INFORMACJA
Sobótka, dnia 2011-07-12
OPS.0321.1.2011
INFORMACJA
Z przebiegu wykonania planu finansowego Ośrodka Pomocy Społecznej w Sobótce za I półrocze 2011 rok
Zgodnie z ustawę o pomocy społecznej Ośrodek Pomocy Społecznej realizuje zadania własne gminy, własne o charakterze obowiązkowym, zadania zlecone i zadania wynikające z programów rządowych. Dotyczą one pomocy osobom i rodzinom, które znalazły się w trudnej sytuacji życiowej i nie są w stanie samodzielnie jej rozwiązać wykorzystując własne środki, możliwości i uprawnienia.
Celem pomocy społecznej jest zaspokajanie niezbędnych potrzeb życiowych osób i rodzin oraz umożliwianie im bytowania w warunkach odpowiadających godności człowieka. Rodzaj, forma i rozmiar udzielanych świadczeń powinny być odpowiednie do okoliczności uzasadniających udzielenie pomocy, ale powinny także zostać uwzględnione, jeżeli odpowiadają, celom i aktualnym możliwościom pomocy społecznej. Ograniczenie świadczeń pomocy społecznej do niezbędnego minimum lub odmowa ich przyznania może nastąpić w razie stwierdzenia marnotrawstwa przyznanych świadczeń, ich celowego niszczenia bądź też marnotrawstwa własnych zasobów materialnych. Brak współdziałania osoby lub rodziny z pracownikiem socjalnym w rozwiązywaniu trudnej sytuacji, a także nie uzasadniona odmowa podjęcia pracy przez osobę bezrobotną, mogą stanowić podstawę do odmowy przyznania lub wstrzymania świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej.
W I półroczu 2011 roku pomocą objęto około 2000 osób tj. około 600rodzin . Udzielono różnych form pomocy wynikających z ustawy, zarówno w postaci świadczeń pieniężnych, rzeczowych, usług opiekuńczych jak i w postaci pracy socjalnej (prowadzenie rodziny, porady, pomoc w załatwianiu spraw sądowych, urzędowych, kierowanie na komisje do spraw orzekania o stopniu niepełnosprawności, itp.),
OGÓŁEM wydatkowano kwotę 2.353.787,19
Udzielono 31009 świadczeń na kwotę 1.966.626,47
OGÓŁEM w ramach zadań własnych wydatkowano kwotę 1.075.042,15
Udzielono 22.637 świadczeń na kwotę 725.101,18 plus wydatkowano kwotę 349.940,97 na utrzymanie ośrodka w rozdz.85212 i rozdz. 85219.
OGÓŁEM w ramach zadań zleconych wydatkowano kwotę 1.278.745,04
Udzielono 8.372 świadczeń na kwotę 1.241.525,29plus wydatkowano kwotę 37.219,75 na utrzymanie ośrodka w rozdz. 85212.
Przyczyną udzielania pomocy osobom i rodzinom spełniającym kryterium dochodowe było m.in.:
- potrzeba ochrony macierzyństwa
- brak możliwości zatrudnienia
- bezrobocia
- upośledzenie fizyczne i umysłowe
- niepełnosprawności
- długotrwała choroba
- bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzeniu gospodarstwa domowego, zwłaszcza w rodzinach wielodzietnych i niepełnych
- alkoholizm
- trudności w przystosowaniu się do życia po opuszczeniu zakładu karnego
- przemoc
- inne
Wykonanie planu działalności ośrodka w I półroczu 2011 roku kształtowało się następująco w poszczególnych rozdziałach:
Rozdz. 85202 – domy pomocy społecznej
Plan – 280.800,- wykonanie – 149.202,27 tj. 53,13 %
Udzielono 80 świadczeń.
Obecnie w domach pomocy społecznej mamy umieszczonych 16 osób.
Rozdz. 85212 ( własne ) – świadczenia rodzinne, zaliczka alimentacyjna, fundusz alimentacyjny oraz składki na ubezpiecz. emerytalne i rentowe
Plan - 9.000,- wykonanie- 4.468,60 tj. 49,65 %
- ¼ etatu
wynagrodzenie plan - 6.600,- - wykonanie – 3.300,-
ZUS plan - 1.170,- - wykonanie - 618,60
Pozostałe plan –1.230,- - wykonanie - 550,-
Rozdz. 85212 – świadczenia rodzinne, zaliczka alimentacyjna, fundusz alimentacyjny oraz składki na ubezpiecz. emerytalne i rentowe
Plan - 2.578.000,- wykonanie- 1.276.311,44 tj. 49,51 %
w tym: świadczenia społeczne
Plan - 2.502.980,- wykonanie– 1.239.091,69
Udzielono 8.320 świadczeń.
Były to następujące świadczenia:
Rodzaj świadczeń pieniężnych |
Ilość świadczeń |
Koszt jednego świadczenia |
K w o t a |
- zasiłki rodzinne – |
4.110 |
68,- ,91,-,98,-
|
349.974,-
|
dodatki: - urodzenie dziecka |
27 |
1.000,- |
27.000,- |
- wychowawczy |
225 |
~400,- |
88.507,- |
- samotne wych. i utrata zas. dla bezrobotnych |
0 |
420,- |
0,- |
-samotne wychowywanie dziecka |
271 |
170,-, 220,- 250,-, 300,- |
46.070,-
|
- kształcenie i rehab. dziecka niepełnosprawnego do 5 r.ż. |
18 |
60,- |
1.080,- |
- powyżej 5 r.ż. |
121 |
80, |
9.680,- |
- rozpoczęcie roku szkolnego |
0 |
10000, |
0,- |
- podjęcie przez dziecko nauki w szkole poza miejscem zamieszk. |
36 |
90,- |
3.240,- |
- dojazdy |
561 |
50,- |
28.050,- |
- zasiłki pielęgnacyjne |
965 |
153,- |
147.645,- |
-świadczenia pielęgnacyjne |
167 |
520,- |
86.164,- |
-składki na społeczne |
83 |
~135,00 |
10.771,69 |
-rodzina wielodzietna |
785 |
80,- |
62.800,- |
-jednorazowa zapomoga z tyt. urodzenia dziecka |
75 |
1.000,- |
75.000,- |
- świadczenia z Funduszu Alimentacyjnego |
835 |
~ 365,- |
303.110,- |
Koszty związane z realizacją w/w zadania.
Plan - 75.020,- wykonanie - 37.219,75 tj. 49,61%
w tym : |
Razem |
Wynagrodzenia osobowedla 2 pracowników: - 21.120,67 Dodatkowe wynagrodzenie roczne w wys. 3.126,58 |
24.247,25 |
Pochodne od wynagrodzeń ZUS-y |
4.297,11 |
Odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych |
1.300,- |
Opłaty za usługi pocztowe, telekomunikacyjne, prowizje bankowe, podróże służbowe, szkolenia, zakup materiałów biurowych. Koszty energii elektrycznej, wody, ścieków, co, nieczystości stałych. |
7.375,39 |
Rozdz. 85213 – składki na ubezpieczenie zdrowotne
Plan -30.700,- - wykonanie – 15.100,96 tj. 49,19 %
Udzielono 424 świadczeń pieniężnych – (zlecone -52 ; własne z dotacji – 372).
w tym:
- zadania własne z dotacji:
Plan – 26.700,- - wykonanie – 12.667,36 tj. 47,44%
- zadania zlecone
Plan – 4.000,- - wykonanie – 2.433,60 tj. 60,84 %
Rozdz. 85214 - zasiłki i pomoc w naturze oraz składki na ubezpiecz. emeryt. i rentowe
Plan ogółem – 247.000,- - wykonanie – 122.782,02 tj. 49,71%
w tym:
- zadania własne z dotacji
Plan - 107.000,- - wykonanie - 53.934,10 tj. 50,41 %
- zadania własne
Plan – 140.000 ,- - wykonanie – 68.847,92 tj. 49,18%
Udzielono 1507 świadczenia pieniężne.
Były to następujące formy pomocy:
ZASIŁKI: ILOŚĆ ŚWIADCZEŃ KWOTA
-okresowe i okresowe specjalne w tym z dotacji: |
236 |
61746,12 53934,10 |
-leki i koszty leczenia |
71 |
11.860,00 |
-żywność |
77 |
13.680,00 |
-odzież, obuwie |
14 |
2.670,00 |
-opał |
28 |
5.710,00 |
-remont, malowanie mieszkania |
2 |
900,00 |
- bilety miesięczne, dojazdy w poszukiwaniu pracy |
5 |
400,00 |
-koszty energii elekt. ,gazu, wody, eksploatacja mieszkania |
22 |
4.480,00 |
- pogrzeb |
2 |
6.480,00 |
- środki czystości |
9 |
650,00 |
- pokrycie kosztów zakupu podręczników, przyborów szkolnych |
1 |
250,00 |
- klęska – zdarzenie losowe ( pożar) |
1 |
3.000,00 |
- refundacje |
3 |
409,26 |
- pokrycie opłaty za pobyt w schroniskach, noclegowniach – jedno świadczenie do jeden dzień pobytu ( ilość osób 8) |
1033 |
9.778,64 |
- artykuły dla dziecka |
1 |
250,00 |
- wyżywienie dziecka w przedszkolu |
1 |
118,00 |
- wynajęcie pokoju |
1 |
400,00 |
-w tym celowe specjalne z przeznaczeniem na ; |
18 |
4.820,00 |
-leki |
14 |
3.270,00 |
-opał |
1 |
350,00 |
-żywność |
2 |
500,00 |
-remonty |
1 |
700,00 |
Rozdz. 85215 – dodatki mieszkaniowe
Plan – 209.300,- - wykonanie – 103.982,77 tj. 49,68%
Udzielono 647świadczeń:
z tego użytkownikom mieszkań:
- komunalnych - 543 świadczeń na kwotę – 90.847,36
- pozostałych - 104 świadczeń na kwotę - 13.135,41
Rozdz. 85216- zasiłki stałe- własne z dotacji
Plan - 247.000,- - wykonanie - 146.833,94 tj. 59,45 %
Udzielono 409 świadczeń- 75 osobom.
Rozdz. 85219 – terenowe ośrodki pomocy społecznej
Plan ogółem: - 737.350,- - wykonanie – 402.189,76 tj. 54,55%
w tym dotacja z DUW - 175.300,-
w tym : |
Razem |
Wynagrodzenia osobowedla 16-stu pracowników na 14¾ etatach (dyrektor, gł księgowy, 1 inspektor, 1 i ¼ etatu na stanowisku referenta, 3 opiekunki, 6 pracowników socjalnych, 1 specjalista pracy socjalnej oraz ½ etatu sprzątaczka) w wys. 254.370,64 Dodatkowe wynagrodzenie roczne w wys. 36.267,55 |
290.638,19 |
Pochodne od wynagrodzeń ZUS-y |
52.605,21 |
Odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych |
13.700,- |
Wynagrodzenia bezosobowe (umowy zlecenia – informatyk, usługi opiekuńcze) |
8.292,- |
Opłaty za usługi bankowe, pocztowe, telekomunikacyjne, podróże służbowe, szkolenia, zakup materiałów biurowych oraz opłaty za usługi konserwacyjne, monitoring |
26.940,11 |
Koszty energii elektrycznej, wody, ścieków, co, ubezpieczenie budynku, śmieci. OPS obciążany jest fakturą wystawianą przez ZBM w Sobótce na podstawie wskazań liczników, oraz zajmowanej powierzchni (co) |
10.014,25 |
W w/w kosztach utrzymania ośrodka
1.Pokryty został koszt usług opiekuńczych - 4.928 świadczeń na kwotę 56.717,39
W tym: Wynagrodzenia osobowe - 34.585,33
Dodatkowe wynagr. roczne - 5.347,90
Umowa zlecenie - 7.592,00
Pochodne od wynagrodzeń - 6.570,81
Odpis na ZFŚS - 2.461,35
Ekwiwalent za obuwie letnie - 160,-
Rozdz. 85295 – pozostała działalność (dożywianie dzieci)
Plan ogółem: 134.070,- - wykonanie– 73.930,65 tj. 55,14 %
W tym:
- zadania własne z dotacji
Plan - 68.000,- – wykonanie - 43.400,- tj. 63,82 %
- zadania własne gminy
Plan - 66.070,- - wykonanie - 30.530,65 tj. 46,21 %
Udzielono 13.884 świadczeń.:
W tym 119 świadczeń w formie zasiłków celowych na zakup posiłków osobom potrzebującym na kwotę 15.750 zł.
Z dożywiania w szkole korzystało 146dzieci z sześciu szkół podstawowych, gimnazjum
w tym: pokrywanie wyżywienia dzieci w Przedszkolu Nr 1 w Sobótce oraz 2 dzieci w Powiatowym Zespole Szkół w Krzyżowicach oraz 3 dzieci w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Kątach Wrocławskich i 1 dziecka w Młodzieżowym Ośrodku Socjoterapii w Wałbrzychu, 1 dziecko dożywiane w Niepublicznej Szkole Podstawowej w Zachowicach.
Rozdz. 85415- pomoc materialna dla uczniów
Plan ogółem – 133.398,- - wykonanie - 127.357,06 tj. 95,47 %
- zadania własne z dotacji
Plan - 37.068,- – wykonanie - 37.068,- tj. 100 %
- zadania własne gminy
Plan - 53.000,- - wykonanie - 21.916,78 tj. 41,35 %
Z pomoc korzystało łącznie 68 rodzin. Przyjęto łącznie 156 wnioski o udzielenie pomocy materialnej dla uczniów. Udzieliliśmy około 810 świadczeń ( średnio od miesiąca stycznia do czerwca - 135 uczniom).
WYKONANIE DOCHODÓW:
Ośrodek Pomocy Społecznej w I półroczu 2011 roku uzyskał następujące dochody:
- odpłatność za usługi opiekuńcze - 12.333,34
- zaliczka alimentacyjna – 7.748,42
- fundusz alimentacyjny - 5.999,35
- koszty upomnienia - 8,80
- kapitalizacja odsetek w banku – 17,34
Ogółem: 26.107,25
W I półroczu 2011 roku skierowano 13 mieszkańców naszej gminy do Powiatowego Zespołu ds. Orzekania o Stopniu Niepełnosprawności we Wrocławiu celem wydania orzeczenia.
Dla 4 osób samotnych i chorych załatwiono dom pomocy społecznej.
Na prośbę i potrzeby innych urzędów, instytucji udzielono 90 pisemnych informacji, dla ośrodków pomocy społecznej przeprowadzono ok. 20 wywiadów środowiskowych (rodzinnych) u osób, rodzin zobowiązanych do alimentacji.
W/w pomocą objęto szczególnie rodziny wielodzietne, rodziny niepełne, w rodzinach, których występowała przemoc oraz problemy alkoholizmu, bezrobocia oraz ciężkiej choroby. Wsparto również rodziny emeryckie.
W ramach pracy socjalnej udzielono różnego rodzaju poradnictwa i pomocy w załatwieniu spraw alimentacyjnych, sądowych, w bezradności w prowadzeniu gospodarstwa domowego (szczególnie w rodzinach wielodzietnych i niepełnych ) i innych.
Mając na celu niesienie pomocy osobom i rodzinom w przezwyciężaniu ich trudności życiowych OPS współpracuje także z innymi instytucjami, jak np.: ZUS, KRUS, ARSP, ANR, PUP, MOPS, PCPR, PCK, sądy, kuratorzy, służba zdrowia, szkoły, policja, władze lokalne, Kuratorium Oświaty, Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Punkt konsultacyjny działający przy UMiG. Osoby i rodziny mało zaradne życiowo korzystają z pomocy pracowników socjalnych w załatwianiu różnych spraw urzędowych. Ośrodek prowadzi całoroczną zbiórkę odzieży, którą rozdziela wśród klientów, pośredniczy również w przekazywaniu mebli, sprzętu TV i AGD.
W tym roku w miesiącu sierpniu 2011r - 10 dzieci z naszej Gminy pojedzie na kolonię do Pobierowa finansowaną przez Kuratorium Oświaty.
Otrzymują:
1 x BMiG Sobótka
1 x a/a
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Agnieszka Cieciora | 29-07-2013 11:49 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | Agnieszka Cieciora | 29-07-2013 |
Ostatnia aktualizacja: | Agnieszka Cieciora | 29-07-2013 11:50 |