie opłat mieszkaniowych (woda, energia), konsultacje lekarskie dla dzieci, zabiegi rehabilitacyjne dla osób niepełnosprawnych, usuwanie skutków zdarzeń losowych (pożary, zalania), zakup materiałów do niezbędnych napraw mieszkań.

Pomoc w formie zasiłku przyznawana jest również osobie lub rodzinie, które poniosły straty w wyniku klęski żywiołowej lub ekologicznej. W szczególnych przypadkach, uzasadnionych społecznie, Ośrodek przyznaje zasiłek celowy na zasadach specjalnych osobom przekraczającym kryterium dochodowe określone w art. 8 ust.1 ustawy o pomocy społecznej.

Do najczęściej udzielanej przez tutejszy Ośrodek pomocy rzeczowej należy przyznanie zasiłku na zakup opału w okresie zimowym, zakup leków, odzieży, żywności.

Były to następujące formy pomocy:

Z A S I Ł K  I :

ILOŚĆ ŚWIADCZEŃ

KWOTA

-okresowe i okresowe z dotacji:

254, w tym: 35 Świadczenia własne

72.354,25 +

Środki własne 3.329,69 zł

-leki i koszty leczenia,

184

29.682,20

-żywność

         147

19.940,00

-odzież, obuwie

49

6.150,00

-opał

85

23.000,00

-remont, malowanie mieszkania

7

1.300,00

- bilety miesięczne, dojazdy w poszukiwaniu pracy, dojazdy do szpitala, lekarza

9

650,00

-koszty energii elektrycznej, gazu, wody, eksploatacja mieszkania, art. gospo.dom

49

4.920,00

- środki czystości i higieniczne dla dorosłych i dzieci, odżywki, pampersy dla dziecka

47

3.400,00

- pokrycie opłaty za pobyt w schroniskach, noclegowniach – jedno świadczenie to jeden dzień pobytu ( ilość osób 6)

1567

37.905,00

- pogrzeb

2

4.247,74

- zdjęcia do dowodu, wyrobienie dowodu

5

230,00

- zdarzenie losowe ( pożar)

4

13.969,34

-w tym celowe specjalne

            z przeznaczeniem na;

76

21.150,00

-leki

35

9.150,00

-opał

18

6.700,00

- odzież i obuwie

1

300,00

-żywność

11

2.900,00

- eksploatacja mieszkania, remont

8

1.550,00

- środki czystości, środki higieniczne

3

550,00

Rozdz. 85215 – dodatki mieszkaniowe i dodatki energetyczne

Podstawa prawna:
dodatki mieszkaniowe - art. 2-3, art. 5-7  ustawy z dnia 21 czerwca 2001r. o dodatkach mieszkaniowych (Dz.U. z 2017r.  poz. 180 z późniejszymi zmianami) oraz  Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 grudnia 2001r. w sprawie dodatków mieszkaniowych (Dz.U.  z 2001r. Nr 156, poz.1817 z późniejszymi zmianami)  - zadanie własne gminy
dodatki energetyczne – art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych (Dz. U. z 2017 roku, poz. 180 ze zm.), ustawy prawo energetyczne ( Dz. U. z 2018 r. poz. 755 ze zm.) oraz obwieszczenie Ministra Energii z dnia 20 kwietnia 2017 r. w sprawie wysokości dodatku energetycznego obowiązującej od dnia 1 maja 2017 r. do dnia 30 kwietnia 2018 r. (M.P. z 2017 r. poz. 394) oraz obwieszczenie Ministra Energii z dnia 23 kwietnia 2018 r. w sprawie wysokości dodatku energetycznego obowiązującej od dnia 1 maja 2018 r. do dnia 30 kwietnia 2019 r. ( M.P. z 2018 r. poz. 450) – zadanie zlecone

Plan ogółem  –  249.146,-       wykonanie  –   247.301,40      tj. 99,3 %

w tym:

Zadania własne:

Plan  -          240.000,-             wykonanie  –    238.410,55       tj. 99,3 %

Dodatek mieszkaniowy przysługuje osobom, na podstawie jednego z tytułów wymienionych w art. 2 ust. 1 w/cyt. ustawy, jeżeli średni miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego w okresie 3 miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku
o przyznanie dodatku mieszkaniowego nie przekracza 175% kwoty najniższej emerytury (od 01.03.2018 r. najniższa emerytura wynosi 1.029,80 zł) w gospodarstwie jednoosobowym i 125% tej kwoty w gospodarstwie wieloosobowym, obowiązującej w dniu złożenia wniosku z zastrzeżeniem art.6 ust.8.

Miesięcznie z dodatków korzysta ok. 90 osób/rodzin.

zadania zlecone – dodatki energetyczne:

Plan ogółem  -     9.146,-           wykonanie   -    8.890,85          tj. 97,2 %     

w tym:

- koszt świadczeń:

Plan               -     8.972,-          wykonanie    -    8.727,45          tj. 97,3 % 

Koszty związane z realizacją  w/w zadania zleconego:

Plan               -       174,-           wykonanie    -       163,40          tj. 93,9 %

Dodatek energetyczny przysługuje osobom, które mają przyznany dodatek mieszkaniowy oraz są stroną umowy z przedsiębiorstwem energetycznym i zamieszkują w lokalu, do którego dostarczana jest energia elektryczna. Dodatek energetyczny przyznaje się na czas obowiązywania decyzji przyznającej dodatek mieszkaniowy – maksymalnie 6 miesięcy.

Ustawa oraz obwieszczenie regulują wysokość kwot dodatku energetycznego następująco, kwoty obowiązują od 01.05.2017 do 30 kwietnia 2018 :

- dla gospodarstw domowych jednoosobowych:  11,22 zł/miesiąc

- dla gospodarstw 2-4 os.:  15,58 zł/miesiąc

- dla gospodarstw 5 i więcej os.:  18,70 zł/ miesiąc

oraz obwieszczenie z dnia 23 kwietnia 2018 roku reguluje wysokość kwot dodatku energetycznego następująco, kwoty obowiązują od 01.05.2018 do 30 kwietnia 2019 :

- dla gospodarstw domowych jednoosobowych : 11,35 zł/miesiąc

- dla gospodarstw 2-4 os.: 15,77 zł/miesiąc

- dla gospodarstw 5 i więcej os.: 18,92 zł/ miesiąc

Miesięcznie z dodatku energetycznego korzysta ok. 57 osób/rodzin.

Udzielono 1.869 świadczeń :  ( zadania zlecone – 597,  własne -   1.272 )

Rozdz. 85216- zasiłki stałe

Podstawa prawna: art. 17 ust. 1 pkt. 19, art. 37 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2018 r. poz. 1508 ze zm. ) -   zadanie własne gminy i zadania własne z dotacji

Plan  ogółem  -  402.500,-         wykonanie   -    365.952,91      tj. 90,9 %

w tym:

zadania własne:

Plan   -        32.400,-                   wykonanie   -          0               tj.  0 %

- zadania własne z dotacji:

Plan   -      370.100,-                  wykonanie   -    365.952,91      tj.  98,9 %

Prawo do zasiłku stałego przysługuje osobie samotnie gospodarującej lub pozostającej w rodzinie, całkowicie niezdolnej do pracy z powodu wieku i niepełnosprawności (orzeczenie o stopniu niepełnosprawności), jeżeli dochód jest niższy od kryterium dochodowego określonego w art. 8 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej –, tj. 634, -zł dla osoby samotnie prowadzącej gospodarstwo domowe oraz 514, -zł na osobę w rodzinie, kryterium obowiązujące od dnia 01.10.2018 Wynosi- tj. 701, - zł dla osoby samotnie prowadzącej gospodarstwo domowe oraz 528, - zł na osobę w rodzinie.

Udzielono 687 świadczeń 68 osobom 

Rozdz. 85219 – ośrodki pomocy społecznej

Podstawa prawna: art. 15- 18 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2018 r. poz. 1508 ze zm.)  -  zadanie własne gminy i zadania własne z dotacji

Plan ogółem:   1.300.071,-               wykonanie  –    1.172.759,90      tj. 90,2 %

w tym:

dotacja  z DUW           -     212.771,-      wykonanie  -   212.602,16     tj. 99,9 %

zadania własne           -  1.063.000,-      wykonanie  -   936.029,84      tj. 88 %    

projekt „Mocne Więzi” -       24.300,-      wykonanie  -     24.127,90      tj. 99,3 %

 w tym :

  Razem

Wynagrodzenia osobowe dla 20 pracowników ( dyrektor, gł. księgowy, 1 inspektor, 1 starszy inspektor, 1 starszy pracownik socjalny, 3 pracowników socjalnych, 6 specjalistów pracy socjalnej, 2 referent, 4 opiekunki) w tym: 2 osoby na umowę na zastępstwo za pracowników przebywających na urlopach rodzicielskich w  wys.  804.391,47

w tym: 2 nagrody jubileuszowe - 9.032,- + odprawa emerytalna – 18.000,-

Dodatkowe wynagrodzenie roczne  w wys. 60.169,46

Obecnie wynagrodzenie płacone jest dla 16 pracowników, w tym: 1 osoba na zastępstwo.

 

864.560,93

Pochodne od wynagrodzeń ZUS-y

165.328,28

Odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych

17.381,78

Wynagrodzenia bezosobowe (umowy zlecenia – usługi opiekuńcze)

46.526,00

Opłaty za usługi bankowe, pocztowe, telekomunikacyjne, podróże służbowe, szkolenia, zakup materiałów biurowych, badania lekarskie, opłaty za usługi konserwacyjne, monitoring, ubezpieczenia i ekwiwalenty pracownicze (bhp).

 

64.417,66

Koszty energii elektrycznej, wody, ścieków, co, śmieci.  OPS jest obciążany notą obciążeniową wystawianą przez ZGKiM ‘ Ślęża” w Sobótce oraz EKO „Ślęża” na podstawie wskazań liczników, oraz zajmowanej powierzchni (co).

14.545,25

W  w/w kosztach utrzymania ośrodka pokryty został koszt usług opiekuńczych – 4.446  świadczeń na kwotę  133.998,14  :

- wynagrodzenia + dodatkowe wynagr. roczne                                       -    79.451,07

- pochodne od wynagrodzeń ( ZUS)                                                        -    16.574,10

- delegacje (dojazdy do podopiecznych )                                                -        440,06

- odpis na ZFSS                                                                                        -      2.074,91

- umowa zlecenie                                                                                      -   35.458,00

Usługi opiekuńcze świadczone były w 25 środowiskach średnio po 1,5 godziny u podopiecznego. 

Rozdz.  85230 – pomoc w zakresie dożywiania

Podstawa prawna: art. 7 pkt 1, art. 17 ust. 1 pkt. 3 i 14, art. 36 ust. 2 pkt j, art. 48 ust. 1, ust. 5, w związku z art. 101, art. 104 ust. 4, art. 106 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2018 r. poz. 1508 ze zm. ), uchwała nr XLI/425/14 Rady Miejskiej w Sobótce z dnia 31 stycznia 2014 roku (Dziennik Urzędowy Województwa Dolnośląskiego z 2014 r. poz. 648  wspierania finansowego gmin "Pomoc państwa w zakresie dożywiania” na lata 2014 – 2020 oraz art. 8, art. 17 ust. 1 pkt. 5, art. 36 ust. 1 pkt c, art. 39 ust. 2, art. 48 ust. 1, w związku z art. 101, art. 106 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2018 r. poz. 1508 ze zm. ), uchwała nr XLI/425/14 Rady Miejskiej w Sobótce z dnia 31 stycznia 2014 roku (Dziennik Urzędowy Województwa Dolnośląskiego z 2014 r. poz. 647) w sprawie podwyższenia kryterium dochodowego uprawniającego do uzyskania nieodpłatnej pomocy w zakresie dożywiania w  formie świadczenia pieniężnego na zakup posiłku lub żywności dla osób objętych wieloletnim programem wspierania finansowego gmin w zakresie „Pomoc państwa w zakresie dożywiania” na lata 2014 - 2020 oraz art. 104, art. 108 kodeksu postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2017 r. poz. 1257 ze zm.) -  zadanie własne gminy i zadania własne z dotacji

Plan ogółem:  128.100,-                   wykonanie   -    122.181,56      tj. 95,4 %

w  tym:

- zadania własne gminy

Plan   -              57.000,-                        wykonanie    -     51.081,56       tj. 89,6 %

- zadania własne z dotacji

Plan   -            71.100,-                     wykonanie    -    71.100,-          tj. 100 % 

Udzielono 15.801 świadczeń, w tym:

     - z dożywiania w placówkach szkolnych korzystało łącznie 120 dzieci: w tym: 114 dzieci z pięciu szkół podstawowych oraz w Przedszkolu Nr 1 w Sobótce,  oraz 1 dziecko w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Kątach Wrocławskich, 2 dzieci w Niepublicznej Szkole Podstawowej w Zachowicach, 1 dziecko w  Zespole Szkół w Wierzbicach, 1 dziecko w Zespole Szkół Specjalnych w Świdnicy, 1 dziecko w Szkole Gimnazjum Nr 37 we Wrocławiu + 25 osób dorosłych korzystało z ciepłych posiłków w tym: 24 osób  w stołówce w Szkole Podstawowej Nr 1 w Sobótce – 2820 posiłków i 1 osoba przebywająca w Krakowie i żywiąca się w stołówce- 79 posiłków.   

      - w ramach programu przyznano również zasiłki celowe na zakup żywności- liczba świadczeń 94 dla 54 rodzin.  

Rozdz. 85415- Pomoc materialna dla uczniów

Podstawa prawna: art. 90c ust.2 pkt. 2, art. 90e ust. 1-4, art. 90f, art. 90m, art. 90n ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2018 r. poz. 1457 z późn. zm.), Uchwała Nr XXXI/232/09 Rady Miejskiej w Sobótce z dnia 20 lutego 2009 roku w sprawie przyjęcia „Regulaminu udzielenia pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie Gminy Sobótka”.  Zadanie własne gminy i zadania własne z dotacji

Świadczona jest przez gminę pomoc socjalna dla uczniów w formie stypendiów szkolnych i zasiłków szkolnych. Ma ona charakter rzeczowy, albo częściowej lub całkowitej refundacji wydatków poniesionych na potrzeby edukacyjne ucznia udokumentowanych rachunkami.
W trudnych sytuacjach losowych możliwe jest uzyskanie zasiłku szkolnego w formie świadczenia pieniężnego. Wydając decyzję administracyjną o wysokości stypendium, bierze się pod uwagę dochód na 1 osobę w rodzinie w wysokości 514, -zł netto, uzasadnienie rodzica bądź opiekuna oraz uwzględnia dodatkowo następujące okoliczności: występujące bezrobocie w rodzinie, obecność osób niepełnosprawnych, występowanie ciężkiej i długotrwałej choroby, wielodzietność w rodzinie, brak umiejętności wychowawczych, występowanie zjawisk patologii społecznej, a w szczególności alkoholizmu lub narkomanii, stanu rodziny niepełnej, wystąpienia zdarzenia losowego. Stypendia finansowane są z dotacji celowej z budżetu państwa, które Gmina otrzymuje w trakcie roku od Wojewody Dolnośląskiego, a także z budżetu Gminy.

Plan ogółem -  57.700,00         wykonanie  -      43.914,74      tj. 76,1 %

w tym:

- zadania własne

Plan  -              20.000,00         wykonanie   -        8.783,07     tj. 43,9 %

- zadania własne z dotacji

Plan  -              37.700,00          wykonanie   -     35.131,67     tj. 93,2 % 

      Z pomocy korzystały łącznie 33 rodziny. Przyjęto łącznie 88 wniosków ( w tym: 53 wnioski na okres od IX 2017- VI 2018 oraz 35 wniosków na okres od IX 2018- VI 2019 ) o udzielenie pomocy materialnej dla uczniów. Przyznanych zostało 442 świadczeń a udzielono 332 świadczenia - średnio od miesiąca stycznia do grudnia - 57 uczniów.

Rozdz. 85501 – świadczenie wychowawcze

Podstawa prawna: ustawa z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (Dz.U. z 2018 r. poz. 2134 ze zm.)  - zadania zlecone.

Plan   -   6.764.000,-                wykonanie -  6.762.311,57        tj. ok. 100 %

W tym :świadczenia społeczne

Plan  -      6.675.000,-       wykonanie -   6.674.456,81        tj. ok. 100%

 

Udzielono  13.400   świadczeń.

Koszty związane z realizacją w/w zadania ( 1 pracownik) 

Plan  -           89 .000,-             wykonanie -       87.854,76           tj. 98,7 %

     Ośrodek od kwietnia 2016 r. realizuje nowe zadanie związane z wypłatą świadczeń wychowawczych w ramach Programu Rodzina 500 plus.

Założenia Programu:

  1. Świadczenie wychowawcze otrzymują rodzice, opiekunowie prawni lub opiekunowie faktyczni dziecka, (czyli tacy, którzy wystąpili do  sądu o jego przysposobienie).
  2. Świadczenie przysługuje do ukończenia przez dziecko 18 lat.
  3. Na pierwsze lub jedyne dziecko rodzice otrzymują wsparcie po spełnieniu kryterium dochodowego: 800 zł netto na osobę w rodzinie lub 1200 zł, jeśli jest w niej wychowywane dziecko legitymujące się orzeczeniem o niepełnosprawności. 
  4. Na drugie i kolejne dziecko rodzice otrzymują świadczenie niezależnie od dochodu.
  5. Pełnoletnie dziecko do ukończenia 25 lat liczy się do składu rodziny przy ustalaniu dochodu, jeżeli pozostaje na utrzymaniu rodziców.

Dochód rodziny jest ustalany tylko przy ubieganiu się o świadczenie na pierwsze lub jedyne dziecko. Dotyczy to rodzin, które mają jedno dziecko, jak i rodzin z większą liczbą dzieci.

Rozdz. 85502 – świadczenia rodzinne, świadczenia z funduszu alimentacyjnego oraz składki na ubezpiecz. emerytalne i rentowe

Podstawa prawna: ustawa z dnia 28 listopada 2003r. o świadczeniach rodzinnych ( tj. Dz. U . z 2017r.   poz. 1952 ze zm. ) oraz ustawa z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów ( tj. Dz. U. z 2018r.  poz.554 ze zm.)  -  zadania zlecone.

Plan ogółem   -    2.796.124,-        wykonanie -    2.791.404,13      tj.  99,8 %    

w tym: świadczenia społeczne

Plan            -         2.719.700,-         wykonanie   -   2.716.766,30       tj.  99,9 %       

Udzielono  12.565    świadczeń.

Były to następujące świadczenia:

Rodzaj świadczeń pieniężnych

Ilość świadczeń

  K w o t a

- zasiłki rodzinne –

6.052

688.717,48

   dodatki:

-  urodzenie dziecka

30

24.329,77

- wychowawczy

180

71.153,97

-samotne wychowywanie dziecka

211

41.675,77

- kształcenie i rehabilitacja dziecka niepełnosprawnego

199

20.905,65

- rozpoczęcie roku szkolnego

498

                32.670,06

- podjęcie przez dziecko nauki w szkole poza miejscem zamieszkania - internaty

25

2.825,00

- dojazdy

448

29.748,76

- zasiłki pielęgnacyjne

1.883

297.776,36

-świadczenia pielęgnacyjne

309

454.087,40

-specjalny zasiłek opiekuńczy

153

82.020,60

-składki na ubezpieczenia społeczne od świadczeń

344

 

100.629,92

-rodzina wielodzietna

849

78.637,56

-jednorazowa zapomoga z tytułu urodzenia dziecka

82

82.000,00

- zasiłek dla opiekuna

36

19.320,00

-świadczenie rodzicielskie

310

285.948,00

- świadczenia z Funduszu Alimentacyjnego

955

400.320,00

Świadczenie „Za życiem”

1

4.000,00

Zasiłek rodzinny ma na celu częściowe pokrycie wydatków na utrzymanie dziecka.

Przysługuje rodzinom, w których miesięczny dochód netto na osobę nie przekracza 674 zł (lub kwoty 764 zł w przypadku, gdy członkiem rodziny jest dziecko niepełnosprawne). Zasiłek rodzinny przysługuje na dziecko do 18 roku życia, (jeżeli się uczy – do 21 lat). Zasiłek rodzinny przysługuje również osobom kontynuującym naukę w szkole lub szkole wyższej, które mają orzeczony, co najmniej umiarkowany stopień niepełnosprawności – do ukończenia 24 roku życia. Zasiłek rodzinny wypłacany jest zarówno rodzicom, prawnym lub faktycznym opiekunom dziecka (do wniosku należy dołączyć informację sądu o toczącym się postępowaniu w sprawie o przysposobienie dziecka), jak i pełnoletniej osobie uczącej się.

      W przypadku, gdy dochód rodziny lub dochód osoby uczącej się przekracza kwotę uprawniającą daną rodzinę lub osobę uczącą się do zasiłku rodzinnego, o kwotę niższą lub równą kwocie odpowiadającej najniższemu zasiłkowi rodzinnemu przysługującemu w okresie, na który jest ustalany, zasiłek rodzinny przysługuje, jeżeli przysługiwał w poprzednim okresie zasiłkowym. W przypadku przekroczenia dochodu w kolejnym roku kalendarzowym zasiłek rodzinny nie przysługuje.

   Przedstawiamy poniżej wysokości przysługujących świadczeń:

Zasiłek rodzinny

  • 95, 00 zł

Na dziecko w wieku do ukończenia 5 roku życia

 

  • 124, 00 zł

Na dziecko w wieku powyżej 5 roku życia do ukończenia 18 roku życia.

 

  • 135, 00 zł

Na dziecko w wieku powyżej 18 roku życia do ukończenia 24 roku życia.

Dodatki do zasiłku rodzinnego z tytułu:

urodzenia dziecka

  • 1000,00 zł

Jednorazowy dodatek przysługuje do 12 m-ca życia dziecka

opieki nad dzieckiem w okresie korzystania z urlopu wychowawczego

  • 400,00 zł

Dodatek przysługuje za niepełne miesiące kalendarzowe, wypłaca się w wysokości 1/30 dodatku miesięcznego za każdy dzień.

samotnego wychowywania dziecka

  • 193,00 zł

Nie więcej jednak niż 386,00 zł na wszystkie dzieci.

  • 265,00 zł

Na dziecko legitymujące się orzeczeniem o niepełnosprawności lub orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności. Nie więcej jednak niż 546,00 zł na wszystkie dzieci.

wychowywania dziecka w rodzinie wielodzietnej

  • 95,00 zł

Przysługuje na trzecie i następne dzieci uprawnione do zasiłku rodzinnego

kształcenia i rehabilitacji dziecka niepełnosprawnego

  • 90,00 zł

Na dziecko w wieku do 5 roku życia.

  • 110,00 zł

Na dziecko w wieku od 5 lat do ukończenia 24 roku życia.

rozpoczęcia roku szkolnego

  • 100,00 zł

Jednorazowy dodatek. Wniosek składa się do dnia zakończenia okresu zasiłkowego, w którym rozpoczęto rok szkolny albo roczne przygotowanie przedszkolne.

podjęcia przez dziecko nauki w szkole poza miejscem zamieszkania

  • 69,00 zł

Dodatek przysługuje w okresie pobierania nauki przez 10 miesięcy od września do czerwca następnego roku kalendarzowego.

Przysługuje w związku z dojazdem z miejsca zamieszkania do miejscowości, w której znajduje się siedziba szkoły, w przypadku dojazdu do szkoły ponadgimnazjalnej, a także szkoły artystycznej, w której realizowany jest obowiązek szkolny i obowiązek nauki w zakresie nauki odpowiadającej nauce w szkole ponadgimnazjalnej.

  • 113,00 zł

Przysługuje w związku z zamieszkaniem  w miejscowości, w której jest siedziba szkoły, o której mowa wyżej oraz szkoły podstawowej lub gimnazjum w przypadku dziecka lub osoby uczącej się, legitymującej się orzeczeniem o niepełnosprawności lub o stopniu niepełnosprawności.

Inne świadczenia:

Jednorazowa zapomoga z tytułu urodzenia się żywego dziecka (becikowe)

  • 1000,00 zł

Zapomoga przysługuje: matce, ojcu lub opiekunowi prawnemu dziecka czy opiekunowi faktycznemu dziecka, jeżeli dochód rodziny w przeliczeniu na osobę nie przekracza kwoty 1922 zł.

Świadczenie rodzicielskie

  • 1000,00 zł

Świadczenie rodzicielskie przysługuje osobom, które nie otrzymują zasiłku macierzyńskiego lub uposażenia za okres ustalony przepisami Kodeksu pracy, jako okres urlopu macierzyńskiego, okres urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego lub okres urlopu rodzicielskiego. Uprawnionymi są m.in. bezrobotni (niezależnie od rejestracji lub nie w urzędzie pracy), studenci, a także wykonujący prace na podstawie umów cywilnoprawnych. Świadczenie przysługuje przez 52 tygodnie po urodzeniu dziecka w wysokości 1000 zł miesięcznie, a w przypadku urodzenia wieloraczków okres ten może być wydłużony nawet do 71 tygodni.
Świadczenie mogą otrzymywać także rodzice dzieci urodzonych przed 1 stycznia 2016 r.
Świadczenie niezależne od kryterium dochodowego.

      Koszty związane z realizacją w/w zadania ( wynagrodzenie + pochodne za 2 pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę ( przebywających na urlopach macierzyńskim i wychowawczym ) + 3 pracowników zatrudnionych w 2018 roku na zastępstwo, obecnie jest 2.

Plan -  76.424,-           wykonanie -       74.637,83             tj.  97,7  %

Rozdz. 85503 – Karta Dużej Rodziny

Plan  -     492,00               wykonanie -         299,72             tj. 61 %

Liczba złożonych wniosków 26 dla 107 osóbWydano 125 kart, w tym: 2 karty przedłużane, 4 karty dla nowych członków rodzin + 35 kart elektronicznych.        

Wydatkowana kwota została przeznaczona na zakup materiałów biurowych.

     Ogólnopolska Karta Dużej Rodziny to system zniżek dla rodzin wielodzietnych. Już od 16 czerwca 2014 każda rodzina, z co najmniej trójką dzieci na utrzymaniu może w swojej gminie złożyć wniosek o wydanie karty. Karta Dużej Rodziny przyznawana jest każdemu członkowi rodziny, także rodzinom zastępczym i rodzinnym domom dziecka. Rodzicom karta wydawana jest dożywotnio, dzieciom do ukończenia 18 lub 25 lat w przypadku kontynuowania nauki. Osoby niepełnosprawne otrzymają kartę na czas trwania orzeczenia o niepełnosprawności. Karta przyznawana jest bezpłatnie i bez względu na dochód.

      Od dnia 01 stycznia 2019 roku wniosek o kartę dużej rodziny, może złożyć każdy z rodziców, który w całym swoim życiu miał na wychowaniu, co najmniej trójkę dzieci.

Rozdz. 85504 -  Wspieranie rodziny  ( asystent rodziny- 1 pracownik + 1 pracownik z projektu „ MOCne więzi )

Podstawa prawna: ustawa z dnia 09 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2018 r., poz. 998 )  - zadania własne + zadania zlecone

Plan ogółem –  528.767,-          wykonanie  -      521.718,52      tj.   98,7 %

w tym:

- zadania własne

Plan  -                45.900,-           wykonanie   -      44.349,42        tj. 96,6 %

Z pomocy Asystenta (zadania własne) korzystało 19 rodzin.

- zadania własne z dotacji:

Plan      -            13.867,-             wykonanie    -       13.095,-        tj. 94,4 % 

- zadania zlecone („ Dobry start „)

Plan  -              449.500,-            wykonanie   -       444.775,10     tj. 98,9 % 

w tym: świadczenia społeczne

Plan    -            435.370,-             wykonanie  -        430.800,-       tj. 99 %

Udzielono  1.436 świadczeń

Koszty związane z realizacją w/w zadania. 

Plan     -              14.130,-             wykonanie   -         13.975,10    tj. 98,9 %

- projekt partnerski „ Mocne Więzi”

Plan     -             19.500,00          wykonanie    -       19.499,-         tj. 99,6 %

Rozdz. 85508 – Rodziny zastępcze

Podstawa prawna: ustawa z dnia 09 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2018 r., poz. 998 ) – zadanie własne

Plan   -         124.900,-                 wykonanie   -    123.392,26     tj.  98,8 %

Udzielono 400 świadczeń dla 33 dzieci.

Rozdz. 85510 – Działalność placówek opiekuńczo – wychowawczych

Podstawa prawna: ustawa z dnia 09 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2018 r., poz. 998 ) – zadanie własne

Plan   -         83.800,-                   wykonanie    -      82.187,35     tj.  98,1 %

Udzielono  19 świadczeń  dla    2  dzieci. 

WYKONANIE DOCHODÓW:

Ośrodek Pomocy Społecznej w  2018 r. uzyskał następujące dochody:

OGÓŁEM :

156.165,04

Dla budżetu gminy :

43.302,20

Odpłatność za DPS

3.700,00

Odpłatność za usługi opiekuńcze

22.858,90

Zaliczka alimentacyjna  50% zwrotu od komornika

4.433,08

Fundusz alimentacyjny  40% zwrotu od komornika

12.143,26

Nienależnie pobrany zasiłek okresowy za lata ubiegłe  ZW

166,00

Kapitalizacja odsetek bankowych

0,96

Dla budżetu państwa :

112.862,84

Nienależnie pobrany zasiłek stały  za lata ubiegłe

6.225,72

Nienależnie pobrany zasiłek okresowy za lata ubiegłe  WD

634,00

Zwrot składek zdrowotnych z ZUS (zasiłkobiorcy) za lata ubiegłe

2.922,93

Odsetki od nienależnie pobranych świadczeń  500+

369,07

Nienależnie pobrane  świadczenia 500+  za lata ubiegłe

6.023,00

Odsetki od nienależnie pobranych świadczeń rodzinnych

187,31

Nienależnie pobrane  świadczenia rodzinne  za lata ubiegłe

7.575,17

Zaliczka alimentacyjna  50% zwrotu od komornika

4.433,17

Fundusz alimentacyjny  60% zwrotu od komornika

18.214,89

Odsetki z funduszu alimentacyjnego (zwroty od komornika)

66.277,58

     W  2018 roku skierowano 12 mieszkańców naszej gminy do Powiatowego Zespołu ds. Orzekania o Stopniu Niepełnosprawności we Wrocławiu celem wydania orzeczenia. 8 osobom udzielono pomocy w napisaniu odwołania do Wojewódzkiego Zespołu ds. Orzekania o niepełnosprawności, gdyż nie zgadzały się z treścią orzeczenia.

     W  2018 roku wydano 77 decyzji dla 46 osób przyznając prawo do świadczeń z opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

     W 2018  roku skierowano 3 osoby do Domów Pomocy Społecznej, w tym: 1 dla osób psychicznie chorych, a 2 dla osób starszych. Dwie osoby oczekują na miejsce w domu pomocy społecznej dla osób z zaburzeniami psychicznymi ( czas oczekiwania w takim typie domu to około 2-5 lat). W  2018 roku zmarło 6 osób przebywających w domach pomocy społecznej. Obecnie przebywa 17 osób.

      Wszystkie planowane świadczenia zarówno z pomocy społecznej jak i świadczeń rodzinnych, funduszu alimentacyjnego, dodatku mieszkaniowego, dodatku energetycznego,  świadczeń wychowawczych,  przyznawanie i wypłacanie stypendiów, świadczeń „ Dobry start” , zasiłków dla opiekunów, świadczeń pielęgnacyjnych, zasiłków pielęgnacyjnych udzielane są zgodnie z obowiązującymi w danej sprawie przepisami.  Każde postępowanie jest dokładnie sprawdzane i ewentualnie weryfikowane. W postępowaniu o udzielenie świadczeń z pomocy społecznej przeprowadzane są wywiady środowiskowe a także wywiady alimentacyjne u osób zobowiązanych do alimentacji na rzecz osoby wymagającej pomocy. Często jest tak, że osoby zobowiązane do alimentacji, same borykają się z problemem finansowym, zdrowotnym. Ich środki pieniężne nie pozwalają na pomoc finansową osobie bliskiej, pomagają jedynie poprzez zakup żywności, pomoc usługową.

     W związku z zauważalnym zjawiskiem w Polsce a także w naszej gminie jest starzenie się społeczeństwa. Coraz bardziej widocznym problemem jest samotność osób starszych ich choroba i niepełnosprawność. Osobom wymagającym opieki i pomocy osób trzecich Ośrodek zapewnia pomoc w formie usług opiekuńczych. Jednak nie zawsze pomoc ta jest wystarczająca, gdyż ze względu na zły stan zdrowia osoba chora wymaga całodobowej opieki i pomocy, w tym też fachowej pomocy medycznej. W takich przypadkach na wniosek lekarza osoby kierowane są do domów pomocy społecznej dostosowanych do ich rodzajów schorzeń. Kierując chorą osobę do domu pomocy społecznej bardzo dokładnie badana jest jej sytuacja materialna, bytowa, rodzinna i zdrowotna. Z członkami rodzin przeprowadzane są wywiady tzw. „ alimentacyjne”, w celu ustalenia ewentualnej odpłatności lub częściowej odpłatności za pobyt osoby skierowanej do w domu pomocy społecznej.  Ponadto Sądy na wniosek opiekunów prawnych również kierują osoby chore, niepełnosprawne do Domów Pomocy Społecznej, wtedy też nie mamy innej możliwości jak skierować taką osobę do odpowiedniej placówki. Duży nacisk kierujemy na pracę opiekunek środowiskowych, ( dlatego też zatrudniamy dodatkowe osoby na podstawie umowy zlecenia), aby mogły wspierać nasze osoby starsze w ich miejscach zamieszkania. Chcemy jak najdłużej utrzymać osoby w ich miejscu zamieszkania. Stanowi to niższy koszt niż skierowanie osoby starszej, niepełnosprawnej, chorej do odpowiedniego Domu Pomocy Społecznej.    

     Pracownicy socjalni prowadzą szeroko rozumianą pracę socjalną w środowisku, przez co mobilizują osoby do podjęcia zatrudnienia, wzajemnego wspierania się w sytuacjach trudnych i ciężkich, załatwiają sprawy urzędowe, prawne, terapeutyczne w rodzinach. Przyczyną udzielania pomocy osobom i rodzinom spełniającym kryterium dochodowe jest: ( zgodnie z art. 7 ustawy o pomocy społecznej): potrzeba ochrony macierzyństwa i wielodzietność, ubóstwo, sieroctwo, bezdomność, potrzeba ochrony ofiar handlu ludźmi, zdarzenie losowe, sytuacja kryzysowa, brak możliwości zatrudniania, niepełnosprawność, długotrwała i ciężka choroba, bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzeniu gospodarstwa domowego, zwłaszcza w rodzinach wielodzietnych i niepełnych, alkoholizm, przemoc w rodzinie, trudności w przystosowaniu się do życia po opuszczeniu zakładu karnego, inne. Każda pomoc społeczna ( świadczenie) zarówno pieniężna, rzeczowa jak i usługi przyznawana jest decyzją administracyjną dyrektora ośrodka zgodnie z obowiązującymi przepisami w oparciu o wywiad środowiskowy ( rodzinny) przeprowadzony przez pracownika socjalnego. Wywiad zawiera niezbędną dokumentację, informację o sytuacji materialno-bytowej, rodzinnej, mieszkaniowej, zdrowotnej i zawodowej rodziny. Pracownik socjalny opisuje w nim problem rodziny, określa jej potrzeby i przyczyny udzielenia pomocy. Warunki, formy i rodzaje przyznawania pomocy zawarte są w ustawie o pomocy Społecznej i tytułach wykonawczych a także programach rządowych. 

    Współpraca z innymi instytucjami polegała m.in. na udzielaniu informacji o naszych podopiecznych, prośbach o przeprowadzenie wywiadów środowiskowych  i przeprowadzaniu wywiadów środowiskowych, udzielanie odpowiedzi na wnioski o udostępnienie danych osobowych, wysyłaniu do innych instytucji wniosków o udostępnienie danych osobowych dotyczących naszych klientów; sporządzaniu meldunków i raportów sytuacyjnych, sprawozdań do DUW, Kuratorium Oświaty, DOPS, współpraca dotycząca aktywizacji dłużników alimentacyjnych z PUP, Starostwem Powiatowym, Komornikami, Policją,  Prokuraturą. Łącznie napisano i odpowiedziano na około 2000 pism ( pisma, wnioski, odpowiedzi na pisma, odpowiedzi na wnioski, sprawozdania, informacje i inne).  Wydano łącznie ponad 4000 decyzji administracyjnych.  

Na prośbę i potrzeby innych urzędów, instytucji udzielono pisemnych informacji, dla ośrodków pomocy społecznej przeprowadzono ok. 50 wywiadów środowiskowych (rodzinnych) u osób, rodzin zobowiązanych do alimentacji. Pracownicy socjalny w 2018 roku przeprowadzili z naszymi podopiecznymi 745 wywiadów środowiskowych w celu przyznania pomocy. Sporządzono i podpisano 5 kontraktów socjalnych z podopiecznymi. W/w pomocą objęto szczególnie rodziny wielodzietne, rodziny niepełne, rodziny, w których występowała przemoc, problemy alkoholizmu, bezrobocia oraz długotrwałej ciężkiej choroby. Wsparcia udzielano również rodzinom emeryckim.  W ramach pracy socjalnej udzielono różnego rodzaju poradnictwa i pomocy w załatwieniu spraw alimentacyjnych, sądowych, w bezradności w prowadzeniu gospodarstwa domowego (szczególnie w rodzinach wielodzietnych i niepełnych) ·i innych.

     Mając na celu niesienie pomocy osobom i rodzinom w przezwyciężaniu ich trudności życiowych OPS współpracuje także z innymi instytucjami, jak np.: ZUS, KRUS, ARSP, PUP, MOPS-y, PCPR-y, Caritas-y, Sądy, Zespół Kuratorski, służba zdrowia, szkoły, Policja, władze lokalne, Kuratorium Oświaty, Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Punkt konsultacyjny, Schroniska, noclegownie, szpitale, fundacje, Zespół Interdyscyplinarny ds. Przemocy w Rodzinie. W załatwianiu różnych spraw urzędowych osoby i rodziny mało zaradne życiowo korzystają z pomocy i porad pracowników socjalnych. 

      Ośrodek prowadzi całoroczną zbiórkę odzieży, którą rozdziela wśród klientów, pośredniczy również w przekazywaniu mebli, sprzętu TV i AGD. W 2018 roku na bieżąco uzupełniano i przywożono odzież, pościel, obuwie oraz zabawki ze schroniska dla samotnych kobiet i rozdawano wśród naszych podopiecznych.

        W miesiącu lipcu 2018r - 15 dzieci z naszej Gminy uczestniczyło w kolonii w Pustkowie finansowanej przez Kuratorium Oświaty. Pierwszeństwo w korzystaniu z wypoczynku mają dzieci:

- objęte pieczą zastępczą,

- pochodzące z rodzin żyjących z trudnych warunkach materialnych, w tym: z rodzin wychowujących troje lub więcej dzieci, samotnie wychowywane,

- z zaburzeniami somatycznymi potwierdzonymi zaświadczeniem lekarskim i zamieszkujące w środowisku ekologicznie zagrożonym.

     Ośrodek zatrudnia asystenta rodziny. Asystent pracował z 12 rodzinami, w których występują trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo- wychowawczych. Jego praca polegała na pobudzaniu tych rodzin do aktywności zawodowej, rodzinnej, pokazywaniu jak prawidłowo funkcjonować w środowisku, w którym przebywają, jak prawidłowo zajmować się dziećmi, domem, rodziną oraz asystent zatrudniony w ramach Projektu „ MOCne więzi” pracował z 7 rodzinami.

Od listopada 2017 roku Ośrodek Pomocy Społecznej w Sobótce realizuje ( w związku z podpisaniem porozumienia Umowy partnerskiej ) Projekt „MOCne więzi” realizowanego w dla Osi Priorytetowej Oś priorytetowa 9 Włączenie społeczne, Działania 9.2 Dostęp do wysokiej jakości usług społecznych   , Poddziałanie 9.2.2 Dostęp do wysokiej jakości usług społecznych  – ZIT WrOF,  nabór RPDS.09.02.02-IP.02-02-233/17,w  ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego na lata 2014-2020 (RPO WD 2014-2020) współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego, pomiędzy Fundacją Rodzinna Stacja, a Gminą Sobótka oraz Spółdzielnią Socjalną „Parasol”. Celem głównym projektu jest poprawa funkcjonowania dla co najmniej 17 rodzin zagrożonych wykluczeniem społecznym, w tym  rodzin w szczególnej sytuacji zagrożenia utratą możliwości opieki nad dziećmi z gminy Sobótka w okresie od 01.10.2017 do 30.09.2018 poprzez zwiększenie dostępu do usług wsparcia rodziny- usługi pracy z rodziną, w szczególności objęcie: wsparciem asystenta rodziny rodzin dysfunkcyjnych świadczeniobiorców OPS- do 31.07.2018, wsparcie poradnictwem specjalistycznym, tj. prawno- obywatelskim, wsparciem terapeutycznym i mediacyjnym, organizowanie rodzinie spotkań, mających na celu wymianę ich doświadczenia i zapobieganie izolacji ( grupy wsparcia/ grupy samopomocowe). Celem szczegółowym projektu jest zwiększenie dostępności środowiskowych usług społecznych, w tym opiekuńczych i wsparcia rodzin zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym oraz wsparcia pieczy zastępczej.

      W  2018 roku współpracował z Dolnośląskim Ośrodkiem Polityki Społecznej na mocy porozumień, zorganizowano dla naszych mieszkańców 2 szkolenia, tj.

- „ Jak opiekować się osobą starszą w domu?- aspekt praktyczny- udział wzięło 18 osób,

- „ Jak rozmawiać z dziećmi – podstawowe zasady skutecznej komunikacji „- udział wzięło 10 osób.

       Dzięki współpracy z Aglomeracją Wrocławską w dniach 19.08.2018 do 20.08.2018 - 8 dzieci z naszej Gminy wraz z opiekunem wzięło udział w wycieczce 2-  dniowej „ Wrocław  latem”. Dzieci uczestniczyły w warsztatach oraz w zwiedzaniu ciekawych miejsc na terenie miasta Wrocławia, ponadto nocowały w hotelu i zapoznały się z procedurą przyjęcia do hotelu i poznały zwyczaje jakie w nim panują. 

       W miesiącu październiku 2018 roku podpisano umowę z Bankiem Żywności we Wrocławiu na realizację zadań z zakresu dystrybucji artykułów spożywczych do osób najbardziej potrzebujących w ramach Programu Operacyjnego Pomoc  Żywnościowa 2014-2020 Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym realizowanego w Podprogramie 2018- umowa zawarta do 20 czerwca 2019 roku.  W ramach tej umowy z pomocy skorzystało 550 osób. Do końca 2018 roku otrzymaliśmy 2 transporty produktów żywnościowych, w ramach których, każda z osób pobrała:

- marchewkę z groszkiem – po 3 puszki

- fasolę białą – po 3 puszki

- koncentraty pomidorowe- po 6 puszek

- buraczki w słoiku – po 2 słoiki

- makaron jajeczny – po 4 opakowania

- makaron bezglutenowy kukurydziany – po 1 opakowanie

- herbatniki maślane– po 4 opakowania

- mleko – po 3 kartony

- ser żółty – po 3 opakowania

- gołąbki w sosie w puszce – po 2 puszki

- pasztet wieprzowy – po 3 puszki

- filety z makreli – po 5 puszek

- cukier – po 2 sztuki

- kabanosy wieprzowe – po 3 opakowania

- powidła śliwkowe – po 2 słoiczki

- kasza gryczana – po 1 opakowanie

- szynka drobiowa – po 2 puszki

- szynka wieprzowa – po 1 puszka

- olej rzepakowy – po 1 sztuka.

      Pomoc w ramach POPŻ kierowana jest do tych osób i rodzin, które z powodu niskich dochodów nie mogą zapewnić sobie/rodzinie odpowiednich produktów żywnościowych (posiłków) i dlatego też trafiać będzie do ograniczonej liczby osób znajdujących się w najtrudniejszej sytuacji życiowej (określonej przesłankami z art. 7 ustawy o pomocy społecznej oraz poziomem dochodów odniesionych do procentowej wartości odpowiedniego kryterium dochodowego określonego w tej ustawie - których dochód nie przekracza 200% kryterium dochodowego uprawniającego do skorzystania z pomocy społecznej, tj. do 30.09.2018 r. – 1 268 PLN dla osoby samotnie gospodarującej i 1 028 PLN, dla osoby w rodzinie, a od 01.10.2018 r. – 1 402 PLN dla osoby samotnie gospodarującej i 1 056 PLN dla osoby w rodzinie, stanowiąc systematyczne wsparcie. Działaniami towarzyszącymi były warsztaty edukacji ekonomicznej, w których udział wzięło 38 osób.

     Ośrodek Pomocy Społecznej nadal zapewnia obsługę administracyjną działającemu zespołowi interdyscyplinarnemu ds. przemocy w rodzinie. Pomoc polegała na organizowaniu spotkań zespołu oraz spotkań grup roboczych w siedzibie Ośrodka Pomocy Społecznej w Sobótce, wysyłaniu zawiadomień i zaproszeń osób dotkniętych przemocą w rodzinie a także wezwań osób, co do których istnieje podejrzenie stosowania przemocy, na uzupełnianiu „Niebieskich Kart”, pisaniu protokołów ze spotkań zespołu i grup roboczych.  Ponadto osoby, co do których istnieje podejrzenie, że są dotknięte przemocą w rodzinie oraz stosują przemoc, jeżeli mają problem przychodzą na indywidualne spotkania. Wtedy też informowane są, że mogą skorzystać z darmowych porad psychologicznych, prawnych, terapeutycznych oraz wziąć udział w zajęciach grup wsparcia. 

       W 2018 roku procedura Niebieskiej Karty prowadzona była w 38 środowiskach Odbyło się łącznie 116 spotkań: w tym: 4 zespołu interdyscyplinarnego i 112 spotkań grup roboczych zespołu ( 1 grupa robocza dotyczy jednej rodziny). Każde spotkanie dotyczyło omówienia problemów, wskazania rozwiązań oraz każdy z członków grupy bądź zespołu przekazywał informację na temat danej rodziny. Ponadto na posiedzenia wzywane były zarówno osoby będące ofiarami jak i sprawcy przemocy. Podczas rozmów z ofiarami, ustalano plan pomocy i wsparcia, kierowano do Punktu Konsultacyjnego za rozmowy z psychologiem, terapeutą oraz udzielano porad prawnych.  Z każdego spotkania wykonane są protokoły z posiedzeń ( uzupełniane są na bieżąco przez członka zespołu, zatwierdzone przez Przewodniczącego Zespołu). Każda rodzina, w której dochodzi do przemocy ma założoną odrębną teczkę, w której znajdują się wypełniony formularz Niebieskiej Kart oraz dokumenty w trakcie jej trwania oraz protokoły ze spotkań. Również osoby, co, do których istnieje podejrzenie, że są sprawcami przemocy, były wzywane na spotkania zespołu i /lub grupy roboczej, jednak niewielka ilość tych osób przybywała na takie spotkanie. Osoby, które przybyły na spotkania miały tworzony plan pracy, zawsze kierowane były do psychologa, terapeuty oraz wskazywaną miały możliwość skorzystania ze spotkań z programu dla sprawców przemocy organizowany przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie we Wrocławiu.  

      W 2018 roku wszyscy członkowie zespołu i/lub grupy roboczej zdecydowali o zamknięciu 16 procedur Niebieskich Kart, w związku z ustaniem przemocy w rodzinie i uzasadnionym przypuszczeniem o zaprzestaniu dalszego stosowania przemocy w rodzinie oraz po zrealizowaniu indywidualnego planu pomocy lub rozstrzygnięciem o braku zasadności podejmowania działań oraz 3 procedury przekazano do Zespołów, ze względu na miejsce zamieszkiwania osób ( wyprowadziły się z terenu Gminy Sobótka oraz 1 rodzina nie mieszkała w Gminie Sobótka- jednak Niebieska Karta była wypełniona w naszej Gminie).

      Obecnie prowadzona jest procedura w 25 środowiskach rodzinnych, w tym: z lat poprzednich, tj. 2016 - 1 procedura oraz 2017 - 3 procedury w 2018 - 15 procedur oraz do dnia dzisiejszego wpłynęło 6 nowych wypełnionych formularzy Niebieskiej Karty.

Do głównych zadań Zespołu Interdyscyplinarnego na rzecz Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie należy w szczególności:

  1. Ocena sytuacji problemowej osoby indywidualnej, rodziny, grup problemowych lub środowiska znajdujących się w sytuacji kryzysowej i wypracowanie sposobu postępowania, który będzie miał na celu przywrócenie integralności rodziny, lub środowiska oraz możliwości realizowania ich funkcji, oraz podejmowanie działań w tym celu przewidzianych przepisami prawa

2) Udzielanie pomocy, a w zależności od potrzeb poradnictwa socjalnego, prawnego, psychologicznego osobom, rodzinom, grupom problemowym i środowisku, które mają trudności lub wykazują potrzebę wsparcia w rozwiązywaniu swoich problemów.
3) Podejmowanie interwencji w przypadku przemocy domowej i uruchamianie procedur mających na celu jej powstrzymanie.

4) Udzielanie pomocy dzieciom doświadczającym i będących świadkami przemocy w rodzinie.

5) Podejmowanie wspólnych działań w ramach procedury „Niebieska karta”.

W ramach Zespołu realizowane mogą być także:

1) Tworzenie lokalnych zintegrowanych programów i kampanii profilaktycznych m. in. z zakresu problemów uzależnień, bezrobocia, trudności wychowawczych, przestępczości i innych zagadnień lokalnej polityki społecznej.

2) Inicjowanie badań, diagnoz w tym wspólnego diagnozowania osób indywidualnych i środowiska, którego problem dotyczy oraz ekspertyz wspierających prace Zespołu w danym obszarze.

3) Tworzenie grup roboczych w celu rozwiązywania problemów związanych z wystąpieniem przemocy w rodzinie w indywidualnych przypadkach.

Zespół działa przy Ośrodku Pomocy Społecznej w Sobótce, który zapewnia jego obsługę administracyjną.

ul. Strzelców 2/1
tel.: 71 3162 829
e-mail: zespol_interdyscyplinarny.sobotka@op.pl

 

      Ośrodek Pomocy Społecznej informuje, że od dnia 01 października 2018 roku Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 11 lipca 2018 r. w sprawie zweryfikowanych kryteriów dochodowych oraz kwot świadczeń pieniężnych z pomocy Społecznej ( Dz. U. z 2018 r. poz. 1358 ) uległo zwiększeniu kryterium dochodowe i  wynosi obecnie:

- dla osoby samotnie gospodarującej – w wysokości 701,00 zł ( było 634,00 zł ),

- dla osoby w rodzinie-  wysokości 528,00 zł ( było 514,00 zł ).

Zwiększona zostanie również pomoc w formie zasiłku stałego i wynosić będzie 645,00 zł ( było 604,00 zł ).

       Zwiększenie kryterium dochodowego może wiązać się z możliwością skorzystania z pomocy większej ilości osób.

Od dnia 01 listopada 2018 roku zmieniły się wysokości świadczeń – zasiłku pielęgnacyjnego oraz specjalnego zasiłku opiekuńczego i wynosi obecnie:

- zasiłek pielęgnacyjny –  184,42 zł ( było 153,00 zł ),

- specjalny zasiłek opiekuńczy –  620,00 zł ( było 520,00 zł ).

 

Otrzymują:

1 x Burmistrz MiG Sobótka

1 x a/a

 

Sporządziły:

Katarzyna Dwornik- Piszczałka i Jadwiga Bryłkowska

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Katarzyna Dwornik- Piszczałka 11-08-2021 12:24
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 11-08-2021
Ostatnia aktualizacja: Katarzyna Dwornik- Piszczałka 11-08-2021 13:31