Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Ośrodek Pomocy Społecznej w Sobótce
System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

System eWrota

eWrota
BIPy jednostek organizacyjnych.

                                                                                                                                                                                                                                      Sobótka, dnia 2016-07-15

OPS. 0321.  2  .2016

 

INFORMACJA

z przebiegu wykonania planu finansowego  Ośrodka Pomocy Społecznej  w Sobótce za I półrocze 2016 roku

 

      Zgodnie z ustawę o pomocy społecznej Ośrodek Pomocy Społecznej realizuje zadania własne gminy, własne o charakterze obowiązkowym, zadania zlecone
 i zadania wynikające z programów rządowych. Dotyczą one pomocy osobom  i rodzinom, które znalazły się w trudnej sytuacji życiowej i nie są w stanie samodzielnie jej rozwiązać wykorzystując własne środki, możliwości i uprawnienia.

        Celem pomocy społecznej jest zaspokajanie niezbędnych potrzeb życiowych osób i rodzin oraz  umożliwianie im bytowania w warunkach odpowiadających godności człowieka. Rodzaj, forma i rozmiar udzielanych świadczeń powinny być odpowiednie do okoliczności uzasadniających udzielenie pomocy, ale powinny także zostać uwzględnione, jeżeli odpowiadają, celom i aktualnym możliwościom pomocy społecznej. Ograniczenie świadczeń pomocy społecznej do niezbędnego minimum lub odmowa ich przyznania może nastąpić w razie stwierdzenia marnotrawstwa przyznanych świadczeń, ich celowego niszczenia bądź też marnotrawstwa własnych zasobów materialnych. Brak współdziałania osoby lub rodziny z pracownikiem socjalnym w rozwiązywaniu trudnej sytuacji, a także nieuzasadniona odmowa podjęcia pracy przez osobę bezrobotną, mogą stanowić podstawę do odmowy przyznania lub wstrzymania świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej. 

     Przyczyną udzielania pomocy osobom i rodzinom spełniającym kryterium dochodowe było m.in.:

  • potrzeba ochrony macierzyństwa lub wielodzietności
  • brak możliwości zatrudnienia
  • bezrobocia       
  • upośledzenie fizyczne i umysłowe
  • niepełnosprawności
  • długotrwała choroba
  • ubóstwa
  • bezdomności
  • bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzeniu gospodarstwa domowego, zwłaszcza w rodzinach wielodzietnych
    i niepełnych
  • alkoholizm
  • trudności w przystosowaniu się do życia po opuszczeniu zakładu karnego
  • przemoc
  • zdarzenia losowego
  • inne

Ośrodek realizuje także inne zadania zapisane w innych ustawach, tj.:

-  Ustawa o przeciwdziałaniu narkomanii

-  Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi

-  Ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie 

-  Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej

-  Ustawa o świadczeniach rodzinnych

-  Ustawa o postępowaniu wobec dłużników

-  Ustawa o pomocy osobom uprawnionym do alimentów

-  Ustawa o świadczeniach zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych

-  Ustawa o dodatkach mieszkaniowych

-  Ustawa prawo energetyczne

-  Uchwała Rady Ministrów w sprawie ustanowienia wieloletniego programy wspierania finansowego gmin w zakresie dożywiania „ Pomoc państwa w zakresie dożywiania” na lata 2014-2020

-  Ustawa o Karcie Dużej Rodziny

-  Ustawa o systemie oświaty

- Ustawy o pomocy państwa  w wychowaniu dzieci

- Ustawy o osobach starszych

         W  I półroczu 2016 roku pomocą objęto około 3800 osób tj. około 840 rodzin. Udzielono różnych form pomocy wynikających z ustaw, zarówno w postaci świadczeń pieniężnych, rzeczowych, usług opiekuńczych jak i w postaci pracy socjalnej (prowadzenie rodziny, porady, pomoc w załatwianiu spraw sądowych, urzędowych, kierowanie na komisje do spraw orzekania o stopniu niepełnosprawności, itp.).

OGÓŁEM wydatkowano kwotę    -   4.235.152,78

Dział 851 -        111.181,36

Dział 852 -     4.067.849,45

Dział 854  -         56.121,97

w tym:

- zadania własne            plan  -   2.427.600     wykonanie  –   1.218.202,39  tj. 50 %     

- zadania własne z dot.  plan  -       563.444    wykonanie  –      366.430,92   tj. 65 %

- zadania zlecone           plan  -   6.576.860     wykonanie  –   2.650.519,47   tj. 40 %

 

Udzielono 27.067 świadczeń  na kwotę   3.532.097,18

w tym:

- zadania własne                  17393     świadczeń –  na kwotę       656.241,02 

- zadania własne z dotacji     13417     świadczeń –  na kwotę       279.130,92   

- zadania zlecone                   8884     świadczeń  –  na kwotę    2.606.725,24

 

OGÓŁEM w ramach zadań własnych  wydatkowano kwotę     1.584.633,31 zł      

Udzielono 18.183 świadczeń na kwotę  935.371,94  plus  649.261,37 na utrzymanie ośrodka w rozdz. 85206 i rozdz. 85219. 

OGÓŁEM w ramach zadań zleconych wydatkowano  kwotę   2.650.519,47 zł

Udzielono 8884 świadczeń na kwotę  2.606.725,24   plus   43.794,23  na utrzymanie ośrodka w rozdz. 85211, 85212, rozdz.85215 i rozdz. 85295. 

 

Wykonanie planu działalności ośrodka w I półroczu 2016 roku  kształtowało się następująco w poszczególnych rozdziałach:

 

Rozdz. 85153 – zwalczanie narkomanii

Plan    -     6.600,-            wykonanie     -    1.275,-        tj.   19%

Wydatek związany z kontynuacją działania dla osób uzależnionych od  narkotyków i rodzin tych osób (wynagrodzenie terapeuty), oraz prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej w szczególności dla dzieci i młodzieży

Rozdz. 85154  – przeciwdziałanie alkoholizmowi

Plan   -   227.400,-           wykonanie     -  109.906,36     tj. 40%

     Wydatki zawiązane z realizacją Programu  Profilaktyki i  Rozwiązywania Problemów  Alkoholowych  i Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie zostały podzielone zadaniowo i obejmowały w szczególności:

     Profilaktyka uzależnień to dwa obszary zadań, którymi zobowiązana jest zająć się gmina. Jednym z nich jest  zapobieganie zjawiskom uzależnień i przemocy w rodzinie a drugim pomoc osobom dotkniętym tym problemem. Profilaktyka ogólna skierowana jest do wszystkich mieszkańców gminy i obejmuje cały przekrój społeczeństwa. Są to działania mające kształtować postawy moralne, kreować sposoby spędzania wolnego czasu i uczyć asertywności w stosunku do środków psychoaktywnych. Działania prowadzone w ramach tego obszaru to  np. zajęcia na świetlicach wiejskich, zajęcia w klubach sportowych, zajęcia pozalekcyjne w szkołach, a także kampanie ogólnospołeczne.

Do realizacji przyjęto programu profilaktyki uniwersalnej realizowane poprzez :

  1. Zajęcia profilaktyczne w szkołach, to zajęcia pozalekcyjne prowadzone przez realizatorów w kwocie po 18 zł/ godz. oraz dodatkowo kwoty  tzw. „Rzeczówki”, na zakup niezbędnych środków do prowadzenia zajęć. Wynagrodzenie dla realizatorów naliczane jest na podstawie zestawień  godzin potwierdzonych przez Dyrektorów szkół. Programy realizowane są w następujących szkołach:
  • SP w Świątnikach  5 programów
  • SP w Rogowie Sobóckim 3 programy
  • SP  Nr 1  w Sobótce 4 programy
  • Gimnazjum Gminne zrealizowano  3 programy oraz „zieloną szkołę” 
  • SP Nr 2 zrealizowano  4 programy
  1. Zajęcia pozalekcyjne sportowe prowadzone są w świetlicach wiejskich, hali gimnazjum i w terenie. Zajęcia realizowane są w ilości po 6 godzin  tygodniowo (2 x po 3 godz.). Realizatorzy otrzymują wynagrodzenie
    w cenie 20 zł/ godzinę. Należność  za zajęcia dokonywana jest na podstawie rachunków  do podpisanych umów, potwierdzonych przez sołtysów i dyrektorów szkół. Do umów dopisana jest również kwota
    „ Rzeczówki ” płatna na podstawie faktur przelewowych. Zajęcia prowadzone są w następujących miejscowościach:
  • Tenis stołowy Sulistrowice
  • Tenis stołowy Będkowice
  •  Badminton Sobótka
  • Karate Sobótka
  • Judo Sobótka
  • Kolarstwo Sobótka
  • Piłka nożna Sobótka
  1. Zajęcia pozalekcyjne świetlicach środowiskowych realizowane są w ilości po 6 godzin tygodniowo (2 x po 3 godz.). Realizatorzy otrzymują wynagrodzenie w cenie 20 zł/ godzinę. Należność za zajęcia dokonywana jest na  podstawie rachunków do podpisanych umów, wykonanie których  potwierdzają sołtysi. Zajęcia takie odbywają się w następujących miejscowościach:
  • Świetlica w Sulistrowicach
  • Świetlica w Sobótce Zach. ( przedszkole)
  • Świetlica w Rogowie Sobóckim
  • Świetlica w Mirosławicach
  • Świetlica w Okulicach
  • Świetlica w Sobótce Górce
  • Świetlica w Przezdrowicach
  • Świetlica Siedlakowicach
  • Świetlica Strzegomiany

     Do realizacji zajęć profilaktycznych świetlice wyposażane są w niezbędne materiały. Dokonuje się zakupu dla wszystkich świetlic, następnie (w zależności od potrzeb), rozdzielane są przez koordynatora gminnego programu przeciwdziałania uzależnieniom.  Są to  różnego rodzaju przybory szkolne, materiały artystyczne, kredki, bloki rysunkowe, papier kolorowy itp. a także słodycze.

  1. Realizacja programu odbywała się również poprzez:
  • Program „Pływać każdy może- Sobótka 2016”  realizowany dla 40 dzieci ze wszystkich szkół gminy przez okres 9 tygodni (razy
    w tygodniu na dwie godziny ) wyjazd na basen z instruktorami nauki pływania. Wszystkie dzieci opanowały technikę utrzymywania się na powierzchni wody, dopłynięcia do brzegu i  nurkowania.

W zawodach na zakończenie programu rozdzielono medale, nagrody w postaci okularów, ręczników, medali, pucharów oraz słodyczy.

     Drugim obszarem jest ta część społeczeństwa, która boryka się z problemami  związanymi uzależnieniem czy przemocą. Zadania gminy są tu jasno określone. Jest to m.in. zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych oraz udzielenie pomocy rodzinom, w których występuje problem uzależnień. W ramach pomocy terapeutycznej prowadzony jest Punkt Konsultacyjny, w którym pracuje:

  • 2-ch psychologów,
  • pedagog,
  • terapeuta uzależnień,
  • terapeuta dla współuzależnionych,
  • działa grupa wsparcia dla kobiet w sytuacji trudnej,
  • grupa motywująca do lecznictwa odwykowego,
  • prawnik.

Punkt konsultacyjny działa przy Ośrodku Pomocy Społecznym i czynny jest  przez  5 dni w  tygodniu (od poniedziałku do piątku)  przez wszystkie miesiące roku. Zatrudnieni specjaliści  mieszkańcom naszej  gminy nieodpłatnie udzielają pomocy, porad, wsparcia. 

Pracujący w punkcie zatrudnieni są na podstawie umów zleceń, w których określona jest liczbagodzin tygodniowo.Wynagrodzeniazapracęnaliczane wypłacanejestpo przedstawieniurachunku zazrealizowane godziny/dyżury. Ponadtoponoszone są koszty utrzymania pomieszczeń Punktu Konsultacyjnego, tj.czynsz, energia elektryczna, C.O, woda, ścieki i utrzymanieczystości oraz zakup wyposażeniapomieszczeń.

Praca z pacjentami uczęszczającymi systematycznie jest na bieżąco kontynuowana. Nowi pacjenci to osoby kierowane przez Gminną Komisje Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, pracowników socjalnych Ośrodka Pomocy Społecznej oraz Zespół Interdyscyplinarny Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie. Z relacji specjalistów liczba korzystających osób rośnie w stosunku do lat ubiegłych. Jest to spowodowane zarówno zwiększającym się zakresem problemów jak i zwiększoną świadomością społeczną o możliwości uzyskania pomocy psychologa czy terapeuty. W odbiorze społecznym wzrasta wiedza o tym, że uzależnienie i przemoc to choroba i trzeba ją leczyć.

Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych powołana Zarządzeniem Burmistrza Miasta i Gminy Sobótka nr 51.2016 r. liczy 5 osób.Komisja realizuje zadania wynikające zustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniualkoholizmowi. Szczególnie z art. 13 i 15. Polega na podejmowaniu Interwencji w przypadku naruszenia w/w przepisów. Praca Komisji, to także opiniowanie punktów sprzedaży alkoholu, kontrola poprawności warunków sprzedaży oraz o podejmowanie czynności zmierzających do zastosowania wobec osoby uzależnionej od alkoholu obowiązku poddana się leczeniu. Procedura administracyjna przewiduje wzywanie na konfrontacje osoby zgłoszone tzw. rozmowy.

Do 30 czerwca 2016 roku GKRPA zarejestrowała 370 osób  nadużywających alkoholu i łamiących ogólnie przyjęte normy społeczne,  z tego 10 w roku 2016.

Zaproszono na rozmowy 23 osoby. Wydano 24 postanowienia dot.opiniowania wniosków w sprawie o wydanie zezwoleń na sprzedaż bądź podawanie napojów alkoholowych.

W miesiącu czerwcu br. przeprowadzono ponowną akcję „prowokacyjnej” sprzedaży alkoholu osobom nieletnim. Kontrolą objęto 20 punktów sprzedaży i podawania alkoholu. Zorganizowano też szkolenie dla sprzedawców alkoholu, w którym uczestniczyło 7 sprzedawców.

 

L.p.

Zadanie

      plan

wykonanie

1.

Zwiększanie  dostępności  terapeutycznej  i  rehabilitacyjnej  dla  osób uzależnionych od alkoholu

33.426,-

16.073,41

1.1

Prowadzenie grupy motywującej do lecznictwa odwykowego

9.625,-

4.042,50

1.2

Prowadzenie konsultacji  i pomocy terapeutycznej dla osób współuzależnionych.     

7.800,-

4.050,-

1.3

Prowadzenie konsultacji i  pomocy terapeutycznej dla osób uzależnionych. 

7.800,-

4.050,-

1.4

Remont pomieszczeń Punktu Konsultacyjnego i pomieszczeń sanitariatu

0

0

1.5

Wyposażenie Punktu Konsultacyjnego w meble i sprzęt biurowy

0

0

1.6

 Opłaty eksploatacyjne i administracyjne Punkt Konsultacyjny

4.601,-

1.750,91

1.7

Udzielenie wsparcia merytorycznego Ruchowi AA

0

0

1.8

Opłata za abonament telefoniczny

0

0

1.6

sprzątania pomieszczeń Punktu Konsultacyjnego

3.600,-

2.180,-

2.

Udzielanie rodzinom pomocy psychospołecznej i  prawnej

 

59.000,-

 

28.650,-

2.1

Prowadzenie porad  pedagoga w Punkcie Konsultacyjnym

7.800,-

3.750,-

2.2

Prowadzenie porad  psychologa w Punkcie Konsultacyjnym

 

15.600,-

5.550,-

2.3

Prowadzenie porad  psychologa  w Punkcie Konsultacyjnym i w terenie

10.400,-

7.350,-

2.4

Prowadzenie postępowań administracyjnych wobec zgłaszanych do Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów  Alkoholowych osób nadużywających alkoholu; zlecanie wywiadów środowiskowych,  kontakt z OPS i Policją, rozmowy profilaktyczne i motywujące, skierowania na badania sądowo-psychiatryczne w przedmiocie  uzależnienia od alkoholu, kierowanie do sądu wniosków o zobowiązanie do leczenia odwykowego. W szczególnych sytuacjach rodzinnych (np. dobro małoletnich  dzieci) pokrywanie kosztów związanych z zabiegiem  wszyciem Esperalu.

Wynagrodzenie  GKRPA

Zasady wynagradzania członków GKRPA – członkowie Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych otrzymują wynagrodzenie za realizację zadań określonych w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi w wysokości 20 % minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązującego w danym okresie miesięcznie. Wynagrodzenie wypłacane jest na podstawie list wypłat sporządzonej na podstawie listy obecności na posiedzeniach komisji. Członkowi komisji nie biorącemu udziału w posiedzeniach nie przysługuje wynagrodzenie.

 

 

 

 

 

 

 

 

22.200,-

 

 

 

 

 

 

 

 

     10.900,-

2.5

Szkolenie członków GKRPA (sprzedawców)

3.000,-

1.100,-

3.

Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych.

 

116.174,-

 

51.946,94

3.1

Realizacja na terenie szkół i innych placówek opiekuńczo –wychowawczych  programów  profilaktycznych dla dzieci i młodzieży, odpowiadających standardom wyznaczonym przez technologie profilaktyczne. 

Stawka godzinowa   - 18 zł  za godzinę.

 

13.084,-

 

4.520,-

3.1.1

Szkoła Podstawowa w Świątnikach

3.486,-

1.960,-

3.1.2

Szkoła Podstawowa nr  1  w Sobótce

2.000,-

0,-

3.1.3

Szkoła Podstawowa  w  Rogowie Sobóckim

1.786,-

460,-

3.1.4

Gimnazjum  Gminne

4.312,-

600,-

3.1.5

Szkoła Podstawowa  nr 2  w Sobótce

1.500,-

1.500,-

3.2

Udział w kampaniach edukacyjnych i profilaktycznych

   1.000,-

        0

3.3

Wdrażanie  pozalekcyjnych zajęć sportowych do programów profilaktyki środowiskowej.  

Stawka godzinowa   - 20 zł  za godzinę.

 

53.490,-

 

29.304,43

1

Tenis stołowy Będkowice

4.320,-

2.820,-

2

Badminton  w  Gimnazjum Gminnym

6.320,-

2.975,24

3

Karate   w  Gimnazjum Gminnym

5.070,-

2.840,-

4

Kolarstwo    szosowe

5.700,-

2.610,-

5

Tenis stołowy w  Sulistrowicach

4.320,-

2.280,-

6

Judo w Gimnazjum Gminnym

4.160,-

2.260,-

7

piłka siatkowa SP nr 1

3.600,-

400,-

8

‘‘Pływać każdy może  – Sobótka 2015”

20.000,-

13.119,19

3.4

Kontynuacja i uruchomienie nowych programów profilaktycznych w świetlicach środowiskowych.   Stawka godzinowa   - 20 zł  za godzinę.

 

 

48.600,-

 

18.122,51

1

świetlica w Sulistrowicach

4.320,-

2.280,-

2

Świetlica  w Sobótce Zachodniej z siedzibą w Przedszkolu

4.320,-

2.046,41

3

świetlica w Rogowie Sobóckim

4.320,-

1.800,-

4

świetlica w Siedlakowicach

4.320,-

1.800,-

5

świetlica w Przezdrowicach

4.320,-

1.080,-

6

świetlica  „Pod prąd” w Sobótce Zachodniej

3.360,-

2.820,-

7

Świetlica w Mirosławicach

4.320,-

1.920,-

8

Świetlica w Okulicach

3.040,-

540,-

9

Świetlica w Strzegomianach

4.320,-

1.560,-

10

Świetlica Kryształowice  (zobowiązanie 2015 roku)

1.280,-

1.280,-

11

Środki rzeczowe do prowadzenia świetlic

10.680,-

996,10

3.5

Monitorowanie skali problemów uzależnień: Diagnoza profilaktyczna dla miasta i gminy Sobótka na rok 2017

0

0

3.6

Uruchamianie nowych programów profilaktycznych  w okresie ferii letnich i zimowych  - 32.000,-  ze środków przechodzących z roku 2015

0

 

0

4.

Wspomaganie działalności  instytucji , stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych.

0

 

0

 

5.

Wspieranie zatrudnienia socjalnego  poprzez organizowanie i finansowanie centrów integracji  społecznej.

0

0

6.

Składki ZUS pracodawcy od zawartych umów zleceń

16.000,-

4.936,01

7.

Przeciwdziałanie przemocy w szkołach

30.000,-

0

7.1

Zielona szkoła - integracja

30.000,-

0

8.

Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie – pomoc dla ofiar pomocy

19.800,-

8.300,-

1.

Psychoterapia w grupie dla kobiet w trudnej sytuacji

7.800,-

3.300,-

2.

Pomoc prawna

12.000,-

5.000,-

9.

Zespół interdyscyplinarny Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie

3.000,-

0

1

Szkolenie członków ZI

3.000,-

0

 

Rozdz. 85201 – placówki opiekuńczo – wychowawcze

Plan    -    23.500,-           wykonanie    -     5.102,59     tj.   22 %

Udzielono  5 świadczeń dla 1 dziecka

 

Rozdz. 85202 – domy pomocy społecznej

Plan –    556.000,-         wykonanie -   273.138,04         tj.  49 %

Udzielono   124 świadczenia

W domach pomocy społecznej  umieszczonych  było  22 osoby.

Rozdz. 85204 – rodziny zastępcze

Plan  -     46.000,-          wykonanie  -  19.769,91          tj.  43 %

Udzielono   92  świadczeń dla  16 dzieci.

Rozdz. 85206 -  wspieranie rodziny ( asystent rodzinny)

Plan  -     48.000,-            wykonanie – 20.398,71            tj. 42 %

Z pomocy korzystało 13 rodzin.

Rozdz. 85211 – świadczenie wychowawcze

Plan   -  4.257.000,-             wykonanie  -  1.339.180,71     tj. 31%

W tym :świadczenia społeczne

Plan  -                         4.200.000,-             wykonanie -   1.318.940,20      tj. 31%

Udzielono   2679  świadczeń.

Koszty realizacji zadania:

Plan  -                               57.000,-            wykonanie -       20.240,51       tj. 35%

Rozdz. 85212 – świadczenia rodzinne, zaliczka alimentacyjna, fundusz alimentacyjny oraz składki na ubezpiecz. emerytalne i rentowe

Plan ogółem   -    2.304.000,-       wykonanie -    1.298.986,56       tj.  56 %      

w tym: świadczenia społeczne

Plan           -        2.229.400,-        wykonanie  -    1.275.469,15      tj.  57%       

Udzielono     5.817    świadczeń.

Były to następujące świadczenia:

Rodzaj świadczeń pieniężnych

Ilość świadczeń

Koszt jednego świadczenia

  K w o t a

- zasiłki rodzinne –

2659

 77,- 106,- 115,-

294.232,-

   dodatki:

-  urodzenie dziecka

14

1.000,-

14.000,-

- wychowawczy

81

ok. 389,-

31.515,-

-samotne wychowywanie dziecka

182

ok. 196,-

35.590,-

- kształcenie i rehabilitacja dziecka niepełnospr. do 5 r.ż.

30

80,-

2.400,-

- powyżej 5 r.ż.

84

100,-

8.400,-

- rozpoczęcie roku szkolnego

0

100,-

0

- podjęcie przez dziecko nauki w szkole poza miejscem zamieszk.- internaty

30

105,-

3.150,-

- dojazdy

224

63,-

14.112,-

- zasiłki pielęgnacyjne

948

153,-

145.044,-

-świadczenia pielęgnacyjne

168

          ok. 1.288,-

216.459,60

-specjalny zasiłek opiekuńczy

47

ok. 520,-

24.336,-

-składki na  ubezp. społeczne  od świadczeń

186

ok. 285,-

52.958,25

-rodzina wielodzietna

428

80,-

38.520,-

-jednorazowa zapomoga z tyt. urodzenia dziecka

38

1.000,-

38.000,-

- zasiłek dla opiekuna

26

520,-

13.520,-

-świadczenie rodzicielskie

137

ok. 928,-

127.102,30

- świadczenia z Funduszu Alimentacyjnego

535

ok. 404,-

216.130,-

Koszty związane z realizacją w/w zadania. 

Plan -  74.600,-       wykonanie      23.517,41             tj.  31 %

w tym :        

Razem

Wynagrodzenia osobowe dla  2 pracowników:   - 15.365,66

Dodatkowe wynagrodzenie roczne  w wys. 3.874,30

19.239,96

   

Pochodne od wynagrodzeń ZUS-y

2.927,45

   

Odpis  na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych

1.100,-

Koszty utrzymania: prowizje bankowe, zakup materiałów

250,-

   
   

Rozdz. 85213 – składki na ubezpieczenie zdrowotne

Plan ogółem  -  40.900,-     wykonanie –   26.847,27      tj. 66 %   

w tym:

- zadania własne z dotacji:

Plan  –    26.000,-             wykonanie   –   18.025,47       tj. 69 %

- zadania zlecone

Plan  –    10.900,-            wykonanie    –      8.190,-         tj. 75 %

- zadania własne

Plan  –      4.000,-            wykonanie    -         631,80        tj. 16 %                      

Udzielono  467 świadczeń  – (zlecone  - 101 ;  własne z dotacji – 353 ;  własne - 9).

Rozdz. 85214 - zasiłki i pomoc w naturze oraz składki na ubezp. emer.- rent.

Plan ogółem – 172.500,-     wykonanie –        89.690,76     tj. 52 %

w tym:

- zadania własne z dotacji

 Plan -            26.000,-         wykonanie  -      22.324,49      tj. 86 %       

- zadania własne

Plan     –      146.500 ,-        wykonanie  –       67.366,27      tj. 46 %

Udzielono  1258  świadczenia pieniężne ( w tym: 76 świadczeń zadania własne z dotacji, 1182 świadczenia zadania własne)

Były to następujące formy pomocy:

Z A S I Ł K  I :

ILOŚĆ ŚWIADCZEŃ

KWOTA

-okresowe i okresowe specjalne  z dotacji:

76

22.324,49

-leki  i koszty leczenia

152

15.312,82

-żywność

196

21.537,62

-odzież, obuwie

17

1.760,00

-opał

26

3.530,00

-remont, malowanie mieszkania

5

1.020,00

- bilety miesięczne, dojazdy w poszukiwaniu pracy,

4

240,00

-koszty energii elektrycznej ,gazu, wody, eksploatacja mieszkania, art. gospo.dom

55

5.580,00

- środki czystości i higieniczne

24

1.525,00

- pokrycie opłaty za pobyt w schroniskach, noclegowniach  – jedno świadczenie to jeden dzień pobytu  ( ilość osób 7)

696

11.176,25

- podręczniki dla dzieci

1

300,00

- zdjęcia do dowodu

1

25,00

- dofinansowanie do przeprowadzki, sprawy spadkowe

2

150,00

- zdarzenie losowe ( pożar)

2

5.000,00

- refundacja zasiłku celowego za mieszkańca zameldowanego na naszym terenie

1

209,58

-w tym celowe specjalne

            z przeznaczeniem na ;

30

4.850,00

-leki

12

1.800,00

-opał

1

200,00

-żywność

14

1.850,00

-zakup odzieży i obuwia

3

350,00

- eksploatacja mieszkania, remont

2

250,00

- środki czystości, środki higieniczne

1

100,00

- podręczniki dla dzieci

1

300,00

Rozdz. 85215 – dodatki mieszkaniowe i dodatki energetyczne

Plan  –  222.826,-         - wykonanie –  107.672,90      tj. 48 %

w tym:

Zadania własne:

Plan  -  218.000,-          - wykonanie –  103.510,70       tj. 47 %

Udzielono   643     świadczeń:

zadania zlecone – dodatki energetyczne:

Plan ogółem  -  4.826,-     - wykonanie  –  4.162,20          tj. 86 %     

w tym:

- koszt świadczeń:

Plan               - 4.730,-      - wykonanie  –  4.125,89          tj. 87 % 

- utrzymanie

Plan               -      96,-     - wykonanie  -        36,31             tj. 37 %

Udzielono :   287 świadczeń

Rozdz. 85216- zasiłki stałe

Plan  ogółem  -  269.000,-        wykonanie   -  201.304,03      tj. 75 %

w tym:

zadania własne:

Plan –       23.000,-                   wykonanie    –          0            tj. 0

- zadania własne z dotacji:

Plan -      246.000,-                  wykonanie   –    201.304,03    tj. 82 %

Udzielono  361 świadczeń -  71 osobom.

Rozdz. 85219 – ośrodki pomocy społecznej

Plan ogółem:   1.175.900,-       wykonanie  –  628.862,66     tj. 53 %

w tym:

dotacja  z DUW -     175.300,-     wykonanie -     87.300,-      tj. 50 %

zadania własne -  1.000.600,-     wykonanie -   541.562,66   tj. 54  %     

 w tym :

  Razem

Wynagrodzenia osobowe  dla 19-stu pracowników, w tym              6 miesięczna odprawa emerytalna: ( dyrektor, gł. księgowy, 4 inspektorów, 1 starszy inspektor, 2 starszych pracowników socjalnych, 3 pracowników socjalnych, 4 specjalistów pracy socjalnej, 3 opiekunki)   w  wys.  409.443,64

Dodatkowe wynagrodzenie roczne  w wys. 57.671,51

 

467.115,15

Pochodne od wynagrodzeń ZUS-y

81.682,07

Odpis  na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych

14.900,-

Wynagrodzenia bezosobowe (umowy zlecenia –  usługi opiekuńcze)

17.860,-

Opłaty za usługi bankowe, pocztowe, telekomunikacyjne, podróże służbowe, szkolenia, zakup materiałów  biurowych,  badania lekarskie, opłaty za usługi konserwacyjne i monitoring, usługi prawnicze.

 

37.294,53

Koszty energii elektrycznej, wody, ścieków, co, śmieci.  OPS jest obciążany  fakturą  wystawianą przez ZGKiM ‘ Ślęża” w Sobótce na podstawie wskazań liczników, oraz zajmowanej powierzchni (co).

10.010,91

 

W  w/w kosztach utrzymania ośrodka  pokryty został koszt usług opiekuńczych – 2.711  świadczeń na kwotę  68.076,01

- wynagrodzenie + dodatkowe wynagrodzenie roczne – 54.981,66

- pochodne od wynagrodzeń ( ZUS)           - 8.692,09

- delegacje (dojazdy do podopiecznych )    -    940,26

- odpis na ZFSS                                         - 2.462,00

Usługi opiekuńcze świadczone były w 21 środowiskach średnio po 1,5 godziny u podopiecznego. 

Rozdz.  85295 – pozostała działalność

Plan ogółem:  110.334,-               wykonanie    –    56.895,31      tj.  52 %

w  tym:

- dożywanie dzieci i dorosłych

Plan   -          110.200,-                  wykonanie    –   56.895,31      tj. 52 %

w tym :

- zadania własne gminy

Plan   -           48.000,-                          wykonanie    -           47.362,38      tj. 99 %

- zadania własne z dotacji

Plan   -           62.200,-                   wykonanie    -       9.532,93      tj. 15 % 

Udzielono 12.121 świadczeń:

     Z dożywiania w placówkach szkolnych korzystało łącznie 141 dzieci: w tym: 130 dzieci z pięciu szkół podstawowych, gimnazjum oraz pokrywanie wyżywienia dzieci w Przedszkolu Nr 1 w Sobótce,  Przedszkolu „ Akademia Przedszkolaka”, Przedszkole „ Misiowa Chatka” w Sobótce,  oraz  2 dzieci w Powiatowym Zespole Szkół w Krzyżowicach oraz 2 dzieci w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Kątach Wrocławskich i 2 dzieci w Szkole Specjalnej w Wierzbicach, 1 dziecko dożywiane w Młodzieżowym Ośrodku Socjoterapii we Wrocławiu, 3 dzieci w Niepublicznej Szkole Podstawowej w Zachowicach, 1 dziecko w Zespole Szkół Specjalnych w Świdnicy + 14 osób dorosłych korzystało z ciepłych posiłków w tym:  13 osób  na stołówce w Gimnazjum Gminnym w Sobótce – 1024 posiłków .     

- Karta dużej rodziny

- zadania zlecone

Plan     -                134,-               wykonanie   -     0                     tj. 0 %

Liczba złożonych wniosków 11 dla 56 osób. Wydano 51 kart.

     Ogólnopolska Karta Dużej Rodziny to system zniżek dla rodzin wielodzietnych. Już od 16 czerwca  2014 każda rodzina z co najmniej trójką dzieci na utrzymaniu może w swojej gminie złożyć wniosek o wydanie karty.

     Karta Dużej Rodziny przyznawana jest każdemu członkowi rodziny, także rodzinom zastępczym i rodzinnym domom dziecka. Rodzicom karta wydawana jest dożywotnio, dzieciom do ukończenia 18 lub 25 lat w przypadku kontynuowania nauki. Osoby niepełnosprawne otrzymają kartę na czas trwania orzeczenia o niepełnosprawności. Karta przyznawana jest bezpłatnie i bez względu na dochód.

Rozdz. 85415- pomoc materialna dla uczniów

          Na podstawie ustawy o systemie oświaty – rozdział 8a oraz uchwały Nr XXXI/232/09 Rady Miejskiej w Sobótce z dnia 20.II.2009 r. w sprawie regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie Gminy Sobótka, świadczona jest przez gminę pomoc socjalna dla uczniów w formie stypendiów szkolnych i zasiłków szkolnych. Ma ona charakter rzeczowy, albo częściowej lub całkowitej refundacji wydatków poniesionych  na potrzeby edukacyjne ucznia udokumentowanych rachunkami. W trudnych sytuacjach losowych  możliwe jest uzyskanie zasiłku szkolnego w formie świadczenia pieniężnego. Wydając decyzję administracyjną o wysokości  stypendium, bierze się pod uwagę dochód na 1 osobę w rodzinie w wysokości  514,-zł netto, uzasadnienie rodzica bądź opiekuna oraz uwzględnia dodatkowo następujące okoliczności: występujące bezrobocie w rodzinie, obecność osób niepełnosprawnych, występowanie ciężkiej i długotrwałej choroby, wielodzietność w rodzinie, brak umiejętności wychowawczych, występowanie zjawisk patologii społecznej,
a w szczególności alkoholizmu  lub narkomanii, stanu rodziny niepełnej, wystąpienia zdarzenia losowego. Stypendia finansowane są z dotacji celowej z budżetu państwa, które Gmina otrzymuje w trakcie roku od  Wojewody Dolnośląskiego, a także z budżetu Gminy.

Plan ogółem –  57.944,-        - wykonanie  -      56.121,97      tj. 97 %

- zadania własne gminy

Plan  -     30.000,-                  - wykonanie   -     28.177,97      tj. 94 %

- zadania własne z dotacji

Plan  -     27.944,-                  – wykonanie   -     27.944,-        tj. 100% 

      Z pomocy korzystało łącznie 43 rodziny. Przyjęto łącznie 92 wnioski o udzielenie pomocy materialnej dla uczniów. Udzieliliśmy około 506 świadczeń - średnio od miesiąca stycznia do czerwca  - 92 uczniom.

WYKONANIE DOCHODÓW:

Ośrodek Pomocy Społecznej w I półroczu  2016 roku uzyskał następujące dochody:

Ogółem                                              -     52.963,38

Dla budżetu gminy                            -     20.843,05

- odpłatność za DPS                            -      1.500,-

- odpłatność za usługi opiekuńcze       -    11.016,85

- zaliczka alimentacyjna                       -      3.242,32

- fundusz alimentacyjny                        -     5.083,77

- należne odsetki ( lokata)                    -             0,11

Dla budżetu państwa                           -   32.120,33

- odsetki od nienal. pobranych ŚR         -         73,05

- nienal. pobrane ŚR za lata ubiegłe      -    1.312,-

- zaliczka alimentacyjna                          -    3.242,36

- fundusz alimentacyjny                           -   7.289,78

- odsetki z funduszu alimentacyjnego     -  20.203,14

     W I półroczu 2016 roku skierowano 17 mieszkańców naszej gminy do Powiatowego Zespołu ds. Orzekania o Stopniu Niepełnosprawności we Wrocławiu celem wydania orzeczenia. 3 osobom udzielono pomocy w napisaniu odwołania do Wojewódzkiego Zespołu ds. Orzekania o niepełnosprawności, gdyż nie zgadzały się z treścią orzeczenia.
     W I półroczu 2016 roku wydaliśmy 34 decyzji dla 28 osób dotyczących bezpłatnych świadczeń z opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych do NFZ.     Jedna osoba oczekuje na miejsce w domu pomocy społecznej dla osób z zaburzeniami psychicznymi ( czas oczekiwania w takim typie domu to około 3-5 lat).      Zauważalnym zjawiskiem w Polsce a także w naszej gminie jest starzenie się społeczeństwa. Coraz bardziej widocznym problemem jest samotność osób starszych ich choroba i niepełnosprawność. Osobom wymagającym opieki i pomocy osób trzecich Ośrodek zapewnia pomoc w formie usług opiekuńczych. Jednak nie zawsze pomoc ta jest wystarczająca, gdyż ze względu na zły stan zdrowia osoba chora wymaga całodobowej opieki i pomocy, w tym też fachowej pomocy medycznej. W takich przypadkach na wniosek lekarza osoby kierowane są do domów pomocy społecznej dostosowanych do ich rodzajów schorzeń. Kierując chorą osobę do domu pomocy społecznej bardzo dokładnie badana jest jej sytuacja materialna, bytowa, rodzinna i zdrowotna. Z członkami rodzin przeprowadzane są wywiady
tzw. „ alimentacyjne”, w celu ustalenia ewentualnej odpłatności lub częściowej odpłatności za pobyt osoby skierowanej do w domu pomocy społecznej.      
Współpraca z innymi instytucjami polegała m.in. na udzielaniu informacji o naszych podopiecznych, prośbach o przeprowadzenie wywiadów środowiskowych  i przeprowadzaniu wywiadów środowiskowych, udzielanie odpowiedzi na wnioski o udostępnienie danych osobowych, wysyłaniu do innych instytucji  wniosków o udostępnienie danych osobowych dotyczących naszych klientów; sporządzaniu meldunków i raportów sytuacyjnych, sprawozdań do DUW, Kuratorium Oświaty, DOPS, współpraca dotycząca aktywizacji dłużników alimentacyjnych z PUP, Starostwem Powiatowym, Komornikami, Policją,  Prokuraturą. Łącznie napisano i odpowiedziano na około 600 pism.   
     Na prośbę i potrzeby innych urzędów, instytucji udzielono  pisemnych informacji, dla ośrodków pomocy społecznej przeprowadzono ok. 40 wywiadów środowiskowych  (rodzinnych) u osób, rodzin zobowiązanych do alimentacji. Pracownicy socjalny
w I półroczu 2016 roku przeprowadzili z naszymi podopiecznymi 455 wywiadów środowiskowych w celu przyznania pomocy.   

    W/w pomocą objęto szczególnie rodziny wielodzietne, rodziny niepełne, rodziny, w których występowała przemoc, problemy alkoholizmu, bezrobocia oraz długotrwałej ciężkiej choroby. Wsparcia udzielano również rodzinom emeryckim.  W ramach pracy socjalnej udzielono różnego rodzaju poradnictwa i pomocyw załatwieniu spraw alimentacyjnych, sądowych, w bezradności w prowadzeniu gospodarstwa domowego  (szczególnie w rodzinach wielodzietnych i niepełnych )  i innych.

     Mając na celu niesienie pomocy osobom i rodzinom w przezwyciężaniu ich trudności życiowych OPS współpracuje także z innymi instytucjami, jak np.: ZUS, KRUS, ARSP, PUP, MOPS, PCPR, PCK, sądy, kuratorzy, służba zdrowia, szkoły, policja, władze lokalne, Kuratorium Oświaty, Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Punkt konsultacyjny, schroniska, noclegownie, szpitale, fundacje. W załatwianiu różnych spraw urzędowych osoby i rodziny mało zaradne życiowo korzystają z pomocy i porad pracowników socjalnych.  Ośrodek prowadzi całoroczną zbiórkę odzieży, którą rozdziela wśród klientów, pośredniczy również w przekazywaniu mebli, sprzętu TV i AGD. Przez I półrocze 2016 rok na bieżąco uzupełniano i przywożono odzież, pościel, obuwie oraz zabawki ze schroniska dla samotnych kobiet i rozdawano wśród naszych podopiecznych.

    W miesiącu lipcu 2016r - 24 dzieci z naszej Gminy będzie uczestniczyło w koloni w Stegnie finansowanej przez Kuratorium Oświaty.    W I półroczu 2016 roku Ośrodek Pomocy Społecznej zapewniał obsługę administracyjną działającemu zespołowi interdyscyplinarnemu ds. przemocy w rodzinie. Pomoc polegała na organizowaniu spotkań zespołu oraz spotkań grup roboczych w siedzibie Ośrodka Pomocy Społecznej w Sobótce, wysyłaniu zawiadomień i zaproszeń osób dotkniętych przemocą w rodzinie a także wezwań osób co, do których istnieje podejrzenie stosowania przemocy, na uzupełnianiu „Niebieskich Kart”, pisaniu protokołów ze spotkań zespołu i grup roboczych.  Ponadto osoby co, do których istnieje podejrzenie, że są dotknięte przemocą w rodzinie oraz stosują przemoc, jeżeli mają problem przychodzą na indywidualne spotkania. Wtedy też informowane są, że mogą skorzystać z darmowych porad psychologicznych, prawnych oraz wziąć udział w zajęciach grup wsparcia. 

    W 2016 roku Ośrodek zatrudnia asystenta rodziny. Asystent pracował z 13 rodzinami, w których występują trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo- wychowawczych. Jego praca polegała na pobudzaniu tych rodzin do aktywności zawodowej, rodzinnej. Ponadto pokazywał jak prawidłowo funkcjonować w środowisku, w którym przebywają, jak prawidłowo zajmować się dziećmi, domem, rodziną. 

    

Otrzymują:

1 x Burmistrz MiG Sobótka
1 x a/a

Sporządziły:

Jadwiga Bryłkowska i Katarzyna Dwornik

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Agnieszka Cieciora 17-08-2016 09:37
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 17-08-2016
Ostatnia aktualizacja: - 17-08-2016 09:37